Caravantrekker.nl

Trekadvies

Volkswagen

Volkswagen Passat 1.8 TSI [DSG]
Fendt Saphir 515 SG

Fendt
Prestaties
Gewicht

Caravan ten minste 34 kg te zwaar!

Het maximaal toegestaan trekgewicht van de Volkswagen is 34 tot 124 kg te laag voor de Fendt. Wettelijk wordt bijna overal alleen naar de asdruk van de caravan gekeken en dan nog is de caravan 34 kg te zwaar. Belaad de caravan met minder gewicht. Controleer op het kenteken of het trekgewicht correct is ingevuld.

In onderstaand advies gaan we er verder vanuit dat rijden wettelijk wel zou mogen.

De prestaties van de Volkswagen Passat 1.8 TSI [DSG] zijn over het algemeen goed, maar wel is het gewicht van de Fendt met een gemiddelde belading hoog. Probeer wat belading van de caravan naar de auto te verplaatsen en rijd vooral niet te hard. Zorg voor voldoende kogeldruk en een goede verdeling van belading, maar dan nog kan een beginnend caravanner beter een kleinere/lichtere caravan kiezen! De combinatie is geschikt voor ervaren caravanners op buitenlandse reizen met heuvels en hoge bergen.

Vlakke weg
Trekkracht
234
169

Hellingen
Risico's bij slingeren
266
94

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

De combinatie is wettelijk te zwaar om mee te rijden! Zelfs alleen al de aslast van de caravan van 1534 kg is meer dan het maximaal trekgewicht (1500 kg) van de auto. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 90 kg zal geen probleem zijn voor de Volkswagen als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden (of een B+ code 96 rijbewijs).

Zonder belading heeft de Volkswagen en de Fendt een gewichtsverhouding van 88%. Dat is aan de hoge kant. Zorg dus voor goede belading met zoveel mogelijk gewicht in de auto.

Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 89%. Dit is net iets hoger dan in het algemeen als maximum wordt geadviseerd.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

89%
1624 kg 1817 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Volkswagen

Volkswagen Passat 1.8 TSI [DSG]
Fendt Saphir 515 SG

Fendt

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 2100 á 2600 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 121 km/u á 130 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse, de kracht bij 1800 á 2300 toeren van de brandstofmotor, is over het algemeen voldoende. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 17.5 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 3800 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 107 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 16%.

Slingeren is gevaarlijk

De Fendt kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 90 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 80 km/u worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Daarom is goede kennis en ruime ervaring in het rijden met caravans vereist om veilig en ontspannen met deze combinatie te rijden. Beginners raden we deze combinatie niet aan.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Volkswagen een Fendt zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.8 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Volkswagen Passat 1.8 TSI [DSG]

Periode
2010 - 2014
Vermogen
160 pk (118 kW)
Brandstof
Benzine met turbo
Transmissie
Automatisch
Koppel
250 Nm v.a. 1500 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Fendt Saphir 515 SG

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Volkswagen en Fendt en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Leendert Post heeft het volgende over de Volkswagen Passat 1.8 TSI [DSG] geschereven:

"Met de nieuw aangeschafte Fendt Saphir 515 SG achter de Passat de vakantie in Karinthië Oostenrijk doorgebracht. (Eerder trok ik een Kip Greyline 50TDB met een Passat 2.0 TDI en daar was ik al erg tevreden mee.) De 1.8 TSI met DSG doet er beslist niet voor onder. Het rijden bleek een genot en bracht veel meer rust en ontspanning dan ik vooraf had durven hopen. Ik had nl. wel wat zorgen over de 1700 kg van de Fendt achter de Passat. Maar mijn auto heeft mij (opnieuw) niet in de steek gelaten. Op advies van Caravantrekker heb ik de auto wat zwaarder belast en de disseldruk flink opgevoerd naar tegen de 100 kg. Met twee E-bikes op de dissel heb je dat trouwens al snel voor elkaar. Door wat tegengewicht naar achteren te brengen en de disselbak en bedbanken vrijwel leeg te laten, kreeg ik een mooie stabiele en vooral rustige combinatie. Mijn lichte autisme bracht mij er direct toe om minutieus een lijst aan te leggen van de plek waar alles gestouwd was.
Op advies van de garage heb ik vrijwel de hele reis de DSG in de S-stand gereden. Dat levert meer toeren, waardoor de motor in een prettiger gebied bleef qua trekkracht. Gelukkig past de DSG zich ook prima aan zodra je de cruise control gebruikt. En omdat dit model nu is uitgerust met adaptive cruise control (ACC) denkt de auto nog meer met je mee. Wat een geluk als je van München tot Würzburg een vrachtwagencombinatie voor je hebt die lekker constant 85 rijdt! Zet de ACC op 90 km en je voeten hebben ook vakantie. En het sysyeem werkt werkelijk fenomenaal samen met de remkracht van de motor en autoremmen. Bij Irschenberg/Rosenheim de ACC op 80 km de hij gaat beslist niet sneller, er wordt voor je gedacht (lees: geremd) Voor mij hoeft die 100km sticker niet, dit rijdt veel relaxter. (ik zie overigens veel landgenoten die richting de 100km per uur rijden zonder zo'n vignet en de Scandinaviërs kunnen er ook wat van!)
Het brandstofverbruik kwam uit op gemiddeld 1:8,9 en dat is aanvaardbaar.
Toen ik de Fendt begin 2023 aanschafte heb ik er ook ATC (Alko Traction Control) op laten monteren. En later zelf de 2Linkbox gemonteerd, zodat je de status van de ATC op de smartphone kan monitoren. Of het werkt .... ja, hoe kom je daar achter? De correcties die het ATC systeem aanbrengt zijn bij normaal rijgedrag vermoedelijk niet eens merkbaar. Toch is dit meer dan schijnzekerheid! Als een touringcar of vrachtauto of minivan je met snelheid passeert, voel je toch lichtjes dat je een caravan van bijna 6 meter trekt ...
Ik weet het, caravans zijn niet gemaakt om te rijden maar om er in te zitten en te genieten op de camping. Maar het rijden met deze combinatie heeft mijn vakantiegevoel beslist een flinke upgrade gegeven."

Lees meer gebruikerservaringen met de Volkswagen Passat.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker