Naar de startpagina van Caravantrekker.nl  
 

Camptoo - Caravan verhuren
Budget Campers en Caravans

De Opel Insignia als caravantrekker

Januari 2009

Opel

Opels opvolger van de Vectra (en eigenlijk van de Omega) is inmiddels overal al veel besproken, we gaan het hier dus alleen maar hebben over de verschillende motor- en transmissieopties. En dat zijn er nogal wat. Vier (en straks vijf) benzinemotoren, waarvan drie met turbo en drie tweeliter turbodiesels, waarvan de sterkste twee ook met automaat leverbaar zijn. Dat geldt ook voor beide benzineturbo's de 2.0 T en de V6 T. Die twee zijn er ook met Haldex 4WD al dan niet met automaat, maar die ontbreken voorlopig in onderstaande seriebespreking omdat we daarvan alle gegevens nog niet hebben.

Alle diesels mogen 1600 kg trekken. De benzinemodellen Vanaf de 2.0 Turbo minstens 1700 kg. De 1.6 1150 kg, de 1.8 1400 kg. Wat de interessante 1.6 Turbo mag trekken is nog niet bekend, we gokken op minstens 1500 kg.

Opel

De Opel Insignia is verkrijgbaar met de volgende motoren:
(De Trekkersscore© hieronder is met een standaard caravan van 1500 kg. Zo kunt u snel alle auto's in de serie met elkaar vergelijken op basis van hetzelfde trekgewicht. Klikt u erop krijgt u een trekkrachtrapport te zien op basis van het maximaal geadviseerde danwel maximum toegestane trekgewicht)

Insignia - 1.6 (85 KW/116 pk) max trekgewicht: 1150 kg
= 91% = 81 = 7% (max advies trekgewicht: 1150 kg)
Insignia - 1.8 (103 KW/140 pk) max trekgewicht: 1400 kg
= 91% = 87 = 8% (max advies trekgewicht: 1275 kg)
Insignia - 1.6 T (132 KW/180 pk) max trekgewicht: 1700 kg
= 87% = 101 = 15% (max advies trekgewicht: 1350 kg)
Insignia - 2.0 T (162 KW/220 pk) max trekgewicht: 1700 kg
= 85% = 117 = 21% (max advies trekgewicht: 1375 kg)
Insignia - 2.0 T aut. (162 KW/220 pk) max trekgewicht: 1700 kg
= 83% = 114 = 37% (max advies trekgewicht: 1425 kg)
Insignia - 2.8 T V6 [4x4] (191 KW/260 pk) max trekgewicht: 1800 kg
= 75% = 120 = 19% (max advies trekgewicht: 1600 kg)
Insignia - 2.8 T V6 aut. [4x4] (191 KW/260 pk) max trekgewicht: 1800 kg
= 73% = 113 = 33% (max advies trekgewicht: 1625 kg)
Insignia - 2.0 CDTi (81 KW/110 pk) max trekgewicht: 1600 kg
= 85% = 81 = 14% (max advies trekgewicht: 1375 kg)
Insignia - 2.0 CDTi (96 KW/131 pk) max trekgewicht: 1600 kg
= 85% = 89 = 17% (max advies trekgewicht: 1375 kg)
Insignia - 2.0 CDTi aut. (96 KW/131 pk) max trekgewicht: 1600 kg
= 85% = 91 = 33% (max advies trekgewicht: 1375 kg)
Insignia - 2.0 CDTi (118 KW/160 pk) max trekgewicht: 1600 kg
= 85% = 101 = 20% (max advies trekgewicht: 1375 kg)
Insignia - 2.0 CDTi aut. (118 KW/160 pk) max trekgewicht: 1600 kg
= 85% = 99 = 38% (max advies trekgewicht: 1375 kg)

Benzinemotoren
De ondergemotoriseerde atmosferische 1.6 is zoals te verwachten viel geen aanrader. Sterker nog, het is gewoon een beroerde trekauto ook met slechts de toegestane 1150 kg aan de haak. Hoe deze auto door de typegoedkeuring is gekomen vragen we ons af. Met het toegestaan treingewicht (auto + laadvermogen + 1150 kg) komt volgens ons de combinatie niet weg op de normhelling van 12%. Maar ook op het vlakke is de 1.6 alleen enigermate te adviseren met een niet al te zware Biod of smalle en lage hefdakcaravan.

De 1.8 dan. Hoewel 140 pk best wel wat beloofd is het ook eigenlijk huilen met de pet op. Ook voor deze configuratie geldt dat elke helling met het te verwachten toegestaan treingewicht in de praktijk door de mand valt en zeker op enige hoogte boven zeeniveau. Haken we slechts 1150 kg aan (toegestaan is 1400 kg) wordt dat natuurlijk wat beter, maar op de helling bij Luik zult u op een gegeven moment ook dan terug moeten naar de tweede versnelling. Dan gaat het wel hoor, maar rij je dan 'slechts' 75 dan maakt de motor wel bijna 5000 toeren. Hij kan wel harder op zo'n 5% bult, maar alleen met nóg meer lawaai!
Op de vlakke weg is af en toe de 5e (van de zes) te gebruiken, maar bij een straffe zuidwester i.c.m. een gemiddelde caravan moet je zeer waarschijnlijk de gang erin houden via de 3e versnelling. Indertijd, lang geleden was dat normaal, maar heden ten dage niet. Beperkt aan te bevelen dus voor het heen- en terugbrengen naar een seizoenplaats in Nederland. In het kader van zuinig maar krachtig (de downsizing hipe) zou het me niet verbazen als deze motor een keer vervangen zal gaan worden door een wat minder opgepepte versie van onderstaande 1.6 Turbo.

De bij introductie aangekondigde 1.6 Turbo met maar liefst 180 pk en een lekkere 230 Nm koppel (vanaf voor een turbomotor relatief hoge 2200 rpm) staat al wel in onze lijst, maar wanneer hij leverbaar wordt, wat hij mag trekken en hoeveel hij duurder is dan de 1.8 of goedkoper dan de 2.0 Turbo... is ons niet bekend. Maar dat het onder caravanners de populairste zal worden, lijkt op voorhand voorspelbaar. Hij kent een prima brede powerband zodat je schakellui kunt toeren, niet ver hoeft door te trekken, maar dat wel kunt. Op lange autobaanhellingen moet je hem wel op toeren houden - het is géén diesel, maar niet overdreven. Het is ook een pittige trekker zelfs met 1500 kg aan de haak, kent bij full throttle ook nog een 15% overboostfunctie en hellingen zullen nooit een probleem worden mits je de toerenteller maar boven de 2200 houdt. De 6e versnelling is vaak te gebruiken bij constante snelheden en alleen bij erg harde wind en een brede caravan zul je wel eens twijfelen tussen gebruik van de 4e of misschien toch maar de 5e.

Dan de 2.0 Turbo, handgeschakeld, zestraps automaat of de 4x4? Het maakt allemaal niet uit. De 220 pk en 350 Nm aan koppel vanaf 2000 rpm zorgen altijd voor een surplus aan power. Ik hoef daar niets aan toe te voegen, doe maar een paar berekeningen en je ziet het zelf.

De 2.8 V6 voegt daar eigenlijk niet zoveel aan toe, behalve dat hij altijd is uitgevoerd met aandrijving via de vier wielen en mede daardoor, maar ook vanwege de motor duidelijk zwaarder is en dat hij een stuk beter klinkt dan de viercilinder turbo's. Hij kost wel veel meer en het brandstofverbruik zal fors hoger zijn. De auto is wat dat over(ge)wicht wel weer heel geschikt om een echt zware caravan te trekken. Maar dat trekgewicht is met 1800 kg beperkter dan bij de 2.0 T's! Verschillende bronnen binnen Opel reppen van 1900 of zelfs 2000 kg.

Dieselmotoren
Alle 'nieuwe generatie' commonrail diesels in de Insignia hebben een inhoud van twee liter. Allemaal zijn ze ook voorzien van Borg-Warner turbo's met variabele geometrie voor een optimale drukvulling onder de meeste omstandigheden (lees: lage en hoge toerentallen). Maar er zijn wel verschillen, niet zo zeer tussen de 110, 130 en 160 pk versies, dat lijkt niet meer dan een andere ecuprogrammering, hoewel je dat nooit helemaal zeker weet, maar wel met de te verwachten 2.0 CDTi Biturbo. Die komt later beschikbaar en staat nog niet in ons overzicht: 190 pk en 400 Nm vanaf slechts 1500 rpm. Uit 2000 cc cilinderinhoud!

Ondanks dat Opel voor alle handgeschakelde diesels hetzelfde brandstofverbruik opgeeft is de 160 pk versie duidelijk meer afgestemd op een wat sportiever gebruik en dat komt door de iets anders gestoken versnellingsbak. De één is wat langer (geeft niet, koppel genoeg), maar de rest is allemaal 5 tot 8% korter. Daardoor iets meer toeren bij gelijke snelheid en dus meer kracht. Dat opgegeven verbruik lijkt dan ook nogal academisch. Alle versies mogen 1600 kg trekken.

Gaan we uit van onze testcaravan van 1500 kg, 2.30m breed, dan presteert ook de zwakste 110 pk al iets bovengemiddeld. Tegenvallend is het acceleratievermogen, het gebruik van de hoogste versnelling en onder extremere tegenwindomstandigheden moet je terug naar de 4e, maar dat is niet erg, want de motor draait ook dan niet extreem veel toeren. Kortom, je zult op binnenwegen flink moeten schakelen om het tempo van het overige verkeer bij te kunnen houden, och dan heb je wat te doen... Verwacht in de echte bergen geen echte wonderen, maar tegenvallen? Nee, geenszins: op 1500m hoogte moet je nog weg kunnen komen op zo'n 13, 14% en dat is prima. Op nog steiler zul je normaal gesproken toch al meer tractie- dan krachtproblemen hebben. Des diesels: als het rijdt kun je overal overheen komen. De tweede versnelling is op lange bergpashellingen bruikbaar tot zo'n 10 à 11%, zodat je niet al te zeer een fileprobleem hoeft te veroorzaken. Met een duidelijk lichtere combinatie wordt dat natuurlijk beter. Hier gaan we uit van de 1500 kg testcaravan en 350 kg in de auto.

De motor met 130 pk doet daar een aardige schep bovenop, hij rijdt vooral veel vlotter, wat vooral veel schakelgemak oplevert. Liever gezegd, het extra koppel zorgt ervoor dat je dat juist veel minder hoeft te doen. Hij rijdt bij Luik 10 km harder dus makkelijker naar boven en ook het wegrijden vanuit stilstand zal makkelijker gaan. Op steilere alpenpassen is praktisch altijd de tweede versnelling prima bruikbaar, wat bij de basisdiesel fragwürdig is. Daarbij komt het geringe prijsverschil.

Baas boven baas is voorlopig de 160 pk met 350 Nm koppel vanaf (ook) slechts 1750 toeren, hoewel tegenwoordig 1500 rpm al geen uitzondering is. Wederom is de meerprijs gering en als je baas het goed vindt dan is dit de sportiefste en pittigste diesel in het aanbod. Door de flinke massa van de auto is dit vermogen eigenlijk ook wel nodig, hoewel alles relatief is natuurlijk. Toch... van 0-100 in 25,4s (130 pk) of 19.8s (160 pk) zegt genoeg. Op de bult bij Luik is de 4e goed bruikbaar en dat zal het caravannend volk ook op prijs stellen. Net als het feit dat bij windkracht 4 à 5 ook die 5e bij 2100 rpm met 100 echte km/u ingezet mag blijven. De vijf sterren zijn dan ook volledig verdiend.

Automaat
De laatste twee zijn ook leverbaar met zestraps automaat. Geen dubbelkoppelingsgedoe, maar echte automaten. Dus ze verbruiken meer: 6,7 i.p.v. 5,8 l/100km in de mix (zonder caravan uiteraard). Of ze aan te bevelen zijn? Eh, ja moet uw scribent schoorvoetend toegeven. Sterker nog, met de overbrengingen is niets mis, zo niet beter dan de manuele versies en dan is er natuurlijk het evidente voordeel van een automaat bij het wegrijden op steil. Door de slechts iets langere overbrenging van de eerste zal ook geen nadeel ondervonden worden tijdens steile afdalingen, remmen op de motor gaat uitstekend. Probeer het met de hand schakelen van deze automaten tijdens een proefrit wel uit, want in de bergen zul je dat met caravan ook zelf moeten doen.

Welke moet je hebben?
Opel heeft de diesels scherp geprijsd t.o.v. de uiterst potente 2.0 benzineturbo, maar met die rare brandstofprijzen en andere crisisellende moet je vooral de hopelijk snel leverbare 1.6 Turbo niet uitvlakken. De prestaties ook met caravan zijn indrukwekkend, de uitstoot CO2 met 186 g netjes en naar verwachting zal de vanafprijs uitkomen iets onder het niveau van de instapdiesel. Zal en moet het diesel worden, dan is de 96 kW een prima allround caravantrekker en de 118 kW eentje met aansprekende prestaties, zonder dat je kunt spreken van een powerdiesel. Daarop wachten kan natuurlijk want die komt in de vorm van een biturbo 2.0 CDTi.

Bekijk de prestaties van de Opel Insignia met uw caravan:

Selecteer uw merk caravan
 

Uitgebreid trekkrachtrapport of advies in uw persoonlijke situatie?

Wilt u een uitgebreid trekkrachtrapport of een persoonlijk advies over de Opel Insignia als caravantrekker? Bekijk hier een voorbeeld van het rapport zoals we u die kunnen toesturen. Aanvragen van een dergelijk rapport kan hier.

Nieuw(s)

Cursus ervaringen
Lees hoe onze cursisten schrijven over hun caravantraining op de site caravan-forum.nl.

De bergen in?
De kans op oververhitte remmen is groot in de bergen als u een lange afdaling rijdt. We hebben 2 nieuwe systemen getest die dat kunnen voorkomen.

Caravan Bergrijtraining
Het hele jaar door verzorgt Caravantrekker de succesvolle Op Maat caravan rijvaardigheids cursussen. Bereid u goed voor op het nieuwe seizoen en kom nu extra voordelig naar het Zuid-Limburgse Noorbeek!



Berekening



Zoek auto
Vul het beladen caravangewicht in.





 
 
   Regelgeving     Over auto's & caravans   Tips bij het rijden     Berekeningen     Tests, reviews & overzichten   Advies    Cursussen    Forum