Caravantrekker.nl

Trekadvies

Mitsubishi

Mitsubishi Space Wagon 2.4 GDI aut.
Caravelair Elodorado Luxe 420

Caravelair
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Mitsubishi Space Wagon 2.4 GDI aut. zijn over het algemeen goed en ook het gewicht van de Caravelair is met 200 kg belading in de auto erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
225
190

Hellingen
Risico's bij slingeren
239
223

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Caravelair van 1120 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Mitsubishi Space Wagon 2.4 GDI aut.. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 70 kg zal geen probleem zijn voor de Mitsubishi als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Mitsubishi en de Caravelair een gewichtsverhouding van 64%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 135 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 61%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

61%
1120 kg 1830 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Mitsubishi

Mitsubishi Space Wagon 2.4 GDI aut.
Caravelair Elodorado Luxe 420

Caravelair

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 2200 á 2500 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 120 km/u á 129 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse, de kracht bij 2000 á 2500 toeren van de brandstofmotor, is over het algemeen voldoende. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 20 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 3700 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 103 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 14%.

Weinig risico bij slingeren

De Caravelair kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 70 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Mitsubishi een Caravelair zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.8 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Mitsubishi Space Wagon 2.4 GDI aut.

Periode
1999 - 2004
Vermogen
147 pk (108 kW)
Brandstof
Benzine
Transmissie
Automatisch
Koppel
211 Nm v.a. 3500 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravelair Elodorado Luxe 420

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Mitsubishi en Caravelair en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

van Hage heeft het volgende over de Mitsubishi Space Wagon 2.4 GDI aut. geschereven:

"Het trekken van een middelgrote caravan levert de Space Wagon weinig problemen op. Mede dankzij de stabilisator op de koppeling is de combinatie behoorlijk stabiel. De Space Wagon kan het prima stellen zonder hulpvering.

De automaat biedt zowel voor- als nadelen. Wegrijden op steile hellingen is een peulenschil. Daar staat tegenover dat de automaat slechts over 4 verzetten beschikt. Daarmee zijn de tussenstappen net iets te groot en wordt je op lange hellingen nogal eens voorbij gereden door auto's met lichtere motoren. Bij tegenwind is de hoogste versnelling nauwelijks bruikbaar en dient te worden teruggeschakeld naar stand 3. De motor blijft dan wel redelijk stil, maar het brandstofverbruik stijgt naar 1 op 6.

Kortom: een middelzware caravan is goed te doen met een Space Wagon automaat, maar reken wel op een stevige slok benzine."

Lees meer gebruikerservaringen met de Mitsubishi Space Wagon.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Bandenspanning

De juiste bandenspanning voor de caravanband hangt af van het type band en de loadindex in combinatie met het gewicht.

In welke versnelling?

Wanneer heb je voldoende trekkracht en wanneer moet je schakelen als je met een caravan gaat rijden?

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker