Caravantrekker.nl

Trekadvies

Landrover

Landrover Freelander 2.2 SD4 aut.
Tabbert Puccini 540 DM (2,30)

Tabbert
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Landrover Freelander 2.2 SD4 aut. zijn over het algemeen uitstekend en ook het gewicht van de Tabbert is met een gemiddelde belading redelijk gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
247
304

Hellingen
Risico's bij slingeren
302
163

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Tabbert van 1540 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Landrover Freelander 2.2 SD4 aut.. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 85 kg zal geen probleem zijn voor de Landrover als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden (of een B+ code 96 rijbewijs).

Zonder belading heeft de Landrover en de Tabbert een gewichtsverhouding van 70%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 73%. Dit is gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

73%
1540 kg 2105 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Landrover

Landrover Freelander 2.2 SD4 aut.
Tabbert Puccini 540 DM (2,30)

Tabbert

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Om op de snelweg onder gunstige omstandigheden te rijden heeft de motor nauwelijks meer toeren nodig dan normaal bij solo gebruik, maar houd wel minimaal zo'n 1600 á 1800 toeren aan. Over het algemeen is er zelfs bij hogere snelheden, veel trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 126 km/u á 134 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse van de brandstofmotor is meer dan voldoende waardoor het heel comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 17.3 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 2300 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 110 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 22%.

Denk aan slingeren

De Tabbert kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 85 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 90 km/u worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere snelheden is het onder de meeste omstandigheden ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Landrover een Tabbert zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Landrover Freelander 2.2 SD4 aut.

Periode
2012 - 2014
Vermogen
190 pk (140 kW)
Brandstof
Diesel met turbo
Transmissie
Automatisch
Koppel
420 Nm v.a. 1750 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Tabbert Puccini 540 DM (2,30)

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Landrover en Tabbert en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Prinsen heeft het volgende over de Landrover Freelander 2.2 SD4 aut. geschereven:

"Wij hebben sinds 2 jaar nu een Freelander SD4=190pk.420nm
Type HSE. met vaste trekhaak.
Standaard wordt deze auto geleverd met 17 of 18 inch velgen,Wij hebben de auto besteld met 19/20 inch velgen,een bredere band met een betere wegligging vooral met de caravan er achter.
Solo,ligt de auto ook beter op de weg,maar, het verbruik is ook wel wat meer.Zomers rijden we op de 19 inch ban den,met een gemiddelde van 1 op 11 km. en swinters rijden we op winterbanden met 17 inch velgen,en rijden dan ook wel wat zuiniger.maar vinden bij het trekken van de caravan, de stabiliteit iets minder.Maar de motor heeft zo;n enorm vermogen,met constante vierwielaandrijving,dat je de caravan bijna niet voelt.Zelf rijden wij max 110km. maar doorgaans zo 95 a100..Auto trekt zowel in de bergen retchenpass. als autobaan super goed.Er hangt een grote caravan achter, van leeg 1350kg met als extra een mover.totaal leeg,incl accu 1460kg.caravan heeft as van max 1800 kg.merk Tabbert type Puccini.lengte inck dissel 7.50mtr.rnkelassig.
Met de caravan er achter,is het verbruik heel bepalen, rijd ik in nederland op de autobaan met 90km max, haal je met gemak 1 op 9.5. maar in duitsland vlakke weg, bij 100/110,1 op 8.
Bij heuvelachtig terrein, achter koln,richting frankfurt.1 op 7,a7.5.
Dus hier moet je echt oppassen met je voet en gas.maar echt,de motor is ongeloofelijk zoveel kracht.vooral in de sport stand van de automaat.maar oppassen met verbruik..
Onze vorige auto was een mitsubishi pajero 3.5 liter met 170 pk. is niet te vergelijken,freelander is veel soepeler,veel krachtiger.maar ook wel een stuk lichter,en daar moet je wel rekening mee houden de pajero woog leeg 2350kg. en de freelander,met bepakking max 2000kg."

Lees meer gebruikerservaringen met de Landrover Freelander.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker