Caravantrekker.nl

Trekadvies

Volvo

Volvo XC60 2.0T [Powershift]
Kabe Smaragd Kingsize XL

Kabe
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Volvo XC60 2.0T [Powershift] zijn over het algemeen heel goed en ook het gewicht van de Kabe is met een gemiddelde belading redelijk gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
238
235

Hellingen
Risico's bij slingeren
271
158

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Kabe van 1490 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Volvo XC60 2.0T [Powershift]. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

We adviseren een kogeldruk van ongeveer 80 kg maar we weten niet zeker of dat is toegestaan voor de Volvo. Bekijk daarvoor o.a. het typeplaatje van de trekhaak. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden (of een B+ code 96 rijbewijs).

Zonder belading heeft de Volvo en de Kabe een gewichtsverhouding van 74%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 73%. Dit is gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

73%
1490 kg 2041 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Volvo

Volvo XC60 2.0T [Powershift]
Kabe Smaragd Kingsize XL

Kabe

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Om op de snelweg onder gunstige omstandigheden te rijden heeft de motor nauwelijks meer toeren nodig dan normaal bij solo gebruik, maar houd wel minimaal zo'n 1800 á 2100 toeren aan. Over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 123 km/u á 132 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse van de brandstofmotor, de kracht bij 1800 á 2300 toeren, is meestal meer dan voldoende waardoor het comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 17.7 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 3200 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 108 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 16%.

Denk aan slingeren

De Kabe kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 80 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 90 km/u worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere snelheden is het onder de meeste omstandigheden ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Volvo een Kabe zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.8 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Volvo XC60 2.0T [Powershift]

Periode
2010 - 2012
Vermogen
203 pk (149 kW)
Brandstof
Benzine met turbo
Transmissie
Automatisch
Koppel
300 Nm v.a. 1750 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Kabe Smaragd Kingsize XL

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Volvo en Kabe en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Cor Blok heeft het volgende over de Volvo XC60 2.0T [Powershift] geschereven:

"In eerdere revieuw schreef ik over mijn ervaringen met de combinatie, Volvo C70 en de Kabe Smaragd, deze was heerlijk, vooral het opendak, maar het was wel een continue gevecht met het gewicht. De Volvo mag 1500 kg trekken en de Kabe mag 1700 kg wegen. Nadat we de laatste keer de caravan een chassisbeurt hebben laten geven woog de caravan 1480 kg. en dat is zonder fietsen, kleding en een gevulde koelkast. Dus toen ik in augustus 2023, bij mijn dealer een mooie XC60 zag staan, was ik snel verkocht. Deze XC60 mag 1800 kg. trekken en dat moet genoeg zijn voor de Kabe.
Wederom gingen we overwinteren in Spanje en Portugal en nu hoeven we niet al te streng op het gewicht te letten en de XC60 heeft tenminste een kofferbak waar de tafel en stoelen in kunnen.
De XC60 is een R-design uitvoering met een 6 bak powershift (dsg) automaat en heeft een 2 liter turbomotor met 300 nm koppel en dat blijkt in de praktijk super te rijden. In de bergen waar ik in het verleden met de C70 met 4500 toeren in zijn 2 versnelling omhoog reed, houd de XC60 de auto op 80 km. hij schakelt dan terug naar zijn 3 en je merkt dat de turbo zijn werk doet en dat is toch een heel verschil met de atmosferisch motor uit de C70, die weliswaar 170 pk had, maar minder koppel.
Ook het R-design onderstel, die stuggere veren en schokdempers heeft, zorgt voor veel stabiliteit.

De XC60 is standaard voorzien van een aanhangwagen stabilisator, die ingrijpt wanneer de caravan gaat slingeren, ik heb het nog niet mogen ervaren, ik weeg de kogeldruk meestal rond 90 kg. maar dit geeft wel een relaxed gevoel. Het brandstof verbruik zit op ongeveer 1:8 dit afhankelijk van wind mee of tegen en meestal rijd ik zo rond de 85 km. (Als gepensioneerde hebben wij tijd zat) kortom een heerlijk rijdende combinatie."

Lees meer gebruikerservaringen met de Volvo XC60.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

 

Over Caravantrekker

Wat is de visie van Caravantrekker en wie zit daar achter?

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker