Caravantrekker.nl

Trekadvies

Renault

Renault Clio 0.9 TCe
Predom N-126n

Predom
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Renault Clio 0.9 TCe zijn in de meeste situaties ruim voldoende en ook het gewicht van de Predom is met 200 kg belading in de auto erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
179
79

Hellingen
Risico's bij slingeren
171
218

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Predom van 850 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Renault Clio 0.9 TCe. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 60 kg zal geen probleem zijn voor de Renault als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Renault en de Predom een gewichtsverhouding van 66%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 121 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 65%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

65%
850 kg 1309 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Renault

Renault Clio 0.9 TCe
Predom N-126n

Predom

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 2700 á 3400 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 106 km/u á 116 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse, de kracht bij 1800 á 2300 toeren van de brandstofmotor, is maar matig waardoor er wat meer geschakeld moet worden en/of de motor meer lawaai maakt. Accelereren vanuit stilstand zal met voldoende tempo kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 24.5 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 5100 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 90 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen (13%) vraagt het wegrijden vanuit stilstand enige oefening van de chauffeur maar normaal gesproken is er verder geen probleem te verwachten.

Weinig risico bij slingeren

De Predom kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 60 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Renault een Predom zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.8 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Renault Clio 0.9 TCe

Periode
2013 - 2016
Vermogen
90 pk (66 kW)
Brandstof
Benzine met turbo
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
135 Nm v.a. 2500 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Predom N-126n

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Renault en Predom en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Ed van Capelle heeft het volgende over de Renault Clio 0.9 TCe geschereven:

"Met deze combinatie naar zuid Duitsland gereden. Dat was bij temperaturen van boven de 30 gr C.
Op de snelweg maximaal 86 km/.hr gereden in de 4e versnelling gaat dat het beste. Je draait dan precies 2800trm. Dat geeft een mooie constante snelheid ook als het heuvel op of af gaat. De cruisecontrol houdt alles stabiel. De 5e versnelling gebruiken raad ik af omdat de trekkracht dan onvoldoende is. Er dan dus vaak heen en weer geschakeld moet worden hetgeen onrustig rijgedrag oplevert.
Rijdend in de echte bergen zonder caravan leverde problemen op bij de afdalingen. Vanaf 13%afdaling houdt de motor niet voldoende tegen, zelfs de eerste versnelling laat het toerental oplopen tot meer dan 5000 trm. Er moet dan dus vaak straf afgeremd worden.
ANWB techstation zegt daarover; Veel compacte motoren met een kleinere cilinderinhoud én een lagere compressieverhouding hebben als bijeffect dat de motorremwerking bij afdalingen ook minder goed is. De motor draait gewoon gemakkelijker rond en kan je als voordeel ook met gas los lang gebruik maken van het rollend vermogen. Bij afdalingen is dat duidelijk nadeliger en zullen de remmen vaker kort en bondig aangesproken moeten worden.

Omdat de caravan zelf remt bij afdalingen is het erg belangrijk deze remmen in topconditie te hebben voorafgaand aan je vertrek.

Let er op de kogeldruk van het predomneke op 60 kg dissel gewicht te hebben. Dan ligt ie als een blok en kan je gemakkelijk 86 km /hr rijden. ( De snelheid werd gemeten via google maps , de navigator)
Het brandstofverbuik kwam gedurende de gehele rit bij 2400km neer op 1:14 ltr/km
"

Lees meer gebruikerservaringen met de Renault Clio.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker