Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blogs Tests Reviews Advies Vragen Menu

Blijf van het gas af!

De koppeling is een gevoelig onderdeel van je auto als je met een caravan gaat rijden. Door niet te veel gas te geven gaat die veel langer mee. Lees hoe je met en zonder caravan je auto langer heel houdt.

Wie herkent het niet …… Bij het minste geringste 'gemanoeuvreer' of in een file dat de koppeling begint te stinken? Ruik je de koppeling laat dat dan een waarschuwing zijn. Ga je lang op dezelfde manier door, dan is de kans groot dat de koppeling snel versleten is en een dure reparatie volgt.

Dat je heel eenvoudig kunt voorkomen dat de koppeling gaat stinken is bij veel automobilisten onbekend. Dit merken we tijdens onze caravancursussen waar ik me niet kan herinneren dat er ooit een deelnemer was die dit aspect al vooraf goed onder de knie had! En toch is het heel simpel, als je weet hoe.

In onze cursussen is veel aandacht voor het gebruik van je auto, maar ook zelf kan je heel goed oefenen


Wat er gebeurt met de koppelingsplaten als je vanuit stilstand wegrijdt leg ik uit aan de hand van een voorbeeld. Als je in de winter koude handen hebt, wrijf je ze tegen elkaar. Doe je dit langzaam dan voel je geen warmte, maar doe je dit wat sneller dan worden ze warm. Voer je dan ook nog de druk op, dan loop je de kans op blaren. Zo werken tegen elkaar wrijvende koppelingsplaten ook. Geef je veel gas terwijl de koppeling slipt, ontstaat er al snel te veel wrijvingswarmte. En vergroot je dan ook nog de kracht, door het koppelingspedaal meer te laten opkomen, en snel te accelereren, wordt nog eens extra wrijvingswarmte toegevoegd.

Als we het gas geven nu eens geheel zouden weglaten? Dan slaat de motor af hoor ik je denken… Nou dat hoeft niet als je heel voorzichtig de koppeling laat aangrijpen. Laat langzaam de koppeling zo ver opkomen totdat je hoort dat het motortoerental iets afneemt. Je ziet dat ook op de eventuele aanwezige toerenteller. Door nu even te wachten zal je merken dat de auto heel langzaam in beweging gaat komen. Zodra er beweging in de auto is kan je het pedaal weer iets verder laten opkomen en dat bij stationair toerental. Je geeft geen gas en op de koppeling wordt weinig kracht uitgeoefend juist omdat de acceleratie minimaal is. Je hoeft dan ook niet bang te zijn dat de slippende koppeling te heet wordt. Door zo met een slippende koppeling weg te rijden kan je bij het toenemen van de snelheid de koppeling langzaam helemaal laten opkomen. Vooruit rijdend rijd je meestal na een meter of vijf met een snelheid van 5 à 10 km/u. Op deze manier wegrijden vanuit stilstand is met praktisch elke auto zelfs met aangehaakte caravan mogelijk, op een vlakke verharde weg. Rijdt de combinatie eenmaal dan is zelfs een lichte stijging geen probleem of zou je zelfs kunnen doorschakelen naar de tweede versnelling. Probeer het maar eens uit eerst met de solo auto!

Alleen op een hele steile helling kan het zinvol zijn om met spinnende willen weg te rijden in plaats van met een slippende koppeling


In een file is zonder gasgeven de beste manier om langzaam te kunnen rijden. Bovendien zal je ook merken dat je veel minder hoeft te remmen en veel minder hoeft stil te staan in de file. In de beruchte file bergop voor de Gotthard tunnel kan dat de redding zijn van je koppeling. Ga je met de caravan achteruit manoeuvreren dan kan je deze techniek ook toepassen. Alleen moet je de koppeling continue laten slippen omdat de snelheid anders te hoog wordt. Je linkervoet bepaalt als het ware de rijsnelheid. Het grappige is dat je dat rustig een half uur lang kunt doen zonder dat je neus onaangenaam getroffen wordt. Voorwaarde is wel dat je stilvallen zoveel mogelijk probeert te voorkomen en dat je niet met ingekomen oplooprem vanuit stilstand meteen achteruit omhoog moet. Is namelijk de (rol)weerstand te groot, zoals bergop, dan zal je toch wat gas moeten bijgeven omdat anders de motor onvoldoende kracht heeft. Dit moet je echter maar heel kort volhouden omdat anders de koppeling weer gaat stinken.

Gebruikt je deze techniek op een natte of drassige camping dan heb je minder last van doorslippende wielen. De kracht van de wielen wordt immers heel geleidelijk losgelaten op de gladde ondergrond, waardoor de wielen minder snel zullen doordraaien (spinnen).

Zou je per ongeluk de motor een paar keer laten afslaan, omdat de rolweerstand te groot is, is dat helemaal niet erg. Je kan immers beter de motor een enkele keer laten afslaan dan telkens met te veel gas wegrijden, ook al staat dat naar de buitenwereld toe misschien heel erg dom. En word je dan uitgelachen …. verwijs ze dan maar naar dit Blog op caravantrekker.nl.



Reacties:

bart schreef op 24 June 2019 om 16:25

Tot nu toe steeds het tegenovergestelde gehad, achteruit omhoog rijdend op gras: motor sloeg vaak af, zelf met awd en low gear. GAS LOS! las ik n.l hier ergens en knoopte me dat toen in de oren en de waarschuwing ook van hier dat je vanaf 1500 toeren al gauw je koppeling verbrandt. Maar daaronder is slippen van de koppeling dus helemaal niet erg, verbrandt er niks. En het gras blijft ook heel. Deze info had ik net nodig Probleem verholpen.


dendieje schreef op 03 July 2019 om 21:40

Als je het koppelingspedaal helemaal laat opkomen en zelfs je voet dan van het pedaal haalt, mag er niks slippen en heet worden. Gebeurt dat wel dan is er al vergaande slijtage. Ook wrijven er geen frictie platen tegen elkaar , want de meeste auto's hebben maar één frictieplaat en geen twee die tegen elkaar wrijven.Wrijving ontstaat tussen de frictie plaat en vliegwiel en drukgroep .


yuri schreef op 25 July 2019 om 22:49

@dendieje, met slippende koppeling wordt hier bedoelt dat je met de slip van de koppeling gaat manoeuvreren, oftewel fingerspitzengefühl met je linkervoet. om het gevoel te krijgen moet je maar eens proberen zo snel mogelijk op te trekken zonder gas te geven.

@caravantrekker, tegenwoordig zit op veel auto's een anti-wiel-spin systeem, aangeduid met veel verschillende afkortingen waaronder ASR/ESP/enz. Als je met wielspin moet wegrijden op een helling en je hebt dit niet uitgeschakeld dan slaat de motor constant af, het heeft bij mij eens 4 keer afslaan geduurt voordat ik begreep waarom dat was en toen ik de ASR uit zette konden we de reis weer vervolgen


Reageer

Naam:

Email:

Reactie:


Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

Bandenspanning

Hoe hoog moet de bandenspanning van mijn caravan zijn? Bekijk het in de Bandenspanningscalculator.

Over Caravantrekker

Wat is Caravantrekker voor website? Lees meer over de de visie van Caravantrekker en de mensen achter Caravantrekker.nl.

Uitgebreid trekadvies

Van elke combinatie is een uniek bijna 30 pagina's tellend rapport te downloaden met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan. Tevens staan daar tips in voor een veilige en comfortabele reis.


Blogs

Trekkrachtrapport

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde trekkrachtrapport uit zo'n 30 pagina's met informatie bestaat.

Parkeren

Stoppen langs de (snel)weg kan een probleem zijn. Veel grote plaatsen worden bezet door vrachtwagens die hun verplichte rust nemen. Waar kunnen wij dan nog pauzeren?

In welke versnelling?

Wanneer heb je voldoende trekkracht en wanneer moet je schakelen als je met een caravan gaat rijden?

Caravan asrubbers vervangen?

Is de as van je caravan onderhoudsvrij of moet je daar toch af en toe naar (laten) kijken? We gaan op onderzoek uit.

Kogeldruk

Welke kogeldruk moet je hebben en hoe zit dit wettelijk?


© 2004-2019 Caravantrekker