Caravantrekker.nl

Belading en kogeldruk

Goede belading en een juiste kogeldruk zijn essentieel voor een veilig weggedrag van de caravan. Maar hoeveel kilo is de juiste kogeldruk en hoe kan je de caravan goed beladen?

Belading en kogeldruk

Een caravan is geen verhuiswagen en is eigenlijk alleen bedoeld om met lichte bagage te rijden. Er gelden een drietal algemene regels bij belading:


  1. Zo veel mogelijk zware spullen in de auto
  2. Lading zoveel mogelijk in het midden van de caravan
  3. Voldoende kogeldruk.




Belading in de auto

Door zware voorwerpen in de auto te vervoeren in plaats van in de caravan krijg je een gunstiger gewichtsverhouding tussen trekauto en caravan. Hiermee vergroot je de veiligheidsmarge van je combinatie. Zware voorwerpen (voortent en stokken, voorraad en blikken etc.) kan je het beste in de auto opbergen. Het liefst dan vóór de achteras. Reis je met een volle achterbank kan je overwegen een deel van de bagage in een dakkoffer op te bergen.

Belading in het midden

Zware spullen in de caravan belaad je zoveel mogelijk rond de as in het midden van de caravan. Vaak is daar echter niet zo veel bergruimte maar is die onder het vaste bed aan de voor- of achterkant van de caravan. Houd daar dus wel rekening mee!



Belangrijk is vooral om de achterkant van de caravan niet te zwaar te maken. In de bovenkastjes kan je wat lichte kleding opbergen. Probeer ook de belading in de caravan evenwichtig tussen de rechter- en linkerkant te verdelen. 

Vervoer van bagage achterop of op het dak van de caravan is niet aan te raden. Een fietsdrager achterop kan je dan ook het beste gewoon thuis laten. Wettelijk is het zelfs verboden om op een fietsdrager andere bagage dan fietsen te vervoeren.

Voldoende kogeldruk

Voldoende kogeldruk is 5 á 7% van het totale caravan gewicht. Uiteraard moet dat gewicht wel toegestaan zijn voor de auto. 

Beladen gewicht caravan

Aanbevolen kogeldruk

Minimaal & Maximaal

800 kg
1000 kg
1200 kg
1400 kg
1600 kg
1800 kg
2000 kg

50 kg
60 kg
70 kg
80 kg
90 kg
100 kg
110 kg

40 - 60
50 - 70
60 - 80
70 - 95
80 - 110
90 - 125
100 - 140


Een te hoge kogeldruk beïnvloed het rijgedrag van de auto negatief, omdat een zware belading helemaal achterin net als bij de caravan niet prettig is. In die zin is kogeldruk altijd een compromis wat je in praktijk moet uitproberen naar een waarde waarbij jouw combinatie prettig rijdt.

Extra onnodig gewicht in de dieselbak leggen om te zorgen voor voldoende kogeldruk is geen goede manier van belanden!

In sommige gevallen is onze aanbeveling meer dan wettelijk is toegestaan. Voor de wegligging zou dat beter zijn, maar met meer dan 10 kg moet je niet over het wettelijk maximum heen gaan. Ga nooit rijden met een kogeldruk die minder is dan 4% van het beladen gewicht van de caravan.



Kogeldruk meten

Het is verstandig voor vertrek de kogeldruk te meten. Zorg wel dat de caravan horizontaal staat, en dat je onder de koppeling meet. Heb je geen speciale kogeldrukmeter dan kan je met een gewone personenweegschaal ook heel goed de kogeldruk meten. Echt nauwkeurig hoeft een meter niet te zijn, een paar kilo meer of minder maakt niet zo veel uit.

Een heel simpel trucje om te zorgen dat je voldoende kogeldruk hebt is om als persoon, voorzichtig helemaal achterin de caravan te gaan staan/zitten. Als je zelf 80 kg weegt dan mag die niet achterover vallen.



Belading aanpassen

Kom je na het beladen op een hele andere kogeldruk uit dan wij adviseren, zal je de belading moeten aanpassen. Heb je bijvoorbeeld te weinig kogeldruk verplaats dan wat bagage van de achterkant van de caravan naar het midden. Dat is beter dan meer bagage helemaal voorin leggen.

Zorg er wel voor dat de bagage bijvoorbeeld tijdens hard remmen niet naar voren kan schuiven. Je krijgt dan namelijk opeens een hele andere (veel hogere) kogeldruk.

Fietsen, gasflessen en reserve wiel mee?

Je zal inmiddels begrijpen dat het onmogelijk is de caravan goed te beladen als er twee fietsen (40 kg) achterop vervoerd worden.  Verreweg de beste plaats voor fietsen is op de auto (of op het dak of aan de achterklep van de auto).



Ook is een zwaar beladen disselbak ongunstig. Kamp je met een (te) hoge kogeldruk en staat bijvoorbeeld het reserve wiel in de disselkast verplaats dat dan in een beugel onder de caravan (of leg hem in de auto). Ook het gebruik van lichtgewicht gasflessen is een mogelijkheid om minder kogeldruk te krijgen en beter voor de belading. 

Hulpveren

Heb je veel zware spullen in de auto gelegd dan kan de auto erg achterover hangen en bijvoorbeeld het neuswiel van de caravan bij elke verkeersdrempel de grond raken. Het monteren van een hulpveersysteem is dan aan te raden.



Meer informatie


Goede raad in de etalage bij Bas Buitensport!

 

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.


 

Lees ook:

Genuanceerd advies

In welke versnelling?

Elektronische stabiliteitssystemen (getest)

Blijf van het gas af!

Caravan (te?) zwaar

 

(Advertentie)

 

©2024 Caravantrekker