Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Koopgids Reviews Vragen Advies

Belading en kogeldruk

Goede belading en een juiste kogeldruk zijn essentieel voor een veilig weggedrag van de caravan. Maar hoeveel kilo is de juiste kogeldruk en hoe kan je de caravan goed beladen?

Een caravan is geen verhuiswagen en is eigenlijk alleen bedoeld om met lichte bagage te rijden. Er gelden een drietal algemene regels bij belading:

  1. Zo veel mogelijk zware belading in de auto
  2. Lading zoveel mogelijk in het midden van de caravan
  3. Voldoende kogeldruk.

Belading in de auto

Door zware voorwerpen in de auto te vervoeren in plaats van in de caravan krijg je een gunstiger gewichtsverhouding tussen trekauto en caravan. Hiermee vergroot je de veiligheidsmarge van je combinatie. Zware voorwerpen (tentstokken, boeken etc.) kan je, zeker als er maar twee personen in de auto zitten, dus het beste in de auto opbergen. Het liefst dan vóór de achteras. Reis je wel met een volle achterbank kan je overwegen een deel van de bagage in een dakkoffer op te bergen.

Belading in het midden

Zware spullen in de caravan belaad je zoveel mogelijk rond de as in het midden van de caravan. Vaak is daar echter niet zo veel bergruimte maar is die onder het vaste bed aan de voor- of achterkant van de caravan. Houd daar dus wel rekening mee!

Belangrijk is vooral om de achterkant van de caravan niet te zwaar te maken. De bovenkastjes kan je vol doen met lichte kleding. Probeer ook de belading in de caravan evenwichtig tussen de rechter- en linkerkant te verdelen. 

Voldoende kogeldruk

Voldoende kogeldruk is 5 á 7 % van het totale caravan gewicht. Uiteraard moet dat gewicht wel toegestaan zijn voor de auto. 

Beladen gewicht van de caravan

Aanbevolen kogeldruk

Minimaal & Maximaal

< 1000 kg
1000 - 1200 kg
1200 - 1400 kg
1400 - 1600 kg
> 1600 kg

50 kg
60 kg
70 kg
80 kg
90 kg

40 - 60 kg
50 - 80 kg
60 - 100 kg
70 - 110 kg
80 - 125 kg

Een te hoge kogeldruk beïnvloed het rijgedrag van de auto negatief, omdat een zware belading helemaal achterin net als bij de caravan niet prettig is. In die zin is kogeldruk altijd een compromis wat je in praktijk moet uitproberen naar een waarde waarbij jouw combinatie prettig rijdt.

In sommige gevallen is onze aanbeveling meer dan wettelijk is toegestaan. In dat geval moet je uitgaan van de laagste waarde van wat toegestaan is voor de auto (zie instructieboekje), de trekhaak (zie constructieplaatje) en de caravan (zie kentekenbewijs). Soms is het voor de veiligheid toch beter een iets zwaardere kogeldruk aan te houden dan toegestaan is, maar veel meer dan 10 kg moet je niet over dit maximum heen gaan!

Kogeldruk meten

Het is verstandig de kogeldruk te meten na een belangrijke wijziging van de belading. Daarbij maakt enkele kilo’s te zwaar of te licht echt niet zoveel uit. Voor een betrouwbare meting is het wel van belang dat de caravan horizontaal staat, en dat je onder de koppeling meet. Meet je bijvoorbeeld de druk onder het neuswiel dan is het gewicht daar zomaar 10 kg meer.

TLC digitale disselwegerAl-ko Neuswiel    neuswiel met weegfunctie Kogeldrukmeter

Voor onderweg zijn bovenstaande meters prima, maar thuis kan je met een gewone personen weegschaal heel goed de kogeldruk meten. Sommige mensen kunnen door met de hand de koppeling op te tillen dan heel aardig schatten of ze een juiste kogeldruk hebben voor de terugreis.

Belading aanpassen

Kom je na het beladen op een hele andere kogeldruk uit dat wij adviseren, dan zal je de belading moeten aanpassen. Heb je bijvoorbeeld te weinig kogeldruk verplaats dan wat bagage van de achterkant van de caravan naar het midden. Dat is beter dan meer bagage helemaal voorin leggen. 

Zorg er wel voor dat de bagage bijvoorbeeld tijdens hard remmen niet naar voren kan schuiven. Je krijgt dan namelijk opeens een hele andere (veel hogere) kogeldruk.

Fietsen, gasflessen en reserve wiel mee?

Ja zal inmiddels begrijpen dat het onmogelijk is de caravan goed te beladen als er fietsen (40 kg) achterop vervoerd worden.  Verreweg de beste plaats voor fietsen is op de auto (of op het dak of aan de achterklep van de auto).

Ook is een zwaar beladen disselbak niet gunstig. Kampt u met een (te) hoge kogeldruk en staat bijvoorbeeld het reserve wiel in de disselkast verplaats dat dan in een beugel onder de caravan (of leg hem in de auto). Ook het gebruik van lichtgewicht gasflessen is een mogelijkheid om minder kogeldruk te krijgen en beter voor de belading. 

Hulpveren 

Heb je veel zware spullen in de auto gelegd dan kan de auto erg achterover hangen en bijvoorbeeld het neuswiel van de caravan bij elke verkeersdrempel de grond raken. Het monteren van een hulpveersysteem is dan aan te raden.

Trekkracht berekening

De originele Caravantrekker trekkrachtberekeningen geven exact aan wat je auto goed en veilig kan trekken.

Selecteer eerst je auto. Daarna kan je een caravan selecteren en krijg je gratis advies over je combinatie en een overzicht van de prestaties op de vlakke weg en in de bergen.

 

Slingeren
Waarom gaat een caravan slingeren? Een uitgebreid artikel over alle aspecten die van invloed zijn over het slingeren van de combinatie.

De reis een last?
Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier. Volg een caravancursus Op Maat.
Al v.a. € 169,-


 

Veel gelezen:
Rijbewijs B of BE
Maximaal trekgewicht
Caravanbanden en bandenspanning
Slingeren
Fietsen mee

 

 

 

© 2004-2017 Over Caravantrekker Sitemap Mobiel Trainingen & cursussen