Caravanbanden
Bij caravanbanden is het maximaal draagvermogen van belang. Dit staat op de band en is vaak onderdeel van de type aanduiding. Heeft de band zoals hier onder, de maat 185 R 14 C 102/100S dan geeft het hoogste getal na de bandenmaat de loadindex (draagvermogen) aan.
In dit voorbeeld het getal 102 wat volgens de tabel overeenkomt met een draagvermogen van 850 kg. Deze banden zijn dus geschikt voor een caravan met een asdruk (op 2 wielen) tot 1700 kg.
Enige reserve in draagvermogen is aan te raden, omdat een caravan vaak zwaarder is dan je denkt en wellicht de verdeling tussen links en rechts niet helemaal gelijk is.
Bedenk wel dat dit draagvermogen alleen van toepasing bij de maximale bandenspanning die op de band staat (meestal in PSI)!
Loadindex draagcapaciteit per band:
74 | 375 kg | 86 | 530 kg | 98 | 750 kg |
75 | 387 kg | 87 | 545 kg | 99 | 775 kg |
76 | 400 kg | 88 | 560 kg | 100 | 800 kg |
77 | 412 kg | 89 | 580 kg | 101 | 825 kg |
78 | 425 kg | 90 | 600 kg | 102 | 850 kg |
79 | 437 kg | 91 | 615 kg | 103 | 875 kg |
80 | 450 kg | 92 | 630 kg | 104 | 900 kg |
81 | 462 kg | 93 | 650 kg | 105 | 925 kg |
82 | 475 kg | 94 | 670 kg | 106 | 950 kg |
83 | 487 kg | 95 | 690 kg | 107 | 975 kg |
84 | 500 kg | 96 | 710 kg | 108 | 1000 kg |
85 | 515 kg | 97 | 730 kg | 109 | 1030 kg |
Als er twee indexen staan (bijvoorbeeld 102/100) is de laagste waarde voor vrachtwagens met 'dubbellucht' (twee banden op een wielen zoals bij vrachtwagens). Het grootste getal dus voor caravans.
Soort banden
Voor kleine caravans zijn gewone personenautobanden geschikt. Grotere en wat zwaardere caravans staan vaak op versterkte of bestelauto banden. Versterkte banden of reinforced banden worden aangeduid met de letters XL (of RF), en bestelwagen banden hebben de aanduiding C (Commercial of Cargo).
Het voordeel van C en XL banden is dat ze een hoge loadindex combineren met een stuggere opbouw. Dat is prettig voor caravans, omdat ze daarmee zorgen voor een stabieler gevoel in weggedrag. Toch is het verstandig om niet een overdreven 'zware' band te kiezen met een veel te groot draagvermogen.
Ook zijn er 'trailer only' banden. Dit zijn banden die alleen toegestaan zijn op aanhangwagens en dus ook voor een caravan (hoewel we die niet aanraden in combinatie met een geknikte as). De maximale snelheidsindex die op de band staat is voor een caravan van minder belang omdat de snelheden meestal meer dan genoeg zijn.
Snelheidsindexen: (maximale snelheid)
J | 100 km/u | M | 130 km/u | Q | 160 km/u |
K | 110 km/u | N | 140 km/u | R | 170 km/u |
L | 120 km/u | P | 150 km/u | S | 180 km/u |
Leeftijd van de band
Op banden staat een zogenaamde DOT code die aangeeft wanneer de banden zijn geproduceerd. De DOT code bestaat veelal een aantal letters die voor de datum niet van belang zijn en een viertal cijfers die de productiedatum aangeven.
In bovenstaand voorbeeld betekent 1714 dat de band geproduceerd is in week 17 uit het jaar 2014. Algemeen wordt geadviseerd om banden na 6 jaar te vervangen. Sommige verzekeraars stellen dit als eis in hun polisvoorwaarden. Ondanks dat het profiel dan nog niet versleten is, wordt de kans op een klapband groter. In ieder geval is het verstandig om jaarlijks dergelijke banden door een expert op droogtescheurtjes te laten controleren.
Bandenspanning
Belangrijk is te zorgen voor een juiste bandenspanning. Bij een te lage bandenspanning neemt het draagvermogen af en worden de banden tijdens het rijden te warm. De kans op en klapband neemt dan enorm toe. Bij een hoge bandenspanning heeft de caravan minder veercomfort en meer te lijden. Kijk dus in de tabel voor de beste bandenspanning.
Niet altijd geeft het stickertje dat op de caravan zit de juiste bandenspanning weer. Soms is (bijvoorbeeld door de vorige eigenaar) een ander type band gemonteerd dan origineel.
Is de bandenspanning boven de 4 á 4,5 bar zorg dan wel voor versterkte ventielen.
Onderstaande tabellen geven een indicatie van de bandenspanning (in bar) bij een maximaal caravangewicht (op een enkele as). Let goed op de Loadindex en op de maximale druk die op de band zelf staat.
Bandenspanningstabel gewone banden:
Maat (en Loadindex) | 700 kg |
800 kg |
900 kg |
1000 kg |
1100 kg |
1200 kg |
155/80 R 13 (79) | 3.0 |
|||||
165/80 R 13 (83) | 2.5 |
2.75 |
3.0 |
|||
185/70 R 13 (86) | 2.5 |
2.7 |
2.9 |
3.0 |
||
185/70 R 13 (88) | 2.5 |
2.5 |
2.6 |
2.8 |
||
195/65 R 14 (89) | 2.5 |
2.5 |
2.6 |
2.8 |
3.0 |
|
195/70 R 14 (91) | 2.5 |
2.5 |
2.5 |
2.5 |
2.7 |
3.0 |
Bandenspanningstabel XL of RF-banden (vergoot draagvermogen):
Maat (en Loadindex) | 900 kg |
1000 kg |
1100 kg |
1200 kg |
1300 kg |
1400 kg |
195/70 R 14 XL (95) | 2.7 |
2.9 |
3.0 |
3.1 |
3.4 |
|
195/70 R 14 XL (96) | 2.7 |
2.8 |
2.9 |
3.1 |
3.3 |
3.4 |
205/65 R 15 XL (99) | 2.7 |
2.8 |
2.9 |
3.0 |
3.3 |
3.5 |
Bandenspanninsgstabel C-banden (Commercial banden):
Maat (en Loadindex) | 1100 kg |
1200 |
1300 kg |
1400 kg |
1500 kg |
1600 kg |
1700 kg |
1800 kg |
185/60 R 15 C (94) | 3.75 |
4.0 |
4.25 |
|||||
165 R 13 C (96) | 3.75 |
4.0 |
4.25 |
4.5* |
||||
185 R 13 C (100) | 3.5 |
3.8 |
4.1 |
4.3 |
4.5* |
|||
195/70 R 14 C (101) | 3.5 |
3.8 |
4.1 |
4.3 |
4.5* |
|||
185 R 14 C (102) | 3.5 |
3.75 |
3.9 |
4.0 |
4.25 |
4.5* |
||
195/70 R15 C (104) | 3.2 |
3.5 |
3.5 |
3.75 |
4.0 |
4.25 |
4.5* |
|
195 R 14 C (106) | 3.2 |
3.5 |
3.7 |
3.9 |
4.2 |
4.5* |
4.5* |
|
205/70 R 15 C (106) | 3.2 |
3.5 |
3.7 |
3.9 |
4.2 |
4.5* |
4.5* |
|
205 R 14 C (109) | 3.5 |
3.7 |
3.8 |
4.1 |
4.3 |
4.5* |
||
215/70 R 15 C (109) | 3.5 |
3.7 |
3.8 |
4.1 |
4.3 |
4.5* |
||
225//70 R 15 C (112) | 3.2 |
3.5 |
3.75 |
4.0 |
4.25 |
* Versterkte ventielen zijn aanbevolen!
Beter iets te hard dan te zacht, maar niet (veel) harder dan op de band zelf staat. Een caravan is vaak zwaarder is dan je denkt!
Bandenspanning voor de trekauto
De combinatie voelt stabieler aan als de bandenspanning van de auto, met name op de achteras, verhoogd wordt. Neem minimaal de waarde die voor uw auto opgegeven wordt bij volle belading (en snelheid) maar hoger kan ook. Waardes van 2.8 of 3.0 zijn voor de achterwielen geen uitzondering!
Lekke band
De kans om een lekke- of klapband te krijgen is met de caravan veel groter dan bij een auto. Vandaar dat het verstandig is om een reservewiel mee te nemen. Een reparatieset is alleen zinvol als tijdig opgemerkt wordt dat de band lek is. Is de band eenmaal leeg wordt die snel kapot gereden en helpt een reparatiesetje ook niet meer.
Schade kan beperkt worden door Tyron 'ringen' te monteren waardoor de band niet van de velg af kan lopen en minder snel kapot gereden wordt. In het midden van de velg wordt de Tyron ring gemonteerd nadat de band om de velg zit. De velg kan geen contact maken met het wegdek waardoor ook de schade aan de velg beperkt wordt.
Van oorsprong is Tyron ontwikkeld voor het Britse leger om in geval van nood een veilige plek op te kunnen zoeken. Met de caravan kan ongeveer 4 kilometer door gereden worden naar een veilige plek om daar het wiel te verwisselen.
Een ander nuttig produkt is een bandenspannings controle systeem (TPMS). Hiermee wordt vanuit de auto constant de bandenspanning en de temperatuur in de gaten gehouden. Zowel een lage bandenspanning als een hoge temperatuur zijn voortekenen voor een klapband. De in de band gemonteerde sensoren geven een draadloos signaal af aan een digitaal display dat in de auto gemonteerd is. Hierop is de bandenspanning en bandentemperatuur af te lezen en bij een te afwijkende waarde klinkt bovendien een alarm signaal.