Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blogs Tests Reviews Advies Vragen Menu

Rijden in de winter

Rijden met een caravan door de sneeuw naar de wintersport hoeft geen problemen op te leveren. Zorg wel voor een goede voorbereiding.

Ook op gladde en besneeuwde wegen zal de caravan in principe normaal de auto volgen. Wel is het verstandig met goede uitrusting op pad te gaan.

En ga je op reis, zorg dan dat je geen haast hebt! Voldoende brandstof in de auto en een volle gasfles(sen) in de caravan zijn een absolute noodzaak. Het kan zijn dat je vanwege de weersomstandigheden uren in een file vast komt te zitten of een dag later dan gepland pas op je bestemming aankomt.

Winterbanden

Onder winterse omstandigheden zijn winterbanden op alle wielen van tenminste de auto noodzakelijk.



Winterbanden op de caravan zijn alleen in sommige noordelijke landen verplicht en raden we natuurlijk niet af. Het effect van winterbanden onder de caravan zal in verhouding echter niet zo groot zijn zodat aanschaf daarvan voor de wintersport zelden wordt gedaan.

Wetgeving (o.a. in Duitsland, Oostenrijk en Luxemburg) schrijft voor dat de trekauto voorzien moet zijn van winterbanden onder winterse omstandigheden (dus als er sneeuw of ijs op de weg ligt). Je kunt ook schuldig zijn bij een ongeluk als je onvoldoende winteruitrusting hebt. Een overzicht van de wettelijke eisen in diverse Europese landen vind je op de website van de Vaco.

All-season en M+S banden worden in de meeste landen wettelijk als winterband gezien als ze voorzien zijn van het 'sneeuwvlokje symbool'. Winterbanden moeten nog minimaal 4mm profiel hebben (wettelijk geregeld in o.a. Duitsland en Oostenrijk) om effectief te zijn en mogen eigenlijk niet ouder zijn dan 6 jaar. In de Alpenlanden zijn winterbanden op de caravan niet verplicht.

Winterbanden hebben de eigenschap dat bij lage temperaturen de lamellen en de blokken van het profiel flexibel blijven. De sneeuw wordt zo uit het profiel gedrukt. De lamellen grijpen zich bovendien vast in de sneeuw.



Vierwielaandrijving is in de sneeuw natuurlijk erg plezierig maar goede winterbanden zijn het belangrijkst. Hoewel de tractie bij het wegrijden wel voldoende is (ook met all-seasonbanden), is de grip bij remmen met een 4WD niet beter dan van een gewone voor- of achterwiel aangedreven auto. Bovendien merk je met een 4x4 minder snel dat de wegen glad zijn en kan je gemakkelijk onaangenaam verrast worden.

Sneeuwkettingen

Vanzelfsprekend heb je goed passende sneeuwkettingen en ben je ook in staat ze redelijk snel om te leggen. Informeer van te voren of de banden samen met de kettingen wel onder jouw auto passen. Soms zijn namelijk iets smallere banden noodzakelijk, een reden te meer om winterwielen aan te schaffen...

De vraag is op welk moment kettingen noodzakelijk zijn? Gaat de weg omhoog en kom je tot stilstand dan heb je (zonder 4WD) al snel sneeuwkettingen nodig als de weg besneeuwd is. Eigenlijk ben je dan te laat. Je blokkeert immers de weg met de combinatie.

Komen auto's je tegemoet met kettingen dan weet je dat de weg slechter zal worden en is het tijd om de kettingen om te leggen.

Normaal heb je aan twee sneeuwkettingen op de aangedreven wielen van de auto voldoende. Onder extreme omstandigheden zou je, vooral bij een auto met achterwielaandrijving, vier kettingen kunnen monteren. Vóór vanwege het remmen en achter vanwege de grip bergop. Nog beter is om onder dergelijke omstandigheden niet te rijden!

Bij auto's met vierwielaandrijving kun je over het algemeen het beste de kettingen op de voorwielen leggen (raadpleeg het instructieboekje of kettingen op alleen de voorwielen zijn toegestaan). Kettingen om de caravanwielen zijn niet nodig.



Rijden in de sneeuw

De remwerking van de caravan is in de sneeuw niet zo groot. Een combinatie heeft dus ook in de sneeuw een veel langere remweg en het gewicht van de caravan drukt behoorlijk door. Pas dus je snelheid en afstand tot je voorganger aan!



Het is van belang om te remmen vóór de bocht en niet in de bocht. Mocht je auto toch gaan slippen rem dan niet, trap de koppeling in en stuur - niet overdreven - de kant uit waar je heen wil. Blijf kijken in de richting waar je naartoe moet!

Vooral bij afdalingen is het van belang om heel rustig naar beneden te rijden. Laat je niet opjagen door de auto's achter je, maar stop af en toe om de file auto's te laten passeren.

Neem geen risico's!

Zijn de omstandigheden erg slecht, zet dan de caravan op een veilige plek aan de kant  en steek de caravankachel aan. Meestal is in een paar uur de situatie op de weg verbeterd.



Is het laatste stukje weg naar de camping erg slecht aarzel dan niet om de caravan beneden in het dal even achter te laten om met de solo auto eerst poolshoogte nemen.

Bekijk ook eens je verzekeringspolis. Dekking van schade is soms uitgesloten als je gaat rijden op het moment dat dit via de media wordt afgeraden in verband met harde wind of winterse omstandigheden. Bedenk tenslotte dat je beter een dag later op je bestemming kan aankomen dan helemaal niet, je hebt immers een warm bed bij je!

 

Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Bandenspanning

Hoe hoog moet de bandenspanning van mijn caravan zijn? Bekijk het in de Bandenspanningscalculator.

Slingeren

Waarom gaat een caravan slingeren? Dat is bijna altijd een combinatie van meerdere oorzaken. Bekijk hier alle aspecten die van invloed zijn bij het slingeren van een auto met caravan.

Over Caravantrekker

Wat is Caravantrekker voor website? Lees meer over de de visie van Caravantrekker en de mensen achter Caravantrekker.nl.


 

Informatie

Veel gelezen:

Caravanbanden

Maximaal trekgewicht

Belading en kogeldruk

Caravanspiegels

Hybride Caravantrekkers

 

 

© 2004-2019 Caravantrekker