Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blogs Tests Reviews Advies Vragen Menu

De 10 nieuwste gebruikerservaringen

Opel Insignia 2.0 CDTi aut. met een Sprite

De ervaring van Maurice met een Opel Insignia 2.0 CDTi aut. (118 Kw/160 pk bouwperiode: december 2008 - 2017) en een Sprite Cruzer 480 SR van 1500 kg geplaatst op 12-06-2019. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 85%

De Insignia Sport tourer (2016, 70.000km) heeft eigenlijk 169pk en 400nm. Afgelopen week teruggekomen van 3 weken Italië.
Aichelberg, Brennerpas en Fernpass geen enkel probleem. Vrachtwagens inhalen bergop en doortrekken naar >100km/h op z'n sloffen.
AdBlue verbruik wel veel hoger, zo'n 5L op 1500km ipv 5L op 6000km.
Diesel verbruik zo'n 9L/100km.
Na zo'n 1000km met de caravan (1500kg) motormanagement storing, NOx sensor storing. Na enkele ritten zonder caravan verdwijnt de storing, en na 1 week nog steeds weg. Nieuwe sensor schijnt zo'n €600 te kosten.

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Cee-d SW 1.0T-GDI met een Caravan

De ervaring van Bart met een Kia Cee-d SW 1.0T-GDI (88 Kw/120 pk bouwperiode: januari 2016 - 2018) en een Caravan van 1050 kg geplaatst op 12-06-2019. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 38%

In deze review ga ik vooral in op de verschillen tussen de 1.6GDI en 1.0 T-GDI. Na eerst drie jaar met de 1.6 GDI te hebben gereden, rijd ik nu twee jaar met de 1.0 T-GDI. Bij aanschaf van mijn huidige KIA Ceed heb ik getwijfeld welke motor ik moest nemen. De 1.0 T-GDI heeft een hoger koppel bij lagere toeren, maar wel een lager trekgewicht van 1200 kg ipv 1400 kg. Mijn garage had een voorkeur voor de 1.6 GDI. Vooral omdat de 1.0 T-GDI bij koude motor minder trekkracht zou hebben. Uiteindelijk gekozen voor de 1.0 T-GDI. Vooral vanwege het lagere brandstofverbruik en de prettigere rijeigenschappen zonder caravan.

Het eerste wat opviel bij het aanhaken van de caravan was dat bij het facelift model (2016) de achtervering stugger is. De auto hangt veel minder door dan het model uit 2012.

Ik heb nu twee jaar met deze ceed gereden en mijn conclusie is dat de 1.0 T-GDI een betere trekauto is dan de 1.6 GDI. Het max koppel is in de praktijk beschikbaar vanaf ongeveer 1800 toeren. Ik merk niet dat de trekkracht bij koude motor lager is. Bij een 1.6 GDI komt de trekkracht vanaf ongeveer 3500 toeren op een zelfde niveau. Op de snelweg is er dus niet veel verschil tussen beide motoren. Wel heeft de 1.0 T-GDI een iets langere eindoverbrenging. Daardoor rijd je tot ongeveer 95 km/u prettig in de vierde versnelling. De vijfde kan ook, maar levert geen brandstofbesparing op. Boven de 95 km/u gaat het goed in de vijfde versnelling. De 1.6 GDI maakt meer toeren in de vierde versnelling. Je wilt dan eigenlijk opschakelen, maar in vijf is er dan vaak te weinig trekkracht. Gevolg meer toeren en dus meer lawaai.

Het verschil tussen beide motoren komt vooral naar voren in de stad, op binnenwegen en in de bergen. Het hogere koppel bij een lager toerental maakt dat de 1.0 T-GDI meer trekkracht heeft en soepeler rijdt. Mijn caravan is relatief licht met max 1050 kg. De motor heeft echter voldoende over voor het max van 1200 kg. Ook in de bergen. Qua rijeigenschappen zou ik dus zeker kiezen voor een 1.0 T-GDI.

Nadelen zijn er echter ook. De 1.0 T-GDI heeft minder interne weerstand en remt dus minder goed af op de motor. Het brandstofverbruik is ook hoger. Je merkt echt dat zo'n kleine motor is ontworpen op deellast. Bij vollast gaat het verbruik echt heel hard omhoog. Gemiddeld is het verbruik 10-15% hoger.
Daar staat tegenover dat zonder caravan het praktijkverbruik juist 10-15% lager is.

De 1.0 T-GDI heeft verder last van een turbogat. Onder de 1500 toeren is er weinig trekkracht. Bij het wegrijden is dat niet zo'n probleem. Het is vooral vervelend als de auto een lage snelheid heeft in de tweede versnelling. Je kunt dan niet meer versnellen, maar moet eigenlijk terug naar zijn één.

Al met al ben ik heel tevreden met de 1.0 T-GDI en deze caravan. Het is een prettig rijdende combinatie.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo S40 1.8 met een Beyerland

De ervaring van Gert-jan Roetink met een Volvo S40 1.8 (92 Kw/125 pk bouwperiode: juli 2004 - oktober 2010) en een Beyerland Sprinter 450 FB Sport van 1200 kg geplaatst op 12-06-2019. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 79%

Nog niet veel ervaring met deze combinatie alleen nog maar vlak en niet meer dan 45 km. Reiden gaat redelijk maar houd niet over. Hier voor een golf + 2 liter gehad zat meer power in maar kan ook niet anders met twee liter.
We gaan het over twee weken avonturen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota Avensis 2.2 D4-D met een Caravan

De ervaring van Hans Tutert met een Toyota Avensis 2.2 D4-D (110 Kw/150 pk bouwperiode: februari 2009 - 2017) en een Caravan (als voorbeeld) van 1285 kg geplaatst op 11-06-2019. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 74%

Deze auto is een fijne perfecte auto om de caravan te trekken. Heeft veel over. op de Autobahn stel ik de cruise control in op 105, in de 6e versnelling gaat het perfect. Bergop ( steilere en langere helling) naar de 5e en dan weer 100, geen enkel probleem, blijft de snelheid houden.
Bergaf terug naar 90.
Geen gevoel dat de caravan het ook maar 1 moment overneemt. stabiele wegligging. bij krachtig remmen blijft de auto controle houden.

Al met al een fijne combinatie

ik heb de bandenmaat in bovenstaand aangepast; 215-55-R17


Hans Tutert

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW Gran Turismo - 530xd aut. met een Fendt

De ervaring van Ingrid met een BMW Gran Turismo - 530xd aut. (190 Kw/258 pk bouwperiode: mei 2013 - 2017) en een Fendt Bianco 495 SFE Selection van 1675 kg geplaatst op 10-06-2019. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 69%

Wij zijn zeer tevreden over de combinatie. De BMW voelt zeer veilig aan, ook bij lange steile hellingen richting Kroatië heeft de auto geen enkel probleem. Ik laat hem in de stand D alles doen geen enkel probleem. Gemiddeld heb ik niet sneller als 100 km gereden af ertoe bij het inhalen 115 geen enkel probleem caravan ligt er als een blok achter.
Kogel deuk op 90 kg met twee fietsen op de dissel.
Verbruik 1 op 9.

Bekijk berekening

Wijzigen


Skoda Karoq 1.5 TSI aut. met een Dethleffs

De ervaring van Bos met een Skoda Karoq 1.5 TSI aut. (110 Kw/150 pk bouwperiode: oktober 2017 - heden) en een Dethleffs c-go 495 QSK van 1300 kg geplaatst op 10-06-2019. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 84%

Inmiddels ruim 3.000 km mee gereden en de combinatie bevalt erg goed. Voor de stabiliteit wel hulpveren er onder geplaatst (net als bij voorgaande Skoda’s). Door een eerdere negatieve review hier was ik enigszins bevreesd dat ik een verkeerde keuze gemaakt had, maar tot nog toe ook geen enkel probleem met vrachtwagens etc met ruim 100 op de teller, ondanks een opbouw van 5,80 meter. Auto goed beladen, hoge kogeldruk en het rijdt heel stabiel. Uiteraard net als met elke andere combi goed kijken naar wind, wegdek etc maar de Karoq is voor mij een goede trekker van de caravan.

Bekijk berekening

Wijzigen


Peugeot 308 1.6 THP met een HomeStar

De ervaring van Addink met een Peugeot 308 1.6 THP (92 Kw/125 pk bouwperiode: juli 2013 - 2018) en een HomeStar Racer Trophy 45 FHU van 1270 kg geplaatst op 09-06-2019. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 90%

Met deze combinatie Peugeot 308 T9 THP 125 pk , 4 cilinder ! , caravan van 1300kg is deze auto een perfecte trekauto die goed op de weg ligt en goed meekan in het verkeer.
Zelf mee naar Noorwegen en Zweden geweest.Deze auto en caravan nieuw gekocht .
Op deze site word hij gewoon onder gewaardeerd ! En de gegevens kloppen niet ! Jammer misleidende info. Waarschijnlijk de 1.2 ,130 pk motor gegevens gebruikt.

Bekijk berekening

Wijzigen


Renault Grand Scenic TCe 130 met een Caravan

De ervaring van Ron van Lingen met een Renault Grand Scenic TCe 130 (96 Kw/131 pk bouwperiode: september 2016 - 2017) en een Caravan (als voorbeeld) van 1065 kg geplaatst op 06-06-2019. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 54%

Nadat ik in eerste instantie erg scepisch was over de auto, een 1.2 liter motor met 131 pk? Voldoende om een caravan van ruim 1100 kilo te trekken? Volgens de verkoper die mij de auto verkocht heeft, kon dit makkelijk.
Moet ik, na een rit naar Kroatie, en weer terug, terug komen op deze scepische reactie.
De 1.2 motor doet het boven alle verwachtingen in helemaal prima. Ja in de bergen, zuid Duitsland en Oostenrijk even terug schakelen naar 4 (niet eens 3, zoals in de adviezen gemeld) en je rijd met gemak tegen de bergen op.
Op de vlakke weg helemaal een fijne combinatie om mee te rijden, oppassen want je rijdt dan snel te hard. Met een goede belading (wat ten alle tijden van belang is) van je caravan heb je niet eens door dat hij er achter hangt. Dit komt ook doordat de auto een groot overgewicht heeft op de caravan.
Alles bij elkaar: een absolute aanrader.

Bekijk berekening

Wijzigen


Seat Ateca 2.0 TSI 4-Drive aut. met een Kip

De ervaring van B de Graaf met een Seat Ateca 2.0 TSI 4-Drive aut. (140 Kw/190 pk bouwperiode: november 2017 - heden) en een Kip Grey-line Special 47 TLB van 1325 kg geplaatst op 05-06-2019. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 79%

Een prima stabiele combinatie. Motorisch genoeg reserves 4X4 en DSG automaat. Gestabiliseerde koppeling Alko 3004. Goed beladen, auto totaal 1900 kg caravan 1400 kg geen fietsen aan of op de caravan en niet harder dan 100km/h. Emuk Ateca spiegels. Verbruik 1:8,5

Bekijk berekening

Wijzigen


Hyundai i30 - 1.6 GDI met een Eifelland

De ervaring van willy met een Hyundai i30 - 1.6 GDI (99 Kw/135 pk bouwperiode: maart 2012 - 2016) en een Eifelland Holiday 460 TL van 1300 kg geplaatst op 05-06-2019. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 92%

inmiddels al diverse keren in nederland op vakantie geweest, de auto en caravan rijden lekker 100 km per uur geen probleem in zijn 5 bij inhalen even terugschakelen naar 4 en geen probleem na het lezen van de reviews was ik eerst aan het twijfelen maar in de praktijk geen probleem met de combinatie

Bekijk berekening

Wijzigen


Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Uitgebreid trekadvies

Van elke combinatie is een uniek bijna 30 pagina's tellend rapport te downloaden met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan. Tevens staan daar tips in voor een veilige en comfortabele reis.

De reis een last?

Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier.
Volg een praktische caravancursus. De Op Maat cursus is er al v.a. € 169,-

Bandenspanning

Hoe hoog moet de bandenspanning van mijn caravan zijn? Bekijk het in de Bandenspanningscalculator.


 

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

© 2004-2019 Caravantrekker