Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Koopgids Reviews Tests Vragen

De 10 nieuwste gebruikerservaringen

Mazda CX-5 G165 aut. met een Caravan

De ervaring van Henk Schutte met een Mazda CX-5 G165 aut. (121 Kw/165 pk bouwperiode: maart 2017 - heden) en een Caravan van 1500 kg geplaatst op 22-02-2018. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 34%

Wij reden na verschillende diesels, sinds 2011 met een Peugeot 3008 1.6 THP automaat. Die auto vormde een prima combinatie met onze caravan. Echter, de diverse telkens voorkomende mankementen bedierven het plezier in de auto. De Mazda heeft hetzelfde vermogen, echter zonder een turbo. Ervaringen van anderen en het gegeven dat de auto maximaal 2000 kg. mag trekken, hebben ons er toe gebracht om de Peugeot in mei 2017 te vervangen door de Mazda. Wij hebben in twee ritten ongeveer 4000 km. gereden met de Fendt 465 TG, die beladen ongeveer 1500 kg. weegt. Zwaardere bagage wordt in de auto geplaatst. Bij een snelheid van ca. 95 km. p.u. is het brandstofgebruik ongeveer 1 op 8,5 tot 1 op 9. Solo rijden we ca. 1 op 12,5 tot 1 op 13.
De combinatie ligt rustig op de weg en ondanks het ontbreken van een turbo konden we moeiteloos ook op kleinere en steilere wegen in de Alpen rijden. Op doorgaande wegen reden we met de Peugeot meestal in de zesde versnelling, terwijl de Mazda over het algemeen in de vijfde versnelling rijdt. Kortom, wij zijn heel tevreden over de aanschaf.

Bekijk berekening

Wijzigen


Skoda Octavia III - 1.6TDI Greenline met een Burstner

De ervaring van Arnold met een Skoda Octavia III - 1.6TDI Greenline (81 Kw/110 pk bouwperiode: oktober 2013 - 2016) en een Burstner van 1200 kg geplaatst op 20-02-2018. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 82%

Inmiddels twee keer met deze auto naar zuid frankrijk gereden. Het eerste jaar was tevens mijn eerste caravan ervaring. Ik moet zeggen dat het mij na afgelopen jaar zeer goed bevallen is. Door het lage trekgewicht van de greenline wat slechts 1000 kg is ook een kleine caravan aangeschaft. Auto trekt met alle gemak goed door. Ook bergwegen mee gereden, waar ik geen enkel moment een slecht gevoel gehad heb. Op de snelweg is het iets anders. De combinatie is redelijk gevoelig voor wind en passerende voertuigen. Ook lijkt het of de caravan wat aan de haak schommelt. Ik was er snel aan gewend en voel mij inmiddels zeer vertrouwd met deze combinatie. Rijden meestal rond de 105 kmh.Ook geen hulpveren laten monteren. Hangt ook niet extreem door bij de juiste belading.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volkswagen T4 - 2.5 TDI [s.r.] met een Kip

De ervaring van denu met een Volkswagen T4 - 2.5 TDI [s.r.] (65 Kw/88 pk bouwperiode: 0 - december 2003) en een Kip Vision 41 TCB Special van 1130 kg geplaatst op 18-02-2018. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 60%

wij zijn belanden ,dus tot 1200 kg Duitsland in geweest en naar zuid frankrijk.

op de vlakke weg geen probleem,stabiel ten alle tijden !!
maar zodra je ook maar iets moet klimmen,zelfs viaduct op,dan is het huilen met de pet op !! op snelwegen op de peage,regelmatig plankgas in 3e versnelling naar boven en dan maar krap aan de 70 km/h komen !! en ja dealer onderhouden! ook luchtmassa meter in orde, gewoon een te zwakke combi om buiten nederland te rijden.

Bekijk berekening

Wijzigen


Ford C-Max II - 1.6 EcoBoost met een Hobby

De ervaring van Groos met een Ford C-Max II - 1.6 EcoBoost (110 Kw/150 pk bouwperiode: november 2010 - april 2015) en een Hobby Ontour 470 KMF van 1284 kg geplaatst op 13-02-2018. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 84%

Met deze combinatie met een goede belading kun je alles aan. De combinatie is stabiel, op de snelweg, provinciale wegen, heuvelachtige wegen. En fijn om te besturen. De kogeldruk op 70kg heeft een goed gevoel in de auto caravan combinatie.
Het koppel van deze 1.6 ecoboost motor is groot genoeg om op constante snelheid op heuvelachtige snelwegen op constante snelheid te blijven rijden, wat een rustig gevoel geeft.
Het verbruik is normaal, 1:10 tot 1:9 is mogelijk bij 85 a 90 km/uur. Rij je door boven de 95 tot 100 km/uur dan ligt het verbruik op ongeveer 1:8,5.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V70 - D5 aut. met een Dethleffs

De ervaring van bert met een Volvo V70 - D5 aut. (136 Kw/185 pk bouwperiode: september 2005 - oktober 2007) en een Dethleffs Nomad 530 DR van 1500 kg geplaatst op 12-02-2018. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 84%

De caravan heeft een verzwaarde as tot 1800 kg. Vakantieklaar weegt de caravan rond de 1750-1780. De caravan is voorzien van winterpakket incl airo en mover wat het leeggewicht al vrij hoog maakt.
De auto is een V70 2006 D5.
Ik rijd er rond de 90km/h mee naar Z-Frankrijk zonder problemen. Inhalen met een top tot 110 is makkelijk mogelijk. Kogeldruk is ca. 80kg. De combinatie blijft fijn stabiel. Wel, zoals caravantrekker aangeeft, is rijden in 5 het beste. Ook al om een minimaal toerental van 2000-2100 aan te kunnen houden. Dit is zeer noodzakelijk om ook de koeling van de automaat en motor te kunnen garanderen. Anders onherroepelijk problemen bij heuveltjes, waar de temperatuur hoog kan oplopen van de automaat. Al met al, een zware combinatie. Oh ja... de auto is beladen met ca. 300 kg wat het totale gewicht op 3800 kg brengt van de hele combinatie. De auto wordt bewust zwaarder beladen om de gewichtsverhouding gunstiger te maken richting auto.

Bekijk berekening

Wijzigen


Skoda Yeti - 1.8 TSI [4x4][DSG] met een Knaus

De ervaring van Erik Schouten met een Skoda Yeti - 1.8 TSI [4x4][DSG] (112 Kw/152 pk bouwperiode: oktober 2011 - juni 2015) en een Knaus Sport 450 FS van 1230 kg geplaatst op 21-01-2018. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 72%

Met de combinatie naar Kroatie geweest, 2 fietsen op de dissel.caravan gewogen was 1400kg. Bijna overal in de hoogste versnelling gereden, verbruik 1:8.
Door de 4 wiel aandrijving groot voordeel op drassige ondergronden en steil hellingen met split.

Bekijk berekening

Wijzigen


Audi Q5 - 2.0 TFSI Quattro met een Fendt

De ervaring van GJ Euser met een Audi Q5 - 2.0 TFSI Quattro (132 Kw/180 pk bouwperiode: augustus 2012 - 2017) en een Fendt Bianco 515 SG van 1600 kg geplaatst op 13-01-2018. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 81%

Top auto om met een caravan te rijden, naar Spanje mee gereden. 100 km in zijn 6e versnelling op het vlakke gedeelte. In de wat heuvelige wegen 100 km in zijn 5e versnelling op de cruise en prima toeren.

Bekijk berekening

Wijzigen


Mazda CX-5 - G 2.0 aut. met een Hobby

De ervaring van Hans Strijards met een Mazda CX-5 - G 2.0 aut. (121 Kw/165 pk bouwperiode: februari 2012 - februari 2017) en een Hobby Premium 495 UL van 1610 kg geplaatst op 07-01-2018. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 101%

Na het kopen van een testrapport van Caravantrekker, toch de knoop doorgehakt en de Hobby Premium gekocht. Tussen Kerst en t/m Nieuwjaar naar Koblenz geweest. afstand 340 km.
In de auto behoorlijk zware dingen gelegd en in de caravan zo min mogelijk onnodige spullen.
watertank en Porta-potti elk met 5 ltr water gevuld en twee lichtgewicht 6 kg gasflessen in de dissel.
De kogeldruk op 70 kg gezet.
met de Automaat de bak op 5 gezet bij 88km en draait dan 2200RPM. Brandstofgebruik 10,5 ltr op 100 km. Combinatie ligt beslist mooi stil ondanks windkracht 5. Voor iemand die veel ervaring heeft vind ik het geen probleem om hier rustig mee te rijden. Hellingen hebben wij niet hoeven te nemen , maar wij rijden nooit meer dan rond de 8% max.
Ook dat zal naar mijn idee geen probleem zijn gezien de voelbare trekkracht van de Mazda , maar dan wel rond de 4500 rpm gaan rijden.
Bij de fabriek hebben wij gelijk een airco op het dak en een omnistore luifel laten monteren.

Bekijk berekening

Wijzigen


Seat Altea - 1.8 TSI [DSG7] met een Dethleffs

De ervaring van Bas met een Seat Altea - 1.8 TSI [DSG7] (118 Kw/160 pk bouwperiode: april 2009 - heden) en een Dethleffs Camper 470 V van 1327 kg geplaatst op 22-12-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 79%

Voor mij een ultieme caravantrekker! De 1.8 (Audi?) bezinemotor met DSG7 automaat heeft veel trekkracht bij lage toeren. Ik heb al heel wat kilometers door Europa gereden met deze combinatie en nooit problemen gehad. Ik rijd meestal tussen 90 en 100 km per uur. Bij vlakke weg blijft de automaat in z'n 7e versnelling, waardoor deze laag in de toeren blijft. Bij inhalen is er meer dan voldoende vermogen over. Door het relatief hoge leeggewicht van de auto ( 1525 kg) is de combinatie stabiel. Het verbruik stijgt wel van gemiddeld 1:12 naar 1:8.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V70 - D3 2.0 met een Fendt

De ervaring van Molenaar met een Volvo V70 - D3 2.0 (110 Kw/150 pk bouwperiode: september 2015 - heden) en een Fendt Tendenza 465 SFB van 1420 kg geplaatst op 17-12-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 78%

Goede combinatie, maar in de bergen wel even aandacht erbij. Caravan met mover en fietsen voorop dient goed beladen te worden. Kogeldruk 85-90 kg aangehouden, anders ligt de caravan niet lekker. De automaat is niet de meest geavanceerde, maar schakelt met caravan beter als zonder. In de bergen wel veel handmatig geschakeld, omdat de remmen dan minder te verduren krijgen.
Stabiliteit en verbruik (ca. 1:10) prima.

Bekijk berekening

Wijzigen


Trekkracht berekening

De originele Caravantrekker trekkrachtberekeningen geven exact aan wat je auto goed en veilig kan trekken.

Selecteer eerst je auto. Daarna kan je een caravan selecteren en krijg je gratis advies over je combinatie en een overzicht van de prestaties op de vlakke weg en in de bergen.

 

Persoonlijk advies

Van elke combinatie is een uniek 18 pagina's tellend trekadvies op te vragen met een exacte analyse van een auto en caravan. Bovendien geven we je daarbij persoonlijk advies met antwoorden op al je vragen.

De reis een last?

Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier.
Volg een praktische caravancursus. De Op Maat cursus is er al v.a. € 169,-

Test Hybride trekauto

De Toyota RAV4 Hybrid hebben we als caravantrekker in de praktijk getest.


 

Veel gelezen:
Rijbewijs B of BE
Maximaal trekgewicht
Caravanbanden en bandenspanning
Slingeren
Fietsen mee

 

 

 

© 2004-2018 Over Caravantrekker Sitemap Advies Trainingen & cursussen