Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Blogs Informatie Tests Reviews Advies Vragen Menu

De 10 nieuwste gebruikerservaringen

Skoda Karoq 1.6 TDI aut. met een Sunlight

De ervaring van JH met een Skoda Karoq 1.6 TDI aut. (85 Kw/116 pk bouwperiode: oktober 2017 - heden) en een Sunlight C 40 D van 1210 kg geplaatst op 11-12-2018. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 76%

Sinds kort in het bezit van een Karoq style busniss en werd overtroffen door zijn fijne wegligging en zijn trekkracht.

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Soul - 1.6 CRDi aut. met een Sprite

De ervaring van Koos met een Kia Soul - 1.6 CRDi aut. (94 Kw/128 pk bouwperiode: februari 2009 - januari 2012) en een Sprite Super 370 EK van 1100 kg geplaatst op 02-12-2018. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 73%

--------Verbijsterd---------
Voor het eerst met de Kia Soul op vakantie naar, hoofdzakelijk, de bergen in Spanje. O.a. de Sierra Nevada. Hier zijn zomers besneeuwde toppen van boven de 3000 meter. We houden van hoge bergen.
Maar nu de Kia. Eerst proberen de heuvel bij Luik op te komen. Makkie. Ook snelweg oprijden vanaf benzinestation soepel. Gas geven en hij gaat. Soms de bergversnellingen gebruikt....om te oefenen. De automaat heeft 2 bergversnellingen. Dan maar de Sierra Nevada. Kilometers achter elkaar 7% stijging. Geen probleem. In andere gebergten 20% hellingen. Caravantrekker gaf aan dat dit kon, maar ik dacht: eerst zien. En 20% hellingen met gemak. In de lage versnelling. De L of de 2.
Ik houd me precies aan de belading. De caravan weegt beladen ongeveer 1000 kilo. Het is een Sprite Euroland 390. Deze staat niet in het in te vullen rijtje. Op b wegen is er soms een plotselinge diepte of deuk in de weg. De auto vangt het moeiteloos op. Op de snelweg bij 95 kilometer ongeveer 2000 toeren. Dat is mijn kruis snelheid. Inhalen geen probleem. Wel zuipt hij. Ik denk met caravan ongeveer 1 op 10. We hebben vele jaren in de bergen gereden met verschillende auto's. Ik was verbijsterd over het gemak waarmee de Kia de caravan meetrok.

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota Avensis Verso - 2.0 VVT-i met een Hobby

De ervaring van Jan Havik met een Toyota Avensis Verso - 2.0 VVT-i (110 Kw/150 pk bouwperiode: november 2003 - februari 2006) en een Hobby De Luxe 440 SF van 1275 kg geplaatst op 25-11-2018. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 73%

Nadat ik mijn gegevens had in gevuld en het bijbehorende rapport had gelezen, kan ik niets anders zeggen dat het klopt. Ik had het zelf geschreven kunnen hebben.

Bekijk berekening

Wijzigen


Skoda Karoq 1.5 TSI met een Sprite

De ervaring van P. Zwaal met een Skoda Karoq 1.5 TSI (110 Kw/150 pk bouwperiode: oktober 2017 - heden) en een Sprite Alpine Sport 470 CF van 1300 kg geplaatst op 15-11-2018. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 85%

Na eerdere goede ervaringen met een Skoda Yeti 1.2 en een Skoda Yeti Outdoor Ambition 1.6 TDI ben ik in het voorjaar overgestapt op de opvolger; een Skoda Karoq Ambition Business 1.5.
Ik verwachte een probleemloze overstap, maar dat bleek anders uit te pakken.
De Karoq is gevoelig voor zijwind, zuiging en wegoneffenheden; zweverig rijgedrag ook zonder caravan. Deze gevoeligheid van de auto is van invloed op de stabiliteit van de caravan.
De combinatie Karoq-caravan (Sprite Alpine Sport 470 CF) leidt tot gevaarlijke situaties; een snelheid van 80 km per uur is nauwelijks mogelijk. Een snelheid waarbij je wordt ingehaald door vrachtwagens, heel onprettig.
De instabiliteit heeft zelfs geleid tot een ongeluk; bij een inhaalmanoeuvre is de caravan gaan slingeren en tegen een vrachtwagen gekomen.
Voor een goed begrip: ik rijd al 30 jaar veelvuldig en schadevrij met caravan en het rijden met dezelfde caravan en belading was met de Yeti 1.6 TDI geen enkel probleem.
Mijn ervaringen worden ondersteund door een test in de KCK (oktober 2018).
In het artikel wordt gesproken over ‘een demping die aan de zompige kant is……een wat zwalkende wegligging’ en ‘met de caravan aan de haak raakt de Karoq in een rechte lijn al snel het spoor bijster en moet je corrigeren’.
De importeur laat aanvankelijk niets van zich horen, geeft vervolgens aan dat het een producteigenschap betreft en doet niets met mijn bevindingen.

Let dus op: Karoq met caravan is geen fijne combinatie!!!

Bekijk berekening

Wijzigen


Audi A6 55 TFSI met een Kip

De ervaring van John met een Audi A6 55 TFSI (250 Kw/340 pk bouwperiode: april 2018 - heden) en een Kip Hyline 50 TRZ van 1470 kg geplaatst op 12-11-2018. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 74%

Alles is relatief, maar tot nu toe de beste combi waar ik mee heb gereden. De brenner over was een genot, ff een VA inhalen ging fluitend. Zo ook de Simplon en de rest van de heuvels ;) de avant beladen met m/v en 3 kids en de laadruimte overvol.
In alle gevallen de snelheid in de gaten houden want het rijd vaak te snel. Vlakke weg en wat heuvelachtig terrein is de automaat goed te gebruiken, bergen op handbediening wat dan zelfs schakellui te rijden is.

Bekijk berekening

Wijzigen


BMW 316d aut. met een Knaus

De ervaring van Paul met een BMW 316d aut. (85 Kw/116 pk bouwperiode: maart 2012 - maart 2015) en een Knaus Sudwind 500 FU van 1500 kg geplaatst op 07-11-2018. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 83%

Inmiddels heb ik ook ervaring met een caravan achter mijn BMW 3 serie touring uit 2015, de 316dA, met een Knaus 500FU ook uit 2015. De caravan weegt beladen 1500 kg (mover, bagage, fietsen, etc) en uiteraard in de auto nog extra kilo's vanwege de personen en bagage. Mijn oordeel: de BMW 316dA doet het echt prima, ondanks zijn geknepen 2.0l diesel. Combinatie voelt solide, stabiel en betrouwbaar. De hoogste versnelling van de 8 traps automaat is bij mij wel onbruikbaar gebleken inderdaad, conform opgave caravantrekker. Ik probeer 105km/h op de teller te rijden, zeker op de vlakke stukken, maar hiervoor moet de auto wel echt werken en die power heeft hij in de hoogste versnelling niet. Het harde werken zie ik je ook terug in het diesel verbruik. Denk dat voornamelijk ook de tegenwerking door wind hierbij parten speelt, die ik zelf creëer door de snelheid. Een stukje 90km/h gereden en dan is het allemaal wat relaxter alleen schiet het gevoelsmatig niet op. Dus 105 (in de 7de versnelling dus) op vlak terrein en dan gaat vervolgens de 316dA bij een heuveltje of viaduct ook zeker verder terugschakelen. Zelf vind ik het niet storend: het is een soepele automaat en doet zijn werk goed. Wat me erg is meegevallen is de power in de "bergen" richting het zuiden. Bijvoorbeeld de Ardennen (toch een paar pittige klims) vanaf Luik richting Bastogne/Luxemburg alsook richting St Vith en deze neemt de combinatie probleemloos. Schakelt uiteraard terug maar wil vervolgens gewoon wat hoger in de toeren met dik 80km/h naar boven. De beschikbare Nm in combi met de automaat zorgt er denk ik voor dat je de "magere 116 pk" vergeet. Kortom: wat mij betreft een prima werkpaard, die BMW 316dA en ik kan er zonder problemen een 1500kg zware last mee trekken (mag 1600 volgens BMW). Het verbruik is wel navenant: tijdens het trekken kom ik niet boven een gemiddeld verbruik van 1:10, wat natuurlijk vrij schadelijk is. Heb wel zitten spelen met instellingen van de demping en de automaat tussen comfort en sport, waarbij de demping in de sportstand straffer wordt (prettig met caravan, nauwelijks deinen) en de automaat verder doortrekt in zijn toeren. Dit scheelt waarschijnlijk ook in het verbruik.

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Venga - 1.6 met een Chateau

De ervaring van J.Tjalsma met een Kia Venga - 1.6 (92 Kw/125 pk bouwperiode: december 2009 - maart 2015) en een Chateau Calista CT 400 TZF van 1200 kg geplaatst op 06-11-2018. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 81%

Twee maal met een vergelijkbare combinatie op vakantie geweest.(zuid-Limburg en Overijssel)Prima bevallen, het autoo'tje is sterk genoeg. Zicht naar achter L en R is veel beter dan mijn vorige auto (astra g station 1.8) i.v.m. grotere breedte + Stinger caravanspiegels. Nooit iets gemerkt van slingergevoeligheid of onstabiel gedrag. Het maximaal trekvermogen van deze Kia's is 1300 kg, maar dan zal de meeste fut wel verdwenen zijn. Tot 1200 kg aanbevelenswaardig voor zo'n kleine maar ruime auto!

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo C70 - D5 aut. met een Burstner

De ervaring van Bert Otter met een Volvo C70 - D5 aut. (132 Kw/180 pk bouwperiode: juni 2006 - december 2013) en een Burstner Ventana 455 van 1350 kg geplaatst op 03-11-2018. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 71%

Dit jaar (zomer 2018) voor het eerst met de C70 op stap geweest. Na enkele jaren belastingvoordeel te hebben gehad van een Mitsubishi Outlander PHEV, nu het genot van een Volvo. In etappes zijn we uiteindelijk in Toscane uitgekomen. Via de Brennerpas en de Fernpas via Oostenrijk naar Italië. Over de Duitse autobahn heerlijk op de cruise control en continue in de 5 (automaat) met een snelheid van rond of iets boven de 100 KM/h. In verband met de hoge temperatuur deze zomer en voor de levensduur van de auto is het echt aan te raden om op de Brenner en Fernpas handmatig te schakelen met de automaat en hoger in de toeren te blijven rijden. Dit ook om de koeling op gang te houden. Af en toe zie je dan ook de temperatuur van het water oplopen. Binnenkort laat ik de automaat spoelen, je merkt namelijk vrij veel slip in de bak, waardoor ook meer hitte zal ontstaan. Kijken wat dit volgend jaar voor voordeel heeft..
Verder een fantastische trekauto waar je af en toe vreemd (of jaloers) wordt aangekeken, vooral met open dak. Inmiddels ook een lichte tuning aan laten brengen (Digicar) voor nog wat meer koppel en souplesse. Veel fun en een redelijk verbruik (1 op 11) met deze D5. PS met de Outlander PHEV haalde ik 1 op 6 met de caravan...

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V70 - D5 aut. met een Dethleffs

De ervaring van Bert met een Volvo V70 - D5 aut. (136 Kw/185 pk bouwperiode: september 2005 - oktober 2007) en een Dethleffs Nomad 530 DR van 1500 kg geplaatst op 02-11-2018. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 84%

De auto weegt incl. 2 personen, 2 grote honden en wat bagage rond de 2050kg met volle tank.
De Dethleffs caravan heeft een verzwaarde as tot 1800kg.
Kampeerklaar weegt de caravan ook rond de 1800kg vanwege bagage maar ook enkele verzwarende factoren zoals een optioneel winterpakket, airco, mover en nog wat extra's.
De zwaardere as er onder laten zetten omdat de Volvo tot 1800kg mag trekken. Achteraf geen overbodige luxe geweest. De caravan is een tamelijk zware jongen geworden.

Het rijden gaat prima. Kogelgewicht rond de 80kg waarbij de bagage wel rond de as en iets ervoor is geplaats om de stabiliteit te verhogen.
Niet verstandig, maar zonder stabilisator makkelijk tot 120km/h door te trekken. De caravan geeft dan geen kik.
Normale rijsnelheid ligt tussen de 80-95, afhankelijk van verkeer. Bij inhalen gaat het wel makkelijk even tot 110km/h.

truuk is om de eerste 50-100km zonder stabilisator te rijden en heel alert te zijn op slingeren en in de gaten houden of de critische snelheid niet te dicht bij de 90 ligt.
Als de caravan stabiel lijkt (uit ervaring is dat eigenlijk al direct maar toch....!!) gaat na 50-100km de stabilisator er op als extra veiligheid.

De Volvo heeft er geen last van, maar ik wil niet al eerste boven komen op hellingen zoals achter Luik of de lange heuvels onder Orleans richting zuiden. Schakel dan ook graag terug naar 4 of 3 als het toerental maar minimaal 2500rpm is. Schakelen met de geartronic 6 bak gaat altijd handmatig met de caravan zodat ik altijd boven de 2000rpm blijf. Bij hard werken ruim boven de 2500rpm. De snelheid telt daarbij minder. Wel toerental is belangrijk om de koeling van motor en automaat te waarborgen.

gemiddeld is het verbruik dan toch "slechts"1:9 tot 1:8 als ik naar Z-Frankrijk trek. op de snelweg, ook op vlakke stukken altijd maximaal in 5 rijden. De 6 wordt niet gebruikt met de caravan.
Bij afdalen veel gebruik van de motorrem. Stelling: afdalen in dezelfde versnelling als waarmee op gereden is en optijd gas los als de afdaling gaat beginnen. Het totale gewicht zorgt er wel voor dat afremmen niet te hard gebeurt.

Bekijk berekening

Wijzigen


Audi A3 III - 1.4 TFSI COD [S tronic] met een Eriba

De ervaring van Sjaak Zonruiter met een Audi A3 III - 1.4 TFSI COD [S tronic] (103 Kw/140 pk bouwperiode: november 2012 - 2016) en een Eriba Touring Triton 420 van 1200 kg geplaatst op 30-10-2018. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 69%

Eerste caravan was een Eriba Puck toen een Eriba Pan Daarna een Knaus sport en fun en nu weer een Eriba gekocht Touring Triton 430 uit 2011 rijd toch wel veel lekkerder achter de Audi A3 Limousine uit 2015 benzineverbruik gemiddeld rond de 1 op 12 terwijl ik met de Knaus (1000kg totaal) rond de 1 op 10 reed. Kan heel goed merken ondanks dat het totaal gewicht van de Eriba (1200kg totaal) hoger is dat de Audi er minder moeite mee heeft, toch het lage dak en de gunstige stroomlijn. Je kan makkelijk op de DSG S Tronic automaat blijven rijden heel af en toe zet ik hem in de sport stand als er een helling is dan gaat het net iets gemakkelijker. Perfecte Combinatie

Bekijk berekening

Wijzigen


Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Vul je kenteken in en check wat je mag en kan trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Een nieuw Blog

Er is nog zo veel te vertellen over caravannen dat Caravantrekker gaat Bloggen!

De reis een last?

Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier.
Volg een praktische caravancursus. De Op Maat cursus is er al v.a. € 169,-

Interview Caravantrekker

De website love2camp.nl heeft Menno geïnterviewd over het ontstaan van Caravantrekker en zijn visie.


 

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

© 2004-2018 Caravantrekker