Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Koopgids Reviews Tests Vragen

De 10 nieuwste gebruikerservaringen

Toyota Prius Hybrid met een Kip

De ervaring van Bert Oude Kotte met een Toyota Prius Hybrid (90 Kw/122 pk bouwperiode: januari 2016 - heden) en een Kip Shelter Plus van 750 kg geplaatst op 22-11-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 47%

Heb afgelopen zomer ca. 4000 km door Duitsland, Denemarken, Noorwegen en Zweden getoerd met deze combinatie. Haalde met rustig rijden (80 a 90 km/h) gemiddeld zo'n 1 op 16! Ben daarover zeer tevreden. Aandachtspuntje is de balans. Van nature is de Shelter bijna in evenwicht: ca. 15 kg kogeldruk. Alleen omhoog te krijgen door 1. de disselkast bewust met zware spullen te beladen (waaronder het reservewiel dat standaard onder de bodem achter de achteras hangt) 2. de fietsen niet in de caravan maar op de dissel mee te nemen 3. zware inventaris als pannen in mandjes onder het bed tegen de disselkast aan te schuiven. Alleen zo haal ik 50 kg kogeldruk en rijdt de combinatie vlekkeloos. Bij klimmen in heuvelland hoor je de motor toeren maken, maar ik heb de cruise-control op de autoweg er altijd op gelaten. Bij de daling wint hij het verlies grotendeels terug. Heb nooit het gevoel gekregen de auto te overbelasten. Acceleratie is, zoals bij elke auto met caravan, natuurlijk duidelijk minder.

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota Verso II - 1.6 Valvematic met een Caravelair

De ervaring van Johan N met een Toyota Verso II - 1.6 Valvematic (97 Kw/132 pk bouwperiode: april 2009 - heden) en een Caravelair Ambiance style 460 van 1225 kg geplaatst op 17-11-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 73%

Afgelopen september/oktober een zesweekse reis gemaakt vanaf zuid-west Frankrijk door Spanje naar Marokko. Enigszins benieuwd hoe dit ging lopen omdat de combi nieuw voor ons was. Goed op belading gelet, kritisch gekeken naar wat mee te nemen op deze lange trip.
Kogeldruk iets hoger dan is toegestaan, gebracht op zo’n 63 kg.
Ging perfect, zelfs de Tizi-n-Tichka pas ging zowel bergop als bergaf als een speer.
Op snelwegen in Europa opletten want je rijdt snel te hard.
Combinatie lag als een blok op de weg. Geen slingerbewegingen, niets.

Bekijk berekening

Wijzigen


Skoda Fabia - 1.2 TSI met een Kip

De ervaring van J.W.Dikmans met een Skoda Fabia - 1.2 TSI (81 Kw/110 pk bouwperiode: juli 2015 - heden) en een Kip Shelter Basic van 750 kg geplaatst op 16-11-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 58%

Skoda fabia 1.2 110 pk i.c.m. kip shelter basic is een prettige combinatie om mee te rijden
(incl. stabilisator). Voldoende trekkracht, kan makkelijk mee in het verkeer, wendbaar,
verbruik 1:11,6, bergen geen probleem, buiten spiegels zijn niet nodig. er is voldoende zicht naar achter en opzij. Caravan zelf is geweldig, compact en voor 2 pers. ruim genoeg.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V70 III - 2.5T met een Dethleffs

De ervaring van Kamphuis met een Volvo V70 III - 2.5T (147 Kw/200 pk bouwperiode: oktober 2007 - oktober 2010) en een Dethleffs Beduin 580 van 1520 kg geplaatst op 13-11-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 84%

Sinds dit jaar hebben we onze Kip Greyline 44T (max. 1200 kg) vervangen door een Dethleffs Summer Edition 540TK (max. 1500 kg) uit 2005.
Ten eerste: De naam wekt de indruk dat de opbouw 540 cm is, dat is alleen niet het geval; deze is ruim 630 cm waardoor de totale lengte 770 cm is.

Wat betreft het rijden: de caravan ligt ondanks dat ie anderhalf meter langer is dan Kip, prima achter de auto. Beweging voel je uiteraard duidelijker, maar dat valt me 100% mee.
De prestaties zijn ook nog steeds prima. De Volvo heeft geen moeite om de snelheid er vlot in te krijgen en de combinatie kan een stuk sneller dan ik comfortabel vind. Op het vlakke kun je de zes prima gebruiken, waar het glooit of hard waait vind ik de vijf verstandiger, om zo de motor en de aandrijving niet onnodig te belasten.
Het verbruik is t.o.v. de Kip verbazingwekkend genoeg niet gestegen. We blijven ergens rond de 1 op 6,5 zitten.
Het enige minpunt: bij de beklimming van de Col de la Croix Haute, ten zuiden van Grenoble richting Gap, werd de motor te heet. Nu was het die dag 37 graden en heb ik de combinatie vanaf het laagste punt in Grenoble ook continu tegen de 90 km/uur gehouden. Wellicht was dat iets te veel van het goede.
Al met al een snelle, veilige en comfortabele combinatie!

Bekijk berekening

Wijzigen


Opel Astra K - 1.6T met een Avento

De ervaring van F. Van oostende met een Opel Astra K - 1.6T (147 Kw/200 pk bouwperiode: november 2015 - 2016) en een Avento Avance Esclusivo 395 TLH van 1285 kg geplaatst op 09-11-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 86%

Top. In de 6de versnelling over de snelweg door de Ardennen: geen enkel probleem.

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Sportage 1.6 T-GDI 4WD aut. met een Avento

De ervaring van Wim Bax met een Kia Sportage 1.6 T-GDI 4WD aut. (133 Kw/181 pk bouwperiode: december 2015 - heden) en een Avento Turistique 465 TEB van 1310 kg geplaatst op 08-11-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 73%

Na begin 2017 via deze website diverse auto's als caravantrekker bekeken te hebben heb ik besloten om de KIA Sportage automaat in April 2017 te kopen.
Mijn keuze om een automaat te kopen is vooral bepaald door het al vele jaren in file te moeten rijden met voortdurend optrekken met altijd een beetje slippende koppeling.
Mijn caravan is een Avento 465 TF van 2001.

Dit jaar naar Zweden geweest.Ook in Duitsland flink wat files gehad.Wat een genot om nu een automaat te hebben.Zeer ontspannen rijden.
Ook op de snelwegen soepel in het verkeer en vaak in de 7e versnelling met 90km/u
Met een kleine helling naar de 6e.
Alhoewel in Duitsland en Zweden geen erg steile hellingen heb moeten nemen op een kleine uitzondering na.
Alles ging zeer soepel en ontspannen.
Ik ben in elk geval zeer tevreden met deze combinatie.

Bekijk berekening

Wijzigen


Ford C-Max II - 1.6 EcoBoost met een LMC

De ervaring van Caravanblog met een Ford C-Max II - 1.6 EcoBoost (110 Kw/150 pk bouwperiode: november 2010 - april 2015) en een LMC Munsterland Musica 430 E van 1300 kg geplaatst op 02-11-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 85%

De Ford C-Max is een beresterke auto om een flinke caravan mee te kunnen trekken. Alleen optisch is het niet zo'n heel grote auto met een beperkt eigen gewicht van 1285 kg. Hierdoor lijkt de combinatie met een beetje flinke caravan wat uit verhouding.
We reden de auto namelijk eerst met een uit de kluiten gewassen TEC Weltbummler 470 TE. Eigenlijk een 5 meter caravan. Toch reed ook deze combinatie erg goed. De stabiliteit van de combinatie was ook prima. Snelheden tot 100 km konden moeiteloos gereden worden.
Later in het jaar 2017 hadden we de iets kleinere LMC Musica 430D uit 2010 met een max. gewicht van 1500 kg. Hiermee had de C-Max geen enkele moeite. Op de snelweghellingen onderweg naar Hongarije leek het wel een diesel. De 240 newtonmeters komen hier goed tot zijn recht.
Eerder reden wij een Mazda CX5 met 2.0 die 165 pk en "maar" 210 NM leverde. Ook vergelijkbare auto's als KIA Sportage, Hyundai Ix35 van diezelfde bouwjaren (vanaf 2010) bleven achter in de Newtonmeters ten opzichte van de C-Max.
Het verbruik van de C-Max is solo vrij stevig ondanks de beloofde zuinigheid met de "ecoboost". Met beleid kan je er zo'n 1 op 13,5 mee rijden. Bij stevig doorrijden is 1 op 12 eerder de norm.
Met caravan kom je ongeveer uit op 1 op 7,5 a 8. Niet heel zuinig dus allemaal.
Gezien het relatief lage gewicht van de auto beladen we deze veelal met de zwaardere spullen.
Conclusie is dat je met deze auto een stevige caravantrekker hebt die prima kan wedijveren met de populaire SUV's waarbij je het verbruik op de koop toe moet nemen.

Bekijk berekening

Wijzigen


Renault Laguna III Estate - 2.0 16v met een TEC

De ervaring van Geni met een Renault Laguna III Estate - 2.0 16v (103 Kw/140 pk bouwperiode: oktober 2007 - maart 2016) en een TEC Travel King 490 TE van 1326 kg geplaatst op 29-10-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 81%

Andere jaren altijd met (jonge kinderen) op vankantie in nederland. Afgelopen zomer voor het eerst verder weg, met de Renault Laguna estate 2.0 16v en de TEC max 1300kg op vakantie geweest naar Italie. Heerlijke combinatie om mee te rijden! Auto had meer dan voldoende over om de caravan te trekken. Op de duitse snelweg op de cruise control met ca. 110km/h in z'n 6e versnelling.

Bekijk berekening

Wijzigen


Toyota RAV4 - 2.5 VVT-I Hybrid [AWD] met een LMC

De ervaring van Jef met een Toyota RAV4 - 2.5 VVT-I Hybrid [AWD] (120 Kw/163 pk bouwperiode: januari 2016 - heden) en een LMC 520 K Vivo van 1486 kg geplaatst op 28-10-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 76%

De RAV heeft 197 PK en rijdt goed met de LMC vivo 520K. Adaptive cruiscontrol werkt ook goed. Zelf elektrisch rijden is geen probleem.

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Sportage 1.6 T-GDI met een Dethleffs

De ervaring van gert kok met een Kia Sportage 1.6 T-GDI (133 Kw/181 pk bouwperiode: december 2015 - heden) en een Dethleffs Camper 460 EL van 1335 kg geplaatst op 24-10-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 79%

Uitstekende combinatie, comfortabel, er hoeft weinig geschakeld te worden. twee elektrische fietsen op de dissel. Trekkracht meer dan voldoende. Ook in de bergen. benzineverbruik 1:8. Solo 1:14.
Kortom heerlijke combinatie. Dit jaar o.a. naar Zuid-Italië geweest.

Bekijk berekening

Wijzigen


Trekkracht berekening

De originele Caravantrekker trekkrachtberekeningen geven exact aan wat je auto goed en veilig kan trekken.

Selecteer eerst je auto. Daarna kan je een caravan selecteren en krijg je gratis advies over je combinatie en een overzicht van de prestaties op de vlakke weg en in de bergen.

 

Help de website verbeteren
Graag hoor ik suggesties hoe deze website verbeterd kan worden. Welke informatie mis je en wat is niet duidelijk? Stuur een email met je opmerkingen. Hartelijk dank!

De reis een last?
Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier. Volg een caravancursus Op Maat.
Al v.a. € 169,-


 

Veel gelezen:
Rijbewijs B of BE
Maximaal trekgewicht
Caravanbanden en bandenspanning
Slingeren
Fietsen mee

 

 

 

© 2004-2017 Over Caravantrekker Sitemap Advies Trainingen & cursussen