Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Koopgids Reviews Vragen Advies

De 10 nieuwste gebruikerservaringen

Skoda Fabia - 1.2 TSI [DSG7] met een Caravan

De ervaring van bas met een Skoda Fabia - 1.2 TSI [DSG7] (81 Kw/110 pk bouwperiode: juli 2015 - heden) en een Caravan van 550 kg geplaatst op 21-09-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 41%

De combinatie werkt heel aardig in normale weersomstandigheden. De motor van de Fabia (2015) is krachtig genoeg om 90 km/u in de zes te rijden, maar zodra heuvels of straffe tegenwind eraan te pas komen schakelt de DGS-bak een verzet (of twee) terug. Het gewicht van de auto (1100 kg rijklaar) en de grootte van de wagen zijn voldoende, maar met onstuimig weer is het soms wel de gevoelsmatigevraag of de caravan met de auto op pad is, inplaats van andersom. De wagen schudt wat heen en weer en is onrustig bij snelheden rond 90 km/u, dit ondanks een zorgvuldige belading van de caravan en kogeldruk (+/-65 kg). Voor mij aanleiding om toch een iets zwaardere en krachtiger Skoda-model te bestellen; een Octavia Combi met DSG en een 1.4 TSI 150 pk/250 Nm.

Bekijk berekening

x


Mazda CX-5 G165 aut. met een Trigano

De ervaring van Marcel met een Mazda CX-5 G165 aut. (121 Kw/165 pk bouwperiode: maart 2017 - heden) en een Trigano Silver 380 CP van 1070 kg geplaatst op 19-09-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 66%

Inmiddels enkele keren met de silver binnenwegen snelwegen in Nederland en Frankrijk gereden, geen extra spiegels nodig in verband met de breedte Caravan hangt bijna onvoelbaar achter de auto bij ca 100 kmh, schakeld zelf handig naar juiste versnelling en heeft daarbij geen noemenswaardige moeite met trekken.Weinig gemerkt van zuigende werking van vrachtverkeer. Klimmetjes gingen goed bij Luik en in de Alpen. Ons bevalt deze combinatie goed om relaxt te kunnen reizen

Bekijk berekening

x


Chevrolet TrailBlazer - 4.2 V6 24v aut. met een LMC

De ervaring van Alex Zwijnenburg met een Chevrolet TrailBlazer - 4.2 V6 24v aut. (201 Kw/273 pk bouwperiode: augustus 2001 - januari 2006) en een LMC Munsterland 560 ROL van 1529 kg geplaatst op 12-09-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 64%

Het model caravan wat wij achter de auto hebben, was niet te selecteren. Maar het gaat om een lmc Münsterland 560 mdk 1600 kg beladen, 2,48 breed van 2003. De Chevrolet loopt overigens op lpg.
Het rijdt geweldig, je voelt de caravan er niet echt achter hangen. De auto is ook breed genoeg voor de toch wel behoorlijk brede caravan. Je kunt bijna zonder caravan spiegels. (Met is wel fijner). Lpg is langs de tolweg goed verkrijgbaar, nog nooit op benzine hoeven te rijden. Genoeg vermogen om te klimmen en in te halen. Nadelen vind ik, het maximale koppel in vrij hoog toerental, dit resulteert in hoog oplopen van het toerental bij klimmen en inhalen. Ook de 4 traps automaat, had beter 5 of 6 traps kunnen zijn, en het verbruik ligt best hoog. 1 op 4 gemiddeld bij 110 km/u. Gelukkig loopt hij op lpg. Maar dat neem ik allemaal voor lief, want het rijdt heerlijk ontspannen.

Bekijk berekening

x


Peugeot 308 II - 1.6 BlueHDi met een Hobby

De ervaring van Sietse met een Peugeot 308 II - 1.6 BlueHDi (88 Kw/120 pk bouwperiode: mei 2014 - heden) en een Hobby Prestige 495 UFe van 1445 kg geplaatst op 12-09-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 101%

Dit jaar met de combinatie 308sw 1.6 hdi en de hobby caravan 495ufe uit 2005 naar kroatie gereden. Het gewicht + laadvermogen van de caravan ligt hoger dan het toegestane trekgewicht van de caravan. We hebben alles gewogen wat in de caravan ligt en heel zorgvuldig ingepakt. Ik zat op een totaal gewicht van +/- 1305kg. De kogeldruk op 85kg. De auto goed ingepakt. 3 volwassen personen en de nodige bagage. De banden van de auto op 3.5bar gebracht en hulpveren onder de peugeot. Tevens de banden van de caravan volgens de lijst op deze site op spanning gebracht. De hele combinatie is stabiel. Wel moet er gedoseerd gereden worden. Bij het inhalen van vrachtwagens kan het zijn dat wanneer de caravan naast de cabine van de vrachtwagen is de combinatie heel licht begint te pendelen. Op dat moment gas loslaten. Wanneer de auto een km of 5 is terug gezakt in snelheid is het weer stabiel en kan de snelheid weer opgevoerd worden. De hoogste snelheid die ik heb gereden is 105km/pu. Gezien het toerental zou je dan naar de 6e versnelling kunnen schakelen. Echter heb ik het grootste deel van de rit in de 5 gereden. Het verbruik is +/- 1 op 12. Hoewel ik wat huiverig was voor de stabiliteit, is het heel goed te doen om met deze combinatie te rijden. De caravan niet verder dan de 1305 kg beladen. Wanneer er minder gewicht in de auto zit dan wordt de combinatie iets minder stabiel. Wanneer wij met ons tweeen op pad gaan dan heb ik iets minder bagage in de caravan en in de auto. De auto probeer ik dan wel vol te pakken. Een hoger gewicht in de auto komt de stabiliteit ten goede.

Bekijk berekening

x


Audi A4 Avant - 2.0 TDI e met een Caravelair

De ervaring van Coen met een Audi A4 Avant - 2.0 TDI e (100 Kw/136 pk bouwperiode: mei 2009 - september 2015) en een Caravelair Antares Luxe 486 van 1292 kg geplaatst op 12-09-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 72%

Zoals de berekening via caravantrekker aangeeft is dit heerlijke combinatie om mee op vakantie. De co mbinatie lift zeer stabiel op de weg, voldoende vermogen om in te halen en voldoende koppel zodat er weinig geschakeld hoeft te worden. De rit naar Zuid-Frankrijk meerdendeels in de 5e versnelling gereden met ca. 2000 r/pm. (snelheid cruisecontrol ca. 110). Brandstofverbruik ca. 1:10.

Ten opzichte van mijn voorgaande auto, een Peugeot 308 SW 1.6 Bleue HDI uit 2014, was het rijden met de Audi een verademing. Veel minder hinder van rijwind bij inhalen en ingehaald worden.

Bekijk berekening

x


Landrover Defender 90 - Td5 met een Sterckeman

De ervaring van Erwin Viaene met een Landrover Defender 90 - Td5 (90 Kw/122 pk bouwperiode: oktober 1998 - oktober 2006) en een Sterckeman Starlett 330 CP van 895 kg geplaatst op 10-09-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 44%

Verbruik met caravan blijft 1 op 10 bij 80km/U op snelweg waar dat de maximum toegelaten snelheid is
70 km/U in hoogste versnelling geeft voldoende trekkracht

Bekijk berekening

x


Nissan Qashqai - 2.0 dCi met een Chateau

De ervaring van Sidney met een Nissan Qashqai - 2.0 dCi (110 Kw/150 pk bouwperiode: april 2007 - januari 2014) en een Chateau Calista CT 450 UMF van 1270 kg geplaatst op 10-09-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 72%

Wij hebben deze combinatie al een flink aantal jaren en is altijd geen enkel probleem. Waar dan ook. Nu net weer terug uit Frankrijk. Op vlakke stukken meestal in de 6e versnelling met de cruisecontrol op 115 soms nog wat sneller. Afhankelijk van weer, weg en drukte. Bij klimmen naar 5 en heel soms naar 4. Dit bij een lagere snelheid. Bij een goede kogeldruk, belading en gebruik van de Alcoa-koppeling is de combinatie bijzonder stabiel. Gebruik gemiddeld 8,1 liter/100 km.

Bekijk berekening

x


Citroen C4 PureTech 130 met een Hobby

De ervaring van Rene met een Citroen C4 PureTech 130 (96 Kw/131 pk bouwperiode: februari 2015 - heden) en een Hobby Excellent Easy 400 SB van 1100 kg geplaatst op 08-09-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 77%

Net terug met C4 en hobby uit spanje. Ruim 4000 km met deze combinatie afgelevd en zeer tevreden. Ligt stabiel op de weg. Kogeldruk op 73 kg gehouden. 100 km p/u geen probleem maar meestal rond 95-100 gereden. Heuvel of berg geen probleem voor C4. Wat een power zelfs in 5e versnelling. De 6e kan soms wel maar hou liever rond 2000 toeren in z'n 5.
Echt een feest om deze C4 met caravan te rijden.
Enig minpuntje is dat voor enige wind C4 gevoelig is.

Bekijk berekening

x


Renault Scenic TCe 130 met een Hobby

De ervaring van Hans Barnaart met een Renault Scenic TCe 130 (96 Kw/131 pk bouwperiode: september 2016 - heden) en een Hobby De Luxe 460 UFe van 1347 kg geplaatst op 06-09-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 81%

De combinatie van een Renault Scenic Dci 130pk (getuned naar 160 PK / 360Nm) en met een caravan Hobby De Luxe Easy 460Ufe bj 2006 leeg 1064kg is een lust om mee te rijden. Fietsen op de dissel tot 120km chrono geen enkele slingerneiging. Stabieler dan mijn vorige Laguna. Caravan is op kenteken gewijzigd van 1350kg naar 1300kg.

Bekijk berekening

x


Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTi met een Hobby

De ervaring van Hans de Wit met een Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTi (81 Kw/110 pk bouwperiode: januari 2017 - heden) en een Hobby De Luxe 455 UF van 1350 kg geplaatst op 04-09-2017. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 87%

Ik had beloofd om mijn ervaringen met de Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 81 KW met afwijkende bandenmaat 225/14/17 en een Hobby caravan 455 UF, maximaal 1350kg te delen.
Ik heb de afgelopen maanden met deze combinatie ongeveer 3.000 km gereden in Belgie, Luxenburg en Frankrijk.
Deze combinatie is zeer stabiel bij een snelheid van 90 km/uur op de snelweg.
Lange helingen van 4% tot 7% zijn geen probleem mits men op tijd terug schakeld, in de 3e versnelling kan men de snelheid op peil houden van 90 km/uur.
Ook in de bergen met haarspeldbochten geen probleem, soms moeten terug schakelen naar z'n 1e versnelling maar kon ook direct daarna weer door schakelen naar z'n 2e en 3e versnelling. Ik heb hellingen gehad tot 10%.
Het gemiddelde verbruik met caravan is ongeveer 1:11.
Al met al een fijne combinatie die zeer stabiel is, over voldoende power beschikt en prettig aanvoelt om te rijden.

Bekijk berekening

x


Trekkracht berekening

De originele Caravantrekker trekkrachtberekeningen geven exact aan wat je auto goed en veilig kan trekken.

Selecteer eerst je auto. Daarna kan je een caravan selecteren en krijg je gratis advies over je combinatie en een overzicht van de prestaties op de vlakke weg en in de bergen.

 

Nieuw website
De Caravantrekker website is compleet vernieuwd! Mocht je opmerkingen hebben of foutjes tegen komen zou ik het prettig vinden om deze van je te horen. Stuur een mail met de url van de betreffende pagina. Hartelijk dank!

Check je combinatie
Mag ik met mijn caravan rijden en mag mijn auto hem wettelijk trekken? Het antwoord krijg je aan de hand van het invoeren van je kenteken.


 

Veel gelezen:
Rijbewijs B of BE
Maximaal trekgewicht
Caravanbanden en bandenspanning
Slingeren
Fietsen mee

 

 

 

© 2004-2017 Over Caravantrekker Sitemap Mobiel Trainingen & cursussen