Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Home Informatie Tests Reviews Advies Vragen Menu

De 10 nieuwste gebruikerservaringen

Mazda CX-5 - G 2.0 met een Dethleffs

De ervaring van JMPG Janssen met een Mazda CX-5 - G 2.0 (121 Kw/165 pk bouwperiode: februari 2012 - februari 2017) en een Dethleffs Camper Lifestyle 510 V van 1350 kg geplaatst op 14-06-2018. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 86%

Inmiddels onze 2e CX5 met deze caravan van 2009 die beladen 1500 kg weegt. Na jaren Renault in 2013 over op de CX5. Over de auto alle lof, solo zuinig, 1 op 14 tot 16, met caravan 1 op 8-10. Ivm de kritische gewichtsverhouding van deze combinatie in 2013 een ATC op de caravan laten monteren. Voortent, skottel en andere zwaardere zaken in de auto. Na hiervoor deze caravan getrokken te hebben met een Renault Espace (2006) met 2 liter turbo motor, was het in het begin zeker wennen. De Mazda heeft zijn hoogste koppel vanaf 3500 toeren, dus bij hellingen is het zaak op tijd te anticiperen en terug te schakelen naar de 3e (soms 2e) versnelling, zodat het toerental tussen de 3500 en 4000 toeren blijft. Dan is 80-90 km/u haalbaar en zelfs accelereren is mogelijk. Zakt het toerental onder de 3000, dan is de fut er helling op helemaal uit.
De stabiliteit is uitstekend, de ATC komt niet of nauwelijks in actie, eigenlijk alleen als je op een zeer slechte weg rijdt of een stoepje "pakt".
Al met al ben ik dus zeer tevreden over deze auto, zeer betrouwbaar, nog geen enkel mankement gehad in ruim 5 jaar. Ik ben erg benieuwd naar de nieuwe Skyactiv-X motor die in 2019 op de markt komt en een hoger koppel en nog lager verbruik zal hebben. Als dit zo blijkt te zijn dan wordt mijn volgende auto weer een CX5, maar dan waarschijnlijk wel met automaat.

Bekijk berekening

Wijzigen


Fiat Tipo 1.6 MultiJet aut. met een Knaus

De ervaring van Dave met een Fiat Tipo 1.6 MultiJet aut. (88 Kw/120 pk bouwperiode: januari 2017 - heden) en een Knaus Sport 450 (2,2) van 1200 kg geplaatst op 13-06-2018. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 78%

Afgelopen weekend evennproef gedraaid. Voor het eerst gereden met de Tipo met daarachter de caravan. Dat gaat deze zomer goed komen. Tipo heeft er geen last van en rijd super. Automaat rijd langer door in de toeren voor dat deze opschakeld. Lijkt er dus op dat automaat zich goed aanpast op moment dat caravan erachter zit. Stukje snelweg meegepakt. Voor ik het wist stond de teller op 110 KM uur. Super blij met deze combinatie. Ga met een gerust gevoel de zomervakantie tegemoet. Op naar Italië.....

Bekijk berekening

Wijzigen


Opel Astra 1.8 16V aut. met een Caravan

De ervaring van Bas Leeuwerke met een Opel Astra 1.8 16V aut. (103 Kw/140 pk bouwperiode: december 2005 - december 2009) en een Caravan van 550 kg geplaatst op 09-06-2018. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 38%

De Astra trekt een Rapido Club 31 uit 1994. Leeg 550 kg. Max. beladen 700 kg. 2 fietsen staan op dak van de auto.
Deze zomer zijn wij bezig aan een rondrit door midden- en west Frankrijk waarbij wij kiezen voor de binnendoor wegen. Op vlakke wegen en een deel van de heuvels geen enkel probleem. Als de heuvels echter wat stijler zijn merk je dat de Opel er wel een beetje meer moeite voor moet doen. Maar hij doet het prima.
De motor temperatuur loopt op tot 105 graden en de koelventilator heb ik nog niet horen aanslaan.

Normaal ligt het verbruik van mijn Astra 1.8 automaat rond de1:13,5 met caravan en fietsen op dak 1:9,5.
Niet echt verkeerd.
Natuurlijk speelt ook de geringe hoogte van de Rapido (1,99) een rol, maar de fietsen hebben ook weer een negatieve invloed.
Al met al best wel tevreden over de 10 jaar "jonge" Astra.

Bekijk berekening

Wijzigen


Fiat Tipo 1.6 MultiJet aut. met een Knaus

De ervaring van Dave met een Fiat Tipo 1.6 MultiJet aut. (88 Kw/120 pk bouwperiode: januari 2017 - heden) en een Knaus Sport 450 (2,2) van 1200 kg geplaatst op 09-06-2018. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 78%

Gister voor het eerst met onze Tipo gereden met de caravan erachter. Tipo heeft er geen last van. Mooi om te zien is dat de automaat hoger in de toeren gaat voordat hij doorschakelen. Duidelijk verschil in toeren tal als zonder caravan. Dit was de een proef weekendje weg. Deze zomer op naar Italië. Ik verwacht geen probleem. Tipo heeft koppel van 320. Dus dat moet zeker geen problemen geven. Tot nu toe zeer tevreden met deze combinatie

Bekijk berekening

Wijzigen


Dacia Duster TCe 125 [4x4] met een Hobby

De ervaring van Ruud met een Dacia Duster TCe 125 [4x4] (92 Kw/125 pk bouwperiode: september 2015 - december 2017) en een Hobby Excellent Easy 400 SB van 1100 kg geplaatst op 08-06-2018. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 72%

Nadat ik wat gedoe had met mijn Volvo V50 diesel ben ik in 2016 overgestapt op een Dacia Duster. Natuurlijk waren goede trekeigenschappen belangrijk, dus een 4x4 kwam in beeld. Daarnaast mag ik ook graag offroad, dus dan is die keuze logisch. De Duster rijdt vooral op LPG, later ingebouwd.
met de caravan erachter komt de Duster prima weg. De 1.2 turbo doet zijn werk heel goed en de extra lage 1e versnelling is bij het wegrijden op een drassige camping helemaal perfect samen met de vierwielaandrijving. Op de grote weg grotendeels in de 6 en 5e versnelling. verbruik met LPG is 1 op 7 met de caravan. hij trekt beter dan de V50, en dat was toch een diesel.

Bekijk berekening

Wijzigen


Renault Megane III Estate - 1.2 TCe met een Knaus

De ervaring van John met een Renault Megane III Estate - 1.2 TCe (85 Kw/116 pk bouwperiode: januari 2012 - januari 2016) en een Knaus Sudwind 420 QD van 1250 kg geplaatst op 07-06-2018. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 79%

Voor het eerst gereden met deze combinatie. Renault wel laten tunen naar 132pk. De rit ging naar zuid Limburg. 6e versnelling is niet te gebruiken. In 5e versnelling reed auto goed, zodra we viaduct of heuvel opwaarts reden moest ik terug naar zijn 4. De achtervering zijn te zwak. Hierdoor is gehele combinatie gevoelig voor passerende vrachtwagens en zijwind. Met deze trekcombi op pad, gaat voor vlakke wegen en heuvels. Ik vind de combinatie voor bergen te zwak en niet raadzaam. Mijn gevoel zegt dat combinatie niet veel over heeft en als je op een pas van +8% stil komt te staan je moet oppassen dat je niet met pech komt te staan.Indien je de keuze hebt en Renault wilt blijven rijden ga dan zo wie zo voor de 132 pk uitvoering en of kies voor de 1.6 versie. Of een caravan met max 1200kg incl. Belading.

Bekijk berekening

Wijzigen


Nissan X-Trail DIG-T 163 met een Dethleffs

De ervaring van Erik met een Nissan X-Trail DIG-T 163 (120 Kw/163 pk bouwperiode: september 2015 - heden) en een Dethleffs Camper 470 ER van 1335 kg geplaatst op 07-06-2018. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 79%

Onze eerste indruk, binnen Nederland welliswaar, is bijzonder positief. Met onze Dethleffs Camper 470ER rond de 1500 ~ 1600 kg geen enkel porbleem. Oppassen dat je niet te hard gaat want de auto is bijzonder stil en stabiel. Zesde versnelling goed bruikbaar maar de vijfde zal in de praktijk meer gebruikt moeten worden als het landschap wat glooiender gaat worden in het buitenland. Binnenkort naar Frankrijk. Ik zal terugkoppelen hoe dat is gegaan. In ieder geval, tot nu toe erg tevreden met de X-trail zowel solo als met de caravan.

Bekijk berekening

Wijzigen


Volvo V90 T5 met een Fendt

De ervaring van Roberto met een Volvo V90 T5 (187 Kw/254 pk bouwperiode: april 2016 - heden) en een Fendt Bianco 450 SF van 1410 kg geplaatst op 01-06-2018. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 75%

De V90 is een zeer stabiele trekker met deze caravan,wel zakt de achterzijde behoorlijk door. Er zijn momenteel nog geen verzwaarde of progressieve veren verkrijgbaar, hopelijk binnenkort wel.
Brandstofverbruik met tegenwind 14 ltr. 100 km.
Anders 11,5 ltr 100 km. Snelheid rond 90 km.

Bekijk berekening

Wijzigen


Saab 9-3 Cabriolet - 1.9 TiD met een Biod

De ervaring van Kees Haverkamp met een Saab 9-3 Cabriolet - 1.9 TiD (110 Kw/150 pk bouwperiode: september 2007 - december 2011) en een Biod Scout van 1130 kg geplaatst op 31-05-2018. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 60%

De combinatie Saab 9.3 Cabrio TiD met Biod Scout is fantastisch. Zelfs in 6e versnelling bij 90 km nog voldoende trekkracht, al rijd ik dan toch vaak in 5, zeker als je beneden de 85 km zakt. Verbruik ongeveer 8.6 liter per 100 km, beter dan 1 op 11.5. Niet mee de bergen in geweest, maar moet ook heel goed zijn. Een droomcombinatie!

Bekijk berekening

Wijzigen


Kia Niro GDi Hybrid [EV+fuel] met een Adria

De ervaring van Johan met een Kia Niro GDi Hybrid [EV+fuel] (104 Kw/141 pk bouwperiode: juli 2016 - heden) en een Adria Altea 390 PS van 1063 kg geplaatst op 30-05-2018. De trekkersscore van deze combinatie is:

= 64%

Na 50 jaar te hebben gereden met een handgeschakelde auto,toch bij aankoop van de nieuwe wagen de overstap gemaakt naar de Kia Niro (model 2018),het grootste verschil is bij het trekken van de caravan daar deze automatisch schakelt en dit merkelijk in bergop een groot verschil maakt in het toerental dat je de motor hoort maken.maar zelf in de bergen geen enkel probleem.Bij snelheden op de autosneweg in Frankrijk van rond de 90km/uur rijd de combinatie met volledig geladen accu puur elektrisch.Had wat schrik voor het verbruik maar dit viel heel goed mee nooit boven de 8l gereden (hangt natuurlijk ook van de rijstijl af).Nog geen enkele seconde spijt gehad van de aankoop.

Bekijk berekening

Wijzigen


Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Vul je kenteken in en check wat je mag en kan trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Interview Caravantrekker

De website love2camp.nl heeft Menno geïnterviewd over het ontstaan van Caravantrekker en zijn visie.

Persoonlijk advies

Van elke combinatie is een uniek 18 pagina's tellend trekadvies op te vragen met een exacte analyse van een auto en caravan. Bovendien geven we je daarbij persoonlijk advies met antwoorden op al je vragen.

Snelheden in Europa

Hoe hard mag je met de caravan in Europa rijden? En hoe zit het met de andere wettelijke bepalingen?


 

Veel gelezen

Rijbewijs B of BE
Maximaal trekgewicht
Caravanbanden en bandenspanning
Slingeren
Fietsen mee

 

 

© 2004-2018 Caravantrekker