Caravantrekker.nl

Peugeot 508 1.6 THP

Trekautotest van de Peugeot 508 Berline 1.6 THP. De Trekauto van het jaar 2011

Peugeot 508 1.6 THP

Let op:
Dit is een oude test uit maart 2011 door Bert Wijnen.



Reputatie als caravantrekker

Een reputatie moet je ophouden, anders zakt je broek af. On- of welbewust is La Marque daarin geslaagd. Van oudsher stond bijvoorbeeld de 504 bekend als toegewijde caravantrekker. Met name de 2 liter ook met injectie als ti verkrijgbaar was een erg vlotte jongen. Met m’n toenmalige baas woonachtig in hetzelfde gat heb ik alleraardigste wedstrijdjes gehouden. Ik had een Renault 5 TS met grote letters - de Alpine kon ik niet betalen (de krent) - hij zo’n superluxe 504 ti met kleine letters. Natuurlijk heb ik hem altijd laten winnen, en als dank mocht ik zijn Peu wel eens gaan wassen. Na die 504 ontstond een erg grote pauze, althans toch wat saai allemaal. De mooie 406 Coupé uitgezonderd. Jaren later werd een poging gewaagd met de 407 en die ziet er eigenlijk niet uit, laten we wel wezen. Een Ferraribek op een leasebak, daar maak je geen vrienden mee.

Opvolger van 407 en 607

Maar nu is er de nieuwe ‘grote’ Peugeot. Het ding heet 508 en is er als sedan (Berline) en als SW. Hij moet de 407 en ook de 607 opvolgen. Vind je de Berline mooier dan hoef je die niet te laten staan. De achterbank is altijd in delen neerklapbaar en je mist hooguit een ruimere entree, die de SW wel heeft. Een lekbak is de Berline wel… Doe je de achterklep open, dan druppelt het regenwater vrijuit de kofferbak in. Starten we hier? Veel plek in die kofferbak en er zijn voldoende oogjes om losliggende zaken vast te sjorren. Er onder is het een en ander beschikbaar omdat een reservewiel ontbreekt.
De trekhaak kost een lieve cent maar is dan ook volledig handmatig wegdraai- en de stroomaansluiting is voorbeeldig bereikbaar. Een clip-on bevestiging voor het breekkabeltje is er niet, maar er lijkt wegdraai-bergruimte genoeg te zijn als er zo’n attribuut aan de haak gemonteerd wordt. Perfect bereikbaar, de 13-p stroomaansluiting De Berline heeft een sterke coupé-vorm als je het wat opwippende kontje wegdenkt. Normaal heeft dat tot gevolg dat je als langer persoon achterin niks te zoeken hebt. Niets is minder waar. Hoofdruimte in overvloed en je kunt heel goed naar buiten kijken. Neem van mij aan dat kinderen dat wel op prijs stellen. De raamomlijsting heeft een soort Hofmeisterknikje en die staat de Peu niet alleen goed, maar is ook praktisch.

Met dik 1.90 lengte heb je precies voldoende knieruimte achterin. En dan bedoel ik achter iemand die ook die lengte heeft. En zonder in te leveren qua comfort op de achterbank, want die heeft voldoende zitvlak en rughelling. Kijk, dan heb je iets. Een volledig bruikbare bolide voor drie achterin en voldoende bagageplek.



Smaakvolle ambiance

Voorin zit je op het optionele leer goed, in dit geval ook volledig elektrisch verstelbaar en verwarmd (€ 1.600). De zittinglengte is zelfs aan te passen aan die van je bovenbenen. Het leer oogt niet maar is wel glad, iets meer zijdelingse steun in de rug had ik wel prettiger gevonden. Een of meerdere geheugens hebben de fauteuils niet. Ze zitten stevig, past Peugeot 508, optioneel leergoed bij het comfortabel afgestemde onderstel. De ambiance is geraffineerd, met subtiele sfeerverlichting bijvoorbeeld. Het dashboard en alles eromheen, de middenconsole, het zitmateriaal ziet er geweldig uit. Joie de Vivre! En alles steekt prima in elkaar, geen rammeltje of piepje, mooie materialen ook. Degelijk is iets wat niet zo past bij Frans? Dan moet u maar eens plaatsnemen achter het stuur van de 508. De hoeveelheid knopjes is overweldigend, je denkt daar vooraf jaren voor nodig te hebben om alles te doorgronden, maar dat valt mee. Okay, blindelings de juiste functie vinden zal wel even duren maar er zit wel (wat) logica in. Om het niet al te bont te maken zitten er zelfs functieknopjes achter een klepje verborgen.



Prijzen, uitrusting

Een 508 Access met de 1.6 atmosferische benzinemotor van 120 pk en alleen verkrijgbaar met 2-Tronic gerobotiseerde handbak heb je vanaf € 25.470. En dat is geen uitgeklede versie. ESP, Cruise Control met begrenzer, deelbare achterbank, audiosysteem met 6 speakers voor MP3 en i-Pod, verstelbaar stuur, airco, verwarmbare spiegels en mistlampen met bochtverlichting is al standaard. Voor de interessant gemotoriseerde 1.6 THP (onderwerp van deze test) betaal je minimaal € 28.530, dat is dan meteen de Active. Die biedt een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, leren stuur, lichtmetalen 16” velgen, regensensor, automatisch inschakelende verlichting en meer 12 V aansluitingen. Peugeot 508, flinke draaicirkel De testauto was een Allure en daar zit standaard een mattenset in (!), kleurendisplay, voor/achter parkeerhulp met piepjes en die ellende wordt automatisch uitgeschakeld met fabriekstrekhaak gelukkig, inklappende spiegels en keyless entry. Connect Navigatie (neemt contact op met hulpdiensten bij een calamiteit), el. parkeerrem met hill-hold, 17” lichtmetaal en halflederen bekleding. De prijs loopt daarmee op tot € 32.015. Maar dan zijn we er nog niet. De testauto had nog een kleine € 5.500 aan ander lekkers aan boord. Ik noem Xenon en Led (dagrij)verlichting, meedraaiend met de stuuruitslag. Het al eerder genoemde verwarmbare leder met verstelbare zittinglengte, quadrizone climate control, intelligente parkeerhulp li/re (maar je moet het vervolgens wel zelf doen), vernis- metaallak en een geweldig audiosysteem Head-up display weerspiegelt in de voorruitvan JBL incl. een multifunctioneel head-up display. Ik zou dat laatste maar weg laten als dat kan? Het is leuk maar niet meer dan dat. Nadeel is dat de behuizing sterk reflecteert in de voorruit. Die voorruit is overigens dubbel geluidsgeïsoleerd, maar Peugeot had er beter aan gedaan de zijruiten te voorzien van een extra laminaat. De buitenspiegels maken best wel veel lawaai, jammer. Met de wegdraaibare trekhaak ben je dan toch wel 39 mille kwijt. Maar in alle objectiviteit, je hebt dan wel wat voor de deur staan. De auto wordt in het wild ook echt mooi gevonden merkte ik. Klasse!

Oversteek

Peugeot rept van een kortere oversteek vóór en een langere achter. Beide zijn zo’n 99 cm. Dat laatste zou nadelig kunnen uitpakken met een aangehaakte caravan. Merken we dat? De auto stond nog op winterbanden in de maat 215/55-17. De feitelijke kogeldruk kwam uit op 75 à 80 kg. Geëxperimenteer daarmee leverde met de Kip niet veel op, negatief nog positief. Kan dus wel zijn dat met een andere caravan het ‘gevoel’ toch anders uitpakt. Stabiliteit met de bandjes achter op ‘zware belading’ + 0,2 bar extra omdat het winterbanden waren. De stabiliteit is perfect, maar gezien het feit dat de bijna 4,80 m lange auto relatief licht is met 1375 kg op kenteken is de testkip toch wel aan de zware kant. Die weegt namelijk zo’n 1450 kg. Je moet dus altijd oppassen en vooral als het allemaal zo goed aanvoelt. Je rijdt dan te makkelijk te hard.

Aandrijving

Onder de motorkap ligt een lichte 1.6 liter en dat is merkbaar op hellingen, maar daar kom ik nog wel op terug. De motor is een gezamenlijk product van BMW en PSA, heeft een titanium gelagerd turbootje en perst er met gemak 156 pk uit bij 5800 à 6000 rpm. Belangrijker is het koppel en dat is 240 Nm, beschikbaar al vanaf 1400 rpm en na 3500 neemt dat dan af.

Dat rijdt dus als een diesel? Nou nee. 't Lijkt er op. Vanaf die 1400 toertjes is er wel trekkracht - geweldig om te cruisen eenmaal op snelheid - maar om serieus te versnellen is er meer vermogen nodig, dus hogere toeren. Dat doe je dan maar toch als het nodig is? De bakverhoudingen van een turbobenzine zijn korter dan bij een turbodiesel, het maximum (vermogens)toerental hoger en het koppel is meestal wat lager. Je hebt zes goed gespatieerde versnellingen tot je beschikking die je met caravan althans, ook allemaal kunt en moet gebruiken. Solo rijdend lijkt alleen de 6e wel voldoende. Wat is dat motortje soepel. Saai een beetje, je hoort ‘m niet bij gematigde toerentallen en buiten is het bij acceleratie ook geen koppendraaier. Maar je kunt er uiterst vlot mee sturen, mede toch door het relatief geringe gewicht. Schakelen en koppelen gaat probleemloos en licht, sturen ook. Ik vind de feedback in het stuur voldoende, niet sportief. Gek genoeg was met caravan het stuurgevoel goed, solo rijdend vond ik het wat vaag. De 508 liep niet echt lekker rechtuit. Misschien te wijten aan de Michelin Alpin winterbanden? Vanaf het lage stationaire toerental is er gelukkig wel al kracht genoeg om weg te rijden zonder gas. Dat is dan wel weer zoals de meeste diesels. Bij het manoeuvreren is dat heel lekker. De automatische handrem (ook een hill-hold functie is aanwezig) kan wel alleen door het gaspedaal even te beroeren worden gelost. Het verbruik is op de snelweg zonder meer netjes. Ik kwam uit op rond de 1:16,7. Zuiniger is mogelijk… Wat stadsritjes resulteerden in 1:10. Met caravan wordt dat helaas meer. Op de snelweg 1:7,7 is meer dan het dubbele. Maar, ik zeg het er maar bij, als je je keurig aan de 90 houdt is vast ook wel 1:8,5 of misschien wel 1:9 haalbaar. In de gevarieerde snelweg- annex bergrit kwam het verbruik uit op een miserabele 1:7,4. Incl. hellingproeven en meer ellende… Maar, laten we niet vergeten dat benutten van het prestatiepotentieel hoe dan ook energie kost. Een dieselmotor kent een beter rendement, en is daardoor zuiniger. Mooi is wel dat je met deze gedownsizede (benzine)motoren als je wilt en kunt wel degelijk heel zuinig kan rijden. Vooral solo dus. Schakel maar dóór...

Comfort, stabiliteit

Dat staat op hoog niveau, met 75 à 80 kg kogeldruk ‘staat’ de combinatie mooi recht, drempels zijn goed te nemen, ook met de nodige vakantie-uitrusting in de kofferbak. Heeft overdag reizen de voorkeur, met de Xenonverlichting die echt de bocht door kijkt, de automatische grootlichtcamera achter de binnenspiegel, de fraaie niet ordinaire boudoirachtige sfeer(verlichting) in de cockpit en het JBL soundsystem voorzien van Van Morrison is ’s avonds rijden ook een genoegen. Met een mooie dame naast zou je wellicht dan weer met regelmaat een pauze in kunnen lassen? Ik stel voor om de twee uur, als je je jong voelt… Zou je altijd moeten doen toch?

Dóórrijden op de snelwegen kan heel goed, de combinatie die - zoals gezegd - qua gewichtsverhouding toch aan de grens is, voelt geen moment onzeker aan. Ik ben zelfs een keer bewust te hard een gekend gevaarlijke helling afgeraasd: die lange op de route naar Verviers richting Nederland voorbij de afslag Spa. Een waarschuwing is dus op z’n plaats. Het voelt zo goed aan dat het toch de vraag is wat je nog kunt doen om te redden wat er te redden valt als dat ding achter je tóch aan de slinger raakt?! Ik heb dat niet mogen ervaren gelukkig, maar de uitkomst blijft dan toch onzeker. Het ESP systeem van de auto kent geen Trailer detection antislinger uitbreiding. Dus je moet dan zelf fors remmen als het mis gaat of dreigt te gaan.



Prestaties

De hellingen op de oostelijke route in de Ardennen zijn soms wat steiler dan de 5% zoals achter Luik. Ondanks het uiterst soepele karakter van de motor is het toch verstandig - lijkt het - om niet te lang te blijven hangen in de 4e versnelling maar terug te schakelen naar de 3e. De snelheid gaat er namelijk uit in de 4e waardoor je toch weer in drie gaat versnellen. Dat kost per saldo meer brandstof. Hou je de gang erin en schakel je op tijd terug dan kun je met gemak een lekkere snelheid aanhouden ook bergop. Laten we zeggen dik 90… Dat is dus ook haalbaar in de 4e, de motor maakt dan 3000 rpm. In de drie is dat 4000. Je moet dus even opletten op dit soort hellingen die veel voorkomen op de Europese snelwegen. Daar is het vaak twijfelen wat de beste versnelling is. Dat geldt eigenlijk ook op steilere paswegen (de bredere waar je door kunt rijden), dan is het veelal heen en weer schakelen tussen drie en twee.

Wanneer je deze combinatie invoert in ons trekkrachtrekenprogramma kun je daaruit die karaktereigenschappen ook zonder meer distilleren. Je moet dan wel wat verder kijken dan de all-over Sterrenscore... Anders helpt een persoonlijk Trekkrachtrapport, want dan omschrijven we die zaken ook, voor iedereen tastbaar.

Een automaat zou overigens best wel passen bij het motorkarakter. Die volautomaat is er ook, kost € 2.320 extra. Hij mag net zo veel trekken als de schakelversie. Maar liefst 1.775 kg en als je de auto zwaar belaadt 1.600 kg.

Echte hellingen

Blijven rijden is het adagio. Je kunt - echt waar - met ietsje gas op een helling van 14% gewoon in de file voortsukkelen: amper 10 km/u. Met gas los (amper 6 km/u) gaat tot hellingen van 7 à 8%. Dat is geweldig, zeker voor een benzinemotor met deze cilinderinhoud. Veel diesels doen hem dat niet na!



Kom je tot stilstand dan wordt het een ander verhaal. De 1.6 THP is geen elektromotor*, en met de lichte neus is wielspin bijna gegarandeerd. Probeer je dat te voorkomen slaat hij af. Van de schrik heb ik het achter een klepje verborgen ESP-knopje met daarin inbegrepen tractiecontrole, volgens Peugeot zelfs intelligent, gewoon onberoerd gelaten. Misschien is dus zelfs dat initiële afslaan te voorkomen! Afijn, je moet de Peu dus even laten spinnen als een poes (klinkt als een krolse kater), koppeling helemaal op als de rest van de familie verschrikt opkijkt en meteen daarna je gas lossen om grip te krijgen. Je zegt dan dat er niets aan de hand is, maar je ruikt dan even een mix van verbrand rubber vooral en ik dacht ook de koppeling, maar daar twijfelde ik achteraf aan. Het gevoel in dat koppelingspedaal is goed, prima te doseren en het aangrijpingspunt is duidelijk. Maar je moet dus met dit soort acties niet te veel willen doseren… Heel even 'grof', dus kort te werk gaan.

* Elektromotoren / Hybride

In 2012 komt er een heel interessante versie van de 508 bij: de HYbrid4. Voorin ligt een dieselmotor die de voorwielen aandrijft, geheel separaat geassisteerd door een elektromotor /generator die bij behoefte de achterwielen aandrijft. 4WD, 200 pk en koppel zat vanaf stilstand. Beloofde emissie ligt op 99 g/km. We zijn zeer benieuwd, maar de domper is voorlopig dat hij maar 500 kg zou mogen trekken. Wanneer worden caravanners eens serieus genomen?



Conclusie

De Peugeot 508 1.6 THP is een heel goede (trek)auto, een genoegen om ook met caravan aangekoppeld mooie routes te rijden. Die caravan mag - onder voorbehoud - zelfs relatief zwaar zijn. Qua prestaties is ook 1600 kg geen probleem, maar de gewichtsverhouding gaat bij 1450 kg en meer toch wel wat scheef lopen. Nadelen zijn de iets onnauwkeurige besturing tijdens sologebruik bij hogere snelheden. Mogelijk dat zomerbanden op 18" velgen dat verbeteren. Die lagere daarmee gepaard gaande bandwanghoogte kan het onderstel wel aan qua comfort. De emotieloze robotachtige motor is een allemansvriend. Is dat een nadeel? De fluisterende en zelden echt hoge toerentallen nodig hebbende motor zal het merendeel der caravanners juist als een enorme weldaad ervaren vermoed ik. Gevaarlijk dikke B-stijl

De draaicrkel van 11,9 m is aan de forse kant. Zo ook de lomp dikbrede B-stijl. Daar verschuilt zich soms een complete stadsbus achter.

Meer pro's dan contra's? Zeker weten.

 

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.


 

Lees ook:

Hoe meer PK's, hoe beter?

Voorbeeld Trekrapport

Gastenboek

Genuanceerd advies

Caravan (te?) zwaar

 

(Advertentie)

 

©2024 Caravantrekker