Caravantrekker.nl

"Dat zal mij niet gebeuren"

Leo vraagt op 15 augustus 2017:

Aangezien ik altijd alles 3 keer check voordat ik weg rijd met de caravan, kan mij niets gebeuren. Tenminste dat dacht ik. Vandaag reed ik weg en hoorde een vreemd geluid. Leek op een lekke band. Na 12 km zette ik de combinatie aan de kant en kon mijzelf wel voor mijn kop slaan. De aandruk rollen van de mover stond nog tegen de banden aan. Wonder boven wonder werkte de mover nog toen wij op de camping aan kwamen. Wel ben ik de twee kunststof afdek doppen kwijt. Verder gelukkig ook geen schade aan de banden. Dit keer door het oog van de naald. Dus denk nooit "dit gebeurd..............."

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 15 augustus 2017:

Dat zei ik ook altijd "Dat zal mij niet gebeuren".
Toch ben ik ook al eens (twee keer zelfs!) m'n caravan verloren naar 20 meter rijden doordat die niet goed aangekoppeld was. Zulke dingen kan dus allemaal overkomen...


william kanis antwoordt op 15 augustus 2017:

ik zelf ben al 12 jaar vrachtwagenchauffeur maar tot nu toe geen trailer verloren.
Enkele adviezen zijn: hanteer altijd dezelfde volgorde en laat je vooral niet afleiden door pratende meekijkende mensen. Bij twijfel altijd checken!


Frank antwoordt op 15 augustus 2017:

Eerlijk en leerzaam verhaal.
Is mij laatst tijdens weekend aan zee ook overkomen. Overal kletsende en lachende mensen. Ik had zelf een houding van : ach, tis maar 200 km naar huis vanavond. Wel voelde ik direct weerstand toen de koppeling opkwam. Mijn lampje ging heel snel aan.....sukkel riep nog lachend tegen mijzelf .


René K antwoordt op 15 augustus 2017:

Ik dacht dat wegrijden met de rollen erop niet mogelijk was. Heb wel eens even kort geprobeerd met wat gasgeven terwijl ze aangedrukt waren maar er zat geen beweging in de combinatie.
Ook ik ben wel eens een caravan "verloren". Was nog op het erf van de stalling. Tja, zo overkomt iedereen denk ik wel eens iets waarvan je achteraf zegt, dat was stom! Dus ben het helemaal met je eens Leo.


Louis antwoordt op 15 augustus 2017:

Als we dan toch met de billen bloot gaan...
Na een warme lange Zuid Frankrijk rit, achteruit omhoog naar een te smalle plek tussen bomen om te kunnen draaien.
Smoren in de oplooprem.
Meer snelheid, wat hoger gekomen...smoren in de oplooprem.
Dan snotverd....de beuk er in en met een rotgang omhoog.
...Twee centimeter later dan een boom die erachter stond gestopt.
Loskoppelen op de handrem, handrem los, kwartslag draaien met de hand op behoorlijk vals plat over dwars en een snoekduik naar de rem.
Nog geen halve meter voor z'n neuswiel over de rand zou verdwijnen en hij over de kop op het een paar meter lager gelegen beneden pad geploft zou zijn.
De vrouwelijke helft van de camping eigenaars zei tevoren nog: Mooi plekje, maar wacht even op m'n man .
Die gebruikt z'n trekkertje want het is met een auto niet te doen.
Is eigenlijk een tentplek.
(Was dus duidelijk nog voor de mover z'n intrede deed)
Te lang en te warm gereden.
Geen geduld meer om even op het trekkertje te wachten, en me direct snel willen installeren (en douchen)
(Eén voordeel : Nog altijd als ik ongeduldig begin te raken bij aankomst door oponthoud corrigeert de gedachte hieraan me)


Rico antwoordt op 16 augustus 2017:

Onder de huidige caravan zit er zo'n mover (Enduro) die met de druk op de knop zichzelf aandrukt of lost. Maar ook dat systeem kun je niet vertrouwen, komt vrij regelmatig voor dat als je het commando geeft dat hij moet "lossen", één of beide motoren gewoon aangedrukt blijven. Dus ik controleer altijd of ze wel gelost zijn. En inderdaad, laat je niet afleiden als je met je caravan bezig bent bij aankomst of vertrek.

Ik heb één keer vergeten de handrem van de caravan erop te zetten op een plekje wat niet helemaal recht was. Dat was bij aankomst geen probleem, want de mover stond er op. Blijkbaar had ik eerst de pootjes uitgedraaid en toen pas (bij die caravan handmatige mover) gelost. Maar bij het weggaan draaide ik de pootjes in en ging de caravan er van tussen, vooruit. Gelukkig was ik met de voorpootjes bezig en was de handrem dus snel aangetrokken.

Tijdens ons eerste kampeerjaar, in 1992, stonden we op een terrassencamping bij Engen, Duitsland. Daar reed iemand weg met z'n caravan, helling op. Caravan bleek niet goed aangekoppeld en reed achteruit weer de helling af en reed tegen de voortent van onze buren. Behalve wat kromme stangen van de voortent en een gekreukt ego van de caravanner geen persoonlijke schade. Maar die caravan die de helling af komt staat nog zo in m'n geheugen gegrift dat ik meerdere keren de koppeling controleer voor vertrek.

M'n vaste ritueel: caravan aankoppelen, even naar de plee, terugkomen en rondje om de caravan (mover gelost? Alle serviceluiken goed dicht? Dakluiken dicht? Koppeling goed vast? Alle pootjes volledige ingedraaid? Breekkabel / elektrakabel vast?)


Quirien antwoordt op 16 augustus 2017:

Zo gebeurt er wel bij ieder eens wat. Vergat wel eens mijn neuswiel het laatste stukje omhoog te trekken. De eerste de beste drempel liet het neuswiel zich wel horen en wipte de combinatie iets omhoog.

Domste wat ik vergat mijn achterluik te sluiten. Fikse regenbui de rest laat zich raden. Ondanks mijn check, check dubbelcheck vergat ik eens mijn afstandsbediening van de mover, lag in de fietswiel goot voorop. Na de slagboom controleren wij alles nog eens zorgvuldig ( mijn echtgenote twijfelt nog wel eens of ze alle kastjes wel goed heeft dicht gedaan) Gelukkig lag de afstandsbediening er nog.

Voor dat er reacties loskomen hoe je dat het beste kunt voorkomen, onze afstandsbediening zit aan een opvallende band, moet je hem wel natuurlijk om je nek hangen.😉

Leo je maakt me wel nieuwsgierig, welk merk en type was het die dat heeft overleeft?


Jan@ antwoordt op 16 augustus 2017:

Ook ik ben een keer vergeten de rollen los te koppelen. Maar net als bij Rene was er geen beweging in te krijgen(uiteraard niet volgas/forcerend).
Ik had kort daarvoor in NL vastgelopen remklauwen gehad en dacht dat dat weer het geval was.
Sindsdien koppel ik de caravan gerust af op een steile(camping)helling met de rollen op het wiel. Werkt vlgs mij beter dan de handrem.


Leo antwoordt op 16 augustus 2017:

@Qurien,

Ik heb een Truma Se mover. Ca 10 jaar oud.


Jasper antwoordt op 16 augustus 2017:

Kon wel eens een lang draadje worden, met alle stommiteiten van vast wel de meeste caravanners.
Zoals de mijne,
caravan uit de stalling, m.i. goed aangekoppeld, maar na 200m. is er een onbewaakte spoorwegovergang. (Met uiteraard hobbels) en hup, eraf. Bleef midden op de rails steken; goederentrein al in het zicht. Maar gelukkig hulp van de naastgelegen bewoner! Net op tijd...😉
Of het kennelijk niet vast genoeg gedraaide neuswiel. Op een tamelijk smalle, drukke weg met eveneens smalle vluchtstrook regelmatig een raar bonkend geluid van achteren. Juist bovenaan een helling. Dus?
Toch maar gestopt en ondanks gevaar voor eigen have en goed wieltje opgedraaid. Op de camping bleek het wieltje van binnen helemaal vast gesmolten aan de as. Met veel geduld los gemaakt en uitgekrabd. Hèhè..


Vino antwoordt op 16 augustus 2017:

Als oude "rot" in het vak kamperen(41 jaar ervaring) is me vorige maand het volgende gebeurt.Caravan staat achter op de weg,disselslot
er op en een Alko bal in de koppeling.Wil de dag erna de caravan naar de stalling brengen,breng de caravan met de mover tot boven de trekhaak,draai aan het neuswiel om de caravan boven de kogel te laten zakken,hoor een klik en zie dat de indicatie wijzer van de Alko groen aangeeft.Draai het wiel omhoog,breng de kabel en losbreekkabel aan,draai de pootjes op en kijk of alles opgedraaid is etc.Wil de wagen instappen en bedenk me dat de koelkast niet vergrendeld is.Wagen uit,caravan in en een enorme klap:Dissel van de caravan van de kogel afgeschoten.Wat blijkt,ik heb de rubber kogel niet verwijderd.Gelukkig is de loosbreekkabel nog heel.Zaakje opnieuw aangekoppeld en direct aan de rubber kogel drie tyrips van 50cm bevestigd zodat het opvalt dat de kogel geplaatst is.Wel was het schrikken!

Met vriendelijke groet.


Jasper antwoordt op 16 augustus 2017:

Nouja, oude rot?
Toch eens kijken in m'n eerste 'kampeerdagboek'. Dat dateerde van 1949. 😉 (toen begon ik het op papier te zetten, maar was al wat eerder begonnen...)


Louis antwoordt op 16 augustus 2017:

Zo,zo Jasper !, gefeliciteerd.
Een echte oude rot, in plaats van rot oud, kwam je bijna nog verwarde Duitsers tegen in schuttersputjes...uhhh strandkuilen.



Alwin Bergwerf antwoordt op 18 augustus 2017:

Daarom worden in de luchtvaart, en zeker niet voor niets, voor elke handeling checklists gebruikt. Maak voor je caravan je "eigen" checklist, gebruik die en vertrouw niet op je, uiteraard, bijzonder scherpe geheugen.


Louis antwoordt op 18 augustus 2017:

Altijd goed zoiets .
Maar ja, dan blijken de piloot en z'n maat half teut ingestapt te zijn.
Zou je ook niet verwachten bij zo'n verantwoordelijk beroep.
Of werkt er zo'n mooie hoogtemeter nét dat enkele keertje niet goed, en wordt een waarschuwingssysteem genegeerd, waardoor je toch nog tegen een berg ploft terwijl je er overheen dacht te gaan.
Tja, het blijft uiteindelijk mensenwerk, dus er zullen helaas altijd dingen mis blijven gaan.


grad antwoordt op 18 augustus 2017:

Daarom hebben vliegtuigen geen trekhaak ,omdat piloten vaak half teut zijn ?


Louis antwoordt op 18 augustus 2017:

Zou dat de reden zijn ?
Gelukkig dan maar dat vliegtuigen die op een vliegdekschip moeten landen wél ongeveer zoiets hebben anders blijkt de boot te kort.
Of van die kleinere die een zwever de lucht in moeten helpen.
We raken weer eens van het onderwerp afgeleid !
(Zie je ?, zó komt het nou, al die blunders )


grad antwoordt op 18 augustus 2017:

Ook ik word ouder ,dus blunders genoeg van mijn kant..maar een checklist is geen verkeerd advies ,en het komt ook van een man die echt weet waar hij het over heeft .Piloten checken alles dubbel en dan nog een keer , want een fout word zwaar bestraft.


Alwin Bergwerf antwoordt op 21 augustus 2017:

Echt jammer Louis dat je, kennelijk, de positief bedoelde, suggestie om je eigen checklist te maken op "humoristische" wijze neer sabelde.
Ik vind dat iemand die een "dat zal mij niet gebeuren" ervaring met ons wil delen recht heeft op een serieuze reactie. Die heb ik graag willen leveren. En iedereen die ooit eerder zo'n "OEPS" moment heeft meegemaakt zal gebaat zijn met een idee hoe dit in de toekomst te voorkomen.


Louis antwoordt op 21 augustus 2017:

Nee hoor Alwin .
Geen bedoelde belachelijk makerij van deze kant.
Bijna iedereen zal uit zichzelf al een volgorde van handelingen aan(proberen) te houden...tenzij er zich iets voordoet waardoor dit verstoort wordt, wát het ook is.
(Vaak degenen die even afscheid komen nemen op het verkeerde moment terwijl zij zelf juist vanwege dezelfde ervaring beter zouden moeten weten)
En die beschonken piloot is helaas niet fictief zoals je weet, evenals een foute inschatting van instrumentgegevens.
Hele onderzoeksprogramma's zijn daar al aan gewijd, evenals hangaars vol te onderzoeken restanten ...het blijft dus mensenwerk.
Dat heet geen neersabelen maar is de realiteit en dat mag gezegd worden vind ik.
Over die checklist : Iets routinematig als checkpoint aanraken, aantikken of "roger" antwoorden op een routinevraag zoals in de vliegerij e.d. is een betere maar ook geen waterdichte manier.
Ik heb in de 70 er jaren ook een paar jaar aan kernraketten bij de Klu gewerkt mét genoemde checklisten.
Ook daar sluipen gewoontes in, maar over waardering van je bijdrage geen zorgen....natuurlijk wordt dat op prijs gesteld.




Grad antwoordt op 21 augustus 2017:

Als atoomgeleerde moet U toch weten dat een piloot die teut gaat vliegen, geen piloot is, maar slechts een schim daarvan. Van alle vliegtuig crashes speelt drank amper een rol. Net zo min als dat je de caravan verliest onderweg, drank daar ook een rol in heeft.


Louis antwoordt op 21 augustus 2017:

Maar dat komt omdat ik een zwarte auto heb en een metallic blauw/grijze caravan natuurlijk.
Want een appel kun je eten en een peer wél .


aadje antwoordt op 22 augustus 2017:

Sorry dit soort geneuzel hoort via een 27 MC bakkie te gaan tussen vrachtwagenchauffeurs het raakt kant nog wal.


Hans antwoordt op 22 augustus 2017:

Van jouw bijdrages heb ik aardig wat op kunnen steken Aadje. Hartelijk dank daarvoor. In ruil voor jouw goede hulp zal ik jou helpen met de Nederlandse taal.
Het moet zijn: kant noch wal in plaats van kant nog wal.

Met vriendelijke groet,

Hans


Anti aadje antwoordt op 22 augustus 2017:

Het is veilig om aan te nemen dat er namens iedereen hier gesteld kan worden dat we het beste een algehele boycot tegen dergelijke forumgebruikers moeten uitvoeren door op dergelijke berichten niet te reageren. Dat scheelt Menno een boel werk en de overige forummers een boel frustratie doordat ook hun berichten niet hoeven te worden verwijderd. Er heerst hier soms een zero-tolerance beleid.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker