Caravantrekker.nl

Accu mover verplaatsen

Kris vraagt op 25 augustus 2017:

Beste caravan rijders , volgende vraag is misschien al gesteld
geweest. Sorry daarvoor. Even onze situatie schetsen. We hebben een burstner ventana 490TK met mover en gewone accu. Deze accu , oplader en besturing zijn geplaatst onder het 2 persoon bed voorin de caravan. De ruimte onder het bed kan ik ook via een service luik bereiken. Echter durf ik hier niet teveel leggen om dat ik anders snel aan een te hoge kogeldruk kom. Het reservewiel wat normaal in de disselbak zit vervoer ik al in de koffer van de auto. Toch moet ik nog goed opletten of ik zit snel over de 80kg kogeldruk. Daarom leg ik bijvoorbeeld achterin de caravan op het onderste stapelbed ons picknick tafeltje met stoelen. Is het een idee om de accu en lader van de mover te verplaatsen naar deze ruimte ? Onder het stapelbed achterin de caravan dus. Om zodoende wat meer gewicht te kunnen vervoeren onder het groot bed voorraan. Of hebben jullie een andere oplossing ?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Ale Kok antwoordt op 25 augustus 2017:

Ik weet niet hoe zwaar je accu is, maar blijkbaar zwaar genoeg om effect te hebben op de kogeldruk als je hem naar achteren verplaatst.
Iets zwaars helemaal achterin/aan de caravan plaatsen is niet goed voor de rijeigenschappen, het risico op slingeren wordt er groter door.
Is een moderne lichtere accu geen optie?


Kris antwoordt op 25 augustus 2017:

Een andere lichte accu zou zeker wel helpen. Echter heb ik de accu twee jaar geleden vervangen door een nieuwe zelfde exemplaar , dus die kosten zou ik liever niet maken. Ik vraag me af of het zou komen door de constructie van de caravan maar ik heb steeds een hoge kogeldruk. Om te compenseren probeer ik dus gewicht achteraan onder het stapelbed te leggen. Maar als ik je goed begrijp werkt dit enkel slingeren in de hand.


Stef antwoordt op 25 augustus 2017:

Beste Kris ,
wat is jouw bezwaar om de kogeldruk meer dan 80 kgs te hebben.
Kogeldruk graag zo hoog mogelijk, tenzij we teveel gaan doorzakken !

Mvg
Stef


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 25 augustus 2017:

Kan je accu niet naar het midden (of iets daar achter) verplaatst worden?


Hans antwoordt op 25 augustus 2017:

De accu moet zo dicht mogelijk bij de besturingsunit zitten i.v.m. maximale stroom. Bij een langere afstand tussen die twee moeten er dan weer dikkere draden gebruikt worden. Hetzelfde is ook van toepassing op de afstand besturing / movermotoren. Hoe korter de afstand, hoe beter de werking. Als de motoren achter de as geplaatst zijn zou ik persoonlijk kiezen voor een plaats van accu en besturing ook net achter de as als dat mogelijk is.

Met vriendelijke groet,

Hans


Leo antwoordt op 25 augustus 2017:

Sinds vorig jaar in het bezit van de powerextreme x30 accu. Ik gad nelijk hezelfde probleem. Deze accu weegt nog geen 6 kg. Onze vorige accu, een loodaccu woog maar liefst 27 kg. Scheelt niet alleen 21 kg maar is ook stukken kleiner van formaat en levert voldoende capaciteit. Je kogel gewichts probleem wordt hiermee opgelost.


Leo antwoordt op 25 augustus 2017:

Aanvulling: wat het reservewiel betreft. Deze zat bij mij ook in de disselbak. Deze heb ik verplaatst met een beugel onder de caravan achter de wielen. Is misschien ook nog een idee om het gewicht naar achteren te verplaatsen.


Paul antwoordt op 26 augustus 2017:

Mijn accu staat op de as onder een van de bank en van de middenzit
Het lijkt mij een beetje link omteveel gewicht helemaal achterin de caravan te hebben, ondanks een beter dissel gewicht. Helemaal achterin de caravan veel gewicht levert vaak instabiliteit op en werkt als de slinger van een klok. Kort gezegd de caravan gaat meer slingeren


carlo antwoordt op 26 augustus 2017:

Zo zie je maar de ene caravan is de andere niet. ik heb alle moeite om 75 kg op de haak te krijgen met mijn caravan.


Kris antwoordt op 26 augustus 2017:

De reden om niet te hoog te gaan in die kogeldruk is omwille van het feit dat onze vw caddy op papier 75kg mag hebben. Ik kan dus besluiten dat gewicht naar achter verplaatsen om een te hoge kogeldruk te compenseren not done is. De accu verplaatsen naar de ruimte onder de zitbank van de treinzit is ook wel mogelijk , er is daar ruimte voor. Dan zit ik vlak bij de as. Weet wel niet als het veel verschil gaat maken op het kogeldruk gewicht. De accu staat nu zoals ik al zei onder het twee persoonsbed , centraal tegen de zijwand aan , dus niet tegen de disselbak aan. Het idee om het reservewiel onder de caravan ta hangen heb ik ook al afgewogen. Maar ik hou het nu in de koffer omdat het totaal gewicht van de caravan ook al aan de hoge kant zit. Misschien toch maar sparen voor zo een accu van 6kg 😉


Frank antwoordt op 26 augustus 2017:

Altijd weer lastig die ongewenste kogeldruk.
Kris, begrijp ik het goed dat de accu nu aan het voeteneinde staat onder het teeepersoonsbed?
Dan twee vragen : 1. Staat hij zoveel mogelijk midden tussen de wielen?
2. Hoeveel verder kan hij nog richting as ?

Zoals ik het verhaal lees, zit jouw mover voor de wielen. Dit betekent dat er ruimte is voor het reservewiel achter de as.

Waar denk ik aan ?
Het verplaatsen van de accu naar achter in de caravan moet je niet willen. Misschien voel je wel niet meer onbalans maar je verplaatst letterlijk het probleem en lost niets op.
Ook een de lichte accu op de plek van de oude brengt je geen grote verbetering van de kogeldruk. Het gewicht wordt immers verdeeld tussen kogel en de as.
Hoe kom je hier achter?
Weeg de kogeldruk. Haal vervolgens de accu uit de caravan en weeg hem nogmaals. Je zult zien dat je geen 27 kg voordeel hebt maar minder. Je kj
Je kunt dus de invloed van een 6 kg accu uitrekenen. Kijk of je hem zoveel mogelijk aan het voeteneinde en tussen de wielen krijgt.
Door de gewichtsbesparing op de accu komt er ruimte voor het gewicht van het reservewiel. Deze onder de caravan achter de as monteren. Hierdoor krijg je weer iets minder kogeldruk maar wel een mooi laag zwaartepunt. Het totale gewicht van je caravan zal hierdoor ongeveer gelijk blijven maar wel met een mooie gewichtsverdeling. Je kunt nu in de kofferbak van de auto iets zwaars leggen dat nu achterin de caravan ligt (voortent ?) .
Ik denk dat dit de mooiste oplossing is.


Kris antwoordt op 26 augustus 2017:

Beste Frank en iedereen , alvast bedankt om mee te denken.

Om even te verduidelijken waar de accu precies staat :

https://www.caravanmakelaardij.nl/Totaalaanbod/cms/Uploads/indelingplaatjes/caravan_btk.jpg


Dus onder het twee persoons bed net achter de zitbank van de treinzit. De as van de wielen zit ongeveer centraal onder de tafel van de treinzit. Waar de accu dus nu staat kan ik hem niet korter naar de as toe verschuiven. Wel is onder de linkse zitbank van de treinzit ( kortste bij toilet ) voldoende ruimte om eventueel de accu te plaatsen.

De aandrijving van de mover zit achter de wielen dus ik kan geen beugel met reservewiel onder de caravan plaatsen ( denk ik ).

Een andere optie was misschien het fietsenrek van de dissel weg nemen en ze achterop de caravan hangen maar dat werkt slingeren ook weer helemaal in de hand heb ik op deze site gelezen.


Hans antwoordt op 26 augustus 2017:

Als ik het zo inschat dan zou je ongeveer een gewichtsbesparing van zo'n 10 tot 12 kg kunnen krijgen op de kogel als je de accu ed. verplaatst naar de achterste bank. Voordelen: gewicht praktisch op de as en kortere draden naar de motoren. Ideale plaats hiervoor.
Ik zou in ieder geval even wegen met de accu tijdelijk in deze bank.

Succes,

Hans


Frank antwoordt op 26 augustus 2017:

Helder. Nu snap ik jouw caravan. Mijn voorsteling was al iets anders.
Bandenrek zal waarschijnlijk niet lukken als je mover er al zit.
Ik sluit aan bij advies van Hans. Eerst even wegen met losse accu in de achterste bankbak. Vervolgens zou ik de accu naar buiten zetten en er een jerrican met 6 ltr water plaatsen. Dan weet je meteen wat een lichtgewicht oplevert.
Waarschijnlijk zoek je nog meer gewichtsverlies
Hoe is het met je gasflessen? Heb je er twee ? Hoeveel tarra hebben ze ? Is aanpassing daarvan een optie?


Kris antwoordt op 26 augustus 2017:

Bedankt voor de feedback , ik ga zeker eens de accu onder de zitbank van de treinzit steken en dan de kogeldruk opnieuw meten. In de winter nemen we twee gasflessen mee , model twinny van primagas. Afgelopen zomervakantie had ik enkel een kleintje van campingaz mee. Maar dan wel de fietsen op de dissel. Voor de rest probeer ik zo weinig mogelijk in de disselbak te vervoeren.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker