Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Koopgids Reviews Vragen Advies

Vraag en antwoorden

Onderwerp: merken
Van: martin smeets
Datum: 12 September 2017 om 12:11

Welke merken bouwen de caravans met de beste bouwkwaliteit? Dus ook qua degelikheid en materiaalgebuik de top vd range. Net als bij auto's zul je bij de caravans ook klassen hebben: budget/middenklasse/topklasse. Kan men Kabe tot de topmerken rekenen?

Naar laatste bijdrage

Forum reacties:

Van: Quirien
Datum: 12 September 2017 om 18:30

Al eens in de zoekmachine gekeken. Daar staan diverse topic 's in over dit onderwerp met zowaar hier en daar een heuse top tien.
Ook de Kabe wordt hier en daar zelfs met zijn specifieke "kernmerken "
genoemd.
Dus leesvoer genoeg.


Van: Stef
Datum: 12 September 2017 om 19:01

Wat betreft bouwtechnisch goed bouwen , daar kan je absoluut terecht bij de scandinaviers :
Onderling scheelt het niet zoveel of je nu een Kabe of een Polar bekijkt.
Ook bij de andere merken , die je nu goed als jong gebruikte caravan kan aanschaffen zoals : Cabby of Solifer.
Afwerking en aanleggen van elektro, waterleidingen , verwarming kan Kabe weleens wat slordig zijn.

Ook kan je heel goed terecht bij onze duitse vrinden zoals : Fendt, Detleffs of Eriba.
Wel moet je standaard bij de duitse vrinden het supermooie Alde kachel/warmwatersijsteem moeten missen.
Daarentegen staat dat de prijzen een stukje minder zijn.

Mvg
Stef


Van: martin
Datum: 12 September 2017 om 19:26

bedankt Quirien en Stef, mvg Martin


Van: Frits
Datum: 12 September 2017 om 19:44

Hymer eriba niesmann bischoff lmc burstner carado sun tec laika en solifer zijn allemaal van de hymer group, en wie weet nog meer merken waar ze een belang in hebben. Je koopt dus nogal gauw duits terwijl je denkt van niet...


Van: Chateau
Datum: 12 September 2017 om 19:58

Ik denk toch dat Kabe en Hymer Eriba en LML toch boven de andere merken uitsteekt. Deze hebben geen geraamte van hout. Lmc is in het geraamte in kunststof. Kan niet rot worden, bij Eriba in de Nova reeks is dat in een behandelde Alu. Kabe die promoot ook 12 jaar garantie evenals Lmc. Het verschil in prijs zit hem toch ergens. Slechte merken zijn er niet, hangt af wat u wilt investeren.


Van: Louis
Datum: 12 September 2017 om 22:24

En (ik heb het niet uitgezocht en hoor er eigenlijk nooit over) zit er tegenwoordig standaard zo'n verbrandingstoilet in de noordelijke merken ?
Dat leek mij zo op het eerste gezicht een mooie verbetering.
Iemand hier informatie over of ervaring mee ?


Van: Frits
Datum: 12 September 2017 om 23:22

Adria is wel goed, maar toch de dacia duster van caravan land, meer simpel gebouwd maar voor minder geld. Maar voor die jaar of tien, dat ze meegaan, goed genoeg.


Van: Frits
Datum: 12 September 2017 om 23:38

Kabe is een topmerk, maar niet in dit land, hier gaat men voor de kip de adria e.d de lagere klasse. Op zich niet verkeerd, maar wel saai...


Van: Benno
Datum: 13 September 2017 om 00:15

Behalve als je er niet heel vaak en heel lang mee op wintersport gaat is een Kabe een idioot slechte keuze. Geen geld meer over om vakantie te vieren. En noodgedwongen het hele jaar in een te dikke auto rijden.
Adria is een topmerk.


Van: Stef
Datum: 13 September 2017 om 00:17

Verbrandingtoiletten zie je standaard wel terug in de top van de top caravans vanuit het hoge Noorden.
De laatst gebouwde Cabby's hadden deze standaard in de grote modellen en tegenwoordig ook in de huidige Kabe's en Polars.
In ieder geval wel als extra mee te bestellen.

Mvg
Stef


Van: evr66
Datum: 13 September 2017 om 09:08

"Wel moet je standaard bij de duitse vrinden het supermooie Alde kachel/warmwatersijsteem moeten missen."

Dit is niet helemaal correct. Alde systeem wordt soms als optie aangeboden. Dan moet je wel opletten, vaak is het niet volledig (bv is voor de vloerverwarming dan alsnog gekozen voor een elektrische mat) of is bv het ventilatiesysteem niet aangepast. Laten we zeggen "de ene Alde installatie" is de andere niet. Met de scandinavische merken (bv Polar, Kabe, Cabby of Solifer en nog wat kleinere die je eigenlijk niet tegenkomt) zit je wat dit betreft altijd goed. Stap een keer op een wintercamping een dergelijke caravan in en je weet meteen wat het verschil is. Heeft ons uiteindelijk ook over de streep getrokken.


Van: frits
Datum: 13 September 2017 om 09:59

Adria is massa, een redelijke caravan, maar niks aparts. Dat een kabe duurder is maakt het nog geen idiote keuze. Zonder geld ld kun je beter in een tentje gaan camperen.Maar ja alles boven het maaiveld deugt niet.. Een toyota corolla met een adria er achter, dan doe je al gek genoeg....


Van: evr66
Datum: 13 September 2017 om 11:52

Van Adria zou wellicht de Alpina in de buurt komen. Geen idee hoe deze kwalitatief in elkaar steekt, maar de website spreekt in ieder geval van een "volledig geïntegreerd Alde verwarmingssysteem". Heb me laten vertellen dat dit de enige niet-scandinavier is, die in Zweden nog behoorlijk verkocht wordt, achter Polar en Kabe, dat dan weer wel.


Van: Aad
Datum: 13 September 2017 om 11:55

Frits, ieder heeft recht op een mening, maar wie ben jij dan wel om te zeggen dat je "maar in een tentje" moet gaan zitten als je geen geld hebt. De minst dure Kabe kost al meer dan 32000,- en is zo zwaar (700kg) dat je er een flinke trekauto voor moet zetten. En ja, dat is idioterie!
Ook mensen met een modaal inkomen en een modale trekauto moeten gewoon fijn kunnen caravannen.
En als je een Kip caravan al goedkoop noemt, dan kan ik je eigenlijk niet meer serieus nemen.


Van: Jan Teepe
Datum: 13 September 2017 om 12:19

De beste die ik ooit gehad heb, was een Tabbert met de groene band rondom. De slechtste een Sprite Cruzer. Daar zaten diverse schroeven gewoon in het schuim gedraaid. Nog slechter dan een Hobby. Wel voorzien van oven, gasboiler enz. Maar wat heb je eraan als je slingerend door Europa rijdt en bang bent dat de zaak uitelkaar valt. Nu heb ik een Adria Adora 472 LU. Na de Tabbert de beste tot nog toe. Maar absoluut ongeschikt om mee op de wintersport te gaan. Ligt wel als een huis op de weg, zit nog steeds goed inelkaar en is voldoende voorzien van noodzakelijke accessoires. Maar geen absolute luxe. Een Kabe heeft dat wel, maar is een Kabe ook mooi?


Van: frits
Datum: 13 September 2017 om 12:26

Als je het kunt betalen, dan is kabe geen idiote keuze, maar de beste keuze. Dat het niet voldoet aan de gangbare nederlandse norm geeft al aan hoe ver men over de grens kan kijken, niet ver blijkt wel. Natuurlijk is een kabe zwaarder in vergelijk, kan ook niet anders als je kwaliteit wil en geen spaanplaat waaibomenhout caravan...


Van: evr66
Datum: 13 September 2017 om 12:51

@jan teepe: uit nieiwsgierigheid: waarom is de adora naar uw mening ongeschikt voor wintersport?


Van: Quirien
Datum: 13 September 2017 om 13:39

Tsja, prachtig zo'n Alde systeem, maar las ik niet ergens eens iets dat de meeste caravanners ( ik meen 85%) tussen half april en eind september onderweg zijn c.q. de caravan gebruiken? Gaat er daar nog een grote groep van richting het zuiden.

Vraag mij af zou er eigenlijk voor deze doelgroep wel een kachel, al dan niet met ringverwarming, in de caravan moeten zitten en misschien moet het wel een optie worden voor diegene die wel een kachel willen. Kan de caravan weer wat goedkoper worden.

Zeg nu vast iets verkeerds.

Trouwens welke caravan of merk zou de beste prijs/kwaliteits verhouding hebben? Misschien kan dat wel eens een hele verassing zijn.


Van: Jilger
Datum: 13 September 2017 om 13:49

Quirien,

Ik denk dat dan een merk als Weinsberg hoog scoort. Hobby misschien ook wel.


Van: evr66
Datum: 13 September 2017 om 14:05

@Quirine: hier in de gelukkige situatie dat we per jaar minimaal 4 weken in de sneeuw staan, meestal meer. Eisen zijn dan toch wat anders.

Als het alleen voor zomergebruik is, volstaat qua verwarming gewoon een kleine Truma of zo. Helemaal zonder zou ik (ook voor de zomer) nooit willen, je bent dan wel erg beperkt.


Van: Quirien
Datum: 13 September 2017 om 14:34

Quirine zou ik geheten hebben als ik een meisje was geweest, maar dat terzijde.
Tot voor 4 jaar terug stond ik ook bijna jaarlijks in de sneeuw, gewoon met mijn Knaus. Zelfs met de Chateau geen enkel probleem ondervonden. Tsja toegegeven zelf er wel wat voorzieningen/verbeteringen voor weinig geld bijgebouwd.

En nogmaals ik bestrijd de Kabe's, Polars etc. niet en zeker met een goed werkend Alde systeem.

Maar in de periode die ik aanhaalde dat ik nu kampeer heb ik meer aan door de fabriek ingebouwde Airco met ingebouwde verwarmings element, dan mijn kachel.
Dan is vaak een bij verwarming met 400/800 watt kleine losse kachel van nog geen € 10,00 meer dan voldoende.

Oh, en met geen kachel systeem voor de doelgroep die ik eerder aan haalde bij dan ook nog goedkopere caravan, kun je ook toevoegen enkele kilo's lichter.


Van: Frits
Datum: 13 September 2017 om 17:41

Er word gevraagd wat een goede caravan is, en dan beginnen ze over kachels, en bijverwarming van een tientje,. Het andwoort is gewoon, ja kabe is de top, maar die kopen ze niet, hebben ze ook nooit gezien, anders dan van een plaatje.


Van: Aad
Datum: 13 September 2017 om 18:02

Kabe is een goede caravan. Daar is geen discussie over.
Maar voor 99% van de caravanners is deze caravan onbereikbaar.
Als iemand zou vragen wat een goede auto is, dan zou jij antwoorden dat ze een Rolls-Royce moeten nemen, omdat dat de beste auto ter wereld is. Klopt, maar is niet reeel.
Als geld geen rol zou spelen, dan zou de vragensteller zijn vraag hier helemaal niet stellen maar gewoon de meeste luxe bestellen die de dealer heeft staan.


Van: evr66
Datum: 13 September 2017 om 18:11

Uiteindelijk een afweging van gewenst gebruik, kwaliteit en smaak, en dan ook nog voor een acceptabel financieel plaatje. Hoe dat geheel er uit ziet kan alleen en moet ook ieder voor zich uit maken. Forum geeft best zicht op de ideeen die de forumleden hebben over de kwaliteit van verschillende merken. Dat topkwaliteit niet voor iedereen nodig en haalbaar is, zal duidelijk zijn, en niet alleen met caravans


Van: Frits
Datum: 13 September 2017 om 19:12

Dat de beste auto een rolls royce zou zijn, zullen we maar niet over beginnen. De keuze voor mij is duidelijk, liever 30.000 voor een goede kabe tweedehands (uit zweden) dan voor het zelfde geld een nieuwe van een ander merk, waar je niet eens onder nul mee kan camperen, en waar zelfs de wielen niet eens nat mogen worden, want dan remt het niet meer.Volgens de verhalen hier dan.. Banden zijn in no time versleten een fiets kan je niet meenemen, een dubbele bodem? Nooit van gehoord.. Een bijverwarming van een tientje, en dan ben je op het nivo van een kabe? Snap ook wel dat het geld er moet zijn, maar dan betaal ik liever wat meer, om zonder beperkingen te camperen.


Van: Jan Teepe
Datum: 13 September 2017 om 19:30

Waarom is een Adria adora ongeschikt voor de wintersport: Afvoerleidingen lopen onder de caravanvloer door. Dus bevriezen per direct bij vorst. En geloof me, dat is nog erger dan bevroren waterleidingen. En de waterleidingen lopen ook niet vorstvrij door de caravan heen. Lopen o.a. langs koudebruggen. Maar..... In de jaren dat ik op wintersport ging met de caravan vroeg ik mij vaak of, waarom ik, ondanks alle aanpassingen aan de caravan, vaak de enige was die met een föhn bezig was om de bevriezingen te lijf te gaan. Toen bleek, dat het merendeel van de caravanners op de wintercampings helemaal geen water in de caravan hadden. Ze deden alles in de sanitaire units van de camping. Zelfs een keteltje met water werd uit het toilethok gehaald. ja dan.... En wil je nou echt 's zomers in een wintersport caravan zitten waarin het gemiddeld veel donkerder is, omdat deze minder- en kleinere ramen hebben?


Van: Stef
Datum: 13 September 2017 om 19:35

Hoi Jilger,

Wiensberg is er gekomen, omdat ze bij Tabbert graag een goedkoper instapmodel wilden kreeren, maar niet onder hun eigen naam.


Hobby is kwalitatief goed gebouwd niet zo'n hele beste. Wel heel kompleet, maar qua konstruktie kan je wel iets beters vinden in de markt. Zelfs de Premiums zitten niet zo heel best in elkaar , maar daar is de prijs dan ook naar : stukken goedkoper dan bijvoorbeeld een Fendt of een Detleffs !!

Mvg
Stef


Van: Quirien
Datum: 13 September 2017 om 19:40

Frits, ik ken de Kabe niet alleen van een plaatje, afgelopen weken er nog een paar gezien. Trouwens mijn echtgenotes neef heeft er al jaren een.
En geef ik af op de Kabe? Moet je toch nog eens goed lezen.

En van dat tientje snap je m.i. ook niet in welk verband ik dit noem.

En eerlijk is eerlijk hij past ook niet in ons financiële plaatje. Wij willen zolang het kan nog leuke andere dingen doen.
Trouwens het zal dan nog waarschijnlijk de vraag zijn of deze voor onze doelstelling in aanmerking komt.

Maar leven en laten leven is dat niet de beste zaak, ieder beleefd het op zijn eigen manier en dat is maar goed ook.
Tenslotte blijft het woord kamperen.


Van: evr66
Datum: 13 September 2017 om 19:54

@frits: je geeft eigenlijk heel aardig weer waarom wij dit jaar naar een polar (2012) zijn overgestapt! ook veel geld en niets eens nieuw maar ansoluut top. maar goed, duurder dan een nieuwe van hetzelfde formaat van menig duits merk.


Van: evr66
Datum: 13 September 2017 om 21:11

maar eh jan, zomer in een wintercaravan gaat prima hoor. lijkt wat minder op te warmen in de zon. en minder licht binnen klopt, maar s zomers leven we de hele dag buiten, dus boor ons geen bezwaar


Van: Frits
Datum: 13 September 2017 om 21:35

Niemand hoeft zich aangesproken te voelen, wil echt niet lopen fitten met deze gene, dat heeft geen zin.


Van: Frits
Datum: 13 September 2017 om 21:37

Deze of gene..


Van: Frits
Datum: 13 September 2017 om 21:43

Maar het is geen wintersport caravan, maar gewoon zo gebouwd dat alles kan, van hitte tot koude, jan Teepe


Van: Benno
Datum: 14 September 2017 om 16:59

En er zat (zit?) een KLOK in! Een foeilelijk ding weliswaar, maar zonder meerprijs.


Van: Menno (Caravantrekker)
Datum: 15 September 2017 om 12:25

Ik ken heel wat Kabe eigenaren en zeker is een Kabe een goede caravan (vooral op het gebied van verwarming en ventilatie) maar ook bij een Kabe komen regelmatig problemen voor. Het is zeker niet zo dat een Kabe twee keer zo goed (degelijk) is als een Hobby om maar wat te noemen.

M.i. zijn alleen de Scandinaviers echt in staat om een Alde goed in te bouwen. Anderen laten soms nog wel eens steekjes vallen door de ventilatie en lucht circulatie te beperken. Het is in ieder geval zeker niet zo dat een caravan met Alde automatisch goed is (voor de wintersport). Wel is het zo dat caravans langer dan 5 meter opbouw met de traditionele Truma's lastiger zijn om evenwichtig te verwarmen.

Wat m.i. belangrijk is voor de kwaliteit (materiaal gebruik) is dat de wanden zijn gevuld met XPS ipv styropor. XPS kan immers geen vocht opnemen. Wanden van polyester zijn wat steviger (minder gevoelig voor beschadiging) dan aluminium wanden. Daarnaast vind ik kunststof in vloer en wanden beter dan hout. LMC is daar een voorloper in. Materiaal gebruik van de Eriba Nova (PUAL) is ook wel goed maar ook met Eriba's zijn nog wel eens problemen.

Aangezien BPW gestopt is met het leveren van chassisen en caravanassen staan alle caravans nu op rubbergeveerde assen van Alko (alleen hobby maakt ze zelf). Ramen komen veelal van Polyplastic hoewel ik de kaderramen van Seitz beter vind. Ook de andere apparatuur, meubelplaten etc. komen allemaal uit dezelfde fabrieken voor alle caravans. De markt is enorm monopolitisch aan het worden, waarbij zelfs de assemblage van verschillende merken meer en meer geconcentreerd wordt. Kwaliteitsverschillen zijn dan ook minimaal en de keuze zal vooral afhangen van het design.


Van: Tijs
Datum: 15 September 2017 om 14:01

Martin, ik denk dat voor de meeste caravans het belangrijker is hoe je er mee om gaat. Ik heb zelf slecht ervaring met Hobby en LMC en allebei hebben me niet teleurgesteld. En bij allebei is wel eens wat kapot gegaan. Het blijven lichtgewicht producten. Als ik op de camoings zie hoeveel oude Hobby en LMC caravans ik zie staan dan zijn ze allebei goed genoeg. En de LMC die we nu hebben is goed genoeg geïsoleerd voor gebruik in vroeg voorjaar en laat najaar. Ligt bovendien uitstekend achter de auto.

Dit in aanvulling op de goede Adria reviews: daar kan ik weer niet over oordelen.


Van: Jan Teepe
Datum: 15 September 2017 om 20:42

Het ligt ook aan je eigen beleving. Voordat ik mijn Tabbert Diadeem kocht, had ik een LMC. Ik kocht de Tabbert omdat ik de LMC kwalitatief niet goed vond. Heb de LMC aan mijn vriend verkocht voor de inruilwaarde. Zag vorige week op Facebook, dat mijn oude LMC zijn 25 jarig jubileum vierde met alweer een reis naar Italië. Blijkt dus dat mijn beleving in deze niet bepaald juist was.


Van: frits
Datum: 15 September 2017 om 21:27

Vloerverwarming is toch wel fijn ,net als de hoog en geïsoleerd geplaatste waterleidingen ,de grote koelkast met vriesvak de oven ,en een douche met een grote waterdruk(geen lauw straaltje) soft close kasten met vergrendeling ,de dubbele gastankhouder en het tandem onderstel .Het kook toestel met 5 pitten ,a merk banden en nog veel meer ,waar je bij andere merken dik voor bij betaald of wat helemaal niet te leveren is.
Kwaliteits- verschil is er wel degelijk ook al komt veel uit de zelfde toeleverings- fabriek ,maar daar zijn ook verschillende kwaliteiten die ze leveren ,goedkoop of duurder.Maar een kabe is niet de enige goede caravan dat is waar...


Van: Aad
Datum: 15 September 2017 om 22:36

Frits, ben jij de Kabe-importeur? Want je bent het merk wel heel fanatiek aan het aanprijzen😂


Van: Quirien
Datum: 16 September 2017 om 10:20

Tsja, wat kan ik daar nu nog tegen inbrengen?

Mijn caravan beschikt over een fantastisch bed, goede zitgroep, ruime badkamer, althans voor ons genoeg, ingebouwde magnetron, oven, slechts maar 3 gaspitten, want ja wat moet ik er met 5, airco met ingebouwd 1200 watt verwarmings element. Verder uitgebreide ringverwarming, stukje vloerverwarming.
Goedsporende as, ruime laadcapaciteit.

En last but not least.
Daarnaast heb ik nog recht op gebruikmaking op de camping van een hele grote ruimte met eigen sleutel met alles voorhanden in een grote ruimte , toilet, wasbak en douche.
Ach , het is maar waar je gelukkig mee bent. Ruilen?


Van: Quirien
Datum: 16 September 2017 om 10:36

Vergeet ik nog het ooit voor mij geldende sportieve gedeelte. Trap, met dakdragers. Kon je de skibox of ski's , surfplanken of andere zaken op op monteren/ vastmaken.
Ach, geeft nu natuurlijk een sportieve looks en je kunt je er goed aan vasthouden.


Van: Hans
Datum: 16 September 2017 om 10:52

Nou Quirien, jij kan je caravan ook aardig promoten ! Ik zou er bijna ook zo een willen. Als ik jouw verhaal zo lees lijkt het mij een caravan van een meter of 8 en 2000kg zwaar. Wat voor type is het ? Ben benieuwd.

Met vriendelijke groet,

Hans


Van: Louis
Datum: 16 September 2017 om 11:55

Mooi dat ieder zo tevreden en enthousiast is over het eigen merk en type.
Doe op een mooie zonnige dag de Rollo's eens zo dicht mogelijk e.d. om de boel te verduisteren.
Gluur onder banken en bedden en zie het licht rondom serviceluiken e.d., duur of niet, ze zijn zo (isolatie en condens) lek als maar kan .
Aan elk merk mankeert wel iets...is ook niet vreemd, anders gaan ze allemaal failliet omdat het eeuwig meegaat .
Het is ook zo goed als onmogelijk om iets zo te construeren dat er nergens condensvocht kan ontstaan, dus ik denk zelf dat een goed ventilatiesysteem voor het leeuwendeel de levensduur bepaald.
Maar steeds komt er "ergens" in meer of mindere mate vocht voor en doet z'n vernietigende werk langzaam maar zeker.
Kijk eens naar het toilet en stel je voor per ongeluk flink met water te hebben geknoeid met vullen.
Hoe en waar komt dit terecht, is alles écht waterdicht en kan het dan ook nog binnen redelijk tijd drogen ?....lastig te zien.
Echt élke afdichting in toiletruimte's zonder cabine zo betrouwbaar dat je werkelijk zonder vochtrisico's zou kunnen douchen ?
Wat is dicht, zelfs het kunststof speeltje waar je mee moet schudden en er "sneeuw" dwarrelt raakt zonder zichtbare lekkage op den duur z'n vocht kwijt.
Misschien trekt er (maar dan omgekeerd) ook als er geen lekkage is vocht in een caravan.
Hoe lang zou de Rolls trouwens meegaan als hij ook gewoon altijd buiten moest slapen en dagelijks in de file stond, er net zo mee omgegaan werd, en met een motor die nét zoveel pk's per liter inhoud gaf als de huidige auto's.
Ik ga er maar wat van uit dat de verschillen kleiner zijn dan het prestige je vaak wil doen geloven.


Van: frits
Datum: 16 September 2017 om 12:13

Dan sta je op een vaste plek Quirien ? Je caravan is zo zwaar dat je hem niet meer van de plek krijgt ? Zeker ook een wasmachine en wasdroger in de ruimte met eigen sleutel ?En twee elektrische fietsen voor jezelf en je man,ook in de ruimte met eigen sleutel ?


Van: Quirien
Datum: 16 September 2017 om 17:12

@Hans als volger van dit forum zou je dit toch kunnen weten?

Maar laat ik het kort houden. Al eens vermeld het is een limited edition met allerlei extra's waar een beperkte oplage van is gemaakt. Vanuit dit punt werden nogal wat opties uit het hogere segment type Knaus Azur in de Sudwind toegevoegd. Verder kon je nog speciale wensen door de fabriek laten uitvoeren die zijn gedaan. Tevens heb ik zelf van dat soort wensen veel zelf ingebouwd c.q. toegevoegd die in mijn ervaring met caravans ervoor al eens/vaker had gedaan en veel goedkoper, want wat zij bijvoorbeeld niet vragen voor een extra inbouwstopcontact of andere zaken kon ik heel wat doen.

En geen 8 meter maar gewoon 7.32 mtr. incl dissel en iets meer dan 1300kg leeg met een 1700kg op kenteken Delta as. M.a.w beladingsruimte of extra inbouw gewichtsruimte in belading genoeg.

Even voor Frits, neen ik sta niet op een vaste plaats, ik ben van nature ngogal een rondtrekkend type. Gelukkig kan ik dat met wat ingeregel, de bevoegdheden die ik heb in dosseringen, spuiten etc. en de nodige A 4 tjes, zelfs vertaald in het engels dit weer doen.
En die "grote ruimte " met diverse faciliteiten hebben tegenwoordig of al veel langer vele campings. Dat heet dan een speciale ruimte voor invalide of mensen met een beperking.
Oh, voor de tweede maal in dit draadje , ik ben geen vrouw.
Mijn echtgenote rijdt tegenwoordig wel het grootste gedeelte van het traject.

Tsja, zij is indien nodig nog mantelzorgster ook.

Wisten jullie dat Chateau ooit eens een winter caravan produceerde voor Finland in beperkte oplage?
Ooit had ik er een. Daar zat ook een dubbele bodem allerlei extra voorzieningen in. En een uitgebreid verwarmingssysteem hetgeen ik nog al eens als voorbeeld gebruikt heĺb in uitbreiding van de bestaande ringverwarming bij andere caravans.


Van: Quirien
Datum: 18 September 2017 om 14:01

Even voor de Kabe liefhebbers.

Gisterenmiddag hier aangekomen, staat zo'n 50 mtr van mij vandaan en zojuist even van dichtbij gespot.

Kabe Royal 610 DXL-Ks . Made in Sweden. Aan de deur/voorkant wel 3, waarvan een in de deur, en de rest ervoor in harmonie gesitueerd hele smalle wat langere ramen. Rest een groot vlak waarin het koelkast/vries gedeelte rooster.
- Aan de andere kant 3 wat kleinere ramen waarvan een nog kleiner keukenraam.

Achterpartij mooi disign ( althans vind ik) met veel led verlichting en bovenin geïntegreerd de "zij verlichting". Zo te zien voorzien van dezelfde airco als bij mij.

Mocht ik de eigenaar ( Duitser) ervan nog spreken zal ik het e.e.a. even uit nieuwsgierigheid vragen.


Van: Stef
Datum: 18 September 2017 om 23:34

Kleinere ramen brengen niet alleen de isolatiewaarde omhoog, maar zorgt ook voor sterkere wanden en opbouw !
Ook ramen met een kader zorgen voor sterkere wanden.
Ieder gat in de wand zoals voor ramen en deur zorgen voor zwakte in de wand

Mvg
Stef


Van: Benno
Datum: 19 September 2017 om 20:25

Wat maakt het uit hoe een caravan er van buiten uitziet? Als je er in zit telt alleen het ontwerp van het interieur. Vele jaren was dat alleen te verkrijgen in bruin, maar nu zie je dat zelfs Engeland op moderne lichte kleuren overstapt.
Een Dethleffs C'go vind ik mooi van binnen (grijs en wit) dus je begrijpt dat ik de vakantie niet wil doorbrengen in de bruine blokhut genaamd Kabe. Ook al kreeg ik hem om niet.


Van: Betsie
Datum: 19 September 2017 om 22:08

Volgens mij loop je jaren en jaren achter.. Kom je nog wel eens buiten?


Van: Quirien
Datum: 20 September 2017 om 09:40

Zojuist om dit te kunnen posten via de Kabe naar de receptie gelopen. Eigenaar was niet te zien maar de caravandeur stond open.
Even op afstand mijn oog laten vallen op het interieur wat zichtbaar was.

Tsja, Benno zag heel veel witte accenten van o.a. frontpaneeltjes en klepkasten.
Ze gaan dus wel hun tijd mee.
Ga nog een poging doen vandaag want ja, als caravanliefhebber in zijn algemeen en nieuwsgierige Aag.........


Van: Menno (Caravantrekker)
Datum: 20 September 2017 om 10:06

Bekijk de folder maar eens.... interieur is niet anders (oubolliger) dan andere caravans
http://www.kabe.se/documents/catalogues/catalogue-caravan-2018-nl.pdf


Van: felix
Datum: 20 September 2017 om 14:35

Als die kabe eigenaar steeds niet thuis ,dan zal hij op vakantie zijn..


Van: Stef
Datum: 20 September 2017 om 19:05

Quirien:

Dan bel je toch gewoon aan en vraag je of je eventjes binnen mag gluren !

Menno: met dat oudbollerige valt best wel mee!!
Tis maar net waar je van houdt, maar al dat kitserige zoals bij vele duitse caravans is toch ook niet alles.!
Ik zag de Fendt 650 op Dordrecht open zelfs met een immitatie openhaardje.??
Tja tis maar net waar je van houdt, maar de huidige scandinaviers zijn zeker niet oudbollig !

Mvg
Stef


Van: Debouncer
Datum: 20 September 2017 om 20:26

Zelden zoveel onzin gezien in 1 draadje. Adria zou een slechte caravan zijn. Maar dan wel de best verkochte caravan in de Scandinavische landen die niet van lokale makelij is. Andere caravans dan Scandinavische zouden ongeschikt voor de wintersport zijn. Ga eens kijken op de wintersportcampings. De overgrote meerderheid staat daar met een caravan van Duits fabricaat. De afvoer zou niet doorlopen wegens bevriezing. Dat lost men wel op door de afvoer los te koppelen of te verwarmen. De Truma kachel zou niet toereikend zijn. Klopt soms. Maar wie overvallen wordt door koude die de kachel niet aan kan, haalt de volgende dag wel een extra kacheltje bij de lokale elektroshop. Een dikke trui en pantoffels horen bij de wintersport. Ook in een Kabe. En voor de rest is het bij caravans minder dan bij andere producten "waar voor je geld". Een caravan bestaat bij elke fabrikant uit onderdelen die je in elke andere caravan vindt. Design lijkt dan prijsbepalend en juist de fabriek die daar heel veel aan doet heeft een (vermeend) slecht kwaliteitsimago.


Van: arie
Datum: 20 September 2017 om 20:47

daar hoeven wij met een solifer niet achter aan raar dat de buren graag bij ons op de koffie komen ruime zit en een goed klimaat
geen koude voeten en geen rood hoofd
eens een scandic caravan altijd een scandic caravan
maar ja wat zijn je wensen ieder voor zich


Van: Debouncer
Datum: 20 September 2017 om 21:32

Ook als je Solifer een ontwerpfout blijkt te hebben waardoor water in het front loopt? Dat is namelijk de reden dat Solifer niet op eigen benen door kon en uiteindelijk een Duitse caravan werd. Zeg maar een veredelde LMC. Dat rode hoofd krijg je dan ook als Solifer bezitter wel.


Van: Stef
Datum: 20 September 2017 om 21:51

Hoe kom je daar nu weer bij Debouncer ??

Solifer werdt destijds bij Polar gefabriceerd en uit kostenbesparing en produktiecapaciteit voor Polarcaravans vrij te maken, werd de productie
Overgebracht bij Eriba .
Voor de huidige Solifers wordt gebruikt gemaakt van de modellen van de Eriba's en niet van LMC's voor de scandinavische markt.
Voor de rest van europa worden Eriba's verkocht .

Mvg
Stef


Van: Theos
Datum: 20 September 2017 om 21:51

@Debouncer
De afvoer zou niet doorlopen wegens bevriezing. Dat lost men wel op door de afvoer los te koppelen of te verwarmen.

Lijkt eenvoudig, maar toch:
Eenmaal hebben in Oostenrijk bijna twee weken gekampeerd bij ('s nachts) ruim - 16°C.
De afvoer in onze caravan (Avento) lag mooi vorstvrij. Geen enkel probleem in de caravan. Echter op het punt onder de caravan waar het water uit de leiding komt, vroor het dicht, niet langzaam, maar snel.
Mogelijk is het op te lossen door op dat punt, op de vloer van de caravan, via het omloopsysteem of een elektrisch element de afvoer te verwarmen. Of het werkt? Ik heb het niet geprobeerd.


Van: Debouncer
Datum: 20 September 2017 om 22:01

@Stef. Omdat een kennis van mij een Solifer had uit het productiejaar waar de moeilijkheden begonnen. Bleek dat ze de frontplaat over de dakplaat hadden vastgezet. Onvermijdelijk lekkage dus. Nog een tijd bij Kabe geproduceerd, en nu speelbal in het Hymer-concern


Van: Debouncer
Datum: 20 September 2017 om 22:11

Ik hen een heat-tracekabel om de afvoer gemonteerd en daar isolatiebuizen om heen gedaan. Bij bevriezing zet ik het systeem even onder stroom en 2 minuten later is het probleem opgelost.


Van: Menno (Caravantrekker)
Datum: 20 September 2017 om 22:42

Er worden geen Eriba’s met Solifer sticker meer verkocht. Alleen nog een ‘goekope’ serie LMC’s met Solifer sticker. En productie capaciteit vrijmaken is een mooi woord voor overcapaciteit tegengaan
Ook in Scandinavië is geen plaats voor zoveel merken in deze tijd waardoor Cabby en Solifer het lootje hebben gelegd.

Simpele tip voor het verhelpen van een bevroren afvoer: Doe een montagedraad in de afvoer. Als die dan bevroren is trek je aan de draad en het water dat dan in de leiding staat doet de rest smelten en de afvoer loopt weer.
Oja.... onze Kabe vrienden hebben vaker een bevroren afvoer/waterleiding gehad dan wij in onze Biod


Van: Benno
Datum: 20 September 2017 om 23:43

Nog even over dat interieur.
Ik schreef dat niet uit de losse pols. Had eerst de folder, zoals ook in de link van Menno, uitgeplozen.
In de (nog) duurdere types zie je hier en daar een wit kastfrontje oorlog voeren met het Franse eiken.
Vreselijk vind ik het en ben me bewust van de onbelangrijkheid hiervan aangezien de overgrote meerderheid van de caravanners het heel gewoon vindt.


Van: arie
Datum: 21 September 2017 om 20:37

probleem jaar is nog al vaag welk jaar graag man en paard
en ik heb meer water in andere merken gezien dan in een solifer
regel matig met de vochtmeter er door kan je een hoop voor wezen
zit regel matig in de werk plaats maar problemen genoeg ook van van andere merken en niet alleen lekkage ook kapotte fronten
remmen lagers assen chassis enz, maar een ieder is blij met zijn keuze zijn caravan


Van: Debouncer
Datum: 21 September 2017 om 23:17

@Arie. Precies wat ik probeer te zeggen. Scandinavische caravans hebben ook zo hun problemen. Hoewel iedereen blij zal zijn met hun caravan (hoop ik althans) moet je ook niet de ogen sluiten voor mankementen en zeker niet gaan beweren dat een niet Noordse caravan in feite niets te zoeken heeft op de wintercamping. Welk jaar het probleem optrad weet ik niet meer precies maar mijn kennis heeft de nieuwe caravan alweer na een jaar ingeruild omdat het gehele front zeiknat was. Bij een dergelijk dure wagen en met de claim van die fabrikanten over vorstbestendigheid zou kwaliteitscontrole een substantieel van de bouwkosten uit moeten maken. Blijkbaar dus niet.


Van: Benno
Datum: 21 September 2017 om 23:20

Onder de kop: "Veel problemen door natuurgeweld" vandaag een artikel in de Telegraaf over drukte bij de ANWB alarmcentrale.
Iemand kreeg problemen met zijn oude retro camper. Kon niet meer gerepareerd worden en kreeg als vervanger een prachtige nieuwe camper. Daar was hij helemaal niet blij mee, hij miste de zelf gehaakte gordijntjes en het krakkemikkige interieur.
"Mijn vakantiegevoel is helemaal weg zei hij".
Daarmee aangevend dat het vieren van een vakantie ook emotie is.


Beantwoord deze vraag
Wel graag met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!


Trekkracht berekening

De originele Caravantrekker trekkrachtberekeningen geven exact aan wat je auto goed en veilig kan trekken.

Selecteer eerst je auto. Daarna kan je een caravan selecteren en krijg je gratis advies over je combinatie en een overzicht van de prestaties op de vlakke weg en in de bergen.

Check je combinatie
Mag ik met mijn caravan rijden en mag mijn auto hem wettelijk trekken? Het antwoord krijg je aan de hand van het invoeren van je kenteken.

Slingeren
Waarom gaat een caravan slingeren? Een uitgebreid artikel over alle aspecten die van invloed zijn over het slingeren van de combinatie.


 

© 2004-2017 Over Caravantrekker Sitemap Mobiel Trainingen & cursussen