Caravantrekker.nl

Trekauto te zware caravan

Jaap vraagt op 23 februari 2018:

Goedendag. Mik heb een suzuki baleno die 1000 kg. mag trekken. Mijn caravan weegt zo'n 1200 kilo inclusief lading.
Nu is mijn stalling 4 kilometer over provinciale weg verwijderd.
Is dat technisch een probleem voor mijn auto ofwel kan mijn auto hiervan kapot gaan.
Ik ben ervan op de hoogte dat dit wettelijk niet mag.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 23 februari 2018:

Technisch vind ik het geen enkel probleem als je rustig rijdt. Alleen is de gewichtsverhouding tussen de (bijna) lege auto en de (te) zware caravan wel iets om rekening mee te houden. Maar als je (op een rustig moment) niet harder dan zo'n 60 km/u rijdt.... zou ik het wel aandurven.


JT® antwoordt op 23 februari 2018:

Jaap, kun je een deel van de lading uit de caravan halen en in de auto vervoeren?
Omdat het maar zo'n klein stukje is, zou je met de lading ook een 2e keer kunnen rijden met de auto.
succes
JT®


Ton Groenendijk antwoordt op 24 februari 2018:

Rustig aan Jaap, dan breekt het lijntje niet. In het verleden, toen ik nog bij mijn schoonfamilie over de vloer kwam, hadden die allemaal wel een cv, maar geen trekhaak. En dus zeulde ik met een Citroen Dyane 6 een Oude Kip (je weet wel toen ze nog van triplex werden gemaakt) naar de seizoen plaats. Later deed ik dat kunstje met een Opel Ascona met 4 versnellingen en 90 pk die een tandemasser Chateau van 7 meter trok. En daar zat dan ook nog de complete seizoensuitrusting in. Rustig, rustig, goed in de toeren, langzaam optrekken, bij voorkeur niet remmen en duimen dat je de politie niet tegen komt. Dan kan je gewoon ook nog de helling vanuit de Haarlemmermeerpolder naar de ringdijk nemen. Gaat lukken!


Jan@ antwoordt op 24 februari 2018:

Ton, over de tijd waar jij het nu over hebt vraag ik me af welke wettelijke voorschriften/beperkingen er waren m.b.t. het trekken van een caravan/aanhanger. Op het kentekenbewijs stond het niet en voor zover ik me kan herinneren(ik caravan al vanaf ongeveer 1980, daarvoor vw)was de 75% regel van de ANWB de leidraad. Ik gebruikte als kriterium een redelijk zware auto met minimaal een 1.6 ltr moter, liefst 1,8 of 2.0ltr. Maar hoe de verhouding van mijn Ascona 1,6ltr t.o.v. mijn Munsterland caravan van 4.5m was, geen idee.
Maar wel gewoon de Route Napoleon rijden na de Ardennen.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 24 februari 2018:

@Jan@

In die tijd moest je trekhaak gekeurd worden door de RDW en kreeg je een aanvullingsblad. De ANWB had een vuistregel van 70% dus strenger is het echt niet geworden. Caravans zijn vooral zwaarder geworden 😉
En nogmaals, trekgewicht overschrijden kan helemaal geen kwaad. Niet voor het remmen en bij optrekken ook niet zolang je het rustig aan doet. Gewichtsverhouding is belangrijker voor de veiligheid.


Jan antwoordt op 24 februari 2018:

@Menno, over het gewicht, ik weet het helaas niet meer van die caravan, maaruiteraard wel minder gadgets als afzuigkappen/ovens , douches e.d. maar de gebruikte materialen voor de caravan zelf waren vlgs mij wel zwaarder: spaanplaat en mijn Munsterland had een ""massief"" chassis(zonder gewichtsbesparende gaten) van voor tot achter. Terwijl mijn huidige Tec een ""gatenchassis"" heeft tot en met de wielen en daarachter een veredeld buizensysteem.


Jan@ antwoordt op 24 februari 2018:

Correctie geen spaanplaat uiteraard maar multiplex o.i.d.


Ton Groenendijk antwoordt op 24 februari 2018:

Okay, nog één opmerking en dan moesten we maar stoppen met deze onverstandige sterke verhalen, want eigenlijk is het niet te rijmen met de huidige eisen, en mensen moeten hier maar geen voorbeeld aan nemen.
De genoemde Dyane 6 had een trekhaak die was gesloopt uit een Ami, die hetzelfde chassis had. Het was een V constructie van dikwandige gasbuizen die met opgelaste hoekijzers op het chassis was geschroefd. Aan het eind was een hoekijzer waarop dan weer een kogel was gelast. Een fraai stukje huisvlijt. Dat klinkt nu allemaal wat onverantwoord maar ik ben er wel jaren achter elkaar met een bagagewagentje mee naar Spanje en Joegoslavië heen en weer gereden. Simple com Bonjour , zeggen de Fransen.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 24 februari 2018:

Toename van het gewicht komt vooral door de toename van de afmetingen van de huidige caravans, namelijk breder, hoger en lange (en luxer).

Maximaal trekgewicht is alleen belangrijken relatie tot de krachten die er op (de trekhaak) staan. Dan is 200 kg meer of minder gewicht helemaal niets in relatie tot de rijstijl en bij remmen in relatie tot een ongeremde aanhanger. Zolang je niet op 12% helling volgas omhoog rijdt (waarop het trekgewicht is gebaseerd) en zorgt voor goede remmen kan weinig mis gaan, mits de gewichtsverhouding maar oké is.


Jaap antwoordt op 25 februari 2018:

Bedankt voor de informatie. Eigenlijk is het logisch dat het motorisch 474kan. Wij rijden met 2 personen. Als er 2 flinke personen op de achterbank plaatsnemen zit je ook al aan 200 kilo meer. Alleen inderdaad uitkijken met stabiliteit i.v.m. geringe autogewicht. Tevens de windkracht in de gaten houden.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker