Caravantrekker.nl

Keuring op de weg

Fransb vraagt op 14 maart 2018:

Hoewel we nog een flinke koudegolf verwachten komt de lente en de zomer steeds dichterbij. We kunnen er dan weer op uit met de caravan. Politie, ANWB en misschien ander diensten houden dan weer hun jaarlijkse keuringen hetzij langs de weg of op parkeerplaatsen.
Het zou fijn als je weet wanneer en waar de diverse diensten zulke controlles houden. Niet om ze te ontlopen maar juist om nog eens de puntjes op de "Ï" te zetten

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Andreas -NL antwoordt op 14 maart 2018:

Zou inderdaad handig zijn. 2 jaar geleden heb ik óók gebruik gemaakt van zo'n keuring, georganiseerd door de Rijkspolitie. Dat was bij een opleggerfabriek (meende ik) in Vuren (Gld). Er zat een remmentest bij en de caravan werd tevens gewogen. En dat kan makkelijk zijn; zie het lopende draadje: waar wegen. En kleine zaken zoals breekkabel of stekker konden gelijk worden vervangen, wanneer nodig. Er was nl. ook een leverancier van c./onderdelen aanwezig. Het was op een zaterdag en ík heb het als makkelijk ervaren.


Vino antwoordt op 14 maart 2018:

Het beste is toch maar, dat het hele gespan in orde is.Dan heb je geen extra controle etc. nodig.

Met vriendelijke groet.


Henkie antwoordt op 14 maart 2018:

Ja ja. Ik proef hier dat we op vakantie gaan en "even" door de ANWB de spullen laten nakijken. Net als die mensen die van APK naar APK rijden: wat ze daar opmerken wordt gerepareerd en verder niets.


Andreas-NL antwoordt op 14 maart 2018:

Ik vind beide reacties niet terecht maar misschien was ik niet duidelijk genoeg. Elke 2 jaar krijgt de caravan regulier onderhoud bij de dealer, waarna de bekende sticker met jaartal opgeplakt wordt. Die gratis controle van de rijkspolitie (en niet de ANWB) viel daar precies tussen.
Zo'n extra controle kan toch geen kwaad dan? Want Vino, hoe weet je anders "dat het hele gespan in orde is"? Juist, alleen door controles. Bovendien werd de breekkabel vervangen vanwege een moeilijk zichtbare beschadiging en dat was terecht. De gasinstallatie werd ook uitgebreid getest en de cijfers van de. remvertraging toegelicht. Ik had er een goed gevoel bij.


fransb antwoordt op 15 maart 2018:

Natuurlijjk, moet je iedere 2 jaar voor controle bij je dealer.
Bovendien is onze caravan nog maar een jaar oud.
Echter, een onafhankelijkere test en de nodige uitleg. is extra welkom.
Ik ben het met Andreas eens dat dit soort zaken geen overbodige luxe is en nu wordt het door sommige afgeschilderd als dat we daarmee de 2 jaarlijke controle proberen te ontlopen.


John antwoordt op 15 maart 2018:

“Echter, een onafhankelijkere test en de nodige uitleg. is extra welkom”

Julie leven bijna op deze site die onafhankelijk is en vol uitleg staat, maar toch willen we ergens anders ook nog voor een dubbeltje op de eerste rang zitten! Terwijl we ook weten dat uitvoerende dienders de wetgeving vaak ook niet snappen. Raar en compleet overbodig!!


Andreas-NL antwoordt op 15 maart 2018:

@John: waarom zo'n negatieve reactie die kant noch wal raakt? Er zullen altijd wetsdienaars zijn die de wet niet helemaal snappen al zal dat eerder aan die gecompliceerde wetten liggen dan aan die mensen zélf. Maar goed, dat betreft dan de theorie terwijl zo'n controle met div. tests puur de praktijk is. Ik had hier met mensen uit de praktijk te maken die verd... goed wisten hoe een breekkabel bevestigd moet worden en ook demonstreerden hoe ze e.e.a. in de dagelijke praktijk onder ogen kregen. Jij vindt dat allemaal "raar en kompleet overbodig"?
Dat is jouw mening maar ik zie het anders.


fransvb antwoordt op 15 maart 2018:

Nogmaals, ik zou het fijn vinden wanneer zulke controles plaats vinden.
Ik stel een vraag en wil niet de les gelezen worden. Zeker niet op een onafhankelijke site als deze!!!


Jan@ antwoordt op 15 maart 2018:

Tja, wanneer je je caravan goed onderhoudt(laat onderhouden) is dit
natuurlijk totaal overbodig.De politie kan zich dus beter richten op
onverwachte controles om die mensen te pakken die dit niet (laten) doen.Die zijn een gevaar op de weg en zullen aangekondigde controles vermijden.
De wereld op z'n kop.(Misschien ook een idee voor alcohol controles)


Andreas-NL antwoordt op 15 maart 2018:

@Jan@ "als je je caravan goed laat onderhouden, is dit totaal overbodig". Tja, zo zou het moeten zijn maar gebeurt dat onderhoud altijd zoals het zou moeten? Ik heb mijn twijfels erover, gezien de probleempjes die zich soms voordeden. Kijk, die werklijst afvinken is niet zo moeilijk maar wat er écht gebeurt in de werkplaats zie je niet. Bij de meeste bedrijven zet je je caravan op de parkeerplaats en je krijgt een belletje als-ie weer opgehaald kan worden. De meeste bedrijven willen geen pottenkijkers op de werkvloer. Maar bij die RP-keuring stond ik overal bij, kon op de brug onder de vloer doorlopen, alles bekijken, vragen stellen etc. En dat mis ik bij de dealer.
Kortom, ik vind die extra controles wel goed.


Jan Teepe antwoordt op 15 maart 2018:

Hier op caravantrekker zitten de echte caravan enthousiastelingen en die zullen hun caravan goed (laten)onderhouden neem ik aan. Uit de reacties maak ik op, dat wegcontroles over het algemeen genomen zinvol gevonden worden. Waarom de zaak niet meteen goed aanpakken en een APK plicht voor caravans invoeren. Dan ben je van het loterijgebeuren m.b.t. weg controles af en wordt de verkeersveiligheid in ieder geval gediend.


Jan@ antwoordt op 15 maart 2018:

Ik ben niet tegen APK voor caravans, maar bij auto's is die kwaliteit
ook soms twijfelachtig. Oftwel als je auto niet al te """fris"" meer is kan het behoorlijk schelen naar welke keuringsgarage je gaat. Die steekproeven/afmelding stellen niet zoveel voor.
Dus 100% veiligheidsgarantie is er niet en om die maar (gratis)op het bordje van de politie te leggen gaat mij te ver.Die heeft wel wat anders te doen.


Jan Teepe antwoordt op 15 maart 2018:

Ja Jan, je moet je afvragen over het APK systeem in Nederland wel juist opgezet is. Natuurlijk nodigt het laten keuren van auto's door garages uit tot corruptie. Vaste klanten/Familie/enz. ......
In Duitsland heb je de TUV en hier in Spanje heb je de ITV. Dat zijn in beide gevallen geen garages waar je vaste klant enz. kunt zijn. Maar of de ITV's in Spanje geheel vrij zijn van corruptie?? Ik weet wel zeker, dat als hier in Spanje het NL systeem voor autokeuringen gehanteerd zou worden, het hek van de dam zou zijn. Dus toch wellicht beter om APK bij speciale keuringsstations te laten doen i.p.v. gecertificeerde onderhoudsgarages.


Jan@ antwoordt op 15 maart 2018:

Dat ben ik zeer met je eens Jan, dat zijn bij een onafhankelijk instituut moeten gebeuren.


Kees antwoordt op 15 maart 2018:

"Die steekproeven/afmelding stellen niet zoveel voor."
Dan dien je je toch wat beter te verdiepen in regelgeving en handhaving door de RDW.
Sjoemelen met de APK duurt niet lang. Dat doe je een enkele keren en dan ben je je APK erkening kwijt. En daar zijn heel wat investeringen mee gemoeid. Een goed nadenkende garagist denk daar niet lang over na.
In ruim 35 jaar is de APK in Nederland een goed georganiseert gebeuren waar menig buitenland jaloers op is.
Hier even stellen dat het allemaal niet zoveel voorstelt en uitnodigt tot grootscheepse corruptie en niet goed opgezet is doet de APK als verkeersveiligheid bijdrage schromeloos tekort en getuigt van weinig kennis en inzicht.


ben antwoordt op 16 maart 2018:

Ben het met kees eens, wij (nefkens) krijgen regelmatig steekproeven,doe je je werk niet goed raak je je keuringsbevoegtheid gewoon kwijt!!
Er valt dus niets te sjoemellen.


Jan@ antwoordt op 16 maart 2018:

Handhaven , in dit geval de apk, dat is me nog nooit opgevallen dat hieraan wordt gedaan in Nederland. Ik zeg ook niet dat er gesjoemeld wordt maar dat het wel degelijk uitmaakt waar je laat keuren. Het is een pervers systeem; nooit opgebeld door je garage met een of ander vaag mankement ergens diep in de auto met de mededeling noodzakelijk voor apk??? Ik heb dat een keer laten checken en was gewoon onzin, omzet maken, zoals gezegd een pervers systeem. Autobedrijven verdienen nauwelijks iets op nieuwe (lease) auto's, zitten met een enorme overhead en de kwaliteit van de hedendaagse auto is zo goed dat ze jaren nauwelijks iets mankeren. De autoindustrie moet maar een ander verdienmodel ontwikkelen.


Ale Kok antwoordt op 16 maart 2018:

APK voor caravans is volgens mij niet nodig.
Het rijtechnische gedeelte van een caravan is in vergelijking met een auto dusdanig simpel van opbouw dat er weinig aan kan mankeren.
Als eigenaar af en toe een blik eronder werpen en eens voelen hoe de caravan zich gedraagt moet voldoende zijn lijkt me.
De ongevallen met caravans zijn zelden te wijten aan mankementen aan de caravan maar bijna altijd aan fouten van de bestuurder of andere verkeersdeelnemers.


Jan Teepe antwoordt op 16 maart 2018:

Kees en Ben. Ik zou zoiets niet schrijven als ik er zelf niet de nodige ervaringen mee opgedaan had in het verleden. Tenslotte zijn de RDW controleurs ambtenaren. En ambtenaren zijn echte nine to five figuren. Dus het juiste tijdstip van afmelding gaf een hoge mate van betrouwbaarheid m.b.t. steekproef uitvoering. En er waren meer truukjes om steekproeven te voorkomen. En Ale, in principe heb jij gelijk. Maar hoe kan het dan zo zijn, dat als er een weg controle uitgevoerd wordt, diverse caravans niet verder mogen rijden omdat ze technisch niet in orde zijn. En wat betreft ongevallen registratie van caravans, jammer maar voor zover mij bekend bestaat die niet. Het remsysteem van onze caravans is al niet bepaald technisch volmaakt, laat staan als dat niet beste remsysteem ook nog maar voor de helft werkt omdat door oververhitting de remtrommels ovaal zijn geworden, enz. enz.


Ale Kok antwoordt op 16 maart 2018:

@Jan Teepe:
Een beetje zoeken op "resultaten caravancontrole" levert een beeld op van "veel gebreken" bij de vrijwillige controles, dit zijn waarschijnlijk mensen die deze controles een beetje als kleine beurt beschouwen.
Interessanter zijn de resultaten van de controles door de politie.
Daar bestaan de "mankementen" voornamelijk uit overbelading, onjuist of niet gemonteerde spiegels en verkeerd gebruik van losbreekremkabels c.q. hulpkoppelingen en niet het juiste rijbewijs hebben.


Janka antwoordt op 16 maart 2018:

Ik zie die controles onderweg als een verplichte stop.
Ben ook blij dat we sinds 1990 maar 1x van de weg zijn geplukt voor zo’n controle. En na 20 minuten wachten en het controleren konden we weer op pad.
En ik durf ook echt te stellen dat onze combinatie zowel technisch als met het gewicht volkomen in orde is.
APK is helemaal geldklopperij.
Het reguliere onderhoud moet voldoende zijn.


Louis antwoordt op 16 maart 2018:

Als het om "geldklopperij" gaat kan ik wel een veelvoud van voorbeelden opnoemen die me véle malen meer kosten dan een APK keuring en toch geen enkel merkbare verbetering opleveren.
...Doe ik maar niet vandaag 😉
Het is goed dat het grootste deel van de caravanners verantwoording voor het materiaal serieus neemt en dan ook met recht vertrouwd op goed onderhoud.
Daar hoeven die keuringen dan ook niet van te gebeuren.
Waar het om gaat zijn juist degenen die alles tot de draad toe oprijden met een "we zien wel" mentaliteit.
Dat zagen we met auto's ook .
Er waren er die doorreden tot het letterlijk uit elkaar viel met banden tot op de staalgordel versleten.
Tegenwoordig is dit zo goed als uitgesloten .
Het zal ook het eerste caravanchassis niet zijn die ter plaatse van het zwakste punt finaal in tweeén gescheurd is .
Dus daar waar de sparing voor as zit, en de asbevestigingsplaten met bouten de koppeling vormen tussen voor en achterchassisdeel.
Bij onderhoud gaat de momentsleutel op dergelijke bouten .
En zo zijn er nog wel een aantal punten te noemen waar zo op het oog moeilijk zichtbare problemen kunnen ontstaan.
Ik ben dus vóór, ondanks het feit dat het vanuit mezelf bekeken niet hoeft en weggegooid geld is wegens het regulier geboden onderhoud...het gaat mij juist om de anderen die het niet zo serieus nemen, en dan zijn de goedwillenden (zoals altijd) ook de klos....


Ale Kok antwoordt op 16 maart 2018:

Beetje verder spitten levert op dat het aantal caravan gerelateerde verkeersslachtoffers slecht 0,36% bedraagt van het totaal aantal verkeersslachtoffers.
Aangezien het gros van de ongevallen met caravans niet door technische mankementen komt(zie mijn eerdere post) zal een APK voor caravans weinig opleveren behalve geld voor caravanbedrijven.


Ale Kok antwoordt op 16 maart 2018:

"slecht" moet zijn "slechts"


Janka antwoordt op 16 maart 2018:

Dan draai ik het om.
Wij gaan nooit op pad als er aangekondigde “vrijwillige” controles zijn.
Puur omdat we het zonde van de tijd vinden en geen zin hebben het op te zoeken. Elk jaar gaat de caravan even voor onderhoud, dit icm de verplichte vochtmeting die nog een paar jaren te gaan heeft.
Om het jaar de bovag beurt met keuring, soms zelfs het jaar erop.
Dit afhankelijk van het aantal kilometers en de soort van gereden wegen die we gehad hebben of nog voor de kiezen krijgen.
We nemen gewoon geen risico. En als we dan op pad gaan gaan we op pad met de zekerheid dat alles in kannen en kruiken is en dat de dealer er alles aan heeft gedaan om ons veilig te kunnen laten caravannen.
Daarbij komen nog de dingen die we zelf kunnen en dan is zo’n keuring als genoemd onnodig en voor ons overbodig.


Louis antwoordt op 16 maart 2018:

Dat zal best kloppen Ale.
Er zijn ook nogal wat meer auto's dan caravans.
En achter slechts een heel klein deel daarvan hangt een caravan.
Daarnaast staat het merendeel van de caravans ook nog eens (ik ken geen getallen en roep zo maar wat) 80 % van de tijd stil ? (rust roest)
Maar als je alles getalsmatig of procentueel bekijkt zou zwemles bijvoorbeeld ook afgeschaft kunnen worden.
Die paar verdrinkingsgevallen op de hele massa per jaar...
Zo'n APK (als we het zo willen noemen) kan tijdens een onderhoudsbeurt "gratis" uitgevoerd en administratief geregistreerd worden.
Wie geen onderhoud pleegt verdwijnt na verloop van een vastgelegde periode gewoon van onze openbare weg.
Dus ook de kar van "boer Bartels" waar het arme paard door de kats verrotte vloer van z'n nooit onderhouden en te weinig gebruikte paardentrailer gezakt is bij 90 op de snelweg.
Ik neem dan blindelings aan dat naar de rest van dat ding ook nooit gekeken is.
Net als bij de caravanner die nergens naar kijkt zolang er geen dwang achter zit of problemen ontstaan.
(In een ander draadje gaat het over de soort banden waarmee we meer grip zouden hebben, zelfs de remweg wordt genoemd...en nu zou bijvoorbeeld de algemene staat van de caravanremmen er ook niet toe doen voor de "onderhoudsbezuinigers" ? (Want over deze categorie hebben we het in feite)
Harde getallen zijn in deze verbanden toch wat minder van betekenis vind ik.
Zo zie je ook tegenstrijdige rare dingen gebeuren die we zelf niet zouden moeten willen.
(Je kunt bijvoorbeeld legaal en voor weinig een ongeremde tandemasser aanhanger kopen...om polystyreen op te vervoeren zeker 😉, vrágen om ellende en misbruik natuurlijk)
M'n reacties worden weer eens véél te lang, dus hier laat ik het maar bij 😉


Kees antwoordt op 16 maart 2018:

"Het is een pervers systeem; nooit opgebeld door je garage met een of ander vaag mankement ergens diep in de auto met de mededeling noodzakelijk voor apk???"
Dat is iets heel anders Jan. En heeft niets met het APK systeem te maken maar alles met die ondernemer.
Maar ook daar sta je niet geheel machteloos tegenover. Jij kunt als particulier ook een herkeuring of steekproef aanvragen bij twijfel over de uitgevoerde keuring. Heb je gelijk, kost je dat niets en de keurmeester krijgt strafpunten. Heb je ongelijk betaal je alleen de keuring.
Vaak doet alleen de melding dat je een herkeur overweegt aan te vragen de betreffende keurmeester, of eigenlijk de garage, terugkomen op de noodzakelijkheid en is er helemaal geen probleem. Of je moet daar zelf nog problemen mee hebben natuurlijk. 😉
 
" Tenslotte zijn de RDW controleurs ambtenaren. En ambtenaren zijn echte nine to five figuren. Dus het juiste tijdstip van afmelding gaf een hoge mate van betrouwbaarheid m.b.t. steekproef uitvoering."
En jij denkt dat de RDW zich daar niet van bewust is?
Tegenwoordig is het zo dat wanneer er een afmelding plaatsvindt nét voor einde ambtenarenwerktijd je er vrij zeker van kunt zijn dat er een steekproef volgt. Dat betekent dat ook de keurmeester nog maximaal 90 minuten mag wachten totdat de steekproef door de RDW wordt uitgevoerd, wat ook nog tijd kost.
Die keurmeester wil ook om 17:00u naar huis dus die neemt die gok gewoon niet als het niet moet.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker