Caravantrekker.nl

Pech met auto caravan combinatie

Rene vraagt op 14 juli 2018:

Enkele weken geleden zijn wij gestrand op eerste beste vakantiedag in België op weg naar Spanje. Dit is uiteindelijk een vervelende ervarig geworden omdat de auto en caravan zijn afgevoerd (na twee dagen op parkeerplaats bij garage te hebben zitten wachten). Bij de Dealer in NL bleek toen dat reparatie langer ging duren en kregen we een vervangende auto echter de berger in België bleek de koppeling beschadigd te hebben dus ook caravan moest gerepareerd worden.
De ANWB vertelde dat ik geen aanhangsel had m.b.t. de caravan. Eerlijk gezegd had ik daar niet zo over nagedacht.
Mijn vraag is wie heeft ervaring met dit aanhangsel (dus caravan wegenhulp)?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Hans antwoordt op 14 juli 2018:

Nou,wij hebben alles verzekert............Heel Europa voor Auto,Caravan en Personen.
Wij zijn oog gestrand en binnen 3 uurtjes!!! hadden wij die
vervangende Auto met trekhaak gekregen............dus aankoppelen en verder met Dank an BOVAG


@Eric antwoordt op 14 juli 2018:

Heel vervelend voor jullie maar een typisch gevalletje slecht voorbereid op weg dus.

https://www.anwb.nl/wegenwacht/caravan

Wij hebben er ervaring mee, van onze caravan gingen er op zondagmiddag op de eerste overnachtingscamping in Frankrijk binnen 5 minuten 2 van de 4 uitdraaisteunen defect.
Met hulp van de ANWB waren we op maandagmorgen voor een noodreparatie welkom bij een caravanbedrijf dat normaal op ‘s maandags gesloten was.


aadje antwoordt op 14 juli 2018:

@Eric die kunnen volgens mij alleen maar tegelijk stuk gaan wanneer je weg rijd zonder ze ingedraaid te hebben.


Louis antwoordt op 14 juli 2018:

Dit draadje kan interessanter worden dan het zo op het oog lijkt.
Iedereen maakt soms een fout, iedereen ziet ooit iets over het hoofd zoals het ontbreken van een soort wegenwacht in Frankrijk o.i.d.
Iedereen krijgt ooit pech onderweg.
En dan maken we mee dat weinigen serieus haast maken met oplossingen, de ernst inclusief stress van deze persoonlijke gevolgen ook maar een klein beetje mee gewogen worden... extra vervolgschade's voorkomen trachten te worden, en er exorbitante prijzen berekend worden.
(Eigenlijk best een topic waar adviezen en goede raad van nut zijn)


@Eric antwoordt op 14 juli 2018:

Beste aadje

Waar schrijf ik dat ze er 2 steunen tegelijk stuk gegaan zijn?

Lezen.... 😉

Voor jouw bevrediging: van beide uitdraaisteunen sneuvelden de spindelblokjes en dat gebeurde bij beide halverwege het uitdraaien en nee, ik gebruik de uitdraaisteunen niet om de caravan te levellen.
Wellicht heeft de oude eigenaar van onze caravan ze daarvoor wel gebruikt maar ik vermoed van niet.


ReneK antwoordt op 14 juli 2018:

Wij hebben 2 jaar geleden op de terugweg van Frankrijk pech met de auto gehad. Ik dacht dat het wel makkelijk was om pas in Nederland te stoppen i.p.v. in België. Jammer, want de wegenwacht kon het niet repareren en het bleek dat ik wel vervangend vervoer had, maar niet in Nederland.... Ik had dus beter meteen in België kunnen stoppen. Uiteraard hierna meteen NL erbij gedaan.

@ @Eric. Vrienden van ons hadden dat ook met een KNaus. Die had kunststof blokjes op de spindels.


Rene antwoordt op 15 juli 2018:

Dank voor reacties.
Wij dachten goed voorbereid op weg te gaan. Auto en caravan helemaal nagekeken door respectievelijke dealers.
Wegenwacht lid alleen geen aanhangsel. Er was op zich ook niets met de Caravan maar met de auto.
Het is een misvatting dat er direct een vervangende auto/caravan klaar staat. Recht op vervangend vervoer is er na 48 uur zonder dat reparatie mogelijk is.
Dit zijn zaken die heel veel mensen niet eerst lezen in de kleine lettertjes en zodoende voor vervelende situaties komen te staan. Overigens idd nare en ronduit intimiderende Berger en Garage in Belgie meegemaakt (net iets voorbij Namen)


John antwoordt op 15 juli 2018:

Die 48 uur word gehanteerd door de anwb, maar lang niet bij andere verzekeraars. Kijk eens goed rond en je zult zien dat het bij vele sneller kan en ook goedkoper.


Rene antwoordt op 15 juli 2018:

John
Dat zal ik zeker doen.
Toch wil ik even aangeven dat de ANWB op zich heel goed heeft opgepakt maar heb ervaren dat zij ook afhankelijk zijn van hoe er in buitenland op gereageerd wordt.
Ons hele verhaal zal ongeveer 3 kantjes beslaan en hebben de wet van Murphy ondervonden.
Het ligt ook aan de aard van pechgeval hoe de verzekering ervaren wordt.


TheoS antwoordt op 15 juli 2018:

Het is een misvatting dat er direct een vervangende auto/caravan klaar staat.

Inderdaad. Het is ook een misvatting dat je pas na 2 dagen recht op vervangend vervoer hebt. Waar dat aan de orde is, hebben de 2 dagen betrekking op het gegeven dat reparatie langer dan 2 werkdagen gaat duren.

Eind juni hadden we pech in Macedonië. Reparatie zou 2 dagen duren, levering van het nieuwe onderdeel (vliegwiel) 2 weken.
De melding bij Volvo-Touring Service (ondergebracht bij de ANWB-alarmcentrale) was op woensdag, later in de middag. Vrijdagmorgen vertrok een chauffeur met een vervangende auto vanuit Nederland. Hij arriveerde in Skopje op zondagmiddag.
We zijn met de nieuwe combinatie op maandagmorgen op weg gegaan.
De eigen auto is nog onderweg. Hopelijk wordt hij eind deze week bij onze dealer afgeleverd.

In ons geval s de hulpverlening georganiseerd door ANWB/Volvo-Touring Service, ondersteund en mede betaald door de reisverzekering (CB). Hier zit ook hulpverlening en vervangend vervoer in haar pakket.


Ton Groenendijk antwoordt op 15 juli 2018:

Ter geruststelling van Eric en ter bevestiging voor aadje: Er is inderdaad een serie verzwaarde uitdraaisteunen van Alko geweest waarbij de spindelblokjes de geest gaven. Lang leve(maar niet heus) het gebruik van kunststof waar dat niet zinvol is. Is mij ook twee keer overkomen: nog een geluk dat het niet onder het rijden gebeurde. Zo zie je maar dat wat heel degelijk lijkt, dat niet altijd is, want bij mijn andere cv's is mij dat nog nooit (klop,klop) overkomen.
En Rene, naar mij ter ore is gekomen, is de ANWB de voormalige Internationale reis en kredietbrief met aanhangwagensupplement aan het afbouwen. Het wordt kennelijk te duur om cv's te repatriëren en wellicht zal je dit via een clausule in je cv-verzekering moeten doen. Het fijne van de voorwaarden weet ik er niet van, maar er is zeker beweging.
En ja, er is GEEN wegenwacht in Frankrijk, maar de depannage is geheel in particuliere handen. De alarmcentrales van de ANWB nemen contact op met de dichtstbijzijnde (en vermoedelijk gecontracteerde) slepers en die brengen je naar een reparateur. Gaat dat altijd soepel? Mwah, Cést la France, c'est la vie.


TheoS antwoordt op 15 juli 2018:

.....wellicht zal je dit via een clausule in je cv-verzekering moeten doen

Als de oorzaak de auto is (zoals in mijn situatie), dan doet de caravanverzekering niets. De hulpverlening, zo nodig ook voor de caravan, zal dan toch uit de auto- of reisverzekering moeten komen.


Frank antwoordt op 15 juli 2018:

Leerzaam.
Ben zojuist direct onder de caravan gedoken. Zie geen blokjes maar metalen geleider met draad erin waardoor de wormas loopt.
Heb gelukkig een andere Alko productie.


Kees antwoordt op 16 juli 2018:

En die blokjes (lichtmetaal) met draad erin gaan dan kapot.


PieteR antwoordt op 16 juli 2018:

Voor Frankrijk: bel bij pech langs de weg <17> en vraag om depannage. Je hebt weinig kans op andere talen dan Frans, maar probeer aan te geven wat je locatie is en de gendarme die je aan de lijn hebt, zorgt dat die depannage op gang komt.

Je auto wordt op de bergingswagen getrokken en de caravan aangehaakt. Vandaar gaat het naar een garage, die alles regelt met de anwb alarmcentrale, die een andere berger stuurt om je op dezelfde manier daarvandaan te halen. Als bij voorbaat herstel niet op korte termijn mogelijk is, zet die berger je met de caravan af bij een camping en dat is het moment dat je echt moet opletten en je auto alsnog helemaal leeg moet halen. Die gaat naar een verzamelpunt, vraag dus bij het opladen al om dat adres.

Daarna begint het gezeur met de anwb, waar niet altijd iedereen even deskundig is. Je auto gaat op transport naar Nederland, maar je caravan moet ook nog, dus moet je een vervangende auto met trekhaak en voldoende power hebben om die naar huis te trekken.

In mijn geval kreeg de anwb dat niet binnen drie dagen voor elkaar en aansluitend lukte het Aegon binnen tien minuten. Nog eens een half uur later zaten wij in een taxi om die auto 65 km verderop op te halen en twee uur later vertrokken wij naar huis.

Een dag na aankomst konden wij die auto inleveren bij een bergingsbedrijf en die zorgden er voor dat die auto weer op zijn standplaats kwam.

We hebben die depanneurs als prettige mensen ervaren en zijn steeds uitstekend geholpen. Maar ja, het is mensenwerk, dus denken ze soms niet aan dingen die voor ons op zo'n moment voor de hand liggen, zoals dat adres waar je auto heen gaat 😉

Maar vergeet dus niet: met het bellen van telefoonnummer 17 en het roepen van "depannage" start de gendarme meteen de hulp!


Leo antwoordt op 16 juli 2018:

Ik ben wel lid van de ANWB maar ik heb er geen pechhulp. Veel mensen weten niet dat ze voor veel minder geld hun auto verzekering kunnen uitbreiden met pechhulp. Voor 3 euro per maand heb ik pech hulp in heel Europa met vervangend vervoer. Een vervangende caravan zit bij mijn caravan verzekering. nadeel van de ANWB vindt ik dat deze op naam staat en niet op kenteken. ja, je kunt dit uitbreiden met de "partnerpas" als je partner ook achter het stuur kruipt. Hier betaal je dus bij de ANWB extra voor. Pech hulp staat bij mijn auto verzekering op kenteken dus ongeacht wie er rijdt.


Quirien antwoordt op 16 juli 2018:

Mijn spindels en blokje krijgen gewoon jaarlijks, zeker bij intensief gebruik 2x het nodige likje vet en af en toe op de spindels de nodige WD 40
Tsja, levellen is natuurlijk uit den boze.
Na 12 jaar loopt het" poot " gebeuren nog als een zonnetje. 😉

Verzekeringen het blijft altijd op je tellen passen. Er zijn steeds meer z.g.n. Uit/op bouw verzekering. De van/af prijs vaak aantrekkelijk maar na alle vakjes ingevuld te hebben soms prijzig. Tsja, je zou nu net dat ene aangevinkte vakje hebben vergeten , zal je net zien als je pech hebt dat dat, nu juist niet is gedekt.

En kijk ook eens naar de inhoud/voorwaarde b.v. Bij merk dekking bij de koop of aangeboden bij het jaarlijks onderhoud soms ben je zomaar dubbel verzekerd of op bepaalde diensten 2 x verzekerd.

En wat Theo's aanhaald is ook mijn ervaring. De doorlopende reisverzekering c.q.eventueel gekoppeld aan een doorlopende annulerings is vaak de dekkende sluitpost.
Goed lezen wat niet gedekt is of bij sommige situaties juist niet gedekt wordt is door al die regeltjes een " grote" kunst.😉


Ale Kok antwoordt op 16 juli 2018:

@Leo:
Pechhulp van autoverzekeringen of automerken bestaat meestal uit het slepen naar de dichtstbijzijnde garage, waar de reparatie plaatsvindt en die je moet betalen.
ANWB-wegenwacht probeert eerst te repareren(je betaalt alleen de onderdelen) en als dat niet lukt komt de sleepdienst in beeld.

@anderen;
Op de Franse peages mag de ANWB of andere pechhulpverzekeraar niks regelen, daar moet je pechhulp(depannage) aanvragen via de praatpalen waarna er een door de wegeigenaar/tolmaatschappij gecontracteerde sleepdienst komt die je naar een garage brengt.


Leo antwoordt op 16 juli 2018:

@ Ale, Ik heb de voorwaarden van mijn pechhulp verzekering gelezen en er staat letterlijk:

"Met Pechhulp wordt uw auto bij pech onderweg ter plekke gerepareerd door de hulpdienst. Als dit niet lukt, wordt uw auto gratis weggesleept naar de dichtstbijzijnde garage. Kan uw auto niet binnen 24 uur (in Nederland) of 48 uur (in het buitenland) gerepareerd worden? Dan regelt Univé een vervangende auto.

Daarnaast dekt Pechhulp Buitenland het verzenden van onderdelen, het terugbrengen van de auto naar Nederland en de hotelovernachtingen ".

Dus niet alleen wegslepen.


Ale Kok antwoordt op 16 juli 2018:

@Leo
Meestal gaat dat om hele simpele reparaties zoals een lege accu.
Maar er zijn ook een paar automerken die met de ANWB wegenwacht samenwerken, zo kan het gebeuren dat als u met pech staat en uw automerk gebonden pechhulp belt er zomaar een gele wegenwachtauto komt.
Ik weet niet of het onderstaande in NL ook het geval is.
Maar in Duitsland doet de ADAC deze gecontracteerde hulpverlening o.a. voor auto's van het VAG-concern.
Doordat de ADAC deze gecontracteerde hulpverlening niet in haar jaarlijkse pechstatistieken opnam scoorden deze merken een stuk beter in de pechstatistieken.
Een paar jaar geleden veroorzaakte dit gegeven een aardig relletje.


Louis antwoordt op 16 juli 2018:

Dit hele draadje doorlezende geeft stof tot nadenken.
Zo hebben wij de auto twee jaar geleden 'ergens' in noord Engeland achtergelaten waar we door de Engelse wegenwacht heen geholpen waren...geen idee meer wáár wegens het uitgestrekte 'niemandsland', en dom genoeg een pakketje met papieren en adressen vergeten uit de auto mee te nemen.
Een B&B eigenaresse is zeker een uur bezig geweest het nodige te achterhalen, die had dus wel een bloemetje verdient.
We gaan voorlopig niet met de caravan maar losse auto naar het buitenland, maar de ervaringen van anderen hier geeft aanleiding toch e.e.a. aan te gaan passen...en wat beter op een aantal details te letten als er iets mis gaat 😉


TheoS antwoordt op 16 juli 2018:

Volvo is een van de merken die samenwerkt met de ANWB en de vergelijkbare buitenlandse organisaties, zoals de ADAC.

@Louis,
Op basis van mijn ervaring ben ik niet terughoud om met de caravan naar het buitenland te gaan.
Als je wat verder weg gaat, heb je aanvullend op hetgeen een pechhulp te bieden heeft, een verzekering voor vervangend vervoer nodig, tenzij je de auto én caravan zo nodig laat repatriëren.



Frank antwoordt op 16 juli 2018:

Een Pechverzekerking of automoblistenhulpverzekering moet je bijna altijd apart sluiten. Let op voorwaarden omdat het vaak persoonsgebonden is.
Dit kan bij ANWB, soms bij autoverzekering of een extra rubriek op de reisverzekering. Wilt je geen risico’s ?
Dan heb je het als volgt verzekerd : autoverzekering (casco) met inzittendenverzekering, doorlopende reisverzekering met annuleringverzekering, caravanverzekering en automobilisten/pechhulp.
Hierin zitten helaas veel overlappende rubrieken en het bovenstaande totaalpakket kost veel geld.
Ik kies meestal een dekking waarbij de eerste kosten (bv afslepen of eerste 48 uur hotel) voor eigen rekening zijn. Een echte reparatie hoeft in het buitenland toch niet “gratis” te zijn want dat heb je in eigen land ook niet.
Het allerbelangrijkste bij pech of een ongeluk is om elke keer terug te gaan naar de basis : wat is er afgesproken, met wie, hoe laat, waar en wat gaat gebeuren en wanneer en door wie ? Vervolgens : ben je iets vergeten, wat wordt van jou verwacht? Maak altijd een nieuwe afspraak over tijd en handeling. Kortom : maak het knetter”SMART”. Dit heeft mij al verschillende keren enorm geholpen. Vooral in hectische situaties : dwing jezelf tot moment van rust en maak aantekeningen en een puntenlijstje. Hierdoor heb je al over de zaken nagedacht en kom je automatisch in de lead.


TheoS antwoordt op 16 juli 2018:

@Frank,

Inderdaad kunnen zaken dubbel verzekerd zijn. Er kan ook iets ontbreken. Vervangend vervoer hoeft niet opgenomen te zijn in al de elementen die je noemt. Als je dat belangrijk vindt, zul je het mogelijk nog apart moeten verzekeren.


Louis antwoordt op 16 juli 2018:

Terughoudendheid is gelukkig nog niet de reden waarom wij voorlopig op andere wijzen dan met caravan buitenlanden bezoeken Theo.
Maar dit betekend zeker niet dat we het caravannen vaarwel hebben gezegd.
Ik lees hier dat we over het algemeen zelfs een beetje te makkelijk hebben gereisd en ook zo nu en dan geluk hebben gehad.
Mede daarom, en zeker nu de leeftijd toch ook wat vordert en je bepaalde 'avontuurlijke verrassingen' zowel op reis (als eenmaal thuis) moeilijker weg lacht is dit een leerzaam draadje.


TheoS antwoordt op 16 juli 2018:

@Frank,
Nog een aanvulling: Reisverzekeringen zijn gekoppeld aan personen, automobilistenhulpverzekeringen als regel aan de auto.


karel antwoordt op 16 juli 2018:

Ach ja Louis ,een busreisje naar de moezel is ook leuk .Wel zo veilig en het is bekend.


Frank antwoordt op 16 juli 2018:

@ TheoS : snap je gedachte maar dat hoeft niet. Het hangt vooral van de maatschappij en mogelijkheden bij die verzekering af. De verschillende mogelijkheden en andere dekkingen tussen maatschappijen zijn groot.
Daardoor ontstaat vaak een discussie tussen mensen. Het is vaak appels met peren vergelijken want de situatie is in elk gezin anders.
Hierdoor kunnen alarmcentrales alleen antwoord geven op wat bij hen bekend is en blijven sommige zaken bij hulpverlening soms te lang ongewis.
Er is ook een “ongeschreven” regel dat de centrale die jouw telefoontje aanneemt het dossier blijft behandelen ook al gaat het vallen onder de dekking van een andere verzekering.
Daarom ook mijn advies : alles vastleggen, doorvragen en SMART maken.


Louis antwoordt op 16 juli 2018:

Haha Karel, de Moezel hebben we met de caravan al gehad.
(Vond er maar weinig aan met al die eentonige wijnhellingen)
Nu gaan we in het najaar voor de Schotse hooglanden met eigen vervoer, en naar gebieden waar je je alleen op de wereld voelt.
Kajakken op Loch Ness, maar ook Skye tot in het bovenste puntje zien te bereiken.
En lopen en klimmen tot blaren op je voeten.
Géén massatoerisme , 'stau' en bloedhete file's in ieder geval 😉


Quirien antwoordt op 17 juli 2018:

Even een beetje van de topic af.
@Louis, ik weet niet hoe erg het in september in Schotland het is, maar.... Tik hier op deze site eens in de zoekmachine ; Muggen in, je krijg dan in een paar topic 's goede adviezen.

En om toch maar even dicht bij de topic te blijven; je kunt je daar tegen niet verzekeren. Wel wapenen. 😉


Karel antwoordt op 17 juli 2018:

Er zijn al 10 kajaks spoorloos verdwenen op Loch Ness, een hongerig monster ?


Louis antwoordt op 17 juli 2018:

De hele 'muggen' topic al eerder teruggelezen Quirien, en ook andere informatie hierover op het web.
We hebben juist aan de hand daarvan middelen én periode gekozen 😉
Dat het al wat frisser wordt, en de regenjassen mee moeten is geen punt...dat is te verwachten als je die kant op gaat.
En Karel, mij pakt hij vast niet want ik zal ontzettend naar DEET en andere troep stinken 😉
Maar het ging over pech onderweg, en ik heb hier weer een paar dingen gelezen waar ik toch maar eens wat mee moet gaan doen.


TheoS antwoordt op 17 juli 2018:

Louis,
Hopelijk heb je wel voor antimuggenmiddelen uit Schotland gekozen. Tegen de midges (hele kleine muggen, die in een zwerm ineens uit struiken komen en zich massaal storten op ontblote lichaamsdelen) helpen onze deet-producten niet. De Schotten gebruiken een soort olie, waar de midges niet doorheen kunnen prikken.

Om terug te komen bij dit draadje: als je onbeschermd te bloot bent, heb je de alarmcentrale nodig voor repatriëring van jezelf.😉


Frank antwoordt op 17 juli 2018:

Olie waar muggen niet doorheen prikken? Dat wordt dan glibberen voor Louis of zoals hij zelf zegt : zorgen dat je enorm stinkt.
Ik zeg dan : kies tussen bunkerolie of de hele vakantie niet wassen. Op deze manier ben je “ verzekert” dat geen mug je lust.
Toch blijft het tricky want als je gaat kanoën en Nessie loves bunkerolie....dan haalt Louis het journaal 😉.
Maar eh...verzekeraars sluiten meestal gevaarlijke sporten uit. Zorg dus voor goede dekking 😉.


Louis antwoordt op 17 juli 2018:

Avon skin so soft bug guard, Avon skin so soft dry oil spray, Citronella, hoofdnetje, klamboe.....de hele reutemeteut.
En omdat we toch door Fort William komen, kijken we even in een winkel of ze daar nog wat ranzigs voor ons hebben.
Dus we leggen chemisch waarschijnlijk al het loodje voor Nessy de kans krijgt 😉
Maar goed, dit draadje heeft opgeleverd dat onze doorlopende reisverzekering...al bijna een jaar niet meer door blijkt te lopen !
Dus dat eerst regelen, en de rest ook weer eens goed nalopen en opfrissen.
Maar goed, voor de midges tijd moeten we eerst nog een paar NL campings bezoeken....druk,druk,druk, blij als het seizoen er straks op zit 😉


TheoS antwoordt op 17 juli 2018:

Fort William en Nessy. Dan ga je Ben Nevis toch ook even bezoeken. Een stevige klim 😉, geen midges.
Deet schijnt overigens ook afschrikwekkend te zijn voor midges.
Meestal kun je het beste gebruiken wat ter plaatse wordt gebruikt. In je lijstje zie ik dat je dat al gevonden hebt.


Louis antwoordt op 17 juli 2018:

Dit draadje ontspoort geheel maar dat is het waard, en heeft voor ons z'n nut wat 'pechbestrijding' betreft al bewezen !!
We hebben zó'n lijst met bestemming en reservewensen Theo...dat krijgen we nooit afgewerkt, dus reden temeer om weer eens terug te gaan...wat zeg ik, móeten als de karkassen het toe staan tenminste 😉
Als we de insecten nu eerst weten te weerstaan zodat we onze aandacht op dat waar we voor komen kunnen concentreren dan zal dit slechts een eerste keer zijn .
Werkelijk alle respect voor ieders keuzes en voorkeuren, maar wij hebben écht genoeg gekregen van het nooit meer eens een foto te kunnen maken en de sfeer oppikken van (zomaar een bijvoorbeeld) het Colloséum zonder auto's en mensenmassa's er op.
Ik sta soms tijden ergens te wachten om een tijdloos plaatje te kunnen schieten zonder storende factoren.


TheoS antwoordt op 18 juli 2018:

Louis,
We horen waarschijnlijk een beetje tot de zelfde leeftijdscategorie.
We hebben de tijd meegemaakt dat alles, de eerste heuvel, de eerste berg, de dingen uit de schoolboeken heel bijzonder was.

We hadden iets gezien, bijna alleen, met een kleine groep, niet met grote menigten. We beleefden nog echte avonturen, bv. verdwaald op 3000 m hoog op de Monte Rosa en door een bergbeek voetje voor voetje naar beneden de weg zoekend. De rest van de groep (20 m/v) volgde degene die het beste pad gevonden had of dacht te hebben.

Al die plekken en ervaringen dragen we mee als een bijzondere herinnering. Niemand kan ze ons afnemen.
Het massatoerisme van tegenwoordig. Ik wens de jeugd ervaringen zoals de onze toe.

Misschien dat je in het najaar bij Fort William, Nessy, Ben Navis nog de ruimte vindt voor dat kiekje alleen en om de omgeving in alle rust in je op te nemen.


Louis antwoordt op 18 juli 2018:

Die aller allereerste indruk van een onverpest gebied, (of geschiedenisrestant) waar je echt voor het eerst 'zonder publiek' oog in oog mee staat....en beseft dat eigenlijk maar heel weinig maakbaar is of ooit zal worden (waar men vandaag de dag wel eens anders over schijnt te denken 😉)
Dát zijn voor ons echt waardevolle reis ervaringen.
Wat niet wil zeggen dat we een gezellig maar rustig campinkje en een bezoek aan stadjes (jes) e.d. niet kunnen waarderen...integendeel.
Voorwaarde is wél altijd dat er iets van geschiedenis in de buurt zichtbaar/voelbaar moet zijn, al is het ook een rij botters zoals in b.v. Spakenburg) of een te bezoeken ingericht kasteel met z'n hele met zorg geétaleerde verleden, maar dus weer wel op een totaal andere manier 😉
Nog een ruim stuk water er bij en ik ben nauwelijks uit m'n humeur te krijgen, (zélfs bij 'pech onderweg' 😉)


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker