Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blogs Tests Reviews Advies Vragen Menu

Kogeldruk

A.Dictus vraagt op 18 March 2006 om 19:09:

Wij hebben een Opel Meriva met een afkoppelbare trekhaak en we hebben een caravan die 60 kg op de kogel heeft mijn vraag is kan dit zonder problemen op de trekhaak van onze auto.
heeft er iemand ervaring met zo,n trekhaak?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Henk V. antwoordt op 18 March 2006 om 20:12:

Wij hebben een afneembare trekhaak van het merk Bosal.
aan de binnenkant van de kofferklep zit een duidelijke sticker waarop max. kogeldruk 75 kg staat vermeld. Bovendien zit er een typeplaatje in de buurt van de stekkerdoos.
Volgens mij is dit verplicht.


Robbert antwoordt op 18 March 2006 om 20:15:

Volgens de technische gegevens van uw auto op www.autoweek.nl is de maximale kogeldruk van een meriva 50 kg. Das niet zoveel, vraag eens aan de dealer, een (kleine) 60 kg zou toch ook moeten kunnen ?


dj antwoordt op 18 March 2006 om 20:48:

Niet boven de toegestane kogeldruk gaan, Dit strafbaar en krijg je dus een bekeuring voor. Kogeldruk is makkelijk aan te passen door spullen van voor naar achter of van naar voor te verplaatsen.

Probeer het eens met 50 kg kan goed zijn dat je caravan toch nog als een huis op de weg licht. Denk daarbij aan dat je je caravan niet overlaadt en de zware spullen zo dicht mogelijk bij de bodem plaatst.


Bert antwoordt op 19 March 2006 om 00:46:

Als het een goedgekeurde trekhaak is zal hij een typeplaatje hebben met daarop de gegevens die de haak mag hebben. Geen typeplaatje, dan alleen een fietsendrager. Bepalend is echter altijd wat de autofabrikant opgeeft, resp. wat er in het register van de RDW staat.


Andreas antwoordt op 19 March 2006 om 09:21:

Bert, bij deze betrap ik jouw een keer ( sorry ).
De vraag en reacties gaan over de kogeldruk en niet over het trekgewicht.
En heer/ mevrouw A.Dictus; op het typeplaatje van de trekhaak staat het enige juiste antwoord op uw vraag ( een sticker in de auto en andere gegevens zijn niet bepalend ).


A. Dictus antwoordt op 19 March 2006 om 13:47:

mijn vraag was mischien niet helemaal duidelijk wij trekken al vanaf 1980 met een caravan we hebben altijd een ascona of vectra gehad en een kleine knauss caravan nu hebben we een Opel Meriva en Elddis Avante 362 caravan op de opel meriva zit een trekhaak die je moet afkoppelen de knauss had niet zoveel kogeldruk maar deze Elddis heeft wel 60 kg kogeldruk de trekkracht is perfect van de combinatie we konden als we wilde makkelijk 110 km per uur rijden Met de Eldis is de trekkracht hetzelfde alleen deze weegt zwaarder op de kogeldoor een boiler en boord accu
de vraag was heeft er iemand ervaring met een iets hogere kogeldruk


dj antwoordt op 19 March 2006 om 16:54:

Je hebt ook een antwoord van mij gehad. De kolgeldruk is makkelijk aan te passen door spullen van voor naar achter of andersom te verplaatsen. De max kogeldruk is niet heilig hoor mischien ligt de caravan met 10 kg minder net zo goed op de weg maar dat kun je gewoon uitproberen. Zware spullen op de vloer boven de wielen en niet overbeladen dan kan het bijna niet mis gaan, ook niet met 10 kg minder kogeldruk.


dj antwoordt op 19 March 2006 om 16:56:

Even vergeten te vertellen, Een hogere kogeldruk dan de autoleverancier voorschrijft is strafbaar en je wordt er dus voor bekeurt.


A Dictus antwoordt op 19 March 2006 om 18:14:

Bedankt voor jullie antwoorden en ideen, maar we kiezen toch voor onze veiligheid, en van de mede weggebruikers en gaan voor een nieuwe auto met een vaste trekhaak die voldoende kogeldruk kan hebben


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 20 March 2006 om 12:47:

Er is geen verschil tussen een vaste of afneembare trekhaak in stevigheid en ook voor de kogeldruk maakt het niets uit.


Freek antwoordt op 31 March 2006 om 19:20:

Wat is nu het probleem ?
Kogeldruk is de druk direct op de kogel, ook afhankelijk van de druk welke onder de haak van de aanhanger mag. De laagste dient aangehouden te worden.
Qua trekgewicht heeft het een niets met het ander te maken, alleen door je belading van voor naar achteren, of andersom, te verplaatsen kan je de kogeldruk aanpassen.
Uiteraard dient dan nog steeds de beladingsstrategie aangehouden te worden; zwaar laag en plat en, zo mogelijk, rond de as.
Om hiervoor een andere auto aan te schaffen gaat wel wat ver als 'ie alles met gemak trekt !!

Groeten

Freek


JAN w. antwoordt op 31 March 2006 om 19:49:

Ik heb een Meriva 1.6 -16 v en een afneembare trekhaakkogel.
Ik trek er een caravan met een opbouwlengte van 5 meter en
een gewicht inclusief belading 1100 kg mee. Meet altijd vooraf
de kogeldruk. Deze is 65 kg. Daarmee rijdt ik naar Italie.
Auto en caravan hierbij goed in balans. Gebruik stabilator op de caravan. Geen verzwaarde veren op auto.Twee personen
aan boord. De auto rijdt zeer stabiel met deze kogeldruk en
hangt niet zwaar in de veren. Kruissnelheid 90 km per uur.


Paul antwoordt op 17 April 2006 om 17:06:

Ik heb eebn Opel Meriva,vorig jaar met caravan naar Zuid-Frankrijk.Kogeldruk 50 KG Gaat prima,de wegligging is O.K.


dijk antwoordt op 27 January 2014 om 16:14:

is er verschil in toegestane kogeldruk tussen een afneembare en een vaste trekhaak?


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 27 January 2014 om 16:16:

Nee, beide zijn even sterk en mogen gelijk belast worden.


Ben vd Vooeren antwoordt op 28 August 2019 om 08:39:

Ik rij n Outlander half hibride nu de vraag mij kogelvrij is 60 kilo en de boot met trailer is 1700 kilo is dat verantwoordt gr


Menno (Caravantrekker) antwoordt op 28 August 2019 om 08:49:

Lijkt me niet ideaal. Iets meer kogeldruk en een 200 kg lichtere trailer lijkt mij beter.



Reageer

Naam:

Email:

Reageer wel met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!



Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken (met een B-rijbewijs).

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

Laatste Blogs

Nieuwe caravans....

De modellen voor 2020 zijn gepresenteerd op de caravan-salon in Düsseldorf. Revolutionair nieuws is er niet maar het blijft leuk om op een beurs weg te dromen bij mooie nieuwe kampeerspullen voor de komende vakantie.

Trekkrachtrapport

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde trekkrachtrapport uit zo'n 30 pagina's met informatie bestaat.

Parkeren

Stoppen langs de (snel)weg kan een probleem zijn. Veel grote plaatsen worden bezet door vrachtwagens die hun verplichte rust nemen. Waar kunnen wij dan nog pauzeren?

© 2004-2019 Caravantrekker