Caravantrekker.nl

Koelkast op 12 volt

Ferry vraagt op 1 mei 2010:

Beste mensen,

Wie kan me helpen met deze brandende vraag :

Ik ben zojuist in het bezit gekomen van een Hobby caravan
met 13-polige stekker en gescheiden 12 Volt aansluitingen.
Het schijnt zo te zijn dat als ik de motor start de koelkast op 12 Volt draait, en bij contact uit de koelkast uitgaat.
Nou heb ik zelf de stekker van de caravan gewisseld van een Multicon in een Jaeger, om op mijn auto te kunnen aansluiten.
Maar .... het koelkast lampje blijft branden OOK met contact uit (stekker uiteraard nog wel verbonden met de auto).
Kennissen met caravan beweren dat het lampje ook met contact uit bij hen blijft branden.
Maar hoe weet je dan dat de koelkast ook daadwerkelijk aangaat wanneer de motor loopt ?

P.S. aan de auto-zijde is de aansluiting OK, dit heb ik pas nog
door laten meten bij de garage.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 1 mei 2010:

Maar hoe weet je dan dat de koelkast ook daadwerkelijk aangaat wanneer de motor loopt?

Door even naar het lampje te kijken als de motor loopt..... maar ik snap de vraag niet helemaal denk ik...
Begrijp ik het goed dat de koelkast continue aan blijft? Mogelijk zijn dan 9 en 10 omgedraaid.


Joop antwoordt op 1 mei 2010:

Ik heb zelf ook een 13 polige jaeger op de caravan zitten en de auto heb ik na montage van de trekhaak zelf maar aangesloten want men snapte het niet.
Je hebt dus inderdaad 2x een +12V in die stekker en 1 is er constant en de andere geschakeld en daar moet een realais tussen zitten want anders gaat het ook ergens mis (uitfikkend contactslot want die kan nooit 10A schakelen) Beter is overigens de sturing ergens anders weg te pakken van BV de dynamo, dan werkt het pas als de motor echt loopt en niet het contact aanstaat. Maar dat is voor velen nog lastiger.
Die geschakelde voedt de koelkast en het 12V lampje op de koelkast moet uitgaan als het contact uitgaat. Blijft het lampje banden dat werkt de schakeling niet of zoals eerder aangegeven zitten de 2 12V aansluitingen gedraaid.
Het makkelijkste is dus om even die 2 draden te wisselen. Geeft echter geen garantie ondat de meeste dealers dat relais nog wel eens "vergeten" gewoon om dat ze het niet begrijpen. Schema's mbt tot de juiste pennen zijn genoeg op internet te vinden, hier bijvoorbeeld: http://www.caravantrekker.nl/algemeen/stekkers.php

joop


Ferry antwoordt op 1 mei 2010:

Menno,

Bedankt dat je de moeite nam te reageren.
Wat ik eigenlijk wilde vragen is : Is het echt zo dat het lampje van de koelkast gevoed wordt door de continue 12 volt, en de koelkast zelf op de geschakelde 12 volt ?
Want als dat zo is, kun je aan het lampje niet meer zien of de
koelkast werkt of niet.



Ferry antwoordt op 1 mei 2010:

Joop,

Als ik mijn motor uit heb, kan ik de 12 volt in de gehele caravan gebruiken ( 12 v lampjes, toiletpompje, kraan etc., maar dus OOK blijft het koelkastlampje branden)
dus denk ik dan niet dat 9 en 10 verwisseld zijn.
Want dan zou bij motor uit niks meer werken, toch ?
Zit het probleem dan toch "dieper" ?

Misschien zit er dan toch niks anders op om de caravan te laten nakijken, want zo technisch ben ik helaas niet.



Caravantrekker (Menno) antwoordt op 2 mei 2010:

Over welk koelkast lampje hebben we het? De interieurverlichting van de koelkast of het (vaak) rode lampje dat de koelkast op 12V werkt?

De interieurverlichting van de koelkast is aangesloten op het gewone 12V boordnet van de caravan en doet het dus altijd.


Ferry antwoordt op 2 mei 2010:

Van: Menno
Datum: 02 May 2010 om 00:04

Over welk koelkast lampje hebben we het? De interieurverlichting van de koelkast of het (vaak) rode lampje dat de koelkast op 12V werkt?

De interieurverlichting van de koelkast is aangesloten op het gewone 12V boordnet van de caravan en doet het dus altijd.


Menno, sorry dat ik niet meteen aangaf dat het de interieurverlichting van de koelkast is (ik heb nl. geen brandende aan/uit knop op de koelkast zoals ik vroeger had).
Maar dat is het nou juist : ik kan dus nergens meer aan zien of de koelkast ECHT werkt, want de binnenverlichting doet het altijd.

Ferry


j.m antwoordt op 2 mei 2010:

ik zou zeggen zet de auto eens uit en alle lampjes in de caravan aan en zet dan de koelkast aan zie je de lampjes zwaker worden ?
start de auto zet alle lampjes in de caravan aan en zet dan de koelkast aan zie je de lampjes zwaker worden ?
zodra de lampjes iets zwaker worden staat de koelkast aan en doet hij het waarschijnlijk ook.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 2 mei 2010:

Klopt Ferry, je kan het niet (meer) zien.

Of de lampjes zwakker gaan branden is de vraag. De koelkast staat op een volledig gescheiden circuit.


antwoordt op 2 mei 2010:

Ferry,
Neem een 12V spanningzoeker of een lampje met een paar stukjes draad. Draai een koelkastrooster van de buitenwand en sluit het controlelampje aan op de 12v + en - en laat iemand anders het autocontact in/uitschakelen. Jij kunt dan aan de spanningzoeker/controlelampje de juiste werking controleren.
vrgr
JT®


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 2 mei 2010:

Dat kan, maar dan moet je wel even goed opletten dat je de spanning van de juiste draden meet. Van de Dometic (die ik heb) weet ik dat bovenop wat aansluitingen zitten waarbij de 12V boordstroom direct naast de 12V 'autostroom' zit. Hopelijk is dat die met de dikste draden 😉


antwoordt op 2 mei 2010:

even een kleine aanvulling:
als je in de toekomst steeds controle wilt houden over de juiste werking, ga dan naar een electroshop en koop een 12v led zet die op de juiste + en - (denk om de polariteit van de led) en je kunt door de gleuven van het koelkastrooster de juiste werking altijd controleren.
vrgr
JT®


Ferry antwoordt op 2 mei 2010:

Het wordt nu moeilijk iedereen persoonlijk te bedanken voor zijn reactie, dus bij deze voor iedereen : bedankt

Menno:
Volgens mij heb je gelijk voor wat betreft het zwakker
worden van de lampjes.
Ik had ook al van een kennis vernomen dat na het aanzetten van de koelkast de andere lampjes zwakker zouden worden, maar dat ging bij mij niet op.
Ik zag geen verandering, dus dacht ik eerst dat het een broodje aap verhaal was.

J.T. :
Ik hoop dat ik met jouw aanwijzing wat verder kan.
Ik zal proberen iemand te charteren met zo'n spanningzoeker.
BTW : moeten die draden dan "ontbloot" worden ?

P.S.: Misschien simpel van mij, maar waarom bouwen die
koelkast-fabrikanten niet gewoon een controle-lampje erop
van een euro net zoals vroeger ?

Met vr.groeten,

Ferry


Ferry antwoordt op 2 mei 2010:

Menno,

Ik heb inderdaad een Dometic met Electrolux onderdelen, of
een Electrolux met Dometic onderdelen ( ??).
Ben vandaag juist even wezen kijken naar die 12 volt draden in het bovenste rooster.
Ik zie daar 2 draden met gele stickers erop :
1 met : 12 V
1 met : Nur fur 12 V

Wat is dan wat ?

Groetjes,

Ferry


antwoordt op 2 mei 2010:

Ferry,
uiteraard moet je op een bloot stukje controleren, maar meestal zit er wel ergens een stekkerverbinding waarop je makkelijk kunt prikken.
een 12v spanningzoeker kost maar een paar euro en is altijd makkelijk , dus zelf aanschaffen.
En wil je ooit eens op een punt controleren waar toevallig geen bloot punt is, dan neem je 2 spelden en prik die op een paar cm van elkaar door de draden , je hebt dan geen noemenswaardige beschadiging maar kunt toch controleren.
Aan een 12v spanningzoeker zit vaak een draad met een zgn haaienbekje die je makkelijk op een bloot punt kunt vastzetten, de spanningzoeker zelf is soms een schroevendraaiertje (van een uiterst belabberde kwaliteit), dus als je daar een mooie vlijmscherpe punt aanmaakt met een vijl dan kun je daarmee eenvoudig door isolatie heen prikken.
succes met klussen
vrgr
JT®


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 2 mei 2010:

Pfff...weet niet. Heb je de installatiehandleiding? In de mijne staat dat rood/wit het element is die je moet hebben en zwart/violet voor het boordnet is.


WL antwoordt op 2 mei 2010:

Ik heb wel een lampje. Niettemin vroeg ik me toen ik de caravan net had af hoe effectief de koelkast was bij 12 V onderweg, met name hoe lang het duurde voordat hij koud werd. Er waren zo veel verhalen over mensen die de koelkast een nacht tevoren vast op 220V voorkoelen. Ik heb dus na een kwartier of een half uur rijden maar eens aan het element in het vriesvakje gevoeld. Dat was intussen ijskoud en de rest van de koelkast begon ook al behoorlijk af te koelen. Voor mij de bevestiging dat alles prima werkte.
Simpelweg onderweg voelen bij het eerste proefkamperen was voor mij dus de oplossing.


Michiel antwoordt op 2 mei 2010:

@Ferry:

"P.S. aan de auto-zijde is de aansluiting OK, dit heb ik pas nog door laten meten bij de garage."

Helaas gaat het nog wel eens fout bij de garage. Dat 13 polig materiaal is al meer dan 10 jaar wijd en zijd verbreid, maar sommigen hebben het nog steeds niet onder de knie. Niet alleen worden de geschakelde en niet geschakelde voeding wel eens verwisseld, ook worden de bijbehorende massas wel eens vergeten.

Je kunt er helaas niet voetstoots van uit gaan dat het aan de kant van de auto wel goed zit omdat de garage dat zegt. Je zult het zelf moeten nameten.

MV



Ferry antwoordt op 2 mei 2010:

Van: Menno
Datum: 02 May 2010 om 00:56

Pfff...weet niet. Heb je de installatiehandleiding? In de mijne staat dat rood/wit het element is die je moet hebben en zwart/violet voor het boordnet is.


Ik heb inderdaad hetzelfde kleuren-schema als jij, Menno.
Aan de achterzijde van de koelkast zie ik dan ook 3 zwarte draden naar buiten komen.
2 daarvan zijn voorzien van de gele sticker (1x=12V, 1x=nur fur 12V), de andere waarschijnlijk de 220V draad.
Het zal dus een kwestie worden van doormeten, zoals de meesten van jullie al voorstelden.

Bedankt voor alle reacties,

Ferry



Ferry antwoordt op 5 mei 2010:

Hallo beste mensen,

Ik wilde jullie bij deze even laten weten hoe het mij is vergaan met de 12 Volt situatie van mijn caravan koelkast.

Bij toeval kwam ik een goede kennis tegen van jaren terug, een electricien van beroep aan wie ik mijn situatie voorlegde.
Dit kleine probleempje was hem te min, en hij ging als een
wervelstorm tekeer in mijn caravan.

In nog geen 3 uurtjes tijd heeft hij mijn hele caravan onderhanden genomen :
1. Diode tussen mijn continue-stroom en de lader/omvormer
van de mover-accu geplaatst.
2. 12 volt voorziening vanaf de lader/omvormer van de mover-
accu gemaakt, die loopt dus niet meer via de caravan-
omvormer.
Het schijnt dat mijn lader/omvormer beter is dan de
omvormer van de caravan zelf.
3. Koelkastventilatoren gemonteerd op 12 volt, niet via
koelkastbedrading maar vanaf een centraaldoos.
Deze werkt met warmte-sensor.
Vlakbij de koelkast kan ik deze ook manueel bedienen, en
daarop heeft hij een extra led-je gemonteerd om te zien
of de koelkast werkt bij geschakelde stroom vanaf de auto
dit voor mijn gemoedsrust.
4. 12 Volt aansluiting (sigaretten-aansteker) gemaakt, ook via
een centraaldoos. Lekker voor tijdens de reis onderweg.

Wat er nu gebeurt is dit :

A. Auto-stekker erop :
- Koelkast werkt bij draaiende automotor, en het extra
led-je voor op de koelkast brandt.
- Ook wordt de mover-accu iets bij geladen (niet veel,
maar alles is meegenomen)
Bij contact uit : geen stroom meer vanaf de auto, de mover
accu neemt het over, behalve natuurlijk de koelkast.
B. Auto-stekker eruit :
- Het gehele 12 volt circuit (behalve de koelkast) wordt
door de mover-accu verzorgd.
- Koelkast is UIT, die krijgt geen stroom meer.
C. Stroom 220 volt via de paal :
- Alles op 220 volt werkt via de caravan-schakelkast
- Alles op 12 volt werkt ook via de caravan-schakelkast
- Mover-accu wordt opgeladen
- Bij stroom-uitval : automatische overschakeling op
12 volt volgens situatie B

Het duizelt mij nog allemaal, dus ik hoop dat ik het goed
verwoord heb allemaal (volgens hem gebruik ik ook verkeerde
termen voor bepaalde apparaten, maar goed).
Volgens zijn zeggen heeft hij alles beter afgezekerd, en alles
schakelt zo snel over dat je het niet eens merkt dat er b.v.
stroom-uitval zou zijn.(behalve dat mijn bier warm wordt natuurlijk, want de koelkast doet dan niks meer).

Ik ben hier zo blij mee als een klein kind, en dat wilde ik even kwijt.
Moet volgens mij bij de dealer een flinke duit kosten om
zoiets aan te leggen.

Kosten voor dit alles voor mij was 50 euro aan materiaal, en een avondje stappen (kan ik mezelf ook nog een paar rondjes geven).

Allemaal nog vreselijk bedankt voor jullie reacties, en ik wens
jullie nog veel prettige (caravan)vakantie-dagen.

Ferry





Caravantrekker (Menno) antwoordt op 5 mei 2010:

Mooi Ferry. Gelukkig zijn er caravans die het standaard allemaal zo hebben...


Andreas-NL antwoordt op 5 mei 2010:

@Ferry: Heerlijk zeg, zo'n techneut in je kennissenkring, en één die ook nog verstand van caravans heeft.
Mag ook een keer bij mij langs komen, vooral om het 12V circuit v/d moveraccu etc. anders aan te sluiten. Ga ik evtl. óók nog mee stappen.😉


antwoordt op 6 mei 2010:

@Ferry,
Prachtig dat alles zo goed in orde is gekomen. Bedankt voor de info en veel vakantieplezier toegewenst.

@Menno,
Nou ga je toch niet die MKC van jou op lopen hemelen hè 😉

vrgr
JT®


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker