Caravantrekker.nl

Fiat Punto Evo - 1.3 MultiJet

Rob Willemsen vraagt op 16 mei 2011:

In feite is de vraag al eerder gesteld en beantwoord, nl hoe goed kan een Fiat Punto Evo - 1.3 MultiJet 85pk diesel om een caravan van ca. 1000 kg trekken. Ik bezit deze auto en een Beyerland Sprinter 390D van 1999. Deze mag max. 1000 kg zijn. En omdat de Fiat max 1000 kg mag trekken, heb ik vorig najaar deze auto gekocht, mede op basis van BMP vrij en geen wegenbel. Mijn enige probleem is het juiste gewicht op basis van 75%. Je moet dan op zo'n ruim 1300 kg uitkomen. De ervaring van Rob Janssen is zeer positief, maar ik kan uit zijn verslag niet de belading van zijn auto halen, hoeveel personen, etc.
Wij gaan met ons 2-en en de auto weegt en weegt ca 1050 kg. Dus daar moet nog zo'n kleine 300 kg bij. 2 personen 150 kg, maar dan? Nog ruim 100 kg aan bagage.
Alle tips zijn welkom.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Fr@ns antwoordt op 16 mei 2011:

Bij de caravan zo ver mogelijk onder de MTM blijven scheelt ook een boel 😉


Mon!que antwoordt op 16 mei 2011:

Alle zware spullen in de auto:
- voortent
- haringen
- hamer
- voortenttapijt
- extra koelkastje
- flessen en blikjes
- reservewiel van de caravan


John antwoordt op 16 mei 2011:

Van: Mon!que Datum: 16 May 2011 om 10:43
Alle zware spullen in de auto:
- haringen
- hamer

Ja dit zet zoden aan de dijk 😉


Mon!que antwoordt op 16 mei 2011:

Ons zakje met stalen haringen en de klauwhamer vind ik vrij zwaar aanvoelen. Maar dat kan aan mij liggen 😉

Ook nog zwaar (volgens mij dan, maar dat is natuurlijk persoonlijk) is de 30meter stroomkabel met eurostekkers. En die pas opgerold mooi in de velg van het reserve wiel.


Andreas-NL antwoordt op 16 mei 2011:

Zo was ook mijn eerste gedachte Monique. Ik gebruik óók stalen haringen plus de nodige dikke 10-duimers en totaal loopt het tegen de 4 kg, excl. de klauwhamer en als je dat weg laat uit de caravan en in de auto legt,kan je in feite het gewicht verdubbelen als winst. Van een vorig draadje moet John nog weten dat jouw caravan een grote is: 8m/1700 kg en misschien heeft John maar een kleintje 😉 en gebruikt ie óók nog die kunststof pennen.. En behalve de soms zware stroomkabel zijn er nog vele ogenschijnlijk onbelangrijke zaken die een prima plek op de autovloer vinden en zo helpen de gewichtverhouding te verbeteren. Eigenlijk moet je alles eens nalopen met een personen- en keukenweegschaal en dan een totaaltelling maken..


Fr@ns antwoordt op 16 mei 2011:

Voor dat ik alles naar de auto ging verkassen zou ik me eerst eens afvragen of al dat gerei wel bijdraagt aan het caravanplezier. Zonder tent, voortenttapijt, een extra koelkastje, flessen en blikjes die je overal kunt krijgen, hooguit een luifeltje mee in de kofferbak, weegt die Beyerland misschien amper 900kg en reis je bij 2-persoons bezetting zonder afgeladen auto, met een keurige 75% combi en met een hoop reserve.


John antwoordt op 16 mei 2011:

John heeft voor iedere ondergrond verschillende haringen. Nu gebruik ik alleen een luifel dus vallen de aantallen wel weer mee, en uiteraard liggen ze met de bekende klauwhamer gewoon in de disselkast. Zo ook de haspel met de verschillende verloopstukken qua stekker.

Wat ik probeer aan te geven is het feit dat men erg pietleutig moet zijn om die 4 á 5 kilo aan ijzer in de auto te stouwen. Gerichter kijken naar wat men teveel meeneemt zet meer zoden aan de dijk 😉


Bert.s antwoordt op 16 mei 2011:

5 kilo verplaatsen van caravan naar auto is wel een verschil van 10 kg


Joost antwoordt op 16 mei 2011:

Zoveel mogelijk in de auto doen is natuurlijk wel het beste, maar je hebt je caravan mee dus daar mag ook best wat in en deze mag gewoon beladen worden tot 1000kg. Ik moet er niet aan denken om alles achter in de auto te gooien en dat er in de caravan bijna niets zit....De auto mag 1000kg trekken en probeer inderdaad zoveel mogelijk in de auto te doen, maar lukt dat niet doe het gewoon lekker in de caravan, totaal geen probleem...daarvoor heb je natuurlijk ook een caravan. Mijn voortent, luifel, reservewiel, kleren, skottelbraai, bbq, stoelen en tafels heb ik allemaal in de caravan die max 1200kg mag wegen. Mijn auto mag max. 1200kg trekken en het gaat prima, in de auto hebben wij de koelboks, gereedschap en elektriciteitskabels...verder niet veel meer.


John antwoordt op 16 mei 2011:

Niet helemaal. Het gewicht zal toch de berg op moeten en qua MTM maakt het geen enkel verschil. Het risico van een overbeladen auto word ook groter.
Gek toch dat veel mensen wel weten wat de caravan mag 'hebben' terwijl de auto als pakezel word beladen.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 16 mei 2011:

Zoveel mogelijk zwaars in de auto, direct achter de voorstoelen als je maar met 2 personen bent, is absoluut het beste. Ook al zijn het de hamer, haringen snoer etc.
De caravan zo weinig mogelijk beladen is ook aan te raden. Een caravan van 900 kg rijdt absoluut lekkerder dan dezelfde caravan die 1000 kg weegt!
En over overbelading van de auto zou ik me heel wat minder zorgen maken dan het beladen van een caravan.


Jan antwoordt op 16 mei 2011:

Joost:"De auto mag 1000kg trekken en probeer inderdaad zoveel mogelijk in de auto te doen, ....de caravan die max 1200kg mag wegen. Mijn auto mag max. 1200kg trekken en het gaat prima,...

Mag die nou 1000 of 1200kg trekken?
Maar misschien belangrijker nog, WEET je eigenlijk wel wat je caravan rijklaar weegt? 😉


Joost antwoordt op 17 mei 2011:

Ja een beetje onduidelijk geschreven. Maar ik bedoel Rob heeft een auto die 1000kg mag trekken en een caravan die 1000kg mag wegen en ik heb een auto die 1200kg mag trekken en een caravan die max. 1200kg mag wegen.


Koen antwoordt op 17 mei 2011:

Rob Willemsen zijn auto weegt zo'n 1050 kg = leeggewicht (volgens deze site bij Berekeningen).
Rijklaargewicht = 1050 kg + volle brandstoftank, trekhaak, opties en accesoires, enz. Zo kom je al aan (minstens) 1100 kg.
Tel daarbij de inzittenden bij (2x 75kg)= 1250 kg (of je de chauffeur nu bij rijklaargewicht zou bij tellen, maakt niet uit : komt op hetzelfde neer).
Nog 50 kg te gaan om die 75% te halen.
Kogeldruk er bij tellen ?
Of toch die hamer en haringen en voortent of luifel ?
Koelbox voor onderweg ?
Maar : is die 75% regel niet een beetje te hard een fetisj aan het worden ? Mag 76 à 78% ook ?


Fr@ns antwoordt op 17 mei 2011:

Mag 76 à 78% ook ?
Topic starter streeft naar 75% en zal niet wakker liggen van 76 als dat onvermijdelijk zou zijn of zou - afh. van reisplan - mogelijk zelfs 80% kunnen accepteren. Maar wanneer 70% binnen bereik ligt, ben je n.m.m. verkeerd bezig door te focussen op die maximaal beladen caravan.

Kogeldruk behoort tot de getrokken massa en mag voor de gewichtverhouding dus nooit bij de trekauto worden gerekend.


Rob Willemsen antwoordt op 18 mei 2011:

Allereerst bedankt voor de tips.
Ik vond hierbij 2 zeer nuttige waar ik zelf niet aangedacht had.
Die 1050 kg is inderdaad het ledig gewicht, dus incl brandstof, trekhaak sowieso al zwaarder, niet aangedacht!
En ook dat ieder voorwerp, dat van caravan naar de auto gaat dubbel telt, dus 5 kg verplaatsen geeft 10 kg winst!
Alleen dat van die kogeldruk begrijp ik nog niet, al vaker wat over gelezen, wat moet ik met die 50 kg doen in de berekening?


Koen antwoordt op 18 mei 2011:

""En ook dat ieder voorwerp, dat van caravan naar de auto gaat dubbel telt, dus 5 kg verplaatsen geeft 10 kg winst!""
Tenzij je de caravan tot zijn 1000 kg gaat beladen.
Indien je inderdaad enkel spullen uit de caravan haalt, en de caravan dus minder dan 1000 kg gaat wegen, heb je die 'dubbele' winst.
Maar dan kom je ook al sneller aan de gewenste 75% !
Auto : 1275 Caravan : 956 = 75%

Dat van die kogeldruk : ik heb het enkel als mogelijkheid gegeven, maar levert altijd discussiestof op. Hoort het 'gewicht' bij de auto of bij de caravan ?
Bij weging (door politie) wordt zelden afgekoppeld en kan je "meer" laden in de caravan dan zijn MTM. Zo rekenen sommigen toch. (ikzelf hou me liever aan de MTM afgekoppeld gewogen)

""Kogeldruk behoort tot de getrokken massa en mag voor de gewichtverhouding dus nooit bij de trekauto worden gerekend""
En dat wist ik dus niet.
Maar is het echt zo ? Wordt het zo in de berekeningen meegenomen ?


Fr@ns antwoordt op 18 mei 2011:

Het theoretisch verhaal is feitelijk zo: de massa van de (beladen) caravan veroorzaakt onder invloed van de zwaartekracht een gewicht dat verdeeld wordt over de twee wielen en de koppeling. De “kogeldruk” is het gewicht dat de koppeling uitoefent op de kogel.

Als we spreken over de gewichtverhouding caravan/auto bedoelen we feitelijk de massaverhouding, want massa veroorzaakt meer krachten dan alleen gewicht. Het zal duidelijk zijn dat de kogeldruk daarom geheel bij het caravan’gewicht’ moet worden ondergebracht in de berekening van de massaverhouding.
Wanneer je bij het wegen van de caravan de kogeldruk niet meetelt, belazer je feitelijk jezelf als je een reëel beeld wenst van het verhouding % caravan/trekauto dat als indicatie dient voor de rijeigenschappen.


Tijs antwoordt op 18 mei 2011:

Fr@ans: mee eens dat die kogeldruk bij het caravangewicht moet worden meegenomen. Als ik onze (enkelas) caravan weeg dan is dat onder de beide wielen én onder de koppeling: die drie samen geven mijn totaal.

Maar, je moet die kogeldruk naar mijn mening OOK meenemen in je calcaulatie van het autogewicht. Die 50-75 kg drukt namelijk OOK gewoon achter op je auto, met hetzelfde effect als zou je 50 kg aan voortent helemaal achter in de auto leggen.


Fr@ns antwoordt op 18 mei 2011:

Correct Tijs, wanneer het gaat om de beladingsreserve van de auto dient daarin zoals je stelt de kogeldruk te zijn gecalculeerd. Als het gaat om de reserve in de asbelasting van de caravan hoef je de kogeldruk niet mee te tellen.
Hiermee kom je op de vraag: waarom moet de kogeldruk dan ineens wel ‘naar de caravan’ bij het bepalen van de gewichtverhouding. Dat komt omdat er een verwarring wordt opgeroepen door de kreet ‘gewichtverhouding’, waartoe je gewichten meet met een weegschaal in relatie tot de buitenwereld, dus onder de wielen en niet in onderlinge beïnvloeding; hier gaat de verhouding de mist in.

Veel beter zou het zijn alleen nog over ‘massaverhouding’ te spreken omdat massa enerzijds bepalend is voor het gemeten gewicht (bij alle 6 de wielen - het treingewicht dus) of de gemeten kogel’druk’, maar anderzijds ook bepalend is voor allerlei traagheidskrachten bij remmen, accelereren en bochten rijden, voor giermomenten, slingergedrag etc. Massaverhouding is daarom voor het beoordelen van een combinatie relevanter dan gewichtverhouding.

In het voorbeeld van TS moet je daarom het gewicht onder de wielen meten en kogeldruk daarbij optellen en kom je bijvoorbeeld op 425+450+50=925kg (is tevens de getrokken massa). Dit breng je in verhouding met het beladen sologewicht (tevens massa) van de trekauto.


Tijs antwoordt op 18 mei 2011:

Ik blijf hem lastig vinden. Op die manier houd je in de totale massa maar 1 keer die 50 kg kogeldruk. Maar je hebt in jouw voorbeeld zowel te maken met die 925 kg die je trekt (of die jou duwt) als met die 50 kg kogeldruk die "in je kofferbak" ligt.


Koen antwoordt op 18 mei 2011:

""Als we spreken over de gewichtverhouding caravan/auto bedoelen we feitelijk de massaverhouding, want massa veroorzaakt meer krachten dan alleen gewicht. Het zal duidelijk zijn dat de kogeldruk daarom geheel bij het caravan’gewicht’ moet worden ondergebracht in de berekening van de massaverhouding. ""

OK, duidelijk !


Fr@ns antwoordt op 18 mei 2011:

Misschien is een voorbeeld wel het meest duidelijk:
Caravan heeft een beladen massa van 925kg. Het gewicht van de caravan is 925kg** Hiervan rust 875kg(f) op de weg en 50kg(f) op de kogel.
De asbelasting is 875kg(f) (afh. van definitie evt. minus het onafgeveerde gewicht)
De kogeldruk is 50kg(f)
(**gewicht is een kracht, moet eigenlijk worden uitgedrukt in kgf of N)

De auto heeft solo een beladen massa van 1275kg. Het gewicht van de auto is 1275 kg(f).
Beladen met caravan is de asbelasting (twee assen) een optelsom van beladen massa en kogeldruk, dus 1325kg(f) Dit laatste is gewicht op de wielen bij een beladen combinatie; 50kg(f) van het caravangewicht wordt gedragen door de auto.
De verdeling van de massa over de assen is een kwestie van belading (tent achter de voorstoelen of net voor de kogel maakt een hoop verschil).

Tot zover de gewichtverdeling over auto-assen en caravan-as. In procenten zou dat zijn 875/1325=66%.
De beladen caravanmassa (975kg) wordt in zijn geheel getrokken door de auto met massa van 1275kg. De massaverhouding achter/vóór de kogel is 925/1275=72,5%

Door het door elkaar schudden van massa en gewicht wordt het een janboel; vandaar mijn oproep om alleen te praten over massaverhouding.


Andreas-NL antwoordt op 18 mei 2011:

@Fr@ns: . . ."vandaar mijn oproep om alleen te praten over massaverhouding".
Kunnen we het niet nòg simpeler houden, Fr@ns en het gewoon over kilo's (kg) hebben? De cijfertjes blijven tòch hetzelfde.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 18 mei 2011:

Mij maakt het allemaal niets uit.... maar hier op de website rekenen we de kogeldruk voor de gewichtsverhouding niet tot de auto maar bij de caravan. Zouden we dat wel doen dan moeten we de norm aanpassen wanneer het 'veilig' is 😉

Overigens rekenen bij de slinger en veiligheidsindex de kogeldruk wel tot de auto. De politie doet dat ook veelal als het gaat om het bepalen van de gewichten.


Fr@ns antwoordt op 18 mei 2011:

@Andreas-NL: wat mij betreft hebben we het altijd gewoon over kilo’s en schrijven kg, zoals ik ook altijd heb gedaan. Dit is echter wel een van oorzaken van de doorlopende verwarring over wel of niet kogeldruk meenenen.
Praat je over massa en denk je in kg, dan speelt kogeldruk geen rol; praat je over gewicht en denk je in krachten, dan kun je het ook over kogeldruk hebben 😉
@Menno: zoals jullie het op de website doen met de gewichtverhouding is het correct, zolang je de gewichten maar beschouwd alsof de caravan was afgekoppeld; in aangekoppelde toestand krijg je vragen zoals terecht door o.a. Tijs werden opgehoest.
Dat de veiligheidsindex door de kogeldruk wordt beïnvloed is evident. Om de kogeldruk tot de auto te rekenen omdat de politie het doet is geen valide reden; het kan wel heel praktisch zijn om spraakverwarring te vermijden en dat is soms handiger dan de strijd aangaan over mechanica 😉


Rob Willemsen antwoordt op 21 mei 2011:

Wat een boeiende discussie over de kogeldruk.
En kan het nog deels volgen al wordt het wel heel technisch.
Ik wil het graag relateren aan de op de site uit te voeren Trekkrachtberekening.
Je selecteert je auto en je caravan en vervolgens komt er een scherm om zelf gewichten in te vullen.
Deels neem ik dan de gewichten over zoals de op beide kentekens staan. Hierbij weet ik dus niet of het gewicht op caravan kenteken incl of excl kogeldruk is.
De belading van auto en caravan is natte vingerwerk voor mij. Bij belading caravan neem ik voor het gemak ook maar die van het kenteken over waardoor er max 1000 kg ontstaat.
De auto zet ik op 1045 kg ledig(ik zie dan rijklaar 1130kg) + 250 kg belading. Bij een kogeldruk van 60 kg komt er dan 77% met 2,5 groene ster. Bij 200 kg in de auto geeft de berekening 80% en 2,5 groene ster. Hevel ik 50kg over van caravan naar auto, dan 73%.
Samengevat, het wordt vooraf aan inpakken vooral wegen.
En wellicht moet ik zo'n caravanweger aanschaffen.


Tijs antwoordt op 21 mei 2011:

@Rob: het is inderdaad even werk de eerste keer dat wegen van je spullen, maar het geeft wel een goed (confronterend 😉)beeld van wat je allemaal die caravan in sleept.

Zo'n weger helpt, als je rustig er over heen rijdt en een goede ondergrond hebt. Zie daarvoor vooral de discussies die op dit forum zijn gevoerd: bij ons werkt hij goed. Geeft ook een goed beeld van verhouding links/rechts. gebruik je die weger van bijv. Reich dan zul je zien dat hij om 3 weegpunten vraagt: linkerwiel, rechterwiel en neuswiel.


Bert antwoordt op 22 mei 2011:

Hierbij weet ik dus niet of het gewicht op caravan kenteken incl of excl kogeldruk is.

Wat weegt je caravan los van de auto? Precies! je caravangewicht kun je meten door te wegen op de drie punten door het geheel te plaatsen op een weegbrug. Weeg je via een Reich weger zul je die drie zaken bij elkaar op moeten tellen.


Koen antwoordt op 22 mei 2011:

"""Weeg je via een Reich weger zul je die drie zaken bij elkaar op moeten tellen."""

Oh, maar dat doet die weger vanzelf 😉 : gewoon op het knopje 'Totaal' drukken... 😉


Rob Janssen antwoordt op 24 mei 2011:

Beste Rob,
wat mij betreft hoef je niet zo te tobben. Jouw Beyerland is praktisch identiek aan mijn Delta. De combinatie ligt als een blok op de weg en wij zijn ook met zijn tweetjes onderweg. Ik had de achterbank geklapt en heb bijvoorbeeld wel de vrij zware tafel in de auto mijn gereedschapskist snoeren,stoelen,extra butagazfles maar niet overdreven. Niets aan de hand. Ik heb echter geen zware voortent (10,6 kg)en neem (ondanks de fietsendrager achterop) geen fietsen mee. Als je er erg mee zit zou ik eventueel de voortent in de auto leggen. Die dingen wegen dieplood. Houdt je aan het maximaal gewicht van zowel caravan als auto. Controleer de bandenspanning van de auto en caravan voor je op weg gaat. Controleer bij elke stop ook of de banden niet te warm worden (even voelen aan de banden)dan gaat je niets overkomen buiten een fijne vakantie met een prima trekauto en caravancombinatie. Ik ben nog steeds heel erg in mijn sas met de Multijet als caravantrekker. groet, Rob Jansen


Theunissen antwoordt op 19 juli 2011:

@ Rob Willemsen,

Weegt uw Punto Evo 1.3 Multijet 85pk 5 deurs niet wat meer? Die van mij weegt 1120 kilo (leeggewicht) rijklaar 1220, allemaal volgens de RDW. Als je er dan met twee personen in zit en nog wat spullen erin doet, kom je al vrij makkelijk aan de 1300 kg.

Het gewicht van de Punto Evo op caravantrekker.nl en autoweek.nl klopt m.i. niet. In veel rekenprogramma's staat het gewicht verkeerd en ook verzekeringsmaatschappijen begrijpen het verschil niet tussen de Grande Punto en de Punto Evo. De Punto Evo is wat zwaarder/steviger. (Denk dat daardoor het verwarring over het gewicht komt.)

Ik ben zelf anderhalve week geleden met een Punto Evo 1.3 Multijet (van 1120 kg leeg dus) en een Avento 385 TL (leeg 712 kg) naar Brabant gereden en dat ging prima. (Alles licht beladen voor/met twee personen, het was maar een weekendje).

Ik heb weinig ervaring met caravanrijden, maar het viel me op hoe makkelijk alles op gang kwam, ook op gras op de camping. Stabiliteit bij hogere snelheden was prima, beter dan met mijn Volvo S40 (benzine 1996 en een iets grotere caravan). In augustus gaan we een langere reis maken en dan komt er een uitgebreidere review. Ook de stabiliteit was prima in orde (wel met stabilisator).

Kortom, qua gewicht (en stabiliteit) komt het denk ik wel goed. De Punto Evo weegt wat meer dan u denkt (en meer dan de Grande Punto 1.3 multijet) en met de tips hier op het forum gaat het helemaal goedkomen.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker