Caravantrekker.nl

Schokdempers

Cor vraagt op 8 juni 2011:

Wanneer schok-, dempers/brekers (preventief) te vervangen?

Ik heb eeb hobby 450 uit 2002. Ik weet niet of de schok-, dempers/brekers ooit vervangen zijn en of dit nu zo moeten.

Staat er een ouderdom in jaren om "preventief" te vervangen?
De kosten vindt ik meevallen en vervangen kan ik zelf.

vr. gr. Cor.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Jan& antwoordt op 8 juni 2011:

Hier op dit forum zijn echt geen vaklui die op afstand kunnen beoordelen of de dempers nog goed zijn. Het is verstandig om bij een caravandealer langs te gaan om de dempers na te laten kijken.

Merk je iets bijzonders aan je caravan?


Wilem antwoordt op 8 juni 2011:

Cor,

Haal ze dan gewoon onder je caravan vandaan en test en vergelijk ze.

Als ze goed werken kunnen ze er weer onder.


Jan antwoordt op 8 juni 2011:

En hoe kom je er achter of ze goed werken Wilem?


Cor antwoordt op 8 juni 2011:

Mijn vraag is gewoon of men ervaring heeft met preventief vervangen, d.w.z. vervangen VOORDAT ze kapot of defect zijn.

dus vervangen na "X" jaar om problemen voor te zijn.
want voor de kosten van twee dempers hoef je het niet te laten denk ik na ong. 10 jaar. (mits het de eerste dempers zijn, maar dat weet ik dus niet).

Naar mijn idee zijn ze v.w.b. kosten afgeschreven na 10 jaar, dan kan preventief vervangen een hoop ellende besparen denk ik dan.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 8 juni 2011:

Schokdempers zijn niet het meest essentiële onderdeel op een caravan. Preventief vervangen lijkt me dan ook wat overbodig.


Theo Gerrits antwoordt op 9 juni 2011:

Controle van de goede werking van schokdempers is een moeilijk onderwerp. Er is testapparatuur, valbank (voor auto's) en solitaire meetopstellingen, maar bijna niemand is in het bezit daarvan. Belangrijkste blijft de visuele controle. Is de demper droog of besmeurd met olie, zitten er beschadigingen of deuken in de behuizing. Wat is de slijtage patroon van het loopvlak van de band, (stuiterend wiel)Het enkel in- en uitduwen van een schokdemper, na demontage, geeft weinig informatie, omdat ook de snelheid van de beweging belangrijk is. Normaal gesproken kunnen de dempers vele duizenden kilometers hun werk doen. Voor sommige veersystemen is een demper van ondergeschikt belang. zie de wettelijke bepaling en de controle wijze hieronder.

Artikel 5.12.28 Regeling voertuigen
Aanhangwagens die zijn voorzien van gasvering, en aanhangwagens met een toegestane maximummassa van ten hoogste 3.500 kg, die zijn voorzien van schroefveren, moeten zijn voorzien van deugdelijk bevestigde en goedwerkende schokdempers.

Wijze van keuren:
Visuele controle, terwijl de aanhangwagen zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt, Een aanhangwagen met een toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg wordt zo mogelijk enkele malen ingeveerd.

De laatse zinsnede van de wijze van keuren geeft aan hoe krakkemikkig de controle mogelijkheid is. Kun je je voorstellen dat je een caravan van 1500 kg een paar keer inveerd, ik niet.
Een caravan plaatsen op een valbank lijkt me ook geen optie, tenzij je een doorgebogen of gebroken chassis wilt!

Theo G


Fr@ns antwoordt op 9 juni 2011:

Artikel 5.12.28 Regeling voertuigen zoals vermeld geeft geen uitsluitsel over rubbervering en staaltorsievering. die beide toegepast worden op caravans.
De eigendemping van rubber is zodanig dat schokbrekers hier niet kritisch zijn, maar staaltorsie moet aan dezelfde dempingseis worden onderworpen als schroefvering. Waar staat dat in de regelgeving?


Theo gerrits antwoordt op 9 juni 2011:

Frans
Dat staat niet in de wettelijke tekst!
Ik weet dat alle caravans met staaltorsievering schokdempers hebben, maar in de wetgeving staat schroefveren. Als ze er niet op zitten is dat niet strafbaar, maar er zit een addertje onder het gras.
Indien de aanhangwagen is voorzien van schokdempers dan moeten deze deugdelijk zijn bevestigd en goed werken.

artikel 5.12.28 lid 4
4.Schokdempers van aanhangwagens moeten deugdelijk zijn bevestigd en moeten goed werken.

De rubbergeveerde assen behoeven niet te zijn voorzien, maar als ze schokdempers hebben moeten deze ook voldoen aan lid 4 van 5.12.28

Theo G


Fr@ns antwoordt op 9 juni 2011:

Theo, duidelijk. dank je


Koen antwoordt op 10 juni 2011:

Wat is een 'valbank' ?

Cor : indien je dicht bij België woont, kan je naar een Belgisch keuringsstation rijden en op de trilplaten je schokdempers laten testen (kost enkele €'s).


Theo Gerrits antwoordt op 10 juni 2011:

Koen

Ik noem het een valbank, omdat de auto as zo'n 40 cm omhoog wordt gebracht en daarna wordt de bank ontgrendelt zodat de auto naar beneden valt. Voor en achteras worden apart getest. Er wordt tijdens de van gemeten en er kan een print gemaakt worden van de uitslag van de test.
Google even op schokdemper testbank en je vind de verschillende manieren van testen

Theo G


marco antwoordt op 14 augustus 2012:

Dag lezers,
Van mjn hobby 460 uit 2002 zijn alle twee de schrokbrekers stuk gegaan op weg naar spanje.
Bij 1 was de olie uit de schrokbreker en de ander was denk als gevolg op het dunste plek afgebroken.
Heb ze in spanje vervangen wat maar 27 euro per stuk is, dus preventief vervangen is wel slim maar de vraag is wanneer?
Ik gebruik de caravan 1 keer per jaar en deze heeft in 2010 een beurt en een focwa keuring gehad.

Gr. Marco


MvO antwoordt op 14 augustus 2012:

Demonteer de schokbrekers. Veerdempers zou trouwens een betere benaming zijn.
Druk ze helemaal in. Hang de schokbreker met het bovenste bevestiginggat aan een haak. Hang aan het onderste gat een gewicht van bv. 10 a 15 kg.
Neem de tijd op die nodig is om helemaal uit te zakken, dit mag niet snel gaan. Herhaal dit bij de andere schokbreker.
Zet nu de uitgetrokken schokbreker ondersteboven en plaats het gewicht erop. Neem weer de tijd op. Herhalen met de andere. Als de tijden onderling niet veel afwijken kun je ervan uitgaan dat de dempende werking nog voldoende is.
Toegegeven het is geen wetenschappelijke methode maar geeft wel een redelijke indicatie.
Nog beter zou zijn als het kon vergelijken met de tijd van een nieuwe schokbreker van hetzelfde type.


PieteR antwoordt op 15 augustus 2012:

Als na tien jaar de kosten niet het probleem vormen, zou ik domweg die schokbrekers vervangen. beter zeef dan zorrie 😉


Rolf de Jongh antwoordt op 11 augustus 2014:

Indien er vloeistof uit een, schokdemper komt is hij zeker defect,maar bij caravans komt het regelmatig voor dat de zuigerstang zeer zwaar in en uit schuift,hierdoor wordt het onderstel zeer zwaar belast.Controle door onderste bevestiging los te nemen en de zuiger verticaal in en uit bewegen,indien dit zeer ligt gaat is de demper versleten,als dit zeer zwaar gaat demper zeer zeker vervangen.


Louis antwoordt op 11 augustus 2014:

Ik keek zojuist zomaar even op de site van de Wit uit Schijndel .
E 37.50 per stuk (ex montage)
Per twee kun je er dus nog niet eens een keer van tanken...
Dan denk ik bij twijfel : Gewoon doen, want het praten er over "kost al meer" bij wijze van spreken.
(Al blijft de staat waarin je torsiestrengen verkeren uiteraard belangrijker voor de rijeigenschappen )


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker