Caravantrekker.nl

Hoe wordt het toelaatbare aanhangergewicht van een auto bepaald

Frickers vraagt op 18 november 2011:

Hoe wordt voor een auto het aanhangergewicht bepaald? Ik snap namelijk niet, dat het geremde gewicht dat je met een C3 90pk eHdi mag trekken 1150 kg bedraagt en met een C4 Grand Picasso 110pk eHdi slechts 1050 kg mag trekken.....Je kunt dit ook zien als je op Caravantrekker.nl een berekening laat uitvoeren. Mijn caravan is inclusief belading 1075 kg. Het resultaat van de berekening is dat de Picasso bijna op alle punten de maximale sterren scoort, echter het feit dat het gewicht van de caravan boven het trekgewicht komt geeft dan problemen (5 rode gevulde sterren). De c3 komt minder goed uit de test, vooral wat stabiliteit betreft, echter doordat de caravan hier 100 kg lichter is dan het toelaatbare trekgewicht van de C3 is het uiteindelijk niet strafbaar om met deze combinatie te rijden. Mijn gevoel zegt dan toch dat ik liever met de C4 met caravan op pad zou gaan ipv met de C3, echter met de C4 mag dus niet en met de C3 wel. Doe ik echter 26 kg minder in de caravan, dan slaagt de Picasso ineens met flag en wimpel en haalt 5 groene sterren!!!

Kijk ik verder naar mijn huidige auto: ik heb een Xsara Picasso 1.8i 16V, maar die heeft vooral veel moeite met het wegrijden op een helling vanuit stilstand, qua trekken van een caravan bevalt deze auto niet echt goed. Maar volgens de boeken mag ik hiermee 1300 kg trekken, terwijl ik met mijn caravan van 1075 kg al moeite heb. Hetzelfde resultaat laat een trekkrachtberekening zien. Echter qua stabiliteit gaat deze combinatie weer prima. Ik heb hem een echter een keer achter de C3 eHdi gehangen en die weet er veel beter raad mee (het hogere koppel van de diesel doet hier goed). Hoe bepaalt de fabrikant of de RDW wat het toelaatbare trekgewicht is van een auto?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Jan antwoordt op 18 november 2011:

Je moet je gewoon aan de wet houden, daar valt weinig aan te snappen.
Het lastige van (om het even welke) de regels uitleggen is dat men er een subjectieve mening op na houd. Daardoor krijg je een levendige nutteloze discussie die uiteindelijk niets oplevert omdat de wet daardoor niet veranderd.
Een van de bepalingen is dat de auto op een forse helling meerdere malen in staat moet zijn met de combinatie te kunnen wegrijden.
Wanneer twee verschillende auto's dit probleemloos voor elkaar krijgen maar de één dit na één maal extra in elkaar stort terwijl de ander dit talloze malen weet vol te houden weet je dan wat de betere trekker is?
Of beide auto's blijken dit te kunnen maar voor de één moet je toch wel een virtuoos koppelingsbediener zijn terwijl de ander een het de bedieningsgemak zelve is.😉


RobD antwoordt op 18 november 2011:

"Hoe wordt voor een auto het aanhangergewicht bepaald?"

Motorvermogen, versnellingsbak, het uiteindelijke koppel en, zeer belangrijk, de bodemplaat waarop de trekhaak word bevestigd. Tevens het eigen gewicht van de auto op zichzelf.
Een C3 90pk eHdi en een C4 Grand Picasso 110pk eHdi vergelijken is dus als appels en peren 😉


Fr@ns antwoordt op 18 november 2011:

Een heel interessante vraag. Ik zou in dit geval de fabrikant wel eens willen horen, want de gemaakte vergelijking tussen die drie Citroens roept inderdaad vraagtekens op. Wanneer je de normale C4 eHdi hatchback er nog naast zet zie je ook een opvallend verschil t.o.v. de Grand Picasso in max aanhangermassa 1350 vs. 1050kg, terwijl het laadvermogen en eigen massa van de Picasso fors hoger zijn.
Omdat de aandrijflijn hetzelfde is zou de constructeur mogelijk de max treinmassa als criterium hebben kunnen nemen. Minder voor de hand liggend, maar niet uit te sluiten is de constructie van de achterbouw, die bij een space-carosserie wat moeilijker ligt.


John antwoordt op 18 november 2011:

DeC3 staat op een identiek platform als de C2 en peugeot 1007 en 207.
De C4 picasso deelt het platform met de peugeot 307.
De C4 hatch heeft hetzelfde platform als de peugeot 308.

Wezenlijke verschillen in bouwwijze, vandaar de trekkracht verschillen??


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 18 november 2011:

De RDW neemt het advies van het maximaal trekgewicht van de fabrikant over (Europese goedkeuring). De fabrikant vind niet altijd het maximaal trekgewicht belangrijk en wil zichzelf ook nog wel eens 'beschermen'. Garantie claims of een slechte naam voorkomen is belangrijker. Dit heeft dus tot gevolg dat er soms best rare trekgewichten naar voren komen en soms zelfs 0 kg. Het trekgewicht zegt dus niets over de prestaties van de auto en ook niet over de veiligheid en comfort bij het rijden! Daarvoor zijn de uitkomsten van onze berekeningen veel meer bepalend, alleen is soms het maximum beperkt door de fabrikant/RDW en daar moeten we ons aan houden.


Koen antwoordt op 18 november 2011:

""echter het feit dat het gewicht van de caravan boven het trekgewicht komt geeft dan problemen (5 rode gevulde sterren)""

Staar je niet blind op de kleur van de sterren.
Zoals je zelf schrijft : bij 26 kg minder belading heeft de C4 Grand Picasso 110pk eHdi de maximum score.

In NL kan je bij de RDW je caravan 26 kg 'terugkeuren' : dat geeft je een papieren "zekerheid" tov de Kroatishe of Hongaarse politieman.
En qua trekkracht, stabiliteit, wegligging verslaat die C4 met gemak de C3.
Als je dus de C3 door de C4 wil vervangen : doen, altijd een grote verbetering.

Enne : die 25 kg kan je gemakkelijk kwijt in de koffer van zo'n C4 Grand Picasso ipv in de caravan.

PS : vooral niet wakker liggen van de eigenaardigheden qua (toegelaten) trekkracht. Zie antwoord van Menno.
Nog een extra voorbeeld : waarom mag een hybride wagen niets trekken (Prius, Ampera, CT200)(uitgezonderd 1 grote Lexus) ? Nochtans zouden ze qua trekkracht en koppel het wèl kunnen.
Garantie ? (des)interesse van de fabrikant ?


Frickers antwoordt op 21 november 2011:

Interessante standpunten van één ieder, echter het antwoord blijkt nog niet zo makkelijk. Als het platform zo belangrijk zou zijn, waarom heeft de C4 Grand Picasso met een grotere motor dan toch een hoger trekgewicht?

Jan: Sorry, maar je verhaal is een beetje vaag. Het trekgewicht voor de Xsara Picasso is meestal 1300 kg, benzine of dieselmotor. Maar in de 1.8 benzineversie heeft hij met een beetje helling al problemen, terwijl ik met eenzelfde diesel hier totaal geen problemen mee had. Dus dat een bepaling zou zijn dat je meerdere malen met een forse helling moet kunnen wegrijden (wat ik bij de benzineversie dus wat somber inzie) heeft naar mijn mening totaal niet te maken met hoe men op dit trekgewicht is gekomen. En dat terwijl ik toch wel een ‘virtuoos koppelingbediener’ ben.....

Fr@ans: het is nog gekker, de nieuwe C4 hatch met eHdi (110pk) mag niet 1350, maar 1550 kg trekken. De normale 90 pk hdi mag 1350 kg trekken. En dat terwijl deze autos ‘maar’ rond de 1200 kg wegen. En bij de Grand Picasso 110 pk(niet e-hdi) , kun je nog kiezen tussen 5 en 7 zits. De 5 zits mag 1330 kg ipv 1180 kg trekken. Ivm het totale treingewicht zal er dus ook wel rekening mee gehouden worden, dat of je 7 personen in de auto propt. Of zou toch dan toch het onderstel in de bepaling meegenomen worden (7 man + volle bepakking + kogeldruk is ook niet mis). Maar ja, waarom dan die met de sterkere motor weer meer?? Of was het niet zo dat die met de sterkere motor weer luchtvering had aan de achterkant om het hele zaakje weer horizontaal te krijgen….

Koen: wat betreft het terugkeuren van de caravan, dat heb ik overwogen toen ik nog niet mijn E achter B rijbewijs had. Het maximale laadvermogen van de caravan (1300 kg) kwam boven het ledig gewicht van mijn Xsara Picasso uit. Nu heb ik E en maakt dat niet. Nu moet ik er op letten, dat het totale gewicht van de caravan niet boven het maximaal geremde trekgewicht van de auto komt. Je hebt gelijk, wat ik teveel in de caravan heb, gooi ik in de auto.

RobD: Appels met peren vergelijken, dat weet ik nog niet, hier smaken de appels namelijk naar peren en andersom. Ik was het met jou eens geweest als de C3 minder had mogen trekken dan de C4, dan was het appels met peren vergelijken geweest: ……”Motorvermogen, versnellingsbak, het uiteindelijke koppel en, zeer belangrijk, de bodemplaat waarop de trekhaak word bevestigd. Tevens het eigen gewicht van de auto op zichzelf”. Van alles wat je opnoemt zou je verwachten, dat de C3 minder zou mogen trekken (en dan zou je mogen zeggen “ja hallo, dat is appels met peren vergelijken), maar hij mag juist meer trekken!

In ieder geval ieder bedankt voor het commentaar. Ik heb inmiddels dezelfde vraag bij Citroen voorgelegd…..Mocht daar wat uitkomen, laat ik het jullie weten...


Jan antwoordt op 22 november 2011:

Te lezen op http://www.caravantrekker.nl/algemeen/algemeen.php:

Europese wetgeving schrijft voor, dat een trein van auto en aanhanger 5 keer binnen een beperkte tijd vanuit stilstand een helling van 12% moet kunnen bedwingen.

Zo vaag lijkt me dat dus niet Frickers.

Waarom een Diesel zoveel prettiger trekt dan een benzine versie ligt in het simpele feit dat er bij een Diesel een hoger koppel bij lager toerental beschikbaar is. Dat maakt het een stuk makkelijker dan door een boel koppeling gefreubel op hoog toerental de boel aan het rollen te krijgen.

Van Citroen zul je weinig horen. Van de dealer des te meer. Dat is jouw aanspreekpunt.


Hans antwoordt op 13 augustus 2014:

Die Europese wetgeving lijkt me zeer onlogisch.
Stel ik mag 1200 kg trekken en de caravan (max 1500 kg) is beladen tot 1300 kg. Dus 100 kg te veel. De auto mag 600 kg laden waarvan bijvoorbeeld 400 kg is opgebruikt. Verhuis ik 100 kg van de caravan naar de auto dan voldoe ik aan de wet, maar het treingewicht van de combinatie is geen kg minder.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 13 augustus 2014:

Trekgewicht heeft meer betrekking op de constructie van de auto en treingewicht meer met de aandrijflijn. Soms kunnen daar dus verschillen in zitten en weet je ook het 'zwakste' punt van de auto.


Ton Groenendijk antwoordt op 14 augustus 2014:

Da's allemaal duidelijk, maar hoe moet ik dan verklaren dat de Zafira A 1.8. 1300 mag trekken en de Zafira B 1.8 maar 1200 kg, terwijl de bodemconstructie gelijk bleef en het aantal PK's steeg? Ik reed beide modellen met dezelfde caravan over grote afstanden, maar van enig verschil gevoelsmatig was geen sprake. Kijk, het verschil tussen de C max en de Grand C max kan ik nog begrijpen, de constructie van de achterkant is anders en de Grand C Max heeft extra stoelen achter de achteras, maar de angst van de fabrikanten speelt denk ik toch een grote rol in de beperkingen van het trekgewicht. Ooit las ik ergens (ik meen zelfs op dit forum) dat een Zafira B op Hongaars kenteken een hoger trekgewicht had dan één op NL kenteken. Mag ik het niet meer begrijpen? En wat is de rol van de almachtige RDW in deze? Doorgeefluik voor de fabrikanten of hebben ze ook nog wat te zeggen/bepalen?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 14 augustus 2014:

Niet alles is te verklaren 😉

Wij (caravanners) vinden trekgewicht veel belangrijker dan auto fabrikanten. Trekgewicht is dan ook lang niet altijd het feitelijk gewicht dat een auto technisch kan trekken. Evenmin kan je auto's onderling met elkaar vergelijken op trekgewicht. Een auto die 1300 kg mag trekken hoeft helemaal niet beter te zijn dan een auto die 1200 kg mag trekken, ook niet steviger/duurzamer etc.

Als een auto een Europese typegoedkeuring heeft dan neemt de RDW die gewoon over. Soms stelt een fabrikant een extra beperking aan het maximaal trekgewicht. Fransen vaak met een maximaal treingewicht dat lager is dan de som van maximaal beladen gewicht en aanhangwagen gewicht, en soms mag op de vlakke weg een hoger aanhangwagen gewicht getrokken worden (bij veel Duitse auto's).

Soms komt zelfs de type goedkeuring niet overeen met de feitelijke auto. Ik heb jaren rond gereden met een Volvo die 1600 kg mocht trekken op kenteken maar die volgens de fabrikant 1800 kg kan trekken. Exact dezelfde auto maar dan een maand later op kenteken gezet (maar wel met dezelfde productie datum) mag van de RDW wel 1800 trekken.

Ik heb wel eens de indruk dat wij maximaal trekgewicht 'heilig' verklaren. Als we er 50 of 100 kg over heen gaan (maar bijvoorbeeld de gewichtsverhouding nog prima is) vinden wij dat vreselijk (en een gevaar op de weg). Maar rijden we met een aanhanger 10 km/u harder dan toegestaan maken we ons daar niet druk om. In beide gevallen mag het niet van de wet maar bij snelheid denken we dat zelf wel in te kunnen inschatten en bij een maximaal toegestaan gewicht niet.


RobD antwoordt op 14 augustus 2014:

Onze RDW keurt geen nieuwe auto's die op de nl wegen worden toegestaan. Men neemt de typegoedkeuring over die binnen de EU en ETA afspraken gemaakt zijn, zoals Menno al aangaf.
Die enkele auto die in NL gebouwd word (o.a. Donkervoort) worden in Helmond gekeurd, extern maar wel in opdracht van de RDW. Zelfs de auto's die in Born worden gebouwd, worden in het land van fabrikant origine, in dit geval BRD, gekeurd. Buiten de EU gefabriceerde auto's worden voor de typegoedkeuring in de BRD en een heel enkele in Helmond gekeurd. Van iedere type worden er 5 uit de rij gehaald en ter keuring genomen. Hiervan herleid men het gemiddelde en dit word de uiteindelijke typegoedkeuring.


Quirien antwoordt op 14 augustus 2014:

@Ton,
verklaren kan ik het ook niet, alleen maar gissen t.a.v. je Zafira voorbeeld.

Misschien juist door de toegenomen PK's maar niet aangepaste aandrijflijn, beslist de fabrikant om claims te voorkomen, zomaar het trekgewicht te verminderen.


Ik herinner mij zoals Menno over de Volvo aanhaalt ook iets dergelijk is geweest met de Opel signum.
Die van mijn dochter mocht meen ik, toen 100 of 200 kg meer trekken dan die van een goede kennis. Ik meen dat daar ook maar een half jaar in afgifte tussen zat.

Al met al, de regels zijn mij ook vaak een raadsel.


Jeroen antwoordt op 14 augustus 2014:

Misschien dwaal ik nu een beetje af.

Peugeot maakt het allemaal nog onduidelijker. Zij geven dus aan dat je best over het maximale trekgewicht heen mag Zie toelichting op de 3 ***
Vraag mij af hoe dat wettelijk werkt.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 14 augustus 2014:

Is het maximaal trekgewicht 900 kg op het kenteken?

Die 1150 is dus met verminderd autogewicht (tot aan max treingewicht) zoals Franse auto's vaak toepassen. Wellicht dat de RDW dan liever geen uitzonderingen maakt en 'veiligheids halve' de laagste waarde opneemt.

Interessant dat ze wel 100 km/u als maximum snelheid opnemen!


Jeroen antwoordt op 14 augustus 2014:

Nee, Menno. Het kenteken geeft gewoon 1150Kg op. (207 SW)

F.1 Technische max. massa voertuig
1707 kg

F.2 Toegestane max. massa voertuig
1707 kg

G Massa rijklaar
1279 kg

Massa ledig voertuig
1179 kg

O.1 Aanhangwagen geremd
1150 kg

O.2 Aanhangwagen ongeremd
600 kg


John antwoordt op 14 augustus 2014:

Oude sheat, de max snelheid met aanhanger is in nl toch al per 01-04-2009 90km/u i.p.v. de vermelde 80 km/u.
Er zal voertuigtechnisch ook wel wat veranderd zijn inmiddels.


Quirien antwoordt op 15 augustus 2014:

Zie ook de restricties op de sheet op hoogte en buitentemperatuur, kan zomaar al gauw een kleine 100kg op trekgewicht gaan uitmaken.


Louis antwoordt op 15 augustus 2014:

Mondeo 2 wagon met 2 ltr. benzinemotor tot 2007 : Mag 1800 kg trekken.
Mondeo 3 wagon met dezelfde motor/overbrengingen vanaf 2007 : Mag 1500 kg trekken.
Het enige opvallende verschilletje (zojuist hier even vluchtig vergeleken) is dat de oudere leeg een goede 40 kg zwaarder is.
(En zo zullen er nog wel wat meer voorbeelden om uiteenlopende redenen van een fabrikant zijn die wij niet kennen neem ik aan)


dabbertje antwoordt op 15 augustus 2014:

Wisten jullie dat het mogelijk is om het maximum trekgewicht te laten verhogen? Wat precies de voorwaarden zijn weet ik niet, maar op het caravan-forum.nl staat een ervaring waarbij dat is gelukt.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=75&t=22084

Gr. Daphne


Karel1 antwoordt op 16 augustus 2014:

Dit is geen voorbeeld van verhoging van het trekgewicht maar het terugbrengen van een om milieutechnische reden aangebrachte vermogensbeperking in het motormanagement naar de door de fabrikant aangegeven waarden bij de eerste aanvraag.

Als boven al aangegeven bepaalt de fabrikant als enige het max. trekgewicht en vraagt met zijn ontwerppakket goedkeuring aan bij een gecertificeerde instelling. Niemand anders dan alleen de fabrikant kan een verhoging van het max. trekgewicht authoriseren.
Het RDW kan dit ook niet ( men zou daarmee de juridische aansprakelijkheid van de fabrikant overnemen) maar verleent alleen dmv het kentekenbewijs een "toelating op de weg"


dabbertje antwoordt op 16 augustus 2014:

Dat kun je dan wel vinden Karel1, maar er zijn veel ex-lease auto's die op de markt komen met een laag trekgewicht. Toch interessante materie, dacht ik zo.
En als het alleen een kwestie is van trekgewicht terugbrengen naar de eerste toelating, dan begrijp ik de testen niet die worden gedaan door de RDW. Dan zou zoals jij het zegt alleen een papieren kwestie moeten zijn.


Karel1 antwoordt op 17 augustus 2014:

Van papieren kwesties kan de RDW kachel niet roken, maar de keuring is wel te begrijpen natuurlijk:
1 fabrikant verkrijgt op basis van de keuring eerste aanvtaag goedkeuring:
2.De importeur in Nederland laat de auto om reden van milieueisen en belastingvoordeel aanpassen en laat de auto alleen voor deze aanpassing her-keuren.
3. Klant laat aanpassing terugbrengen naar de fabriekswaarden en de RDW controleert opnieuw de aanpassing i.o.m. de fabrieksspecificaties.
Niets vreemd aan toch?


Steven antwoordt op 17 augustus 2014:

Van: Menno
Datum: 14 August 2014 om 16:34

Is het maximaal trekgewicht 900 kg op het kenteken?

Die 1150 is dus met verminderd autogewicht (tot aan max treingewicht) zoals Franse auto's vaak toepassen. Wellicht dat de RDW dan liever geen uitzonderingen maakt en 'veiligheids halve' de laagste waarde opneemt.

Interessant dat ze wel 100 km/u als maximum snelheid opnemen!


dat laatste heb ik al vaker gezien, en ook in het boekje van mijn wagen staat dit zo. Gelukkig zijn er verder geen beperkingen omwille van temperatuur, hoogte of autobelading. Betreft een Alfa Romeo Giulietta trouwens.


John antwoordt op 17 augustus 2014:

Met als uiteindelijk resultaat: verhoging van het trekgewicht.
Of het nu papier of een werkelijke keuring is doet geheel niet ter zake.


Bert antwoordt op 17 augustus 2014:

Recapitulerend.
Als ik de discussie op het caravanforum nog eens goed nalees, gaat het helemaal niet om terugkeuren tot een non-eco versie van een bepaalde automobiel (die mogelijk een hoger toegestaan trekgewicht heeft bij de initiële toelating (in Dld of in GB voor Europese toelating)).

Nee, je kunt dus blijkbaar als particulier tegen overlegging van 125 Euro per uur je auto vol laden tot het toegestane (verplicht) en vervolgens zelf kiezen tot welke trekmassa je dat ding wilt opwaarderen.

Voor jouw verantwoording gaat dan een keurmeester je auto 5x binnen 5 minuten die combinatie wegtrekken vanuit stilstand op een helling van 12%. En als dat lukt en vervolgens kijken ze even naar de bevestiging en toegestane trekmassa van de trekhaak... En je krijgt een nieuw gekentekende auto.

Mooi toch? Of toch niet?

Het gedoe kost dus twee uur ofzo, je moet naar Lelystad heen en terug, Vooraf heb je je auto laten chippen à 500 piek... En je koppeling krijgt het echt heel zwaar. Nieuwe koppeling en drukgroep 800 Euro? Al met al 1700 Euro + reiskosten. Trek het er maar voor uit.

Een iets krachtigere trekauto aanschaffen kan dan voordeliger zijn?

Weet je zeker dat die Eco-versie technisch verder hetzelfde is als de standaardversie?? Precies! Dat weet je vaak niet.

Iemand in dat forum meldde dat een Seat 1.6 TDI Eco 81 kW hetzelfde is als de notabene minder krachtigere (77 kW) van de normale. De laatste mag 1300 kg trekken en de Eco slechts 1050 kg. Die persoon vliegt er meteen in, bijtelling gedreven.

Not! Die ecoversie heeft andere veel langere overbrengingen. Hoe weet ik dat?

Omdat Caravantrekker.nl die verschillen blootlegt. Voor een goed lezer en een goede interpretatie van een online-trekkrachtrapport vergelijkenderwijs, had die meneer kunnen zien dat er meer verschillen zijn dan eco of een paar pk's minder of meer.

Bezint eer ge begint!

Maar wel mooi dat blijkbaar de RDW best flexibel is en aan je wensen wilt voldoen. Via een echte test. Kost wat, maar dan heb je ook wat... ?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 18 augustus 2014:

Maar dat verhoogde trekgewicht mag niet meer zijn dan de lege massa van de auto en (natuurlijk) niet meer dan uit de D-waarde blijkt van de trekhaak.

Ben benieuwd hoe ze dat gaan aanpakken bij de nieuwe e-Golf die i.t.t de nieuwe hybride Golf-GTE meen ik niets mag trekken.


john van broekhoven antwoordt op 3 oktober 2014:

Nog belangrijker dan het trekgewicht is de remvertraging.
daar wordt zeer zeker naar gekeken. Heeft een model voor en achter schijfremmen, dan is het aanhangwagen gewicht vaak al hoger.
stoopen is belangrijker dan wegrijden


Anko antwoordt op 3 oktober 2014:

Daarom zijn aanhangers boven de 750 kg altijd zelfremmend. Toch?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 3 oktober 2014:

Zeker is remmen belangrijk maar het caravan gewicht heeft nauwelijks invloed op de oploopkracht die naar de auto gaat en daarmee ten koste gaat van het remvermogen van de auto. Bovendien is veelal de 'opduwkracht' van een ongeremde aanhanger groter dan de oproepkracht van een geremde caravan.
Conclusie: toelaatbaar (geremd)aanhanger gewicht heeft niets met remvermogen van de auto van doen.


dirk antwoordt op 3 oktober 2014:

Even een reactie op de C3 ehdi .
Ik rij met een C 3 diesel en was in het begin ook terughoudend en veel geinformeerd en toen besloten om een caravelair te kopen Antaris 390 de luxe leeg 760 kg maar dan ook echt leeg niks gevuld en reserve wiel eruit , toen alles erin vakantie klaar en naar de weegbrug nou dan komt er 200 kg bij hij woog precies 960 kg , mag 1000 wegen de C3 mag inderdaad 1150 trekken dus heb nog genoeg over , maar met deze caravan speelt de C3 beresterk en rond de 90 a95 voelt het gewoon goed aan ook met inhalen enzo ,ik durf er gerust nog 100 kg meer achter te hangen . Maar je moet wel je verstand gebruiken natuurlijk en geen 120 rijden want dan ga je een keer onderuit en neem je anderen ook mee ,
Conclusie met deze combi gaat het prima en inhalen is een fluitje van een cent .


Jos antwoordt op 30 juli 2015:

Dit is een vreemd en onbegrijpelijk onderwerp. Het is volkomen onduidelijk hoe dit bepaald wordt. Een scenic van 2013 mag 1300 trekken en een scenic van 2014 (ergens eind winter begin voorjaar) mag plotseling 1500 trekken.
De nieuwe Kadjar mag met eenzelfde motor, de 1.2 TCE, 1200 trekken terwijl de scenic, zelfs met een 100 pk uitvoering, 1500 mag trekken.

Wat is nu wijsheid. Ik denk dat je ten eerste moet kijken wat er wettelijk mag maar ook afhankelijk van het gebruik je keuze moet maken.

Het belangrijkste advies blijft ten altijd zorg dat de auto zwaarder is als de caravan. Laad zoveel mogelijk gewicht in de auto zodat de verhouding tussen auto en caravan gunstig is. Ook moet je het gewicht in de caravan zoveel mogelijk centraal bij de as houden. Fietsen voor of achter op de caravan zijn zeer slecht voor de stabiliteit omdat je het gewicht ook weer moet compenseren voor een goede kogeldruk. Mijn advies als je toch fietsen wil meenemen plaats ze op het dak van de auto.

Tot slot het belangrijkste advies. Neem de tijd voor je reis en neem geen onnodige risico's. Een fijne vakantie toegewenst met veel caravan plezier.


Benno antwoordt op 31 juli 2015:

Mijn Golf 1.2 TSI 105 pk 4 cilinder mag 1300 kg trekken.
De nieuwe 3 cilinder 1.0 heeft 10 pk meer en het koppel is 25 Nm hoger.
Toch is het max. trekgewicht slechts 1000 kg. How come?


Bert antwoordt op 31 juli 2015:

Zeker betekent meer pk's en koppel meer trekkrachtcapaciteiten qua prestaties. Maar dan moeten ook de overbrengingen van de bak niet veranderd zijn...

Ja, dat is dus de vraag.

Een geheel andere vraag is dat een constructeur met een kleinere motor - die meer koppel en kW's levert dan de oude - mogelijk meer beren op de weg ziet qua warmtehuishouding. En dus daarom het trekgewicht beperkt.

Zou kunnen toch?


Bart antwoordt op 23 augustus 2015:

Na al het bovenstaande gelezen te hebben kom ik tot de conclusie dat het verstandig is om een auto met een hoog eigen wagengewicht en dito maximum trekgewicht te kiezen. Er zijn autosites waar je die makkelijk kan vinden. Ik ben een voorstander van veilig trekverkeer.


Palabra antwoordt op 25 augustus 2015:

hier: http://www.anwb.nl/auto/zoekvergelijk/zoekauto


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker