Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Koopgids Reviews Vragen Advies

Vraag en antwoorden

Onderwerp: Accu
Van: Thijs
Datum: 21 March 2014 om 13:54

Ik heb een Reich move control 2 onder de caravan zitten.
Nu ben ik toe aan een nieuwe accu en wil niet teveel gewicht meenemen.
Moveren doe ik hooguit 20 meter en verder zitten er geen gebruikers op.
Nu kan ik een accu van twee kilo kopen, maar die is mij veel te prijzig
Zelf denk ik aan een accu van 60ah , zal dit voldoende zijn?
Mijn dealer zegt van wel, maar ik twijfel toch.
Wat denken jullie hier over?

Naar laatste bijdrage

Forum reacties:

Van: Elliot
Datum: 21 March 2014 om 14:19

Als je zegt 2kg en prijzig bedoel je dan de een product van Reich? (2.5kg en dik 400€)
Hier onder een link naar de recente KCK test van mover accu's.
Daar wordt je misschien wijzer van.
De Optima YT 2.7l voor 200€ lijkt me een goed alternatief.
60ah is voor de gebruiksomstandigheden die jij omschrijft ruimschoots voldoende.

http://www.onderhoudslader.nl/docs/2013-kck-test-caravanmover-accu.pdf


Van: Jan@
Datum: 21 March 2014 om 16:12

Zomaar een ervaring: Reeds 10! jaar in gebruik een VMF 27M calcium accu , semitractie, 105 amp voor een caravan van 1350kg. Indicatie-oog geeft nog steeds groen aan (wit betekent vervangen). Staat wel de hele winter aan de druppellader. Is behoorlijk zwaar ca 25 a 30kg . Is nog steeds te koop bij o.a. Powrmover. Ik kom een prijs tegen van 139,--.
Maar misschien heb ik erg veel geluk met de levensduur.


Van: Jasper
Datum: 21 March 2014 om 16:55

De mijne - ook al 9 jaar in gebruik - semi-tractie calcium M27MF, ook 105 Ah, weegt maar 23,7 kg. Is best te hanteren. Prijs onduidelijk; destijds all in.

Ik heb me trouwens laten vertellen dat 105 Ah eigenlijk veel te veel is. Daar zou ik een blokje mee om kunnen rijden. 60 Ah is doorgaans ruim voldoende voor gebruik op de camping.

In de folder van Teun, die bij de KCK zat lees ik van een Optima accu van 38Ah, van 11,8 kg, die vergelijkbaar is met een traditionele accu van 60 Ah. Kost €189.
Is dat niet wat?


Van: jadatis
Datum: 21 March 2014 om 17:16

Denk er wel om dat je geen startaccu neemt , deze kunnen welliswaar korte tijd veel stroom leveren, maar langere tijd het vermogen dat je nodig hebt is niet goed voor die accu's.
Het moet een tractie of huisaccu zijn, die langere tijd relatief veel stroom kunnen leveren, zonder dat de platen krom gaan trekken.


Van: Ton Groenendijk
Datum: 21 March 2014 om 17:50

In de genoemde KCK test wordt de oude natte platen accu nog lang niet afgeschreven en is qua prijs/prestatieverhouding zeker niet de minste. Nadeel is het gewicht, maar elders bij de antwoorden staan ook al gewichten van 23plus kilo. Zelf doe ik al jaren met een 100Ah semi-tractie accu, aangeschaft via de accu-speciaalwinkel (die bestaan écht). 25 kg , dat wel, maar goedkoop en goed. Zeker voor de caravanners die behalve de mover ook nog wel eens zonder paal staan en licht en water van de accu betrekken, in min visie het overwegen waard.


Van: dick
Datum: 22 March 2014 om 22:52

Dag Thijs,

de accu is al vaak op dit forum besproken, kijk eens via de zoekfunctie en tik eens " accu" in dan krijg je flink wat info.


Van: Thijs
Datum: 24 March 2014 om 10:15

Hallo Dick,

Kan ik wel intikken, maar mijn vraag staat er niet bij.
Heb jij dus ook niet gekeken, maar heb nu wel antwoord.
allemaal bedankt.


Van: Jan@
Datum: 19 September 2014 om 15:07

Zo, dat was het 11e jaar met dezelfde (mover)accu en nog steeds een groene indicator. Gekoppeld aan de druppellader voor komende winter in de garage.
Volgend jaar dezelfde vraag: preventief vervangen of niet als ie nog steeds op groen staat?

Nb ik hoorde dat het voor een accu erg slecht is op een stenen ondergrond te staan. Wist ik niet, maar mijn accu staat al die tijd toevallig op een houtenvlonder, mazzel?


Van: TheoS
Datum: 22 September 2014 om 10:44

Nb ik hoorde dat het voor een accu erg slecht is op een stenen ondergrond te staan.

Je hoort zoveel. Werd er ook gemotiveerd waarom dat is?


Van: @Eric
Datum: 22 September 2014 om 11:12

Misschien iets in de richting dat hout minder geleid dan steen en dan welicht minder warmte onttrekt aan de accu?


Van: RobD
Datum: 22 September 2014 om 13:19

Een koude accu levert minder en een stenen ondergrond is vaak een stuk kouder dan een van hout. Slecht is het niet v.w.b. de accu zelf. Qua stroomlevering kan het verschillen.
Maar....aan de lader staand is het verschil minimaal.


Van: Jan@
Datum: 26 September 2015 om 17:42

Dat was dan het 12e jaar met dezelfde moveraccu. Nog steeds
prima functionerend. Vlgd jaar hetzelfde dilemma houden of wegdoen(preventief)??


Van: Vino
Datum: 26 September 2015 om 20:59

We zijn nu meer dan een jaar verder.Heeft Thijs inmiddels zijn keuze gemaakt en wat is het geworden?

Met vriendelijke groet.


Van: gerard
Datum: 14 October 2015 om 14:30

Ik heb al jaren een optyma accu van 55 ah Wel volgeladen weg zetten .
deze is niet goedkoop +/- 200,00 euro ,in de winter zet ik deze alleen thuis omdat de caravan buiten staat in de winter .
tot volle tevredenheid ieder jaar weer veel plezier ervan , weegt maar 20 kilogram
Veel succes


Van: Karel
Datum: 15 October 2015 om 09:09

Ik heb een reich move control economy. Nu met een optima van 38 Ah 12 kg geen enkel probleem .
Heb de mover ook uitgeprobeerd met een gelaccu die nog 20Ah over had ook dat werkte zonder problemen . 100 of 60Ah heb je voor alleen moveren echt niet nodig. Je moet natuurlijk wel de accu tijdig bijladen
Bij mijn sprite wordt de accu rijdend overigens standaard weer bijgeladen dus na s morgens moveren is hij bij aankomst weer vol.


Van: Jan@
Datum: 21 September 2016 om 08:50

Voor de mogelijk geinteresseerden onder jullie:
caravan terug in stalling. Het 13e!! jaar zonder problemen met dezelfde accu. Het begint langzamerhand een uitdaging te worden. Hoewel ik nu wel sterk overweeg volgend jaar een nieuwe, vooral lichtere, accu aan te schaffen en die maar als reserve mee te nemen.


Van: TheoS
Datum: 21 September 2016 om 11:18

Mijn accu - 105ah - heb ik nu 10 seizoenen gebruikt.
Tegenwoordig stopt de mover tijdens het gebruik regelmatig, ook als hij vol is (groen lampje).
Als ik de mover vrij van de wielen test, blijft hij continu doorlopen.
Kan dit een indicatie zijn van veroudering, van het gegeven dat de accu het binnenkort zal begeven?


Van: Sjef Bertens
Datum: 21 September 2016 om 11:25

Theo,
De meest voor de hand liggende oorzaak is het verminderen van de capaciteit in de loop der jaren door sulfatering van de actieve massa.


Van: @Eric
Datum: 21 September 2016 om 12:40

@ Jan@

Waarom een nieuwe accu als reserve meesjouwen en niet direct die zware oude accu na 13 jaar dienst preventief eruit?


Van: Jan@
Datum: 21 September 2016 om 14:49

Zoals gezegd Eric het wordt nu een uitdaging . Ik ben benieuwd hoe lang zo n moveraccu het volhoudt. Tussen de vakanties in heeft ie 3 maanden zonder stroom in de stalling gestaan, indicatie op de oplader half vol/leeg. Maar hij gaf geen krimp bij eerste gebruik. Nu wil ik dus volhouden.


Van: Jan@
Datum: 04 April 2017 om 12:20

Ondanks het feit dat mijn 14 jaar oude accu nog steeds in tact is (groen signaleringsoog) wil ik hem nu toch vervangen door een lichter exemplaar.
Bijv.Optima 55ah,maarmet 19kg!nog steeds behoorlijk zwaar
Bij Obelink Dyno AGM accu 44 ah 13,5 kg, = beter
Mijn huidige accu is 105 amp.
Betekent dit nu dat de kracht van alle drie acccu,s gelijk is en alleen het verschil tussen 44ah, 55ah,105ah uitsluitend de tijdsduur is waarmee je kunt moveren??
Een beetje ruim de tijd hebben om te manoevreren vind ik wel zo belangrijk/handig namelijk.
Alvast dank voor adviezen/inzichten/ervaringen.


Van: leo
Datum: 04 April 2017 om 12:40

Ik heb net de Powerextreme XC30 aangeschaft. Scheelt ruim 20 kg met een loodaccu. Deze kwam bij de KCK mover accu test als beste uit de bus. Ik moet hem nog inbouwen en heb er nog geen revaring mee. Maar puur het feit dat deze maar 5,5 kg weegt en veel kleiner van omvang is, is meegenomen. Ieder kilootje minder bij het caravannen is mooi meegenomen. Het kost een paar centen 459 euro. Maar dan heb je ook wat. In het najaar kom ik terug met een reactie het het moveren gaat met deze accu.


Van: Mon!que
Datum: 04 April 2017 om 15:13

Ik heb die accu nu al 3 jaar en hij bevalt uitstekend.

Mijn caravan van 1700KG krijg ik er prima een heling mee op en zelfs op 2 wielkeggen op elkaar met 1 van de 2 wielen als de ondergrond erg scheef is wil wel lukken (kost wel moeite). Hij is aangesloten op een Simpark mover.


Van: Mon!que
Datum: 04 April 2017 om 15:22

De Powerextreme XC30 bedoel ik


Van: Jan@
Datum: 04 April 2017 om 17:54

Klinkt solide maar 459,-- voor een accu!??
Bedankt zover.


Van: Leo
Datum: 04 April 2017 om 18:06

459 euro voor een accu ja. Klinkt veel en dat is het ook. Maar de ruimte en het lichte gewicht gaven voor mij de doorslag. Geen gesjouw meer met een zware accu om hem op te laden. Deze mag in de caravan blijven. En deze schijnt een lange levensduur te hebben. Mijn oude loodaccu had het begeven en moest dus aan een nieuwe.


Van: RonaldS
Datum: 04 April 2017 om 20:37

Heb vorig jaar ook de Powerextreme XC30 aangeschaft.
5 jaar garantie, maar ook voor het gewicht en incl ingebouwde acculader.
Samen met de Reich mover goed om 1500 kg te verplaatsen en ook indien dat nodig mocht zijn geschikt als interne stroombron voor de verlichting te gebruiken. Simpelweg bedraad naar de voorkant waar ik verbinding kan maken met de caravanstekker. Het aantal laadcycli is ook hoger dan mijn oude loodaccu.


Van: dirk
Datum: 04 April 2017 om 20:38

Heb vorig jaar een Reich 1.8 mover laten monteren en een Optima YT 4.2 55 ampere en 18 kg caravan weegt ongeveer 1250 kg bevalt uitstekend , de accu kost iets meer dan 200 euro .


Van: Frank
Datum: 04 April 2017 om 20:48

Thijs wat is het nu geworden?

Gezien jouw vraag zou ik je de Optima van 11 kg aanbevolen hebben. Klein, handzaam, veilig (geen zuur), weinig kilo's, betaalbaar en gewoonweg een top accu. Hij movert probleemloos honderden meters en meer (eigen ervaring).


Van: Beverwijk
Datum: 05 April 2017 om 10:34

Deze winter heb ik nog iemand geholpen die pech had met zijn mover, hij had er een klein accuutje er in van 2,5 kg
Kosten 495 euro bij metingen bleek dat hij bij belasting in elkaar plofte . geen capaciteit meer , het wonderdoosje was bina 5 jaar oud!!! Bij electrische fietsen komt dat ook vaak voor na ongeveer 5 jaar Dus zou ik beslist gaan voor een AGM accu of een Optima ondaks net meer gewicht


Van: Cees
Datum: 18 April 2017 om 12:47

Wie heeft er ervaringen met Sencell accu's ? Er bestaan 2 uitvoeringen nl Grijs en Gold.
de accu dient voor een Truma mover SE en de caravan weegt plm 1600 kg.


Van: Jan@
Datum: 10 September 2017 om 09:10

Mijn 14 jarige-mover accu(eerste gebruik 2004)toch nog een seizoen gebruikt.
Ik kon de uitdaging niet weerstaan. Nog steeds het groene indicatielampje dat aangeeft dat de accu in orde is. Heeft z'n geld inmiddels wel opgebracht. Seizoen voor mij voorbij.
Volgend jaar??


Van: Quirien
Datum: 10 September 2017 om 09:47

Dat wordt dan wel een hele lage afschrijving Jan.
Ik zou nu de uitdaging voor volgend jaar ook aangaan.
Een nieuwe is zo gekocht.


Van: Jan@
Datum: 10 September 2017 om 10:19

Dat is zo Quirien maar ik heb liever niet dat ie de geest geeft tijdens(buitenlands) gebruik. En dan het gewicht van >25kg breekt me steeds meer op.
Mijn verstand zegt (al langer!) vervangen, door een lichter exemplaar.


Van: Jan Teepe
Datum: 13 September 2017 om 19:58

Ik had een 105 Ah loodaccu in de caravan, die samen met de accubak 29 kilo weegt. Afgelopen winter vergeten uit de caravan te halen. Dus technisch overleden. Nu een Varta Professional 60 Ah Dual Purpose, die 17,5 kg. weegt. Geen verschil in Mover gebruik kunnen constateren tot nog toe. Deze accu hoef ik de komende winter niet uit de caravan te halen. Ga wel de accuklemmen los koppelen. Dus zelfde actie en 11.5 kilo minder gewicht.
Volgens mij heb ik er ± 135 Euro voor betaald, in Spanje (internet)


Beantwoord deze vraag
Wel graag met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!


Trekkracht berekening

De originele Caravantrekker trekkrachtberekeningen geven exact aan wat je auto goed en veilig kan trekken.

Selecteer eerst je auto. Daarna kan je een caravan selecteren en krijg je gratis advies over je combinatie en een overzicht van de prestaties op de vlakke weg en in de bergen.

De reis een last?
Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier. Volg een caravancursus Op Maat.
Al v.a. € 169,-

Nieuw website
De Caravantrekker website is compleet vernieuwd! Mocht je opmerkingen hebben of foutjes tegen komen zou ik het prettig vinden om deze van je te horen. Stuur een mail met de url van de betreffende pagina. Hartelijk dank!


 

© 2004-2017 Over Caravantrekker Sitemap Mobiel Trainingen & cursussen