Caravantrekker.nl

Kogeldruk is extra laadvermogen

Caravantrekker (Menno) vraagt op 24 november 2016:

Eerder bij een andere vraag hebben we het er al over gehad, maar inmiddels heb ik nog een bevestiging gekregen dat v.a. 2016 voor de vaststelling van het wettelijke caravangewicht alleen de aslast wordt geteld en dat de kogeldruk daarbij niet hoeft te worden meegeteld.

Dit staat in een wijziging van artikel 5.18.17c van de Regeling voertuigen waarin staat:

"Bij middenasaanhangwagens en opleggers mag de som van de aslasten van het voertuig in beladen toestand in combinatie met een positieve last onder de koppeling van het voertuig in beladen toestand, niet meer bedragen dan de toegestane maximummassa."

De Hoofddirectie Bestuurlijke en Juridische Zaken van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft mij het volgende laten weten:

In voornoemde Staatscourant is deze wijziging toegelicht. Om met betrekking tot de overschrijding van de toegestane maximummassa van middenasaanhangwagens (bijvoorbeeld caravans) te kunnen verbaliseren, moesten deze tot de bewuste wijziging per 1 januari 2016 worden afgekoppeld teneinde deze te kunnen wegen. Omdat dit niet als wenselijk werd beschouwd, werd in de praktijk bekeurd voor overschrijding van de aslast. Deze waarde is bij dergelijke aanhangwagens immers bijna altijd dezelfde als de toegestane maximummassa. Volgens het ter zake gehanteerde beleid werd echter bij overschrijding van een aslast eerst opgetreden vanaf 20%, terwijl dat bij overschrijding van de toegestane maximummassa 10% was. Onderhavige wijziging beoogde aan deze praktijk een einde te maken door te bewerkstelligen dat geverbaliseerd kan worden bij overschrijding van de toegestane maximummassa vanaf 10%. Deze wijziging heeft mutatis mutandis enige jaren geleden plaatsgevonden ten aanzien van artikel 5.18.18a (overschrijding trekgewicht).

Eerder schreef mij al een docent van de School voor Handhaving, de Politieacademie:

En u hebt ook gelijk dat de kogeldruk buiten beschouwing gelaten wordt. Met de tekst vermeerderd met was het nodig dat de aanhangwagen afgekoppeld diende te worden. En dat afkoppelen is natuurlijk niet wenselijk. Daarom is de tekst veranderd naar in combinatie met een positieve last. Nu hoeft er alleen maar geconstateerd te worden dat er een positieve last op de koppeling is. Dat is niet zo moeilijk. En nu kan de aanhangwagen gewoon gekoppeld blijven tijdens het meten van de aslasten.

Of dit ook in het buitenland van toepassing is weet ik (nog) niet, maar in NL geeft het net iets meer ruimte voor veel caravanners (maar wel iets minder tolerantie).

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Quirien antwoordt op 24 november 2016:

Tja, voor mij zou het niet uitmaken , maar...... als het in de EU niet universeel geregeld is/wordt, zie ik voor wie dit wel tolerantie biedt zijn combinatie bij de grens niet telkens aanpassen.😉


TheoS antwoordt op 24 november 2016:

Wie heeft hiermee ervaringen in het buitenland, met name met betrekking tot de vraag of het kogelgewicht wel/niet tot het totaal gewicht wordt gerekend? Wordt de caravan wel eens afgekoppeld gewogen?


Vino antwoordt op 25 november 2016:

Ik ben afgelopen voorjaar op weg naar Italië van de weg gehaald in Duitsland.Bitte Folgen.Naar een grote parkeer?plaats,hier was een weegbrug, stond een ADAC wagen nog enkele Polizei en motor agenten en douane.Moesten de weegbrug op,zitten blijven,papieren van de wagen en caravan afgeven en we werden gewogen.Resultaat 30 kg te zwaar.Was geen probleem,de agent opperde nog vriendelijk dat dit wel de voorraad water zou zijn.Nog vriendelijk een fijne reis toegewenst door de agent en het vriendelijk verzoek om van de brug af terijden want er stond een vrachtwagen achter ons die gewogen moest worden.Dus niet afkoppelen etc.Zitten blijven en de totale last werd gewogen.

Met vriendelijke groet.


Quirien antwoordt op 25 november 2016:

Ik wil niemand bang maken, in tegendeel.

Vergis je niet dat in bepaalde tijden of gebeurtenissen de controle activiteiten soms opgeschroeft worden. Nu zal dit niet altijd op gewichtscontrole zijn gericht. Maar ja, je weet maar nooit.
Als vakantie ganger met een paar keer over de grens gaan heb je daar niet zo'n zicht op.
Als je zoals in mijn geval wel wekelijks een paar maal van de A2 naar de 3 of andersom rijdt (meestal zonder caravan 😉 , zie je nog wel eens wat controle activiteiten.
Tja, en zoals Vino schrijft het hoeft niet aan de grens te geschieden.

Dus blijft de vraag, wat wordt in de EU geregeld of zoals Theo vraagt wie heeft de ervaring of blijft open wat gaat het de komende tijd worden?


Louis antwoordt op 25 november 2016:

Ik ga er maar weer van uit dat ook deze aan de lijst met verschillen toegevoegd kan worden, en zie het vooralsnog alleen als een Nederlands (overigens welkom) verhelderingspunt .


Quirien antwoordt op 25 november 2016:

Correctie, ik zag nu pas dat ik A2 i.p.v. A12 had getypt.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker