Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Koopgids Reviews Vragen Advies

Vraag en antwoorden

Onderwerp: automaat rijden
Van: reinout regout
Datum: 19 May 2017 om 12:43

ik ga een benzine mercedes 250 e klasse station rijden uit 2013 met chateau calista caravan 450 cm uit 2003.

garage zegt dat ik bij het monteren van de trekhaak een sterkere koelingsfan moet kopen omdat de motor en bak te warm kan worden in de bergen ?

tevens hoor ik dat het beter is om in zijn 5e versnelling te rijden ipv 6e of voll automatisch dit omdat de automatenbak te heet zou worden in de bergen en op de snelweg ivm steed overschakelen van de bak.

Antwoord Caravantrekker (Menno)
19 May 2017 om 12:43

Rrinout's garage gaf een prima advies.

# Alert zijn op pendelen op de snelweg.
# Alert zijn op onnodig veel schakelmomenten tijdens lange voortdurende stijgingen.
# Alert zijn op TE langzaam en te langdurig wegrijden op een steilere helling (Dus slip en warmteontwikkeling)

Er is ook nog zo iets als een oliekoeler (voor de automaat).

Naar laatste bijdrage

Forum reacties:

Van: John
Datum: 19 May 2017 om 12:49

In de zoekkolom intikken: 'Mercedes'. Dit is al een paar maal langs gekomen.


Van: Kees
Datum: 19 May 2017 om 16:32

"garage zegt dat ik bij het monteren van de trekhaak een sterkere koelingsfan moet kopen omdat de motor en bak te warm kan worden in de bergen ?"
Nee hoor, ook de huidige fan koelt voldoende. Hij zal bij flinke belasting mogelijk vaker aanslaan maar that's it.
De bak(olie) wordt gekoeld door het motorkoelwater en dat wordt weer geregeld door de thermostaat.

"beter is om in zijn 5e versnelling te rijden ipv 6e of voll automatisch dit omdat de automatenbak te heet zou worden in de bergen"
Het 'te heet' worden is hoofdzakelijk een gevolg van overmatige slip in de koppelomvormer. Bij voldoende toeren, vanaf 2000rpm, treedt er nagenoeg geen slip meer op die voor oververhitting kan zorgen.
Het 'pendelen', herhaaldelijk op en terugschakelen, kan storend overkomen en om dit te elimineren kan je de bak 'vastzetten' in de versnelling waar hij naar terugschakeld.
Over het algemeen kan je stellen dat de automaat op elk moment de juiste versnelling inlegt voor de momentane belasting. De bak kan echter niet anticiperen op de rijtoestand en werkt dus reactief. Er kunnen dan situaties voorkomen waarbij de bak 'te laat' reageert. Zelf schakelen kan in die situaties dus adequater werken.


Van: henkie
Datum: 19 May 2017 om 22:00

"garage zegt dat ik bij het monteren van de trekhaak een sterkere koelingsfan moet kopen omdat de motor en bak te warm kan worden in de bergen ?"

Ja hoor, de huidige fan koelt namelijk NIET voldoende. Het is niet voor niets dat Mercedes af fabriek bij een trekhaak standaard een fan monteert met 7 bladen in plaats van 5 bladen.


Van: Frank
Datum: 19 May 2017 om 22:22

Henkie slaat de spijker op zijn kop, maar...
In Nederland rijden vaak meerdere varianten vh koelsysteem rond. Dus advies : nakijken of je een koeling hebt die geschikt is voor "trekken".

Omdat ik van VAG auto's meer verstand hebt, zal ik het toelichten aan de hand van verschillende Passats die rondrijden. De meeste via de NL importeur ingevoerde VW Passat's hebben een zwaardere koeling en hebben een trekhaakvoorbereiding (kabelboom reeds aangelegd tot achterin). Er worden echter ook veel tweede hands Passats geimporteerd vanuit Duitsland. De Duitsers hebben niet altijd een verzwaarde koeling en trekhaakvoorbereiding. Dit is wel het geval als zij af-fabriek een auto met trekhaak bestellen. Als zij een trekhaak achteraf laten inbouwen dan kan het zijn dat koeling tekort schiet onder zwaardere omstandigheden (warm weer of bergen).
Ditzelfde kan dus best ook het geval zijn bij het Mercedes concern.


Van: Kees
Datum: 19 May 2017 om 23:14

Uitgangspunt MB: Trekkend voertuig volbeladen belast door maximaal trekgewicht op maximale helling bij zomerse temperatuur. 25°C.
In deze situatie kunnen er mogelijk koelingsproblemen ontstaan afhankelijk van de verdere rijomstandigheden.
Natuurlijk bestaat er dan een accessoire of optie om tegen een aanzienlijk bedrag over die situatie dan beter het hoofd te kunnen bieden. Natuurlijk heeft MB daar over nagedacht om dit in navolging van VW in de markt te zetten. Verkopen is bij hen geen hobby maar noodzaak.
Koeling wordt verkregen door rijwind door de radiateur. Dat bepaalt de koelcapaciteit. De ventilator is een noodkoeler die in werking treedt bij onvoldoende koeling. Dat kan door een teveel aan opgewekte warmte zijn maar ook een tekort aan rijwind maar het blijft een noodkoeler.
Een krachtigere ventilator zorgt niet voor een betere koeling maar voor een kortere tijd van het noodkoelen wanneer het te warm wordt.
Een af-fabriek grotere koeloptie bestaat als het goed gebeurd uit een groter koeloppervlak van de radiateur. De rest is symptoombestrijding.
Ik heb bedragen gehoord bij MB voor een aangepaste koeling van 1800€. Een lagere klimsnelheid in de bergen voor die keer dat het nodig is is veel goedkoper.
De MB 250E van Reinout heeft met die Chateau geen grote moeite en koelingsproblemen ligt niet in de verwachting mits je weet om te gaan met de koppelomvormer.


Van: Kees
Datum: 19 May 2017 om 23:28

Ik schreef hiervoor Uitgangspunt MB: Trekkend voertuig volbeladen belast door maximaal trekgewicht op maximale helling bij zomerse temperatuur. 25°C.
Wat er nog bij hoort is de airco en de automaat. Juist daar gaat het om wanneer er problemen ontstaan. De airco is meestal gewoon uit te zetten en dat scheelt al een slok op een borrel.


Van: Bert
Datum: 20 May 2017 om 01:21

Rrinout's garage gaf een prima advies.

# Alert zijn op pendelen op de snelweg.
# Alert zijn op onnodig veel schakelmomenten tijdens lange voortdurende stijgingen.
# Alert zijn op TE langzaam en te langdurig wegrijden op een steilere helling (Dus slip en warmteontwikkeling)

Er is ook nog zo iets als een oliekoeler (voor de automaat).


Van: Kees
Datum: 20 May 2017 om 16:31

Met al die alertheden is een krachtigere ventilator al overbodig.

Die oliekoeler van de bak is al aanwezig.


Beantwoord deze vraag
Wel graag met een zinvolle en inhoudelijke bijdrage!


Trekkracht berekening

De originele Caravantrekker trekkrachtberekeningen geven exact aan wat je auto goed en veilig kan trekken.

Selecteer eerst je auto. Daarna kan je een caravan selecteren en krijg je gratis advies over je combinatie en een overzicht van de prestaties op de vlakke weg en in de bergen.

Nieuw website
De Caravantrekker website is compleet vernieuwd! Mocht je opmerkingen hebben of foutjes tegen komen zou ik het prettig vinden om deze van je te horen. Stuur een mail met de url van de betreffende pagina. Hartelijk dank!

Check je combinatie
Mag ik met mijn caravan rijden en mag mijn auto hem wettelijk trekken? Het antwoord krijg je aan de hand van het invoeren van je kenteken.


 

© 2004-2017 Over Caravantrekker Sitemap Mobiel Trainingen & cursussen