Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Blogs Informatie Tests Reviews Advies Vragen Menu

Toelichting bij het trekadvies

Caravantrekker berekent de mogelijkheden van de auto met een caravan. Niet alleen de prestaties op de weg, in de bergen en wat wettelijk is toegestaan, maar ook een unieke analyse van de stabiliteit. 

Probeer deze pagina aandachtig door te lezen. Het is een lang verhaal maar daarna ben je beter in staat om de uitkomsten op een goede manier te gebruiken!

Theorie of praktijk

Soms wordt het trekadvies afgedaan met "het is maar een theoretische benadering". Dat klopt, maar er worden zoveel factoren meegenomen dat de uitkomst bij een goede invoer en juiste interpretatie heel goed overeenkomt met de praktijk. Bovendien is die uitkomst objectief, in tegenstelling tot bijvoorbeeld gebruikerservaringen en de 'verkoop praatjes' van dealers.

Vergelijken

De berekeningen zijn het meest waardevol als je er meerdere maakt en de objectieve gegevens met elkaar vergelijkt; bijvoorbeeld je huidige combinatie met de auto/caravan die je op het oog hebt. Let niet alleen op het aantal sterren of de algemene conclusies, maar kijk vooral naar de achterliggende cijfers. Het verschil tussen ons oordeel 'geschikt' of 'minder geschikt' kan immers heel klein zijn omdat de grens ergens getrokken moet worden.

Advies

Vind je dat lastig of heb je geen referentie dan is het uitgebreide trekadvies, dat je voor 5 euro ontvangt, een must. Daarin wordt een uitgebreide toelichting gegeven op de uitkomsten met een beoordeling van de prestaties en tips om het maximale uit de combinatie te halen. Bovendien geven we persoonlijk advies aan de hand van al je vragen.

Goed genoeg

Bedenk ook dat afhankelijk van jouw wensen en eisen je natuurlijk heel veel vakantieplezier kunt beleven aan een combinatie die wij, met name qua prestaties als matig beoordelen. Is de stabiliteit niet geweldig kan je door langzamer rijden en de belading aan te passen toch veilig op weg zijn.

Berekening maken

Om een berekening te maken selecteer je eerst het merk auto en het type. Eventueel kan je ook het bouwjaar, de soort brandstof en het type versnellingsbak aangeven. Daarna kies je op de volgende pagina de exacte uitvoering van de auto. Kijk daarbij goed naar het juiste bouwjaar en het motor vermogen.

Voor de caravan selecteer je het merk, het modeljaar en het specifieke type. Heb je (nog) geen caravan dan kan je ook het selecteren van een caravan achterwege laten. We geven dan de prestaties met een caravan van het maximaal aanbevolen trekgewicht. Van de oudere modellen zijn niet alle modellen opgenomen. Heb je een caravan die niet in de lijst genoemd is, selecteer dan de caravan die er het meest op lijkt en pas later in de berekening de gegevens iets aan.

Het advies is specifiek voor caravans ontwikkeld. Toch kan je ook voor een bagagewagen (vouwwagen) of andere trailers een (minder nauwkeurige!) berekening maken. Die staan onderaan in de lijst caravanmerken.

Belading

Standaard gaan we uit van 150 kg (2 personen) in de auto en 250 kg aan belading in de caravan, maar ook dit kan je aanpassen aan je eigen situatie.

Kenteken invoeren

Weet je het kenteken van je auto en/of caravan vul dat dan in. We halen dan de gegevens op bij de RDW zodat we de berekening met de juiste gegevens kunnen maken.

Altijd gegevens controleren!

Ook als je geen kenteken weet is het verstandig om even te bekijken of de gegevens wel overeenkomen met jouw combinatie. Je kan ze aanpassen aan je eigen situatie en pas met name de belading aan. Doe dit vooral om een betrouwbare uitkomst te krijgen.

Gewicht

Bij het gewicht van de auto gaan we zoveel mogelijk uit van het rijklaargewicht zoals dat op de kentekencard vermeld is. Dit is 100 kg meer dan het leeggewicht (houderschapsbelasting). We gebruiken het rijklaargewicht omdat in praktijk blijkt dat dit beter aansluit bij het werkelijk gewicht van de auto met trekhaak maar zonder passagiers.

Bij de gewichten van caravans is aangegeven of dit het leeggewicht is, of het rijklaargewicht volgens EU norm (met gasflessen, water en kabelhaspel). Denk bij de gewichten ook aan alle gemonteerde extra's zoals luxe pakketten etc.. Onze ervaring leert dat zowel de auto als de caravan meestal veel zwaarder zijn dan je denkt.

Afmetingen

Voor een goede berekening zijn de afmetingen van de caravan van belang. Vanaf bouwjaar 2015 zijn die door ons ingevoerd maar bij oudere caravans niet altijd. Pas die dan ook even aan. Let daarbij op dat de opbouwlengte de lengte moet zijn inclusief diesselkast, en dat de dissellengte, de afstand van de kogel tot aan de as klopt!. De dissellengte staat als wielbasis vermeld als je het caravankenteken invoert op de site van de RDW.

Tuning

In geval je auto 'getuned' is, of een ander vermogen heeft kan je de nieuwe, gewijzigde gegevens van je auto aanpassen. Bedenk wel dat de versnellingbak verhoudingen niet te veranderen zijn en je dus niet zomaar een heel ander type auto kan invoeren.

Onbrekende auto of caravan

Komt je er niet uit of staat jouw auto of caravan niet in de lijst dan kunnen we proberen die toe te voegen. Voor de caravans beschikken we over de gegevens van de laatste 40 jaar. Voor auto's is dat wat lastiger en moeten we de versnellingsbak verhoudingen hebben of de snelheden bij 1000 toeren in de versnellingen. Mail zoveel mogelijk gegevens van jouw ontbrekende auto/caravan naar info@caravantrekker.nl en we bekijken of we hem kunnen toevoegen.

De uitkomst

De online berekening bestaat uit een algemene conclusie en een korte beschrijving van de prestaties. Het uitgebreide trekadvies geeft veel meer details.

Waardering

De sterren geven een beoordeling aan. Dat is handig voor een snel overzicht maar is niet genuanceerd. Kijk dus altijd verder dan de sterren en relateer dit aan je eigen behoefte. Vijf sterren is lang niet altijd nodig!

Wettelijk te zwaar

Als we vermoeden dat volgens de wet de caravan te zwaar is dan wordt dat aangegeven. Voor de uitkomst van de berekening heeft dat verder geen invloed, immers het maximaal trekgewicht heeft geen enkele voorspellende waarde over de trekkracht!

Waar is de combinatie geschikt voor

Het advies begint met een algemene conclusie die globaal aangeeft voor welk soort gebruik de combinatie geschikt is en een totale sterrenscore. Met verschillend gekleurde caravans geven we aan of de combinatie geschikt is voor reizen over respectivelijk:

Is de caravan oranje gekleurd dan kan je soms beperkingen tegenkomen en is ervaring gewenst en/of zal je met aangepaste snelheid moeten rijden. Bij een rode caravan raden we dergelijke reizen niet aan omdat je in situaties terecht kan komen waar de combinatie eigenlijk onvoldoende is. Je zal dan de route heel goed moeten voorbereiden.

Gewichtsverhouding

De gewichtsverhouding wordt uitgedrukt is een percentage. Dit percentage is de beladen caravan gedeeld door de beladen auto. Hoe lager dit percentage hoe beter het is!

Ook is de aanbevolen kogeldruk vermeld (5% - 7% van het caravangewicht). In sommige gevallen is dit hoger dan wettelijk is toegestaan voor de auto waarbij een kleine overschrijding niet zo erg is.

Ervaring

Zeker als je weinig ervaring hebt in het rijden met een caravan en niet onder diverse omstandigheden gereden hebt, is het raadzaam een combinatie te kiezen waarbij de gewichtsverhouding niet meer is dan 75%.

Bent je wel zeer ervaren dan nog is het niet aan te raden een combinatie te kiezen waarbij het maximaal toegestaan gewicht van de caravan meer is dan het (rijklaar)gewicht van de trekauto. Bovendien hoe gunstiger de gewichtsverhouding, hoe lekkerde en comfortabeler het rijdt!

Stabiliteitsscore 

De unieke stabiliteitsscore is de belangrijkste voorspeller voor de veiligheid van de combinatie. Er wordt berekend hoe groot de krachten zijn die vrijkomen als de caravan gaat slingenen. Naast de gewichten zijn ook de afmetingen van de caravan (totaallengte en opbouwlengte) en de kogeldruk hierop van invloed.

Deze score is gebaseerd op een model dat ontwikkeld is door de Universiteit van Bath in Engeland door dr. Jos Darling. De waardering van de score komt overeen met een schoolcijfer.

Stabiliteit in praktijk

Uiteraard is stabiliteit van meer factoren afhankelijk, zoals de belading en vooral de snelheid. In onze score gaan we uit van een 'gemiddelde' belading en 'normale' snelheden. Er moet dan voldoende veiligheidsreserve zijn om onder onvoorziene omstandigheden zoals bij een windvlaag of een uitwijkmanoeuvre, stabiel te blijven.

Stabiel aanvoelen en stabiel zijn

De berekende stabiliteitsscore is geen voorspelling van de stabiliteit die je voelt op de weg. De ene auto voelt immers stabieler aan dan de andere. En vering of banden(spanning) kan ook al verschil maken.

Een combinatie kan heel stabiel aanvoelen maar het niet zijn als de caravan echt gaat slingeren. Dit omdat de fysieke krachten dan plotseling te groot worden. Bij een lage score voelt een combinatie misschien stabiel aan, maar is dat niet onder ongunstige omstandigheden.

Bij een (te) hoge snelheid of slechte belading (fietsen achterop bijvoorbeeld) dreigt dan groot gevaar. De stabiliteitscores onder de verkeersborden geven bijvoorbeeld een indicatie dat bij het toenemen van de snelheid de stabiliteit afneemt. In het uitgebreide rapport besteden we veel meer aandacht aan deze berekening en de invloed van kogeldruk, gewichtsverdeling, belading en snelheid.

Motorische prestaties

Tegenwoordig is elke auto in staat een wettelijk toegestane caravan te trekken. Het verschil wordt gemaakt in de wijze waarop en het comfort waarmee dat kan. Met name de kracht die de auto bij 'comfortabele' toerentallen heeft is van belang en veel belangrijker dan een hoge topsnelheid. Daarnaast is het prettig als niet bij elk viaduct terug geschakeld hoeft te worden en dat de combinatie in staat is om met 80 km/u een autobaan helling op te kunnen rijden zonder absurt hoge toerentallen (wat geen kwaad kan overigens!).

Trekkracht- en prestatiegrafiek

In de trekkracht- en prestatiegrafiek zijn de prestaties volledig af te lezen.

In grafiek is de kracht in de verschillende versnellingen afgezet tegen de weerstand die overwonnen moet worden. Zijn de lijnen van de versnellingen boven de lijnen van de weerstand - op de vlakke weg (het grijze vlak), bij tegenwind (dunne grijze lijn) en op hellingen - dan heb je bij volgas genoeg kracht om te rijden. Hoe hoeger de lijnen van de versnellingen, hoe meer kracht er is om te rijden.

De lijnen van de versnellingen zijn dun in grijs en dik gekleurd. Het dikke gekleurde gedeelte is het ideale snelheidsgebied (toeren van de motor). Het dunne grijze lijntje aan de rechterkant geeft aan dat de motor erg veel toeren maakt, wat oncomfortabel is om langdurig te rijden (maar technisch geen probleem!). In het linker gedeelte maakt de motor heel weinig toeren om lekker een caravan te trekken.

Voorbeeld:
In bovenstaande grafiek is af te lezen dat de topsnelheid op de vlakke weg in de 5e versnelling op zo'n 110 km/u ligt (snijpunt licht blauwe lijn en het grijze vlak). Zou je terugschakelen naar de 4e versnelling (groene lijn) dan is zelfs 125 km/u mogelijk.
Op een autobaan helling van 5% zal de snelheid in de 4e versnelling terugzakken naar 70 km/u en kan het beste in de 3e versnelling gereden worden. Dan is een topsnelheid te halen van 100 km/u maar dan maakt de motor wel meer dan 4400 toeren.
Hellingen tot zo'n 25% kunnen in de eerste versnelling al rijdend overwonnen worden met een snelheid van 20 tot 40 km/u.

Hellingen in de bergen

Al rijdend zal een helling zelden een probleem zijn, maar optrekken vanuit stilstand kan nog wel eens lastig gaan. Onder het bord geven we het maximale hellinspercentage aan waarop nog net (weg)gereden kan worden.

Vergelijken!

De uitkomsten van de berekeningen zijn het meest waardevol als je meerdere berekeningen bekijkt en met elkaar vergelijkt; bijvoorbeeld je huidige auto met de auto die je op het oog hebt. Selecteer daarvoor een andere auto of caravan en klik het vakje 'vergelijken' aan. Naast elkaar zie je dan direct de verschillen.

Komt jouw eigen ervaring met een je combinatie niet geheel overeenkomt met onze berekening dan horen wij dat graag. We helpen je dan om te onderzoeken waarom er een verschil is. Meestal komt dit door onjuiste invoer of onjuiste interpretatie!

Eerst een berekening,
dan een handtekening!

Bij de aankoop van een nieuwe auto of caravan is een berekening de meest objectieve manier om de combinatie te beoordelen. Natuurlijk zijn reviews van gebruikers ook nuttig maar bedenk dat iedereen andere eisen aan zijn combinatie stelt. Een maximale score hoeft daarom ook helemaal niet het doel te zijn. Veel belangrijker is dat je van te voren weet waar je aan toe bent!

Persoonlijk advies

Kom je er niet uit, of zit je te twijfelen tussen bijvoorbeeld twee trekauto's? Vraag dan een persoonlijk advies aan en wij kunnen op basis van de objectieve gegevens een goede vergelijking geven.


Bekijk een voorbeeld van zo'n rapport.

Lees ook:

Trekadvies


Wat mag ik trekken?

Vul je kenteken in en check wat je mag en kan trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

De reis een last?

Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier.
Volg een praktische caravancursus. De Op Maat cursus is er al v.a. € 169,-

Persoonlijk advies

Van elke combinatie is een uniek 18 pagina's tellend trekadvies op te vragen met een exacte analyse van een auto en caravan. Bovendien geven we je daarbij persoonlijk advies met antwoorden op al je vragen.

Interview Caravantrekker

De website love2camp.nl heeft Menno geïnterviewd over het ontstaan van Caravantrekker en zijn visie.


 

Veel gelezen

Rijbewijs B of BE
Maximaal trekgewicht
Caravanbanden en bandenspanning
Slingeren
Fietsen mee

 

 

© 2004-2018 Caravantrekker