Caravantrekker.nl

Lekke velg

P. de Jong vraagt op 31 juli 2008:

Wij hebben in onze afgelopen vakantie zomer 2008 voor de 3e keer een lekke velg gehad onder onze Chateau Caratt uit 1999
gehad. Dit keer was laatste velg van de originele velgen {waaronder het reservewiel} die bij aflevering bij de caravan zaten.
Volgens dealer en ANWB komt dit bijna nooit voor.Onze vraag is dit ook zo of komt dit meer voor. Wij denken en hopen dat het aan de desbetreffende serie velgen ligt en vragen ons af of dit meer voorkomt?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Ed antwoordt op 31 juli 2008:

De ANWB moet beter weten soms zijn er series velgen met fouten. Alleen dat je er zolang mee hebt gedaan is bijzonder.

In ieder geval is het goed afgelopen en ben je ze alle drie nu kwijt.
Meer weten tik velgen in het zoekvenster


P. de Jong antwoordt op 1 augustus 2008:

Ed

bedankt voor je snelle reactie. Een verklaring voor het feit dat we er zo lang mee gedaan hebben: 1e lekke velg in vakantie 2002, 2e lekke velg 2003 en vorige week de laatste. in de tussen liggende jaren is onze caravan 2 zomers niet gebruikt.
\de eerste velg is nog door de dealer vergoed de 2e al niet meer. reactie dealer zeer laconiek.Het ging ons om de veiligheid onderweg en daar kregen we geen antwoord op.Ons vertrouwen in een veilige caravan was weg. Met een caravan die altijd goed onderhouden en zorgvuldig beladen wordt en met 2 nieuwe banden eronder zijn we dit jaar weer naar Frankrijk gegaan. Tot onze grote schrik ontdekte we vorige week dat er weer een band leeg stond. Wiel verwisselt Betreffende band opgepompt, water op de velg en waar de velgdelen op elkaar zijn gelast zie dan allemaal luchtbelletjes.
Dan maar weer naar een garage en hopen dat ze snel een nieuwe velg kunnen bestellen. Dit ging echter niet dus een noodreparatie aan de velg zodat die als reservewiel eventueel bruikbaar zou zijn. Omdat onze dealer na de 2e lekke velg geen enkele intresse toonde in het probleem en de ANWB ook zei dat het bijna nooit voorkwam, was het voor ons onbegrijpelijk dat wij het twee keer meemaakte en nu dus 3 keer. Gelukkig elke keer na een overnachting onderweg en niet tijdens het rijden maar het gevoel van veiligheid is weg.
met vriendelijke groeten
Piet


antwoordt op 2 augustus 2008:

Zie ook:
http://www.felgen-tausch.com/


renaat antwoordt op 2 augustus 2008:

"lekke velg"

Ik dacht foutje: lekke band!
Nu blijkt dat idd. de velg niet dicht is!!!!

Nooit gezien in 40 jaar.
Wel velgen met roest gezien, die geen goed contact maken met de band!

Zelf Chateau-eigenaar sinds 2001, met klapband maar geen lekke velgen😉


Sparks antwoordt op 6 augustus 2008:

Heb ook een Chateau Caratt maar dan uit 1998. Ook twee keer een gescheurde velg gehad met dezelfde reacties van zowel dealer als importeur: hadden ze nog nooit van gehoord, ik was echt de enige en had gewoon domme pech (zelfs de tweede keer). Heb tweede keer een binnenband laten monteren in Frankrijk en verder als reservewiel gebruikt. Thuis velg laten vervangen.
Mijn stalling (tevens erkend onderhoudsbedrijf) heeft echter al meer van dergelijke gevallen gehad, het blijkt te gaan om velgen van het Nederlandse merk Prins die ook onder andere caravanmerken gemonteerd zit. Heb nu twee nieuwe Prins velgen maar vraag me inderdaad ook af ook het niet weer kan plaatsvinden en of ik de velg van het reservewiel preventief moet vervangen (deze bleek overigens van een andere maat te zijn!). Dealer noch importeur wilden van enige vergoeding of korting weten. Ook bij mij ontdekte ik de leegstand van de band steeds bij stilstand en gelukkig niet tijdens het rijden.


de Jong antwoordt op 8 augustus 2008:

Aan Sparks

De reacties waren precies zoals bij ons. \wij waren ook zeer teleurgesteld in onze dealer zeker na de 2e lekke velg. Domme pech, komt nooit voor. Bij ons groot onbegrip. Bij onze stalling is ook een erkend onderhoudsbedrijf waar de afgelopen week een nieuwe velg gemonteerd is. Zij hebben de gegevens van de oude velg aan ons doorgegeven. Het is ook een Prins 1300 velg ET 33- 4,5 JJx 13 serienr. 40271 KBA 6-96.
Ook wij hadden zeker geen 3e lekke velg meer verwacht en waren toch wel weer geschrokken. Als uw velg ook uit deze serie komt zou ik hem zeker laten vervangen om narigheid voor te zijn.


Ruud antwoordt op 21 augustus 2008:

Ook ik heb afgelopen vakantie onderweg naar Spanje twee lekke velgen gehad, beide Prins 1502, KBA42845. Gelukkig was het reservewiel niet van Prins, en kreeg ik de ene lekke velg op de heenweg, en de andere op de terugweg zodat ik in Spanje het eerste wiel kon laten repareren met een binnenband. Ik wacht nog op een reactie van mijn dealer. Het betreft een Bürstner 500 TK van 2007, nieuw gekocht. Opmerkelijk dat de velgen -in mijn geval- pas begonnen te lekken nadat er resp. 6000 en 7000 km. mee is gereden. Wat doet Prins?


petalo antwoordt op 22 augustus 2008:

grappig. jaar of 5 turug had ik een gescheurde velg. Ik heb er toen een binnenband in laten leggen en dit wiel als reserve benoemd.
In zuid Spanje vervolgens een lekke band opgelopen. De binnenband schuurde langs de scheur en bij Lyon was het gebeurd. Is dus geen goed idee.
Op kapotte band doorrijden helpt. de velg en band kun je dan zeker niet meer gebruiken


Ruud antwoordt op 24 augustus 2008:

Aan Petalo:

Een gescheurde velg lijkt mij toch wat anders dan een lekke velg, hoewel het resultaat gelijk is. En "Op kapotte band doorrijden helpt" zie ik niet zitten.
Wie heeft concreet ervaring met een vorm van garantie in geval van lekke velgen binnen de garantieperiode?


Rob. antwoordt op 24 augustus 2008:

De wetgeving is duidelijk omtrent dit soort gevallen.
Het product moet aan de normale verwachting voldoen. Van een velg mag je verwachten dat deze onder normale omstandigheden 10 jaar meegaat. Zeker voor een caravan velg. MITS de koper kon weten dat het product afwijkt van de standaard, zoals b.v.een uitzonderlijk goedkope prijs. Zelfs na de garantie blijft diegene die het product verkocht heeft (in dit geval de dealer) verantwoordelijk.
De dealer aansprakelijk stellen d..m.v een aangetekende brief is een start.


antwoordt op 24 augustus 2008:

Probleem is alleen dat je moet bewijzen dat de verkoper in gebreke is gebleven. En hoe maak je dat aannemelijk bij zo'n zwaar mechanish belast onderdeel. Vrij aannemelijk en niet ongewoon is echter dat caravans nog wel eens overbeladen worden.
Misschien nog eens te overdenken voordat je (porto)kosten maakt. 😉


Rob antwoordt op 25 augustus 2008:

Overbelading valt door de verkopende partij niet te bewijzen, schade door stoepranden e.d zullen inderdaad het verhaal afzwakken. Aantal gereden km's staat er ook los van.
Bewijzen hoef je niets, velg is te jong om nu al mankementen te vertonen. Daar gaat het om in de wet. Je mag van het product verwachten dat het op zijn taak berekend is. Elke rechter zal met je eens zijn dat een levensduur van 2-3 jaar voor een velg veel te kort is.
Uiteraard zal hij een stukje afschrijving meenemen voor de gebruikte periode.
Via een rechtsbijstandverzekering is hier eenvoudig werk van te maken.


Sparks antwoordt op 25 augustus 2008:

Bij mij traden de scheurtjes ook op na enkele jaren en de nodige kilometers. Caravan is van 1998, eerste lekke velg in 2004, de tweede in 2006. Mijn dealer (Bergman in Noordwijkerhout) is in 2001 gestopt en heeft de Chateau activiteiten aan De Jong in Hillegom overgedragen. De Jong voelde zich echter geenszins aangesproken voor een caravan die door een andere dealer geleverd is en inmiddels buiten de garantie valt. Na veel aandringen wilde men tot gratis montage van de band op de velg overgaan. Chateau zelf verwees alleen maar terug naar de dealer voor het oplossen van garantiezaken. Uiteindelijk is dit zo'n frustrerend proces dat je er maar voor kiest niet verder te gaan en gewoon maar een nieuwe velg te kopen (de eerste keer EUR 27.50, de tweede keer EUR 37.74 incl BTW + balanceren en montage). Rechtsbijstand is inderdaad te overwegen maar gezien de uiteindelijk toch geringe kosten (zeker na stukje afschrijving)heb ik dat verder niet meer opgestart. Mijn zorg zat in dit geval niet zozeer in de kosten maar vooral in het feit dat het zich op een ongewenst moment weer kan herhalen tenzij het een bepaalde serie is geweest die een materiaalfout in zich had en de nieuwe velg er geen last van heeft. Dat heeft niemand mij nog kunnen bevestigen maar ik ga daar zelf maar van uit. Mijn laatste gescheurde velg was overigens een Prins 1365 04-97 ET+33 5Jx13H2 s/n KBA43150. Misschien kan iemand met een recent geval de fabrikant eens benaderen (www.prins-techniek.nl??)


Rob antwoordt op 25 augustus 2008:

Dat Chateau je terug verwees naar de dealer is correct. Cateau is in deze geen partij, het handeld zich om verkoper en koper.
De verkoper (dealer) kan dit later op zijn leverancier proberen te verhalen.
Mits men rechtbijstand heeft hoeven geringe bedragen geen probleem te zijn.


antwoordt op 25 augustus 2008:

P de Jong schreef:” Wij hebben in onze afgelopen vakantie zomer 2008 voor de 3e keer een lekke velg gehad onder onze Chateau Caratt uit 1999
gehad. Dit keer was laatste velg van de originele velgen {waaronder het reservewiel} die bij aflevering bij de caravan zaten.”
»
Ik lees hier toch een ouderdom van 9 jaar.
De verkoper hoeft niets te bewijzen, dat moet de aansprakelijkheidssteller doen. Verkoper kan vrij eenvoudig aannemelijk maken dat in de voorgaande 9 jaren de velg zich behoorlijk van zijn taak gekweten heeft. Redelijk bekend is dat de (Nederlandse) caravan vrij frequent wordt overbeladen waarbij de Chateau Caratt uit 1999 niet uitgesloten zal zijn.

Zo eenvoudig lijkt mij deze zaak niet en adviseer inderdaad een rechts- winkel en –bijstandverzekering hier hun licht over te laten schijnen. Houdt er wel rekening mee dat een geen rechtszaak over een een paar tientjes gevoerd zal worden. Ook de verzekering zal een “eigen risico” of “bijdrage in de administratiekosten” verlangen.
Deze principe kwestie zal dus altijd geld kosten.
Is dat een nieuwe velg van een paar tientjes waard?


John antwoordt op 25 augustus 2008:

Het lijkt mij aan een ieder om dit zelf te beslissen.
Onderneemt niemand iets dan lezen we dit probleem ieder jaar weer.


Ing. R.H. Tiktak antwoordt op 1 september 2010:

Ik zal u een lang relaas besparen. Ook wij kennen het probleem van de lekke velg (Wilk 560TK 1997, 1500kg). Reeds zes keer heb ik dit probleem gehad, doorgaans na een vakantie in Frankrijk (D-wegen!). Gek werd ik hiervan, temeer het wisselen van een velg bepaald geen sinecure is. Dealers; "komt echt nooit voor....".
Het is heel simpel, de velg wordt overbelast en scheurt op het schanierpunt, in de meeste gevallen is dat een van de lasnaden. M.i. mede a.g.v. slechte lassen.
De problemen begonnen overigens pas na vijf jaar na het monteren van zogenaamde C banden (Continental Vanco 2 205/70 R15 C).

Ik heb nu LM velgen gemonteerd met wederom de Continental banden. Een complete set kost €490,- bij http://www.caravanreifen.de/. Zeer correcte dealer en keurige snelle levering. Staat ook nog eens heel netjes onder onze caravan.

T.a.v. eventuele overbelasting moet ik wel erkennen dat, hoewel de caravan als geheel niet overbeladen is, er a.g.v. onevenredige verdeling van de bagage, mogelijk de belasting op een wiel groter kan zijn dan op het andere.


Ing. R.H. Tiktak antwoordt op 1 september 2010:

Had nog niet alles van u allen gelezen.

Ook had ik Prins velgen, 15" 6J ET30.

In Frankrijk afgelopen zomer ook een binnenband laten plaatsen, zeer tegen de zin/advies in van de banden dealer, maar toch veilig thuisgekomen. (is dus wel heel erg riskant)


jos antwoordt op 5 september 2010:

komt nooit voor !!!!!!
ook wij hadden afgelopen zomer een lekke velg komt toch vaker voor dan dat je denkt.
wij hebben een knaus 500 uf van 2007 niet over beladen maar de route naar spanje toch wel vaak een slecht wegdek tegen gekomen.
gelukkig na een grote pause ondekt dat er nog maar een bar druk in de band zat,reserve wiel er op gelegt en verder.
moet nog naar de dealer of dit onder garantie valt ,zijn alu velgen beter wie weet het antwoord.
met vriendelijke groet jos


Jan antwoordt op 5 september 2010:

Ze hebben in ieder geval geen lassen. 😉

Maar hoe is de diagnose van de lekke velg gesteld?
Je zou in eerste instantie denken aan een gewone lekke band nietwaar?


jos antwoordt op 6 september 2010:

dat is heel simpel jan je gaat naar kwikfit in de veronderstelling dat je een lekke band hebt.
blijkt na het afschuimen dat de binnenrand waar de velg met de voorplaat gelast zit bubbeltjes vertoond.
band er af gehaald en dan zie bij de las een haarscheur zo wordt dat vast gesteld.
met vriendelijke groet jos


Jan Veltink antwoordt op 14 augustus 2013:

Beste  mede-forumleden,

Het verslag van Ing. R. H. Tiktak op 01 september 2010, over lekke velgen, is zo duidelijk als het maar zijn kan: de velgen werden overbelast!  Maar, hoe is dat mogelijk als het maximum gewicht van de caravan niet wordt overschreden?! Oké, de meesten onder ons zondigen wel eens met het toelaatbare gewicht bij het beladen van de caravan maar b.v. het gehobbel op slechte wegen zorgen er voor dat de velgen enorme uitschieters aan extra zijdelingse krachten te verwerken krijgen. Maar toch!, ...... de ontwerper van velgen moet daar toch zeker rekening mee houden, en een veiligheidsfactor inbouwen? Of wordt er soms, ter wille van gewichts- en geldbesparing van de velg, te dun of te zwak materiaal gebruikt? De reactie's van b.v. ANWB en veel dealers en garagebedrijven zijn echt onbegrijpelijk maar voorlopig krijgen wij als caravangebruikers, door de vele meldingen over lekke velgen, hierdoor wel een onbehagelijk gevoel. Ik tenminste wel, want ook onze caravan kreeg er mee te maken tijdens een vakakantierit in Frankrijk! (hobbel de bobbel!).
Dat het pas nu gebeurde, met een caravan van zes jaar oud, is wel opvallend tenzij de geadviseerde/verplichte bandelwissel (5jaar?) hier iets mee te maken kan hebben? Het tijdens een vakantierit regelmatig controleren van de bandenspanning van de caravan is een goede zaak, maar graag zou ik ook een ingebouwde 'lagedrukverklikker' in de banden willen hebben die mij draadloos waarschuuwt als er 'achter mijn rug om' iets niet goed gaat en dat moet toch mogelijk zijn? Of zijn er ventielen in de handel voorzien van een ‘rood/groene’-drukindicator? Weet misschien iemand hier iets over te vertellen? Na één lekke velg vertrouw ik ook de ander twee velgen van mijn caravan niet meer en ik ben op zoek naar een oplossing. Eerst vond ik dit forum, met daarin de conclusie's; ,,ja hoor het gebeurt wel degelijk", en vééél meer dan iedereen denkt!, maar ook een Duits bericht * met daarin een oproep om velgen van een bepaald type en productiedatum, vanwege de slechte kwaliteit, gratis te laten omwisselen. Op het webadres http://www.felgen-tausch.com      staat te lezen om welke velgen het gaat en wat we moeten doen als het batchnummer van onze caravanvelgen voorkomt op de lijstjes van 'foute velgen'. Een klein stukje informatie hierover, voor 14 en 15 inch velgen:
------------------------------------------------------------
UÅNberpruÅNfen Sie bitte, ob Ihre Felgen zu den betroffenen Produktionschargen gehoÅNren. Nur wenn auf dem Felgenring hinter der GroÅNssenangabe „5 1/2 J x 14 H2“ und dem Schriftzug „Gianetti Route“ auch die Produktionscharge „23 05“, „24 05“ oder „28 05“
eingestanzt ist, muss Ihre Felge ausgetauscht werden. Anderenfalls brauchen Sie keinerlei Bedenken haben.
------------------------------------------------------------
UÅNberpruÅNfen Sie bitte, ob Ihre Felgen zu der betroffenen Produktionscharge gehoÅNren. Nur wenn auf dem Felgenring hinter der GroÅNssenangabe „5 1/2 J x 15 H2“ und dem Schriftzug „Gianetti Route“ auch die Produktionscharge 14 06 05 eingestanzt ist, muss
Ihre Felge ausgetauscht werden. Anderenfalls brauchen Sie keinerlei Bedenken haben.
------------------------------------------------------------
Ikzelf ben nog niet zover gekomen om e.e.a. te controleren want ik moet het velgnummer nog vernemen van ons caravan-stallingbedrijf.
Ik ben reuze benieuwd naar verdere reactie's over het onderwerp "lekke velgen".
Èn fabrikanten, én dealers, én ANWBee, lees óók maar eens mee!

*Vertaald: Velgeninwisselaktie
In het kader van de kwaliteitscontrole, bleek dat sommige stalen aanhangervelgen uit bepaalde productieseries van slechte kwaliteit zijn en derhalve moeten worden vervangen.
Bij deze velgen bestaat het risico van scheurvorming. Dit kan in het ergste geval vernietiging of het uiteenspatten van de band ook tijdens het rijden veroorzaken!Iedere houder van een aanhangwagen die na november 2005 toegelaten is,
kan zelf controleren of een dergelijke potentieel defecte velg gemonteerd werd. Hiervoor moet eerst het type velg bepaald worden. Selecteert u de veiligheidsinformatie passend bij uw velg-type. Alleen 14-inch of 15-inch velgen, andere diameters vallen hier buiten.

PS:
het zou goed zijn als iederen met een ‘lekke-velgen-ervaring’ zijn/haar foute velgen hier aanmeldt; met fabrikaat, type, productie datum, enz, zodat er een duidelijk overzicht van ‘foute velgen’ ontstaat.
Mogelijk heeft de ANWB dat inmiddels al gedaan?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 14 augustus 2013:

TPMS (tyre pressure monitoring system) worden door verschillende aanbieders aangeboden voor caravans. Je kan dan in de auto aflezen wat de bandenspanning is en bij de versie van Tyron ook wat de temperatuur is van de band. Ik heb dat systeem al jaren in mijn caravan en kan al rijdend het precies zien als ik wil.
zie: http://www.caravantrekker.nl/algemeen/banden.php onderaan.


Jan antwoordt op 15 augustus 2013:

Menno, nog welbedankt voor je informatie over het TPMS-systeem.
Het gebruik ervan zal wel een gerust gevoel geven maar ik neem aan dat zo'n systeem toch zeker wel af en toe moet worden getest?
Ik ga nog informeren naar de prijs, incl. montage, maar ik denk dat zoiets nog aardig wat gaat kosten? Wie heeft óók ervaring met zo'n systeem?


Jan antwoordt op 19 augustus 2013:

Zoals voorgesteld, nog enige informatie n.a.v. een 'lekke' velg aan mijn caravan.
Caravan: Bürstner Belcanto 525 TL, 1600 kg (bouwjaar 2006).
Velgen: Prins 1502 BA 42845 ET 30 6Jx15H2
Datum: Links 07-05, Rechts 10-05
Na 5 jaar nieuwe banden*: Uniroyal 195 / 70 x 15-8 Pr.
* opvallend, in het citaat van Ing. R.H. Tiktak: ,,De problemen begonnen overigens pas na vijf jaar na het monteren van zogenaamde C banden (Continental Vanco 2 205/70 R15 C)".
Ook in mijn geval trad het probleem op, 1 jaar na de eerste bandenwissel.
Is dit toeval? of een gevolg daarvan...?


Jan antwoordt op 19 augustus 2013:

C-banden zijn wat stugger en hebben over het algemeen een hogere banddruk dus draagkracht. De velg krijgt daardoor natuurlijk wel wat meer op zijn donder.


Gerard antwoordt op 2 oktober 2014:

Ook wij hebben een lekke velg.Prins 1300 ET33 4.5jjx13 serienummer 40271.
Weet iemand vervangende velgen die wel goed blijven?

Groet Gerard


Tom antwoordt op 2 oktober 2014:

Een jaar of vier gelden heb ik de velgen vervangen door alumnium velgen van Proline ET30 type MIR, met c-banden. Ik weet niet of het een goed merk is, maar mij bevallen ze goed. Een van de originele aluminium velgen (van AEZ) was gescheurd.


Ton Groenendijk antwoordt op 3 oktober 2014:

Tja, het blijft wel eens gissen, maar het bestaat echt: banden en velgen die op raadselachtige wijze hun taak niet vervullen. Ik koop een twee jaar oude Wilk. Daar zet de dealer twee nieuwe banden (C) op ivm defect aan de vorige. Prima. Al snel blijkt één band leeg te lopen. Terug naar de dealer, die kan niks vinden, door naar de bandenspecialist. Die kan ook niks vinden. Daarna loopt ook de tweede langzaam leeg. Alleen de inferieure "Safety" reserve band blijft op spanning. Van alles geprobeerd, maar uiteindelijk heb ik drie nieuwe velgen en drie nieuwe Kargomax R (en dus geen C) banden gekregen van de dealer, die daar ongetwijfeld ook niet om zat te springen. (Ze bestaan nog, die servicegerichte bedrijven!) Probleem over, maar nooit is gebleken wat de oorzaak was. Een gaatje in het laswerk van de velgen is het meest waarschijnlijk, maar kennelijk niet op te sporen. Dat, mét het gegeven van het aanbrengen van C banden....tja ik weet het ook niet, maar alles lijkt mogelijk .


jan& antwoordt op 5 oktober 2014:

Gewoon nieuwe velgen kopen, het zal wel door een verkeersdrempel of stoeprand komen en daar gaat wel meer door kapot.
Aantonen dat het aan de velgen ligt zal lastig worden.....


jadatis antwoordt op 5 oktober 2014:

Na het lezen van dit oude topic , vraag ik me af wat voor maximum gewicht of druk er op de Prins velgen stond.

Velgen hebben ook een beperking daarin, en mogelijk zetten ze dat er op ,omdat zwaardere banden , of alleen het voeren van de hogere druk of gewicht, zulke krachten op de velgen geven , dat de lassen los gaan werken en zo de velg gaat lekken.

Dus indien problemen met de velg, kijk ook wat op de velg staat over maximum te voeren gewicht of druk.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker